V čem vám pomůže měření „soft“ konverzí
Reading Time: 2 minutesMěření takzvaných „soft“ konverzí umí vyřešit nejeden problém. Například vám tu často předkládám, jak pracovat s děkovací stránkou, kterou ale díky omezeným možnostem iframe formulářů často ani nemůžete mít. Nebo kladu důraz na A/B testy, u kterých při slabém trafficu změříte spíš náhodu. I tyhle případy se ale dají chytře řešit. Přečtěte si, jak.
Co to „soft“ konverze je
Zjednodušeně je to fáze ve funnelu ještě před samotnou konverzí, za kterou jste placeni. Je to ale ta fáze, která placené konverzi nutně předchází. U eshopu to může být vložení produktu do košíku, nebo stránka „k pokladně“, kde si zákazníci své košíky kontrolují ještě před závaznou objednávkou. U lead-gen webu to může být druhý krok formuláře ještě před jeho odesláním, nebo pouze samotné zobrazení formuláře. Nikdo ho nevyplní, aniž by ho napřed zobrazil. Špatně zvolená soft konverze je ta, kterou návštěvník nemusí v některých případěch projít k tomu, aby splnil cíl webu. Třeba návštěva domovské stránky.
Jak měřit formuláře bez děkovací stránky
Ne každý si dokáže vyrobit nebo zajistit vlastní API formulář. Důvodem může být třeba jen testování, do kterého zatím nechcete moc investovat, tak zkusíte jen iframe formulář, abyste zjistili, jestli za to kampaň vůbec stojí. Iframe formuláře mají ale slabinu v měření. V takovém případě jednoduše přemístěte formulář na vlastní podstránku a měřte jako cíl její navštívení. Ani API formulář ale nemusí zajistit vlastní děkovací stránku. Například u půjček může dojít k nejrůznějšímu přesměrování na základě obsahu vyplněných polí. Pak se dá jako soft konverze měřit odesílací tlačítko a to buď on click událostí nebo dokonce měřit jen validní odeslání přes:
on_sent_ok: „ga(‚send‘, ‚event‘, ‚nejakakategorie‘, ‚nejakaakce‘, ‚nejakystitek‘);“>Odeslat</a>
Vyhodnocení
Je zřejmé, že soft konverze má jinou hodnotu, než ta placená. K její hodnotě ale snadno dojdete trojčlenkou buď z vašich vlastních dat (víte, kolik máte placených leadů z jakého počtu navštívených podstránek s formulářem) nebo z dat inzerenta. Zeptejte se svého affiliate managera, jaká je schvalovanost obecně u všech, nebo jen u těch, kteří používají stejný zdroj trafficu jako vy. Tím získáte hodnotu odeslaného leadu bez ohledu na to, jestli je schválený.
U iframe affiláků se setkávám s tím, že zkrátka neměří, protože nemají děkovačku. Měřit by ale měli právě nějakou soft konverzi, přiřadit ji dělením nějakou hodnotu a o takový cíl bojovat v reklamních kampaních.
Představme si, že mi 80 lidí ze 100 přijde na stránku s formulářem a tam polovina z nich vyplní formulář. Čtvrtina ho vyplní špatně, jsou duplicitní, nebo nějací roboti a testy. Zbylých 30 lidí dostanu zaplacených částkou 100 korun za kus. To všechno vyčtu z Google Analytics a z administrace affiliate programu.
Můžu pak jednoduše platit nejenom 75 korun za každé vyplnění formuláře (počítám s tím čtvrtinovým zamítnutím), ale i 37,5 za navštívení podstránky s formulářem, pokud jeho odeslání nezměřím. Už ale nemůžu platit 30 korun za navštívení domovské stránky, protože ne každý mi formulář vyplní proklikem z homepage, ale i napřímo z kampaně, která může odkazovat na podstránku (klidně i jinou).
Zpřesnění A/B testů
Soft konverze mají ještě jednu obrovskou výhodu. Tou je kvalifikovanější vyhodnocování A/B testů. Pokud vám totiž chodí na web 1000 lidí denně a máte konverzní poměr třeba 5%, tak se vám vyhodnocení nějakého testu pořádně časově protáhne. Na skutečný důkaz, že je vaše hypotéza správná, můžete čekat klidně rok. Nastavení nějaké soft konverze jako cíl A/B testu vám test výrazně zkrátí, protože pak bude konverzní poměr třeba klidně 50%. Samozřejmě ale myslete na to, co testujete. Nedává smysl testovat něco na formuláři a přitom mít cíl jeho navštívení. Cíl musí být vždy až za tím, co testujete.