Velká recenze Smart Emailing 2.1.
Reading Time: 7 minutesVzhledem k tomu, že proběhl velký update jednoho z nejlepších nástrojů na emailing, který ho opět posouvá na vyšší úroveň, rozhodl jsem se sepsat k němu velkou recenzi. Tu budu postupně doplňovat spolu s testováním všech novinek.
Řeč je o aplikaci Smart Emailing 2.1. – podle mé zkušenosti nejlepšího nástroje na trhu vůbec, ale vlastní názor si udělejte sami. Novou verzi jsem měl možnost nějakou dobu zkoumat v tajné beta verzi. Už od prvního pohledu mi bylo jasné, že update je tak radikální, že jde spíš o novou aplikaci. Začneme ale zvolna nejviditelnějšími změnami.
Vzhled
Vzhled aplikace je kompletně jiný. Design, barvy, rozmístění prvků, všechno. Na začátku mi to dělalo trochu problém a stará verze mi přišla přehlednější, ale dnes už se mi líbí nová o hodně víc. Když jsem testoval betu, menu mělo jiný design a bylo jasné, že jde o nějakou bootstrap šablonu. Menu se navíc nepříjemně schovávalo zajížděním. V ostré verzi už je menu plně přizpůsobeno firemním barvám a stažená šablona už by mě nenapadla. Nic proti nim ale technicky nemám. Možná je důvodem, proč je celá aplikace nově responzivní a dobře se používá i na tabletu.
Jak vidíte na obrázku, dashboard přehledně ukazuje nejdůležitější statistiky poslední rozeslané kampaně. Pokud je poslední rozeslanou kampaní A/B test, ukáže se tu až po uplynutí doby k vyhodnocení viz níže. Dále statistiky celého účtu v pravém sloupci, přírůstek (dnešní, za 7 dní, za 30 dní, za rok a kompletní) emailů v nadefinovaných seznamech, které jsou pro vás nejdůležitější, novinky, graf nově získaných emailů podle zdroje, přehled posledních kampaní a důležité odkazy dál do administrace.
Poprvé jsem v podobné aplikaci ocenil novinky, protože jsem zaznamenal nějaké problémy a v novinkách jsem se dočetl, že měl Seznam nějaké předvánoční trable s příjimáním emailů, za které se následně omluvil. Novinky tu budou nejspíš důležitější než jinde, protože třeba o nové verzi Smart Emailingu se nedočtete ani na firemním Facebooku s 2 tisíci fanoušky ani na Twitteru, zatímco tady najdete i odkaz na webinář o spuštění. Pokud se divíte, proč sociální kanály nevyužívají, tak věřte, že u SE je to spíš důkaz toho, jak moc jim funguje komunikace po emailu, na kterou se zaměřují.
Všechny formuláře, kde něco zadáváte, prošly zjednodušením. Podrobnější nastavení, které není nutné každý den používat, je skryto v rozklikávacích polích jako volitelná možnost. Další novinkou, která se táhne napříč aplikací, jsou popisy sloupců, které jsou teď všude shodné a nedělají zmatek. Podobných maličkostí je skutečně hodně. Mají společný cíl usnadňovat každodenní práci a zkracovat jednotlivé úkony. Jednou z maličkostí, která potěší, je například varování před opuštěním neuložené práce. Dalším příkladem může být důkladné vyhledávání, které hledá i uvnitř sloupců, nejen v nadpisech v přehledu a ve viditelných položkách.
Kontakty
Kontakty mají v rychlém přehledu nové sloupce ukazující jejich aktivitu. Konkrétně počet aktivních kontaktů, procento otevření a prokliků. Kromě těchto nových sloupců mají všechny sloupce malý černý trojúhelník k seřazení podle dat daného sloupce. Po kliknutí ale nedělá trojúhelník nic (napříč celou aplikací), zřejmě malá chybka. Určitě ji opraví, ale stejně nerozumím tomu, proč není trojúhelníček i nad novými sloupci. Tam by se řazení hodilo víc.
Velkou změnou prošel detail kontaktu. V Obecné záložce vidíte veškeré podrobnosti, které má u sebe kontakt vyplněné s možností jejich editace. Chybí mi tam jen čas a datum registrace a změn, které by mohly jít také měnit. Mám nějaké události vázané na datum registrace a při testování nebo chybě datum nelze upravit.
