Blogování Influence marketing Úvahy

Slova

21.11.2018 3 min čtení

Slova

Reading Time: 3 minutes

Před pár dny jsem napsal na Twitter: “Nejmocnější nástroj, který znám, jsou slova.”

Rád bych to s vámi trochu rozvedl a podělil se o tuhle myšlenku z tweetu, která se mi už nějakou dobu honí hlavou.

Slova jako hlavní pracovní nástroj

Slova dokážou ovlivnit téměř všechno.

Nepřemluví rakovinu. Dokážou ale měnit celé vlády, zastavit armádu, získat lepší lékařskou péči, změnit libovolné vztahy, měnit rozhodnutí firem, bank, rozhodnout samotnou jejich existenci či zánik, prodat cokoliv, měnit motivaci člověka, který na vás míří zbraní, měnit rozhodnutí kohokoliv k čemukoliv.

Snad s výjimkou lidí pod vlivem drog, kteří slova nevnímají.

Pokud rádi sledujete seriály, tak pro hlavního hrdinu v “House of Cards” nebo “Blacklist” byly slova dokonce hlavním pracovním nástrojem. Proto jsem je tak rád sledoval.

Slova Babiše mladšího a novinářů před pár dny způsobily vládní krizi a klidně mohou mít za následek pád vlády. Slova jsou to, čím se politici brání a čím útočí. Jsou v tom velmi efektivní, protože slova dokážou potlačit i jasné argumenty, důkazy a selský rozum. Ve finále si totiž konkrétní slova lidé nepamatují. Pamatují si pocit, emoci, kterou slova vyvolávají. Díky emoci si skrze slova politik nakloní na svou stranu veřejnost, aniž by k tomu potřeboval jakýkoliv rozumný argument. Nakloněná veřejnost znamená politickou moc nad celou zemí včetně armády.

Slova jsou primárním a nejmocnějším nástrojem každého politika. Vybaven jakými zbraněmi se vydal Babiš do Švýcarska žehlit svůj průser? Má miliardy i soukromou bezpečnostní divizi. Slova ale stačí.

Politika a vztahy. Tam je to tak nějak samozřejmé, ale co další oblasti?

Marketing

Díky úderným sloganům zůstávají legendární reklamy v našich pamětích po celé dekády. Slogany a obecně reklamní texty, přednes v televizní reklamě, popis produktu, zkušenosti zákazníka, doporučení influencera, to všechno jsou slova, která dokážou jakékoliv firmě cokoliv prodat.

Novináři a blogeři

Slova jsou extrémně mocný, ale také nebezpečný nástroj. Proto jsou častým cílem verbálních i fyzických útoků novináři. V některých zemích také blogeři. Mocní z nich mají strach.

Reportéři pro nic za nic nenasazují životy ve válečných oblastech, aby mohli vyprávět příběh. Slova v jejich článcích totiž mohou reálně něco změnit. A není toho málo.

Článek může být doslova granátem, který odpálí svět úplně jiným směrem, než doposud šel.

Aktivisté a vůdci

Další skupinou, která využívá moci tohoto silného nástroje, jsou aktivisté a demonstrující. Jejich slova sice nemusí vždy zapůsobit, ale skutečně mají sílu měnit okolnosti. Mají sílu měnit zákony, obchodní rozhodnutí velkých korporací i každodenní rozhodnutí v chování mnoha jednotlivců.

O náboženství a jeho knihách asi mluvit ani nemusím. Tam slova mění životy mnoha generacím.

Sekty dokážou skrze slova přimět celé davy k sebevraždě.

Excalibur pro každého

Že této moci určité skupiny využívají více než jiní, neznamená, že ji mají pouze někteří.

Každý v práci svými slovy ovlivňuje důvěru v něj a zároveň je slovy ostatních ovlivňována jeho motivace. Každý den děláme rozhodnutí na základě slov druhých. Od předpovědi počasí až po radu lékárníka či právníka.

Pořád je to však jen zlomek možností. Všechnu tu moc měnit rozhodnutí celého svého okolí od rodiny po vaší banku či vládu, máte i vy. A nevyužíváte ji.

Jistě máte nějaké problémy. Každý máme. U těch zdravotních je to těžké. U většiny ostatních vám mohou slova všechno řešit.

Peníze

Například peníze. Máte finanční problémy? Potřebujete nějakou částku? Pokud ji nemáte, uvědomte si, že někdo jiný tu částku má, nebo by se dala poskládat od většího počtu lidí. Oni mají schopnost částku převést na váš účet. Jediné, co k tomu potřebují, je důvod, proč by to dělali.

Najděte je a dejte jim ten důvod. Vymyslete způsob, jak by se jim to mohlo reálně vyplatit a tu možnost jim navrhnětě. Ani náhodou nechci nabádat k falešným slibům. Realizace vysoce hodnotného řešení, za které jsou lidé ochotni platit, je reálně možná také díky slovům.

Můžete oslovit další lidi, přesvědčit je ke své myšlence, postavit tým, vyjednat něco, co považují za hodnotné. Uděláš pro mě tohle, když přesvědčím tamtoho, aby udělal tohle?

Nebojte se ptát, šířit své úmysly, zjišťovat možnosti druhých. Spojujte lidi, zajímejte se o ně.

Kašlete na majetek, zajímejte se o lidi

Rád jsem ve společnosti jednoho mého kamaráda. Má zvláštní vlastnost. Každého, s kým se potká, napřed pečlivě zpovídá a zajímá se o jeho osobní život, úspěchy, motivaci, pocity, štěstí a podobně. Jeho upřímný zájem o člověka je skutečně nezvyk. V kůži tázaného je to docela příjemné. Máte pocit, že se někdo upřímně zajímá o vaše pocity a skutečně to tak je.

Dělejte to stejně. Dozvídejte se o svém okolí maximum. Začnou vás napadat nové věci, nová spojení, nové možnosti. Víte, že ten shání tohle, tamten se obává něčeho a podobně. Jak jeden může být nápomocný druhému?

Všechno je to tak trochu politika, ale v upřímném slova smyslu. Rozšíří se vám možnosti. Zjistíte, že skutečně téměř všechno (zase mě napadá ta rakovina) je řešitelné. Je to řešitelné tak, že si dva správní lidé vymění správná slova. Takovou schůzkou se dá vyřešit drtivá většina světových problémů.

A poslední pointa…

Pokud si tohle uvědomíme, možná si řekneme, že bychom namísto kupování chytrých kurzů a knížek měli spíš chodit na kurzy rétoriky a řeči těla. (Jdu tím trochu i sám proti sobě, protože sám prodávám vzdělávací kurz)

Když se naučíte používat slova a komunikovat s lidmi, řeší vám to v podstatě všechno. I ten marketing.

Ebook 25 tipů

25 tipů na články

Stáhněte si zdarma 25 tipů na články, které mají schopnost přitahovat nové čtenáře jako magnet!

Jeden komentář
  1. Chlapec z vesnice

    Ono i tu rakovinu by šlo léčit. jen si musíte vybrat, koho slova poslouchat budete a koho ne.

Komentovat

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.