Specifika magazínového affil webu
Reading Time: 4 minutesKdo mě sledujete delší dobu, víte, že jsem založil a provozoval celkem dost magazínů. Facemag, Viralmag, ITbulvar, EliteClub, Povinny a další. Momentálně se snažím plně věnovat jedinému magazínu Affilák.cz, který právě čtete.
I když už ostatní neprovozuji a z vyloženě magazínových affil webů mám už jen TappedOut, stejně nelituji, že jsem jich vyzkoušel tolik. Každý mě něco naučil a díky tomu vám dnes můžu popsat, jakým způsobem postavit magazínový affil web, aby neskončil prázdnou doménou, jako některé z výše uvedených. Pokud chystáte svůj magazín, rádi byste na něm vydělali skrz affiliate a přemýšlíte, jak propagaci pojmout, tenhle článek je pro vás.
V první řadě magazín má velkou výhodu u vyhledávačů. Psaním článků totiž automaticky uspokojujete hlad vyhledávačů po aktualizaci a zároveň tím tvoříte neustále nové podstránky a tedy i další a další vstupní stránky na web.
To by mělo být náplní práce i produktového affil webu, pokud se zajímá o SEO traffic, ale málokdo to dělá, protože je to náročnější. Museli byste neustále obohacovat podstránky o nový obsah a vyrábět další vstupní stránky s trochu jiným obsahem. U psaní téhož jinými slovy vám dojde velmi brzy fantazie.
Pokud píšete magazín, děláte obojí samotným psaním článků. To je jeho velká výhoda, pozice rostou mnohem snadněji a rychleji.
Na co se u magazínového affil webu zaměřit
Budování komunity bude jednoznačně váš úkol číslo jedna. Pokud se dobře postaráte o vybudování komunity a o její potřeby, komunita se následně postará o ty vaše. Jsou tu affiláci, například Pavel Říha, kteří žijí výhradně z komunity, kterou vybudovali.
Komunitu je potřeba tvořit jako oslovitelnou, což je v dnešní době nejefektivnější sběrem emailů. I když je pop-up velmi účinný způsob, osobně ho nedoporučuji. Upřednostňuji výzvu v samotném obsahu, což nejlépe řeší články za email, stažení nějakého doplňujícího materiálu k článku za email a podobně. Na zamčené články doporučuji tento plugin z ThemeForestu a na stažení souboru za email samozřejmě Smart Emailing (recenze).
Druhým úkolem bude výběr affiliate programu, který má totožnou cílovou skupinu jako váš magazín a jehož produkt sami vyzkoušíte a budete spokojeně používat. Jedině to je klíčem k úspěšné propagaci. V magazínu snadno čtenáři odhalí, co myslíte upřímně a co tlačíte jen pro peníze. Čtenářům musíte poskytnout kvalitní obsah a reálné zkušenosti. Opět ukážu na vlastním příkladu.
Na tomto webu propaguji Smart Emailing, Máriovu knížku, ThemeForest, FAPI, Wedos.. a všechno to jsou produkty a služby, se kterými jsem spokojený a mohu je doporučit i z očí do očí. Je toho ale víc, co bych mohl vybudované affil komunitě nabídnout a přitom nenabízím. Třeba MioWeb, Active24, EliteMarketing a podobně. Vydělal bych z prodeje těchto produktů zřejmě víc, ale buď je nemám vyzkoušené nebo bych je z očí do očí nedoporučil.
Nejde tu o žádnou karmu nebo tak, ale neupřímná doporučení prostě fungují mnohe méně a v magazínu to platí dvojnásob. Své doporučení musíte v textu obhájit svým jménem a pokud se vám to nepodaří, návštěvník bez důvěry nikdy nenakoupí. Na produktové landing page se dá bodově napsat jakýkoliv seznam výhod, článek už je ale důvěrnější.
Výše zmíněný plugin z ThemeForestu mi třeba vydělává v přepočtu zhruba 16,8 koruny za proklik, protože návštěvníci ví, že ho doporučuji upřímně a z vlastní zkušenosti, takže konvertují. Sám jsem ho už mnohokrát doporučil bez affil odkazu jen tak v mailu.
Třetím bodem, když už máte komunitu a affiliate kampaň, kterou své komunitě chcete upřímně doporučit, je její předložení formou přímé propagace, o které jsem psal v předchozích článcích:
Abych se neopakoval, vybral jsem jen dnešní screen webu csfd.cz jako ukázku, jak by takový web rozhodně neměl vypadat.
Na obrázku vidíte reklamu v reklamě vedle reklamy a to celé pod bočními panely s reklamou. A to jsem se chtěl jen podívat na trailer.
Mezi přímé možnosti, které máte, patří například recenze, srovnání, přehled (katalog), návody na konkrétní činnost s produktem/službou, videa a emailové doporučení. S tím vším bude vaše komunita souhlasit, když to neobalíte bannery.
Posledním bodem, na který se zaměřte, je pravidelnost psaní. Mnohokrát jsem se setkal na Webtrhu u začínajících autorů magazínů a blogů s otázkou, proč pravidelně psát, když zatím není pro koho a nemají návštěvnost. Je to stejný dotaz jako proč vyrábět produkt, když nejsou žádní jeho zákazníci. Inu bez produktu zkrátka nebudou nikdy. Nejprve musí mít čtenář důvod, proč na váš magazín přijít a ten důvod jsou články. Čím víc kvalitních článků, tím víc důvodů přijít na web.
Pro pravidelnost místo argumentů ukážu graf návštěvnosti tohoto magazínu, který ukazuje dobu, kdy jsem psal bez řádu kdy se mi chtělo a dobu, kdy píšu pravidelně minimálně dva články týdně.
Před 23 týdnem jsem psal náhodně. Od 23 týdne jsem začal psát pravidelné pondělní články za email, v 36 týdnu jsem spustil VIP členství, což je ten výkyv nahoru a po něm stále píšu články každý týden. Na grafu je jasně vidět, jak pravidelnost zvýší a ustálí vaši návštěvnost a s ní pochopitelně i zisky.
Čemu se vyhnout
Pokud budete články psát osobně, nedělejte více než jeden jediný magazín. Možná netrefíte téma a budete muset začínat znovu, původního se ale vždy zbavte, abyste netříštili pozornost. Nejde o to, že byste nestíhali přispívat. Jde o to, že články tvořené jen pro samotnou svou existenci kazí kvalitu magazínu a důvěru čtenářů. Magazín nelze dělat jako půjčkovou produktovku, z affilu by pak žádné výdělky nebyly.
Neopakujte články, které měly malý dopad. Na rozdíl od produktové landing page máte od čtenářů okamžitou zpětnou vazbu v podobě menšího či většího nárůstu návštěvnosti ihned po zveřejnění. Články s menším dopadnem zanalyzujte a už nikdy neopakujte jejich téma nebo tu vlastnost, která je odlišuje od ostatních článků s lepším dopadem.
Nesnažte se nacpat affiliate do každého článku. Cílem není monetizovat každou podstránku, ale navyšovat skrz zajímavé články potenciální možnost se k monetizaci dostat.