Náhledový obrázek článku V ringu: SmartEmailing vs. MailChimp
6 min čtení 24.10.2014 v kategorii Affiliate marketing, Affiliate nástroje, Doporučené nástroje

V ringu: SmartEmailing vs. MailChimp

Kdo mě sleduje na Twitteru, ví, že jsem nedávno vyměnil MailChimp za SmartEmailing. Co stálo za tím, že jsem se konečně rozhoupal ke změně, se dočtou VIP čtenáři v pondělí. Dnes bych chtěl tímhle článkem odpovědět na velmi častou otázku, kterou dostávám a tou je: Jaký mailový nástroj zvolit? Je lepší SmartEmailing nebo Mailchimp a proč?

Troufám si říct, že už jsem si SmartEmailing osahal do té míry, že poznám jeho na první pohled silné a slabé stránky. Orientuji se v něm zhruba stejně, jako jsem se orientoval v MailChimpu a pro základní odpověď můžu srovnávat. Pojďme začít MailChimpem.

MailChimp

MailChimp je velká globální firma s 250 zaměstnanci, s miliony zákazníky a s 13 lety zkušeností. Určitě jim rukama proteklo neuvěřitelné množství dat na to, aby velmi přesně věděli, co funguje a na co si dát pozor. Stručně řečeno jde o silnou a zkušenou firmu. Na první pohled nesporná výhoda, ale podrobněji?

Proč by mělo uživatele zajímat, že se svěří do rukou silné a zkušené firmě? Přece proto, že se nemusí bát žádných zemětřesení v podobě ztráty dat, výpadků či primitivních chyb. Zkušenosti se zase hodí proto, že nabídnuté řešení, šablony a nástroje mohou být ověřeny na mnohem větším objemu dat, než jsme schopni v našich podmínkách nasimulovat. Vše může být vyladěné na ty nejlepší konverzní poměry. Takhle si představuji výhody leadera na trhu. Bohužel v případě MailChimpu se nějak otočily v neprospěch uživatele.

mailchimp-monkeyAni velikost jedné ze světově nejoblíbenějších mail služeb, která striktně bojuje proti spamu, nezabrání našemu hloupému Seznamu v jeho plošné blokaci, kterou jsme mohli nedávno zažít. Ta byla sice rychle odstraněna, ale těžko říct, zda to bylo silou vyjednávacího týmu MailChimpu, nebo jen absurditou samotné blokace, na kterou dopláceli zejména poctiví uživatelé. Svou sílu ukazuje MailChimp spíš zavíráním účtů a špatnou komunikací při řešení někdy neoprávněných blokací. Tohle je o něm známé, i když na jeho obhajobu, já mám zkušenost s komunikací jinou.

Je podstatné zmínit, že používat MailChimp pro mě znamenalo myslet na zadní vrátka a často si zálohovat seznamy kontaktů. Slyšel jsem nespočet příběhů o zavření účtu bez možnosti se jakkoliv obhájit. Co jsem slyšel, šlo vždy o dva důvody. Podezření na spam a zakázaná tématika affiliate oboru. Ten druhý důvod mi naprosto reálně hrozil, i když jsem se mi po celou dobu dařilo mu vyhýbat. Čeština byla u globálního hráče moje výhoda a termín „affiliate“ jsem preventivně používal ve zkratce „affil“, kterou v zahraničí nepoužívají. Poslední blokace za affil tématiku, o které jsem slyšel, byla blokace AffilClubu, který následně přešel ke GetResponse.

Výhody z velikosti jsem tedy nepocítil kromě integrací se vším možným a ne moc povedených iPad aplikací. Abych jen nekritizoval, má však samozřejmě hodně jiných výhod. MailChimp má neuvěřitelný nástroj na intuitivní naklikání hezkých šablon, případně úpravu těch nabízených. Pokud si chcete se vzhledem vyhrát a neumíte nebo nechcete ručně kódovat, v MailChimpu se vyřádíte.

Další výhodou třeba je, že umí na základě vysledovaného chování vašich odběratelů určit, kdy je nejlepší čas k odeslání mailu, umí A/B testování kampaní a odesílat obsah vytažený z RSS kanálu. Největším lákadlem ale bude používání základních funkcí do 2.000 odběratelů zdarma.

