Affiliate marketing Jak propagovat

Kontroverzní návštěvnost z překlepových domén v affiliate marketingu

21.8.2018 6 min čtení

Kontroverzní návštěvnost z překlepových domén v affiliate marketingu

Reading Time: 6 minutes

Rád bych otevřel diskuzi na trochu kontroverzní téma návštěvnosti z překlepových domén v affilu. Kdo by nechápal, o co jde, tomu to trochu nastíním.

Co je typo traffic?

Spekulant si koupí doménu, na kterou přirozeně chodí návštěvníci, i když není registrována.

  • To se děje nejčastěji z důvodu překlepů. Značka má doménu třeba seznam.cz a vy si koupíte seynam.cz, protože Y a Z je na klávesnici někdy prohozené podle nastaveného jazyka.
  • Může jít také o pomlčkovou nebo naopak bezpomlčkovou verzi navštěvované značky, která si nezaregistrovala obě varianty. Návštěvník třeba uvidí někde reklamu na billboardu s doménou slovo-druheslovo.cz a do prohlížeče omylem naťuká slovodruheslovo.cz. Nebo naopak.
  • Taky může jít o jinou koncovku. Často si dnes technologické projekty registrují jako primární doménu .io a kdokoliv rychlý si pak může koupit tu stejnou doménu s koncovkou .com.

Většinou si tohle společnost pojistí. Koupí si všechny varianty. Není to ale pravidlem a to je příležitost pro kohokoliv.

Ještě bych to rozdělil na domény spadající pod trademark a ty ostatní.

  • Seynam.cz neokecáte, jde jednoznačně o parazitování na značce a je to trochu nemorální. I když je to na druhou stranu také chyba značky, že si domény nekoupila. V těchto případech od vás značka doménu celkem snadno vysoudí nebo získá přes rozhodčí řízení v rámci ICANN. To je rychlé, efektivní, ale nemůžete chtít žádnou úhradu škod.
  • Ve druhém případě může jít o nějaký obecný název, který si nemůže nárokovat nikdo. Pokud někdo provozuje doménu třeba jablko, tak si nemůže u soudu nárokovat vlastnictví domény jablka.

Tohle je celkem obecná věc a běžný celosvětový byznys. Většinou si doménový spekulanti registrují balíky domén. Ty přesměrují na reklamní stránku, kde jsou různé bannery, textové inzeráty a podobně. Za ty pak dostane nějaké drobné peníze z prokliků. Jsou to drobné, proto si kupují obrovské balíky domén. V celém součtu jde pak o velmi lukrativní byznys.

Krátký pohled do zákulisí a principu fungování nabízí doménový spekulant a internetový podnikatel Jan Barta ve starším videorozhovoru pro tehdejší MotejlekTV:

Affiliate redirect

Já bych se chtěl v tomto článku věnovat trochu něčemu jinému. Chci se zabývat situací, kdy spekulant nenasměruje doménu na reklamní stránku plnou inzerce, ale přímo na vygenerovaný affiliate odkaz. To je podle mě mnohem efektivnější metoda výdělku a příjemnější uživatelský zážitek pro návštěvníka.

Uživatel nepřijde na nějakou lacinou reklamní stránku plnou křičících nápisů. Bude přesměrován na nějaký pokud možno tématický eshop. Například ty jablka by byly přesměrované na nějakou službu rozvozu potravin. Konkrétně na provizní odkaz, takže z takového návštěvníka má spekulant provizi z nákupu.

+

Umím si představit situace, kdy jde o win-win-win situaci a všichni jsou spokojení. Třeba s tím jablkem. Jde o obecné slovo a návštěvník asi neměl původně v plánu objednat si rozvoz potravin. Napsal ale do prohlížeče jablko a dostal nabídku dovozu jablek až domů. Mohl být totiž přesměrován na konkrétní podstránku eshopu. Je to tématické, cílené a vhodné. Podle mě je to i morální. V takovém případě jde i spekulantovi o návštěvníkovo blaho. Pokud totiž návštěvník nenakoupí, nic z toho nikdo nemá. Návštěvník nakoupí, když se nabídka trefí do jeho potřeb.

Druhá situace je něco, čemu říkám plošný nálet. Něco obecného v doméně, například sex, se přesměruje na nesouvisející oblast, třeba ten rozvoz potravin. Většina návštěvníků si nic nekoupí, protože jsou úplně jinde, než chtěli být. V případě obrovského počtu návštěv se ale sem tam někdo najde. Takové vydělávaní nepodporuji. Považuji to za nemorální, protože bych tím většinu návštěvníků naštval a jen malé procento z nich odejde spokojených.

