Affiliate marketing Jak propagovat Online business

Pohled do zákulisí webových farem

7.2.2019 4 min čtení

Pohled do zákulisí webových farem

Reading Time: 4 minutes

V úterý jsem byl natáčet rozhovor pro Jirku Rosteckého a jeho MladyPodnikatel.cz. Prozradil jsem v něm několik věcí, které vás možná překvapí. Jirka se mimochodem objevil ve výběru Forbesu 30 pod 30. Velká gratulace! Co se tam o něm píše, je velká pravda. Jirku vídám strašně málo a vždy jednou za hodně let. Proto jsem v úterý okamžitě viděl, jak moc se osobnostně posunul. Klobouk dolů.

Celý rozhovor mi přišel trochu jako širší úvod, moc jsme se ani nedostali k tomu, na čem dnes pracuju. Uteklo to tak rychle mimo jiné proto, že se Jirka zastavil na několika zajímavých tématech. Jedním z těch témat jsou webové farmy. Uvědomil jsem si, že je to jedna z mála věcí, se kterou mám zkušenosti a zároveň jsem o ní ještě nepsal… 🙂

Mám obecně rád princip farem. Libí se mi, že máte něco relativně pasivně škálovatelného. Líbí se mi firmy provozující svačinové automaty, sítě nezávislých bankomatů, sítě billboardů, solární elektrárny, doménová portfolia a podobně.

Typy webových farem

Co si pod tím představit?

Link farmy

Asi nejznámější jsou takzvané link farmy, nebo taky SEO farmy. Jejich účelem je budovat kvantitativní odkazový profil. Většinou jsou dost primitivní. Málokdy má taková farma alespoň možnost z jednoho místa řídit změny a tématiku. Nevím, jestli jsou dnes ještě vůbec aktuální. Tyto farmy byly ve velkém penalizovány už v době relativně hloupých vyhledávačů. Už tehdy jste si museli dávat pozor třeba na to, aby systematicky prolinkované weby neběželi na stejných serverech a podobně.

Dnes jsou možnosti vyhledávačů na poli umělé inteligence a strojového učení významně lepší. Proto bych se do něčeho takového určitě nepouštěl.

Katalogové farmy

Dalším typem jsou katalogové farmy. Kdo se pohybuje na internetu déle, určitě pamatuje katalogy odkazů, do kterých se registroval každý nový web. Pokud jste to někdy dělali sami a ručně, naráželi jste na desítky téměř stejných katalogů očividně jednoho majitele, které se lišily třeba jen primární barvou. Dnes jsou pasé, ale nadále najdete katalogové farmy něčeho jiného. Katalogy restaurací, katalogy firem s vypreparovanou databází z justice, katalogy brigád a pracovních inzerátů… Všechno tohle mohou být plnohodnotné velké portály, ale také celé sítě prakticky totožných menších stránek se stejným obsahem.

Weby na stejném jádru

Podobné farmy úzce souvisí s něčím, co nevím, jak pojmenovat. Jde o to, že si někdo vyrobí složitější web, třeba diskuzní fórum, dropshipping e-shop, nebo jakýkoliv web s automatickým importem obsahu. Následně začne ve velkém generovat weby na stejném jádru jako Baťa cvičky. Pak je třeba prodává na Webtrhu a po prodeji okamžitě vygeneruje další.

Obsahové farmy

Mou nejoblíbenější, teda vlastně jedinou metodou, která se mi líbí, jsou obsahové farmy. Zároveň jde o nejpracnější formu. Už z názvu vyplývá, že jde o tvorbu obsahu prakticky na jakékoliv hledané téma. Vznikají tak sítě webů třeba ke každému typu mobilních telefonů zvlášť.

Tohle je snad jediné, co dodnes úspěšně funguje. Doporučil bych ale konsolidovat do témat a k těm tématům tvořit namísto webů podstránky většího portálu. Těžko říct, jestli je to pořád obsahová webová farma. Spíš obsahová podstránková farma.

Když si dáte záležet na obsahu a přínosu obsahu uživatelům, získáte dost návštěvnosti z vyhledávačů. Ta je cennější, než dřív. Obsahové farmy tohoto typu jsou opět na vzestupu kvůli zdražující se inzerci v placených kanálech.

Doménové farmy

Trochu odbočením jsou pak doménové farmy. Doménoví spekulanti mají přirozenou návštěvnost na překlepových doménách a na generických doménách, které lidé sami intuitivně vyťukají do prohlížeče, aniž by dotyčný web znali. Něco tam automaticky očekávají, třeba hracky.cz. Ty nejcennější domény se spekulantům vyplatí takzvaně „zdevelopit“, neboli postavit na nich web a těžit z návštěvnosti nespočtem přímých metod. Podobných „zdevelopených“ domén mohou mít stovky mezi těmi tisíci jen zaparkovaných.

Obsah webových farem

Ruční obsah

Nejlepší, ale nejpracnější je samozřejmě ruční obsah. Pokud máte něco peněz, mohou vám ho sepsat copywritteři. Je lepší to rozdělit na víc lidí, ať se neopakujete a nevyhoříte. Můžete ho taky tvořit sami, ale pak je to práce spíš na roky.

Problém je, že vyhledávače mají rádi aktualizovaný obsah. Velké obsahové farmy je ale těžké udržovat ručně aktualizované. Natož pak třeba na týdenní bázi. V případě článků zkrátka jen tvoříte nový článek každý týden. Abyste ale zachovali tématickou příbuznost, musíte mít desítky magazínů a každý z nich je třeba aktualizovat týdně. To už se ta pracnost nasčítá.