SmartEmailing

Co mělo být nevýhodou, dokázal SmartEmailing pro změnu otočit na výhodu. Malá, mladá a lokální firma tak využívá své pružnosti k rychlému vývoji, i když některé mušky má už delší dobu. Konkrétně chybné zobrazování českých znaků na iPhonech. S doručováním by neměl být žádný problém. Musí být ale jasné, že to, co potkalo MailChimp, může potkat kohokoliv.

SmartEmailing je od začátku placený, snadno mu to ale odpustíte díky jednoznačně lépe řešené struktuře formulářů a celkovému nastavení. To je vstřícné lidem, jako jsme my, kteří nemají pouze jeden projekt, nebo jednu firmu o jedné hlavní službě, jako předpokládá MailChimp.

smartSmartEmailing si postavili sobě na míru místní profesionálové z oboru infopodnikání, kteří mají k affiliate oboru hodně blízko. Oceníte tak možnosti mít víc různých formulářů na sběr kontaktů s různým chováním po vyplnění u jednoho seznamu včetně různých děkovacích stránek, což je něco, kvůli čemu jsem musel v MailChimpu vytvářet nové seznamy. To by nebyl problém, kdyby MailChimp nepočítal duplicity několikrát a nenafukoval tak zbytečně váš celkový součet emailů. Hrozí vám pak, že při posílání kampaně lidem z jednoho projektu (ale z více formulářů) pošlete mail několikrát. SmartEmailing nejen, že tyhle problémy nemá a kvůli formulářům nepotřebuje nové seznamy, ale každý unikátní email počítá jen jednou.

Oceníte také důraz na automatizaci, vytváření sérií emailů a individualizaci přesně podle toho, co se v infokampaních učí. Designové šablony možná nenabízí právě proto, že jim z čísel vychází jako nejlépe účinný formát plain text. Jestli to tak skutečně je, tak dělají to, co bych naopak čekal u MailChimpu, který má významně víc dat.

Doslova klenotem, který jsem musel u MailChimpu všelijak obcházet a vymýšlet skrz dokoupené skripty s následným exportem (drbání se levou nohou za pravým uchem), je triviální schopnost SmartEmailingu po vyplnění formuláře odeslat uživateli email s přílohou.

Obecně je cítit zaměření na zákazníky s větším množstvím produktů, webů a kampaní, což hraje affilákům do karet. I když nemá některé nadstandardní funkce, jako velcí světoví hráči, dokáže si lépe poradit s těmi každodenními.

Narazil jsem na jediné vážnější omezení jedné série po sobě jdoucích emailů v nastaveném časovém sledu na každý seznam. Opět je tedy nutné mít zbytečně mnoho seznamů, nemá to však žádný negativní dopad jako u MailChimpu a do budoucna tohle omezení zmizí.

Shrnutí

MailChimp

  • Lepší editor emailu
  • Mnoho šablon mailů na výběr
  • A/B testování a další nadstandardy
  • Zdarma do 2.000 emailů v databázi
  • Integrace s jinými SaaS aplikacemi
  • Časté blokace nespamerů
  • U víc landing page omezení na každém kroku
  • Neumí posílat přílohy
  • Nutné zbytečné nafukování množství kontaktů
  • Riziko vícenásobného mailu lidem, kteří se v seznamech překrývají

SmartEmailing

  • Lepší možnosti pro víc webů
  • K dispozici vzhledy formulářů
  • Umí posílat přílohy
  • Unikátní kontakty počítá jednou
  • Video-návody pro nováčky
  • Nedořešené kódování na iPhonech
  • Jedna automatická série na jeden seznam
  • Chybí šablony vzhledu, horší editor mailů
  • Chybí mi vlastní děkovačka po kliknutí na potvrzovací link
  • Od začátku placený

Cena mailových služeb na podobné úrovni je srovnatelná. MailChimp je vzácný tím, že začínajícím budovatelům databáze nabízí základní funkce zdarma. Mé doporučení tedy zní, pokud se vám nechce v začátcích platit, začít MailChimpem, naučit se základy rozesílání emailů a hned jakmile a) pochopíte nutnost autoresponderu, b) nasbíráte větší množství emailů, c) začnete sofistikovaněji měřit a používat víc landing page ==> utéct ke SmartEmailingu. Na mé cestě bych nic neměnil.