Kontroverzní trademark

Pak tu máme trademark a tady už to začíná být kontroverzní. Co když překlep nějakého známého eshopu přesměrujeme na provizní odkaz toho eshopu?

Má to několik rovin:

  • Samozřejmě majitel eshopu je naštvaný, že musí platit provize někomu za zákazníky, kteří by stejně přišli tak jako tak.. nebo nepřišli?
  • Na druhé straně majitel si nezajistil doménu a pokud ji teď používá jeho vlastní affilák k propagaci jeho vlastního eshopu, tak je ten eshop v komfortní, druhé nejlepší situaci. Měl by být rád. Pokud nabízí provizi třeba 20% ze zisku, zůstalo mu 80% ze zisku, který by jinak možná neměl. Dobře, nula by to asi nebyla, protože část zákazníků by si tu správnou doménu našla, ale i tak. Fakt by měl být majitel značky rád. Cokoliv jiného by totiž mohlo být sakra horší.

Proč je affil typo redirect vlastně druhá nejlepší situace, ve které může značka být?

(První je samozřejmě vlastnictví všech variant.)

No. Dejme tomu, že se na takového affiláka naštvete, vaše firma ho ve svém provizním systému zablokuje, pošlete na něj právníky, budete ho častovat nadávkami a budete se chtít soudit.

Takový affilák s držením vaší typo domény má obrovskou moc. Obzvlášť, když tam chodí lidé, z nichž měl dost provizí.

  • Mohlo to pro vás dopadnout hůř ve smyslu přesměrování domény na vaší přímou konkurenci. Konkurence se může domluvit s takovým spekulantem a zaplatit mu za přesměrování k nim. Zákazníci dostanou podobnou službu či produkt, jen od jiného poskytovatele a nemusí si toho ani všimnout. Spekulanta pak nenajdete, protože doménu může vlastnit anonymně. Jeho jméno bude znát jen konkurent, protože mu platí a vám ho určitě neprozradí. Původní jméno, které znáte, může a nemusí být majitel. Určitě bude tvrdit, že už doménu nevlastní, že ji prodal.
  • Další horší situace by byla, kdyby spekulant nevyužil příležitosti, nezaregistroval by si tu doménu a udělal by to rovnou váš přímý konkurent. Ten vám ji nepřesměruje na eshop ani omylem. Za dobu trvání soudního či arbitrážního sporu by pak získal klidně i zajímavé množství vašich zákazníků. Měl by na ně kontakty, mohl by je marketovat a podobně. To je zkrátka horší.

Nejhorší situace by byla, kdyby se se spekulantem nikdo v oboru nedohodl. Vy ho zablokujete, konkurence je férová a nemá zájem. Co asi takový affilák udělá?

Samozřejmě v první řadě ji anonymizuje a vy už jen velmi těžko doménu vysoudíte. Ve druhé řadě využije další metody, jak na ní vydělat.

  • Může jí přesměrovat na nějaké nesouvisející reklamy. To odradí část návštěvníků. Taky to část odradí si tuhle doménu pamatovat a navštěvovat pravidelně. Někteří lidé z oboru si myslí, že to je dobře, že se konečně naučí chodit na tu správnou. Část návštěvníků ale přestane chodit úplně. To je škoda.
  • A přituhuje. Může jí prodat někomu, kdo doménu přesměruje na nějaký phishing podvod. Na podvodnou stránku, která se tváří jako váš eshop a tahá z lidí kreditky nebo přihlašovací údaje k vaší službě. Může jí přesměrovat na zavirovanou stránku, která návštěvníky silně poškodí a poškodí to také váš brand samotný. To prostě nechcete. Zklamaní návštěvníci mohou varovat i vaše běžné klienty, kteří chodí na vaší doménu. Už nebudou.

Musíte postupovat velmi opatrně, abyste si nepoškodili vlastní byznys.

Jak postupovat?

Doporučuji hned na začátku při prvotním zjištění odeslat majiteli domény nabídku k odkoupení. Čím víc na ní časem vydělá, tím víc si jí bude cenit. Pokud jde o velké sousto a doména vydělává hodně peněz, můžete dokonce na čas ponížit všem provize z affiliate programu, případně ho pozastavit. Doména ztratí na hodnotě. To, že plánujete plně affiliate program obnovit, nemůže nikdo vědět. Pak doménu můžete koupit levně a bez soudů. Affilák to také nebude považovat za útok.

