Affiliate marketing Úvahy

Podle čeho si vybírám projekty

29.12.2018 3 min čtení

Podle čeho si vybírám projekty

Reading Time: 3 minutes

Ještě než tu zveřejním novoroční shrnutí, sepíšu něco, co s plánováním nového roku trochu souvisí. Přišel mi mailem zajímavý dotaz ohledně vybírání projektů:

“V poslednom Črtvrtečnom info Affiláka si písal, že máš vždy viac nápadov ako dokážeš zrealizovať. Moja otázka teda znie: Podľa čoho si vyberáš projekty do ktorých pôjdeš a do ktorých nie? Totižto momentálne sa nachádzam vo fáze kedy by som rád vybral projekt prípadne projekty, ktorým by som sa chcel venovať dlhodobo.

Príde mi však dosť neefektívne budovať niečo polroka/rok s vyhliadkou, že ma to po čase prestane baviť. Mrzí ma najmä investovaný čas do projektu. Momentálne som sa preto zasekol vo fáze, že dlho váham kým sa pustím do ďalšieho projektu. Cítim, že práve táto váhavosť ma spomaľuje v napredovaní.“

Odepsal jsem, že odpovím článkem, protože by to mohlo zajímat víc lidí. Víc z vás asi bude s přelomem roku plánovat a bilancovat. Do jakých projektů se pustit, které ukončit? Kolik jich souběžně mít?

Uvedu některá kritéria, podle kterých se rozhoduju.

Časová náročnost

Pokud teď na chvíli odmyslíme klasická kritéria – motivaci pomoci druhým, dělat, co nás baví, životní náplň a podobné vášně, tak z pohledu komodit je cíl všech projektů získat v životě čas i peníze zároveň. Většinou je to tak, že máte buď čas nebo peníze. Za jedno si lze pořídit druhé a nějak to balancujete. Pokud nemáte ani jedno, děláte něco špatně nebo krátce. No a já bych chtěl mít obojí. Aby jednou mé peníze pracovaly za mě a já mohl klidně makat na něčem, co peníze nenese vůbec.

To je zatím daleko. Zatím pro mě peníze moc nepracují. Zatím se to v mém životě děje jen v mikro měřítku.

Prvním kritériem při výběru projektů, který zmíním, je časová náročnost.

Logicky můžete mít víc časově nenáročných projektů a naopak. Přednost mají projekty, kde obsah tvoří návštěvníci. To jsou třeba diskuzní fóra nebo online bazar. Nebo statické katalogy čehokoliv, co se musí aktualizovat jen vzácně. Zkrátka vždy upřednostním něco, kde můžu makat na rozvoji namísto makání na udržení stávajícího stavu.

Moje přidaná hodnota

Mám něco, co ten projekt významně posune? Může to být nějaká zkušenost, skill, oborová znalost, ale taky třeba banalita typu, že jsem projekt dokázal pořídit někde za dobrou cenu. Možná mám jiný projekt, se kterým se to dá spojit. Možná znám někoho, kdo by mi zajistil obchodní spojení, které se špatně domlouvá. Může to být skutečně cokoliv. Jestli ale nic takového není a je to úplně mimo můj obor, schopnosti a možnosti, tak do toho nejdu.

Někdy mě lákají projekty z jiných oborů, ale vyhýbám se jim, protože nemám nic navíc oproti zaběhnutým konkurentům.

Na mléko / na maso?

V nedávném článku jsem zmiňoval svou změnu postoje ke krátkodobým projektům. Uvědomil jsem si, že každý projekt jednou skončí. Je skutečně málo projektů, které dokážete s chutí rozvíjet celý život a i ty jednou skončí.

Už mi nevadí něco budovat s pocitem, že to nebude navěky. Díky tomu mi už taky nevadí něco budovat s plánem rychlého prodeje.

Dalším parametrem při výběru je tedy délka životnosti. Přednost mají kratší. Je to jako s umořováním dluhů. Jakmile začnete s těmi nejmenšími, nabere to spád. Rychleji získáte peníze na větší a delší projekty.

Počet projektů

Věčný boj focus versus diverzifikace. Inklinuju spíš k tomu focusu, ale bohužel jsem zažil letos drsný výpadek dvou největších zdrojů příjmů najednou, takže focus jen těžko doporučím. Upozorním ale na jedno riziko, o kterém málokdo píše. Sice si dokážete zmanagovat čas a řídit třeba 3-5 projektů, ale problém je, že dělíte kromě času ještě pozornost. To je zásadní. Věnovat pozornost jedinému projektu je mnohem lepší pro ten projekt. Má to větší dopad než věnování samotného pracovního času.

Takže čím méně, tím lépe, ale jeden je pro mě rizikové. Ideální je, mít jeden projekt, kterému věnujete pozornost a druhý, pasivnější, kterému pozornost věnovat nemusíte, ale kryje vám záda jako cashcow.

Jeden za druhým, ne současně 

Nakousnul jsem, že přednost mají kratší projekty. V newsletteru jsem psal, že mám vždy víc nápadů, než které jsem schopný realizovat. Jak tohle řeším?

Mám seznam projektů, do kterých chci jít. Vybral jsem si je podle zmíněných kritérií. Někam je posunout, posunout sebe a jít dál. Jsou to všechno projekty, které by mě z nějakého důvodu bavily. Většina z nich není vůbec v dohledné době na programu dne. Seznam je ale seřazený podle té doby trvání. Vím přesně, co dělat, až se mi někdy uvolní ruce. Nechci je dělat současně, nezvládal bych je. Nechci je dělat napůl.

Chci definitivní rozhodnutí

Poslední bod, který zmíním je schopnost udělat rozhodnutí. Budu projekt (někdy) dělat nebo ne? Pokud ne, už si to nechci připomínat ani vyčítat.

Pokud ano, ale nemám na to čas, kapacity, peníze, lidi nebo cokoliv, tak je to prostě v nějaké frontě. Mám to zapsané, je to v plánu a přijde jeho čas. Vím to a počítám s tím jako s hotovou věcí. To se prostě stane. Žádné kdyby a možná. V té souvislosti třeba pak sbírám různé podklady, které by se mi mohly hodit. Mám třeba nějaké FB pages s daným tématem a dlouhodobě sbírám fanoušky. Nebo se o tom zmiňuju, abych získal inspiraci, rady, kontakty a cokoliv, co k tomu kdo má.

Rovnou s tím začnu, třeba k tomu máte něco vy. Jednou bych chtěl třeba dropshop s Legem… 🙂

Jeden komentář
  1. Helena

    Super článek. Já osobně jsem ve fázi, kdy affil začínám brát mnohem zodpovědneji než před pár lety. A spoustu projektiku mi leží ladem skladem někde na hostingu. Štve mě to,tak je postupně prodávám. Nemám na ně čas. Někdo jiný jej má. Co mě dost samotnou točí, že bych chtěla nějak pojmout web s hubnutím..mám do toho i či dát ale jaksi nenachází stále ne čas, ale prostor do toho fakt šlápnout. Nápad dávat si je na čekací listinu je super. Já si je takhle trelluji. Postupně na nástěnku zapisuji nápady. Dík Majgy a hezky Silvestr

Komentovat

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.