Stáhni si E-Book Affilák zdarma
(dřív jsem ho úspěšně prodával za 699 Kč)

E-Book Affilák

Své zkušenosti s affiliate marketingem jsem se pokusil shrnout v jediném E-Booku. Popisuji v něm, jak může začátečník vyrůst ve výdělcích dost na to, aby se affilem mohl živit. Jak se stát affilákem na plný úvazek?




12 komentářů u “V ringu: SmartEmailing vs. MailChimp”

  1. Jirka napsal:

    Ahoj,
    pěkné srovnání. Zajímavé je, že ze zahraničních řešení čtu na českém internetu víceméně jen o MailChimpu. Je to kvůli tomu začátku zdarma? Co třeba ten GetResponse nebo Aweber? Ty mají taky nějakou zkušební dobu. V českém prostředí jsem je nezkoušel, máte s nimi někdo zkušenost?

    1. Maigi napsal:

      V tomhle má asi řada lidí přístup M.Hardyna – při vybírání saas appky upřednostňuje tu světově nejoblíbenější, protože k ní bude mít lepší propojitelnost s jinými saas. Např. pokud někdo staví plugin na maily do wordpressu, MailChimp integrace pro něj bude základ a až pak ostatní. Možná.

  2. Tomáš Krause napsal:

    A co doručitelnost? Měřil to někdy někdo? Kolik má SmartEmailing SMTP serverů a nemůže se mu stát, že jeden spamer zlikviduje doručitelnost všem ostatním?

    1. Maigi napsal:

      Jedna paní povídala, že by měl být SE na whitelistu Seznamu. Tzn., že když Seznam shledá, že jste boží, dá vám kus kódu, kterým označkujete své maily a máte všude zelenou.

  3. honza.skaroupka@gmail.com napsal:

    No, zvláštní je, že MC nabízí v základu hned několik šablon označené jako „Coupons“, což si odporuje s tím zákazem affiliate tématiky. Trochu schizofrenní postoj. Jinak nemáte někdo zkušenosti s AWebereme? Celkem o něm přemýšlím, hlavně kvůli té nutnosti implementace do jiných aplikací.

  4. Roman napsal:

    Ke komentářům:
    – Ano, čtete o MailChimpu, protože má k dispozici 2 tisíc kontaktů nebo 12 tis. e-mailů zadarmo. GetResponse apod. jsou většinou na jeden měsíc a pak platíte.
    – Zajímavý článek na toto téma napsal Mkurri (http://mkurri.cz/ktery-autoresponder-pouzivat-aweber-mailchimp-a-getresponse-ve-srovnani/).
    – Seznam whitelisting nemá (http://fbl.seznam.cz/whitelistace).
    – Šablony na kupóny – myslím si, že jejich použití nesouvisí s affiliate, ale spíš s možností odměnit svoje zákazníky loajální zákazníky – například 10% sleva k narozeninám.

    Ještě mě napadlo pár myšlenek ke článku:
    – Pokud máte více projektů, pak je třeba mít pro každý svůj přihlašovací formulář (kontakt list) nebo mít jeden velký kontakt list pro všechny projekty a řešit to přes skupiny. MailChimp řeší unikátnost kontaktu na úrovni kontakt listu. Míchat (přesouvat) lidi z jednoho projektu do druhého je opravdu cesta k rychlé blokaci, protože ty kontakty moc nezajímá, jak se dostali na Váš kontakt list, ale proč dostali e-mail, který vůbec nechtěli (= SPAM a tak ho také označí). To je taky důvod, proč se Vám nafukovali kontakty. Když už byste ty kontakty chtěl použít, pak je lepší varianta poslat jim tzv. rekonfirmační kampaň (pro druhý projekt) – abyste jim dal možnost přijmout nebo odmítnout newslettery z dalšího projektu.