Nově detail načítá fotografii z gravataru, pokud ho kontakt používá. Dále v záložce vidíte rychlý přehled akcí daného kontaktu, který je podrobněji v záložce Aktivity. Nepamtuji si, jestli takový přehled byl i ve staré verzi. Každopádně je užitečné si prohlížet aktivity konkrétního člověka. Jakou kampaň otevřel, na jaký odkaz klikl a podobně.
Třetí záložka ukazuje, do jakých seznamů a segmentů byl kontakt přidán a kdy.
Segmenty
Segmenty mají zásadní novinky. Tou je rozšíření možností, dle kterých může segment vzniknout a aktualizovat se. Na obrázku vidíte všechny možnosti včetně možnosti vyrobit segment na základě vlastního pole, takže podle čehokoliv.
Zvláštní je, že když vyberete nějakou možnost vázanou na seznam či segment, objeví se v nabídce i kampaně z A/B testování.
Import kontaktů
Nové funkce přináší také import kontaktů. Ten umí při ručním kopírování z excelu rozeznat, že kopírujete několik označených sloupců a rozdělí je i bez oddělovače. Při následném přiřazování dat je možné přímo v této fázi vyrobit z neznámého sloupečku nové vlastní pole a pojmenovat si ho.
Seznam kontaktů z Excelu je také možné hromadně zkopírovat do blacklistu bez nutnosti měnit status u více kontaktů jednotlivě.
Export zůstal beze změn.
Kampaně a Smart editor
Asi nejdůležitější funkce Smart Emailingu nemohla zůstat bez inovací. Tvorba nové kampaně je možná formou kopie z již odeslaných (vyrobí kopii a rovnou ji otevře k editaci), z šablony, přes Smart editor a přes HTML editor.
Email odesílatele kampaně je třeba vybrat z autorizovaných adres, abyste se nemohli vydávat za někoho jiného. Přidat novou autorizovanou adresu můžete přes Můj účet / nastavení kampaně / ověřit nový email . Na email se odešle odkaz, na který když ze schránky kliknete, máte ověřeno.
Smart editor
Velkou novinkou je vizuální editor kampaní s názvem Smart editor. Jednoduše si naklikáte potřebné elementy a upravíte jejich parametry. Výsledkem je validní a responzivní html kód, který se dobře zobrazuje všude, kam dorazí. Nelze ani rozhodit stylování při nešikovné úpravě. Editor pracuje vždy s jedním konkrétním elementem a při úpravách nemáte vliv na jiný element.
Editor je vzhledově velmi čistý, elegantní a jednoduchý. Slovo Remove asi zůstalo nedopatřením nepřeložené, ale to je jen malá moucha. V pravo vidíte ikonky, díky kterým si zobrazíte náhled bez šedých plusek, kterým si přidáváte nové elementy a dále náhledy při zobrazení na tabletu a v mobilním telefonu.
Některé šablony lze upravovat ve Smart editoru, jiné v HTML editoru. Poznáte to podle barvy tlačítek. Šablony se zeleným lze editovat ve smart editoru, s šedým v html editoru.
Správce souborů
Editor a vůbec celý Smart Emailing má nového správce souborů. Můžete do něj nahrát pdf, word, zip, obrázky a podobné soubory. Ne kódy a csv. V souborech můžete vyhledávat real-time bez potvrzování přímo při psaní.
A/B testování
Verze 2.1. konečně obsahuje A/B testování. Hned jsem jeden test vyzkoušel, ale zatím nevidím jeho statistiky jinde než v sekci A/B testů. Předpokládám, že je to velkým intervalem, který jsem zadal k vyhodnocení (5 dní, zadává se v hodinách). Pravděpodobně dokud neuplyne, neuvidím kampaň v běžných statistikách.
Při A/B testu máte možnost zadat procento emailů, na kterých proběhne test. Já zadal 100%. Při zadání menšího počtu procent než 100 vám přijde po vyhodnocení testu email s výzvou k doposlání kampaně na zbylé procento lidí v seznamu.