Automaticky aktualizovaný obsah

Další možností je automaticky aktualizovaný obsah. To jsou třeba takové ty pseudomagazíny tvořené jen perexy článků cizích webů přes import z RSS feedů. Viděl jsem ale také třeba farmy strojově psané robotem. Udělat to tak, aby vyhledávač nepoznal rozdíl od člověka, je však práce pro profesionály.

Uživatelsky generovaný obsah

Zmíním ještě uživatelsky generovaný obsah. To jsou třeba diskuzní fóra, katalogy inzerátů vkládaných uživateli, typicky bazary a podobně.

Provoz a monetizace

Jak se na podobných farmách vydělává či vydělávalo?

Pronájem odkazů

Já třeba v minulosti pronajímal textové odkazy za měsíční poplatek. Moje cena byla 100 kč za měsíc za jeden odkaz, přičemž miniweb měl maximálně 10 odkazů. To byla tisícikoruna měsíčně z jednoho webu.

SEO podpora

Častější je, odkazovat ve velkém na nějaký primární, větší projekt ze všech tématicky příbuzných webů. Vyděláváte pak z větší návštěvnosti díky SEO podpoře primárního webu. Nemyslím si, že to dnes ještě funguje, ale možná bych se divil.

Produktové obsahové farmy jsou často monetizované přes affiliate Heuréky a HledejCeny. To docela funguje i dnes.

AdSense / Affiliate

Obecné obsahové farmy webů a podstránek je nejjednodušší monetizovat přes AdSense, pokud mají alespoň nějakou kvalitu. Primárně je ale lepší hledat možnosti přímého prodeje vlastních věcí či cizích přes affiliate. Pro dost mainstreamových témat ale taková možnost není. Proto AdSense.

Tapetování SERPu

Trochu netradiční monetizace je něco, co nazýváme „tapetování SERPu“. V něm jde jen o vytlačení konkurence z výsledků vyhledávání. Pokud prodávám velmi konkurenční produkt, tak chci mít 10 z 10 výsledků důležitého klíčového výrazu na první straně vyhledávače. Ani nemusíte tlačit nahoru své vlastní weby, stačí tlačit nějaký pozitivní článek na blogu, který vás chválí. Setkal jsem se taky se situací, kdy někdo chtěl sítí webů vytlačit některé konkrétní výsledky vyhledávání do spodních pozic, protože tyto výsledky jeho byznys poškozovaly.

8 komentářů
  1. Petr

    Výborný článek, jako vždy. Nerozumím jen jedné věci: Ani nemusíte tlačit nahoru své vlastní weby, stačí tlačit nějaký pozitivní článek na blogu, který vás chválí. - Jak je to myšleno. Můžeš to trošku vysvětlit, případně ukázat příklad. Díky

    • Maigi

      Díky. U této situace je cílem "vytapetovat" první stránku na důležité kw buď svým obsahem, nebo cizím, který nás chválí. Dokonce to může být i cizí neutrální obsah, pokud se snažíme potlačit nějaký negativní výsledek, třeba velmi kritickou referenci. Zkrátka tím, že dostaneme nahoru 10 odkazů, tak ten negativní skončí jedenáctý a přesune se na další stránku. Tam už moc potenciálních nových zákazníků nechodí, tam se dá schovat i tělo. Negativní odkaz pak přestane odrazovat nové zákazníky.

  2. Diginomad

    Chybí tam očividná, výborně funkční a velice výhodná monetizační taktika - PBN. Trošku je to skryté pod "podpora SEO" - ale pokud se farma udělá dobře, tak může fungovat jako PBN a za to se dají kasírovat i velmi solidní částky. Samozřejmě, pokud se to má dělat dobře a kvalitně, není to snadné ani levné.

  3. Malrboro

    Já znám ještě jeden typ farmy. Sice neznám její název ale to je jedno. V principu jde o za spamování vyhledávačů klíčovými slovy provázanými s běžnými frázemi. Farma se vyrábí jednoduše. Kupujete prošlé domény s historií a nahrajete do nich vždy stejný obsah. Jediné co měníte je meta popis webu pro vyhledávače. Úspěch se dostaví okamžitě pokud subjekt zadá do vyhledávače například půjčka (to je to klíčové slovo) na podzim (to je ta běžná fráze). Zkuste se mrknout na výsledky a také na obsah stránek.

  4. Jirka

    Osobně teď dělám na dvou webech. Podle mě je dnes lepší dělat jednotky projetků a jet tam na kvalitu. Měl jsem za to, že na kvantitu bez přidané hodnoty už dneska vyhledávače neskočí. BTW o kolika cca webech se bavíme např. u odkazové/SEO farmy? Jednotky, desítky, nebo stovky webů?

    • Maigi

      Řekl bych, že minimálně vyšší desítky, ale spíš stovky. Některé techniky už nefungují, ale jiné pořád. Osobně taky raději stavím větší kvalitnější projekty. Jedno ale nevylučuje druhé. Někdy může být efektivnější "zdevelopit" hromadu domén s přirozenou návštěvností.

  5. Daniel Kovalčík

    Slyšel jsem rozhovor na mladém podnikateli a dost mě zaujal. Zjištuji si informace o tom co vše Affil obnáší a dost mě tento způsob výdělku zajímá. Osobně mi v dnešní době dává největší smysl postavit pár webu o vysoké kvalitně (hlavně té obsahové) než mít stovky ne tak kvalitních webů nad kterými je ještě těžké udržet dohled.

    • Maigi

      Díky, to jsem rád. Osobně vnímám affiliate jako nejlepší způsob, jak se naučit prodávat (když ještě člověk nemá vlastní produkt, který by sám prodával).

Komentovat

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.