    – MailChimp samozřejmě umí posílat přílohy, ale nepřidává je „pod e-mail“, ale dává možnost stáhnout si ji přes odkaz = máte možnost sledovat, kolik lidí si přílohu opravdu stáhlo, což zrovna nepovažuji za negativní věc. Je fajn, že ve SmartEmailingu odešlete e-mail s přílohou, ale víte kolik lidí si ji stáhne/přečte?

    – Přijde mi, že jste se nedostal k placené verzi MailChimpu, protože jinak byste poznal k čemu jsou Automation (neboli autorespondery), jinak byste lehce našel právě Automation Workflow – Welcome message, které se spustí ve chvíli, kdy se člověk přihlásí do kontakt listu. Pak byste nemusel dokupovat různé skripty a bůh ví co na to, abyste člověku poslal e-mail automaticky ihned po přihlášení.

    1. Maigi napsal:

      ad whitelist: možná se to tak nejmenuje a možná to oficiálně nepřiznají, ale značkování se používá, aby konkrétní partner prošel.

      ad víc projektů – tohle můj problém neřeší. Měl jsem víc listů na stejný projekt o víc landing page. Jakmile na jeden projekt použijete víc než 1 formulář a chcete ho i měřit, tak další list musíte mít. Děkovačky se totiž nastavují na celý list pro všechny formuláře pod ním. Tzn nezměříte nic. Nejde o prohazování mezi tématy a různými projekty, natož o spam. Běžně používám na různé druhy trafficu různé landing page tomu přizpůsobené.

      ad přílohy – pokud umí jen odkaz, pak neumí přílohy. Příloha je něco jiného. V SmartEmailingu taky pochopitelně můžu vložit soubor odkazem, ale to nehledám. Když si někdo koupí eBook, je mi fuk, jestli si ho stáhne na disk, nebo ho nechá hnít ve schránce. Důležitější pro mě je, že nemůže nikde sdílet přímý link na soubor. Musel bych ho totiž pak změnit a tím zneaktivnit stažení všech, kteří to už mají ve své schránce. To je to, co s přílohou dokážu a co MailChimp neumí.

      ad Automation Wokrflow – viz odpověď výše, mail na základě přihlášení to umí už v základu přece, můžu si upravit welcome mail a přidat do ní link, to ale neřeší to, co mi vyřeší skript – přílohu.

  5. Aleš napsal:

    Posílám každý týden newsletter asi 30.000 emailům a už pár měsíců využívám http://www.centralnews.cz a vcelku ok. Mailchimp jsem zkoušel a přišel mi občas trochu nepřehledný (i když nabízí hodně variabilní tvorbu obsahu emailu, pro toho kdo to využije).

  6. Peter Švaral napsal:

    Ďakujem za super článok, už dlhšie rozmýšľam nad zmenou Mailchimpu, kvôli extrémnemu nafukovaniu ceny po prekročení 2000 kontaktov zdarma.

    1) Jedna z najväčších výhod Mailchimpu sú responzívne maily. Pokiaľ viem, tak toto je obrovská nevýhoda Smartemailingu. Ak to ale už napravili, tak potom paráda!

    2) Zabrániť posielaniu duplicít a nafukovaniu listu sa dá jednoducho a to používaním vlastnosti GROUPS, kde si označkujete jednotlivé maily v jednom LISTE.

  7. Martin Mažár napsal:

    Ja odchádzam so smartemalingu práve kvôli tomu, že nemá A/B testing. Je to najjednoduchší spôsob ako zvýšiť príjmy o 20 – 30 %. Kvôli testovaniu nadpisov, môžem zvýšiť open-rate a tým aj zvýšiť predaje. V tomto momente migrujem na http://www.detdrip.com

    1. Martin napsal:

      Nakoniec som sa vrátil s Smartemalingu, lebo urobil A/B testing, takže teraz je pre TOP softvér na mailovanie…Odporúčam

  8. David napsal:

    Dobrý den,
    uplně mimo téma, ale poprosím o radu. V oblasti mailingu jsem uplný začátečník. Dáte mi tip, kde by se ideálně v Praze nebo okolí dal udělat nějaý jednodenní kurz, abych dostal nějaké uchopitelné základy? Předem díky…