Smart Kampaně
V přehledu Smart kampaní je předělaná logika. Nyní seskupuje pro přehlednost Smart kampaně nad stejným seznamem do jedné položky, kterou lze v přehledu rozkliknout pro podrobnosti. V podrobnostech jsou dále řazeny chronologicky dle časové osy odesílání.
Máte také možnost kopírovat celé série kampaní nad jiný jiný emailový seznam. Zkopírovanou sérii pak stačí aktivovat (neodešle se hned, kopíruje se jako neaktivní).
Webové formuláře
Webový formulář budete tvořit v novém editační rozhraním. Náhledy vzhledů si můžete vybírat z přehledu, což dřív nešlo. Po dokončení svého formuláře máte možnost odeslat jeho implementační kód svému vývojáři přímo z aplikace, možnost vložení do MioWebu pomocí API a co je zajímavější, možnost vytvořit děkovací stránku hostovanou Smart Emailingem přímo v administraci.
Javascriptové verze formulářů mají v sobě antispamovou ochranu proti hromadnému vyplňování roboty.
Dotazníky
Dotazníky jsou úplně novou funkcí, která dřív ve Smart Emailingu nebyla. Možnost jejich vytváření má velmi podobné nastavení jako známé Google formuláře. Dotazník můžete odeslat pomocí kampaně, kde každý dostane unikátní adresu na dotazník a vyplněné informace se uloží do statistik. Při nastavení anonymního dotazníku se pošle veřejný link na formulář, který může vyplnit kdokoliv.
Statistiky
Statistiky ukazují podrobnosti každé kampaně za posledních 24 hodin, poslední týden, měsíc a rok. Můžete si je stáhnout do PDF a také porovnávat s jinou kampaní. Porovnání ukáže přehledné šipky, kde zelená znamená větší a červená menší. Asi mělo být účelem rychlým prolítnutím očima porovnat, která kampaň je lepší, ale tak se to dělat nedá. Pokud bych prolítnul očima všechny položky a viděl je zelené, nemůžu si říct, že je vše perfektní. Některé položky je totiž lepší mít větší a jiné menší. Určitě není lepší mít větší počet odhlášených.
Některé údaje v absolutním čísle nic neřeknou, například již zmíněné počty odhlášení nebo prokliků, protože druhá kampaň se mohla poslat na výrazně větší počet lidí. Na tohle ve Smart Emailingu mysleli a proto vidíte při porovnání vždy také procentuální výsledek.
Součástí statistik je také seznam všech odkazů v kampani seřazený podle prokliků.
Statistiky seznamů
Ve statistikách můžete sledovat kondici svých seznamů. Ukazuje totiž vývoj seznamu za poslední 3 měsíce. Najdete tam kompletně celé chování a scoring seznamu. Scoring ukazuje procentuální rozdělení dle aktivity, například ty, kteří otevřou/kliknout na 100% kampaní, označuje jako A+.
V detailu seznamu najdete zdroj emailů, jaké mají emaily domény, poznáte, jestli komunikace upadá či roste, jestli své odběratele zajímáte nebo ztrácíte pozornost. Počítá kampaně i Smart kampaně dohromady.
Ostatní novinky
Jak vidíte, novinek je opravdu spousta a některé jsou přímo zásadní. Co dalšího by vás mohlo zajímat?
- Antispamová kontrola – jakmile použijete slovo, které bývá zachytáváno spam filtry, nevhodné znaky atd., upozorní vás Smart Emailing ještě před odesláním kampaně.
- Triggery se teprve budou rozšiřovat, prozatím stejné jen v novém designu.
- Nový přehled faktur s možností jejich stažení + tlačítko na rychlé zaplacení.
- Ve formulářích se objevuje double opt-in možnost, můžete si vybrat kampaň, která potvrzuje pravost emailu.
- V přehledu odeslaných kampaní nově tlačítko na zobrazení, na jaké seznamy kampaň šla.
Závěr
I když má aplikace pár kosmetických mušek, musel bych být hnidopich abych neoznačil nový update na verzi 2.1. za nejlepší emailovou aplikaci, se kterou jsem se kdy setkal. Můžete se klidně rovnou zaregistrovat a začít budovat automatické série tak, aby vaše podnikání mohlo prodávat i bez vás, protože lepší nástroj stejně nenajdete.
