Affiliate marketing Úvahy

TOP affilák obchodním ředitelem

21.12.2015 2 min čtení

TOP affilák obchodním ředitelem

Reading Time: 2 minutes

Běžný affilák si většinou užívá možnosti práce odkudkoliv, různých automatizací a komfortu affiliate programů a sítí. Díky nim nemusí vyjednávat obchodní podmínky s inzerentem nebo větší korporací. Nemusí se trápit běžnými korporátními neduhy. Affiláci jsou většinou ajťáci. Často makají z obýváku, jsou to introverti a korporátní svět je neláká. Pozice affiláka je pro ně jako stvořená ovšem do doby, než začnou generovat velký objem, a než se stanou TOP affilákem.

V tu chvíli ta příjemná pozice končí a vy si začnete všímat, že vaše role je teď mnohem víc korporátní, než jste si připouštěli. Dovolím si tvrdit, že se tomu s dalším růstem nakonec žádný TOP affilák nevyhne. Co vás čeká? Na jaké překážky narazíte?

Affiliate manageři v Česku nejsou managery

První překážka, na kterou narazíte při potřebě čehokoliv nestandardního. Ještě jsem v Česku neviděl affiliate managera, který by byl managerem. Jinými slovy, který by činil všechna rozhodnutí za affiliate program, který má ve správě a za svá rozhodnutí a jejich výsledky by byl zodpovědný. Viděl jsem jen tu druhou část – affiliate manager má zodpovědnost za affiliate program, ale paradoxně ho neřídí.

Malá část má nějaké mantinely, mezi kterými vám může upravit provizi, ale cokoliv dalšího, s čím se na něj obrátíte, na to se musí zeptat. Možná někde existují ti, kteří svévolně spustí nějakou soutěž, vymyslí a nastaví xml feed, ale většina důležitých rozhodnutí se neobejde bez vedení, natož aby činil všechna rozhodnutí za affiliate program, jak to u managerů má být.

Ti, kdo rozhodují, affiliate oboru nerozumí

Kdo tedy rozhoduje? U sítě to bývá obchodní ředitel, marketingový ředitel, nebo majitel. U inzerenta, když spolupracujete napřímo, je to stejné. Affiliate manager se u sebemenší komplikace zeptá u nadřízeného, ten se zeptá ředitele a ten zase půjde s důležitým požadavkem za majitelem. Vzhledem k tomu, že se to týká jednoho z největších dodavatelů, který firmě přináší byznys, důležité je to téměř vždy.

Proč je to problém?

Problém to je proto, protože tito lidé jsou zřejmě zdatní v obchodu, ale specifickému a technickému affiliate oboru nerozumí. Připravte se tedy na nekonečné vysvětlování technických a online marketingových metod a nekonečnou argumentaci.

Z dodavatele obchodním partnerem

S vyšší výplatou se z dodavatele, jímž jste byl jako jedním z mnoha, stáváte důležitým obchodním partnerem. Úzká obchodní spolupráce je většinou provázána v mnohem větší míře, než když jako dodavatel vysypete několik produktů do firmy a zase jdete vysypat další k druhé firmě.

Inzerent či síť otevře jednání o papírové smlouvě, protože o vás nemůže přijít. V té bude jedno omezení vedle druhého, ale především půjde o nějaké zaháčkování jako u operátorů. Budete muset začít odrážet požadavky na exkluzivní spolupráci a snahy o režírování vaší práce (co máte na webu, jak děláte marketing, kdy, koho, jak a čím oslovujete) lidmi, kteří, jak už jsem popsal výše, tomu nerozumí tolik jako vy. Pokud by tomu rozumněli minimálně stejně dobře jako vy, byly by ve vaší pozici a ne zaměstnanci.

Ať chcete, nebo ne, stanete se obchodníkem a vyjednavačem. S touto rolí se budete teprve seznamovat, zatímco proti vám bude stát pravděpodobně zkušený obchodník, který o spolupráci nejedná poprvé a ve vyjednávání má léta zkušeností.

Uklidnit vás však může fakt, že jste díky svému objemu ve výhodě a neotřesitelné pozici. Je na vás, jestli budete litovat, že jste nerozmělnili objem do 10 menších subjektů, kteří by se tvářili jako střední affiláci, nebo dokážete oplátkou za svázání vyjednat velmi nadstandardní podmínky, ať už finanční či z pohledu propagačních možností.

Komentovat

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.