V případě nezájmu zkuste nabídku zvyšovat, opakovat či připomínat před Vánocemi… 🙂

Zkuste ponížit dotyčnému provize s odůvodněním nekvalitního zdroje. Bude se tomu trochu divit, ale nemůže to změřit.

Nikdy typo traffic nezakazujte. Jakmile zavřete bránu, zůstanou otevřené pouze ty ostatní možnosti. Ty jsou pro vás vždy horší. Pokud jste affiliate síť, zakazujte jen ty plošné nálety z obecných domén nesouvisejících s konkrétní nabídkou. Pokud zakážete všechen typo traffic z domén, opět zůstanou jen horší možnosti. Tedy v případě, že máte některé kampaně exkluzivně a nejsou jinde, kde doménový traffic povolují.

Pokud nic nepomůže, smiřte se s tím. Není to tak špatné, dělit se o marži s někým, kdo získal zdroj, na který jste zapomněli. Jak říkám, mohlo to dopadnout hůř. Pokud se budete soudit, pravděpodobně to vyhrajete, ale během té cesty můžete přijít o dobré jméno, můžete poslat své zákazníky konkurenci, můžete svým zákazníkům dopřát krádež účtů a podobně. Nebo si spekulant pořídí podobný překlep a tentokrát se zachová jinak. A anonymně. Nestojí to za to.

Takže smysluplný tématický traffic klidně z překlepů ano, plošný nálet ne, konkurenční typo taky ne.

Typo traffic v crypto affilu

Obecně se neustále dokola tvrdí, že v doménovém byznysu jste měli začít kdysi a teď už to nemá cenu. To je taková klasika v různých oborech. Je to nesmysl, začít lze kdykoliv. Každý den vznikají nové firmy, nové značky, nové projekty a těm vzniká nový prostor pro překlepy.

Přiznám se, že pár takových překlepů vlastním a to na různé crypto projekty a ICO. Málokterý z nich má trademark. ICO projekty mají navíc časové okno, ve kterém lze investovat. To okno by skončilo dřív, než případná arbitráž o doménu, takže tady případný spor vůbec nemá cenu jakkoliv řešit.

Na rozdíl od ostatních oborů, tady je ten prostor velký a pravděpodobnost výdělku slušnější než jinde. Téměř každý takový projekt má navíc affiliate program. Nevím proč se tak spojily obory crypto a affil, nicméně z toho mám radost. Typo domén mám jen asi 15-20, ale některé z nich se mi už hodně vyplatily. Z nákladů v řádu stokorun jsem udělal statisíce korun. To je extrémní ROI, zhodnocení o tisícinásobky. Většina vás navíc vyplácí rovnou v BTC. Neznám lepší způsob, jak vydělávat na kryptoměnách.

5 komentářů
  1. petr

    Mno moc to nechápu, zkus nějaký příklad (nechci znát typo doménu, ale affiliate na crypto).

    • Maigi

      Affiliate na crypto mají burzy, směnárny, peněženky, ico projekty, hardware, nebo třeba kasína, která používají cryptoměny. Existuje i affiliate síť zaměřená pouze na crypto affil. Jmenuje se RunCPA.com. Mají nějakých 30 kampaní. Posílají mi newsletter, teď naposled přidali třeba kampaň GoUp.bet, což je online kasíno. Zaplatí ti 28% ze zisku doživotně z každého zákazníka, co přivedeš. Nečetl jsem ale obchodní podmínky. Nebo sleduj přehledy všech ICO. Affil programy najdeš na jejich stránkách jednotlivě u každého.

  2. adrian

    Ahoj, ako je to s trademarkom? Povedzme, že by som chcel zaregistrovať doménu leteckej spolocnosti ale s koncovkou .sk alebo .cz. Táto doména je voľná. Doménu by som potom presmeroval napríklad na predajcu leteniek.

    • Maigi

      Pak trademark samozřejmě porušuješ. Velcí spekulanti to řeší anonymizací a několika offshore společnostma, ale sem tam stejně vždy přistane žaloba. Viz video. Honza v něm uvádí, že bohužel není žádný centrální registr všech trademarků, skrz který by se daly domény filtrovat. Většinou se to dá vyřešit prodejem domény majiteli trademarku nebo nějakou dohodou. K soudu málokdy dojde a když, tak ho s velkou pravděpodobností prohraješ.

  3. Jaroslav Gongala

    Malinko nešťastná ukázka seynam.cz, protože kdyby měl někdo prohozenou klávesnici, tak napíše seynam.cy ;-) Jinak hezký článek.

Komentovat

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.