Petra Mikulášková
Mám za sebou tento týden 5 poslaných emailů na svoji databázi a dělala jsem to již v nové verzi, tak jsem testovala ty A/B testy a doufám, že k nim budou dodělány statistiky. Zatím se nikde nezobrazují jednotlivé A/B testy v podrobnějších statistikách. (Pouze následně odeslaná kampaň.) = Super, že to smart umí, ale trochu to dopracovat ještě. :-) Dotazníky uměla první verze 1.0. V 2 to nebylo a v 2.1 je to přidáno. Tak super. Super, že se má člověk kam dovolat. Klient dnes dostal menší ban z Mailchimpu a musel narychlo řešit odeslání kampaně přes jiný nástroj. (Smartemailing). P.S. U těch kampaní těch 5 dní přijde docela dost. Když se dívám na statistiky kampaní jak to lidi otevírají. Tak 36 hodin je optimálních.
Maigi
To je pravda. 5 dní jsem přestřelil. Moje zkušenost je 2 dny velký nárůst, třetí den minimální pozůstatek oproti prvním dvou dnům a čtvrtý a další den už nic. 5 dní jsem dal jako takovou jistotu, nevěděl jsem, že budu na statistiky čelat. Mimochodem už uplynuly a statistiky nikde. Jen mi přišel mail, že je vyhodnoceno. Vím sice, jaká varianta vyhrála, ale neznám podrobnosti jako u běžných kampaní. Napíšu jim to, ať to opraví.
Tibor
Od jak velké kampaně se vyplatí tento nástroj? Kolik mail adrese bych měl mít ve svém seznamu, aby se vyplatilo používání takovéhoto nástroje?
Maigi
Osobně se mi vyplatí platit podobné částky už od 200 mailové databáze a možná i menší, protože i z ní jsem vytáhl někdy v březnu (za jediný měsíc) dost na to, aby se mi zaplatil provoz nástroje na léta dopředu. Teď mám zhruba 1000 kontaktů, takže je návratnost mnohem vyšší. Samozřejmě se bavíme o přirozeně budované kvalitní databázi. Nebál bych se do toho jít ale klidně z nuly, protože Smart Emailing je hodně efektivní i v samotném sběru adres. Díky jejich formuláři a automatickému odesílání příloh lze lépe nalákat kontakty do databáze odměnou za nějaký soubor. 200 lidí se pak nasbírá hodně rychle.
Palo
Ešte som doteraz žiadnu emailovú kampaň nespúšťal, ale v blízkej budúcnosti plánujem...takže skúsenosti nemám a neviem porovnať, ale ak si dobre pamätám ? som niekde čital,že mailchimp neumožnuje vo free posielať prílohy, takže na začiatok na ročnú skúšku do 500 kontaktov sa cena cca 55€ dá zniesť....predpokladám,že SE môžem kľudne využiť aj v slovenskom prostredí..
Michal
SmartEmailing je super v tom, že nepadá do spamu, jako jiné služby ale trochu mi dřív vadil přístup zaměstnanců této společnosti, kteří docela drsně reagují na zákazníky prudiče, kterým přijde mail a kteří jej považují za spam a stěžují si přímo u smartemailingu - nám párkrát stopli službu a chtěli, abychom doložili, odkud jsme daný mail získali. Stalo se to dřív několikrát, teď je zatím klid. Vždy šlo o zákazníky z našich shopů, kteří jednou nakoupili, souhlasili se zasláním newsletteru a pak na to zapomněli a prudili.
Abc
Kolik ti za tu ódu Kirš zaplatil? :)
Maigi
Nic. Není snad něco z článku pravda? Zkoušel jsi ostatní programy? Četl jsi mé srovnání s MailChimpem, kde na obou kritizuju něco jiného (SE byl ve staré verzi)?
David Řezáč
Hezky sepsáno. Už dlouho přemýšlím, že Mailchimpu dáe sbohem. A na Smartemailingu se mi líbí i automatické skloňování jména pro oslovení :-) Článek sdílím dále http://www.affilo.cz/clanek/zobrazit/22/
Jiří Štrohalm
Zajímalo by mě zda někdo dělal větší srovnání např. s Maikit, Email kampaně, Ecomail nebo Crystalmails? Koukám na tyto produkty již několik dní, ale hodili by se mi nezávislé srovnání či recenze.