Náhledový obrázek článku Co nás může @SlecnaPokladni naučit o marketingu?
4 min čtení 27.8.2018 v kategorii Influence marketing

Co nás může @SlecnaPokladni naučit o marketingu?

Pro každého marketéra musí být Twitter účet @SlecnaPokladni zajímavou case study. Anonymní pokladní z Billy skrze něj vtipně popisuje zážitky z brigády.

(Než to někoho napadne, náhledová fotka je ilustrační, není to ona.)

Účet existuje od března. Za 3 měsíce získala brigádnice 4 tisíce sledujících a dnes, po 5 měsících od založení už má skoro 10 tisíc. Posledních 5 tisíc získala po zveřejnění rozhovoru na aktuálně.cz během pár dní. Téměř každým tweetem získává 500 až 1000 lajků, tedy 10% sledujících tvoří interakce.

Zatím to nejsou ohromující čísla, ale z té křivky a ze zájmu médií je jasné, že jde teprve o začátek.

Vím, že podobných účtů na Twiiteru je víc. Ale!

„Slečna Pokladní“ nevědomky ukázala, jak dnešní marketing funguje. 

Pár jedinců zpochybnilo autentičnost. Prý je to skrytý marketing Billy. Já si to rozhodně nemyslím, ale pro účely tohoto článku je to úplně jedno.

Zkrátka si jen představte, kdyby to tak bylo. Že si nějaká firma prakticky vyrobila svého vlastního influencera. V tomto případě by to asi jen těžko mohla být reklama pro zákazníky. Fungovat by to ale mohlo jako HR aktivita. Pokladní ukazuje, že ta práce může nemusí být vůbec špatná, když ji berete s nadhledem. Boří běžné předsudky.

Zamýšlel jsem se nad tím ale dál.

Dnešní marketingové trendy jsou mimo jiné o spolupráci s vlivnými influencery. Sice jde o trend, ale důvodem, proč funguje, je běžné chování spotřebitelů. Běžné a nezměněné. Na tom není nic nového.

Spotřebitelé se chovali stejně vždycky, jen v jiných situacích.

Taky si při reklamě uprostřed filmu skočíte na záchod? Zároveň ale u televizního rozhovoru s profesionálem pozorně posloucháte, co doporučuje za nástroje? Tak to je stejný rozdíl jako mezi firemní inzercí a influence marketingem.

Trochu mě mrzí, že někteří svými dobře myšlenými radami o označování influence spoluprací tohle vrací směrem k té nefunkční staré metodě vytrhávání z pozornosti. Ale to už jsem probíral.

Označování nakousávám proto, protože influence marketing stojí přesně uprostřed mezi reklamou,

  • kde je označování jasné a povinné, (třeba televizní reklamní spot = zastaralé a neefektivní)
  • a mezi reklamou, kde nás nic označovat ani nenapadne. (třeba ústní doporučení mezi přáteli = velmi efektivní)

Kam ale zařadíte situaci, AŽ si nějaká firma vyrobí svého influencera tak, jako to napadlo lidi v diskuzích o SlečněPokladní?

Jednou se něco takového stát musí.

Jasně, že se pak ozvou hlasy o nutnosti označování. Ozvou se fanoušci, kteří se budou cítit podvedeni. Pokud se k tomu ale firma sama nepřizná, nikdo si nebude jistý. Pokud to popře, budeme ještě dlouho debatovat o tom, jak to je. Každá taková diskuze, stejně jako tento článek, bude značce dodávat reklamu zdarma. I kdyby to pak prasklo třeba skrz nějakého zaměstnance, bude se o tom mluvit ještě víc a značka opět získá spoustu pozornosti zdarma. Věřím, že to na značku ani nebude mít negativní dopad. V marketingu se ještě dlouho bude uvádět jako příklad a je jedno, jestli pozitivní nebo negativní. Influencer následně nebude mít nouze o marketingové nabídky. Někdo ho bude chtít zaměstnat už jen proto, aby mohl říct, že pracuje pro něj. Jako Virgin a ten pilot, co přistál na řece Hudson. Než tohle všechno značka získá, bude dlouho těžit z období, kdy bude její influencer skrytě fungovat.

Nechci se v tomto hypotetickém příkladu stavět na žádnou stranu. Nevím, jak by taková reklama měla nebo neměla být morálně správně postavena a jestli to vůbec lze. Jen mi to zkrátka přijde hodně zajímavé. Marketing mě živí, sleduji trendy, ale tohle jsem ještě neviděl. Přišlo mi zajímavé se nad tím pozastavit. Zamyslet se, co se stane, až nějaká firma tohle udělá.

Jednou někdo bude první a právě ten první získá neskutečné množství pozornosti za neadekvátně nízké výdaje. A o to v marketingu jde.

Kromě pozornosti vyvolá jistě spoustu diskuze. Tu však můžeme vyvolat i teď. I když se to pravděpodobně ještě nestalo. Právě díky SlečněPokladní. I když, jak říkám, ona ten první příklad zřejmě není. Pochybnosti o její pravosti však vyvolávají dost zajímavé otázky. Vyvolávají stejnou diskuzi, jako by se něco takového už profláklo.

 

10 strategických kroků, jak se stát influencerem

10 strategických kroků, jak se stát influencerem

Připravil jsem si pro vás k článku BONUS v podobě checklistu zdarma. 10 strategických kroků, jak se stát influencerem.




1 komentář u “Co nás může @SlecnaPokladni naučit o marketingu?”

  1. Radek S. napsal:

    Všiml jsem si už jednoho takového příkladu. Jde o účet Stela sexblog, není sice tak úspěšná, ale asi to funguje. Někdo z e-shopu e-kondomy si založil účet, občas postne příspěvek z blogu a v článcích pak odkazují na produkty nebo kategorie sexshopu. Zdá se mi, že něco podobného dělal i Růžovýslon, ale účet si už nevybavuji…