Rozhovor s affilákem: Radek „Fondil“ Strouhal
Reading Time: 7 minutesRadka asi znáte z jeho blogu SEOpizza.cz. Nepatří sice k největším affilákům v republice, přesto má i tak nadstandardní výsledky, kterých dosahuje porušováním snad všech běžných rad a doporučení. Svým neobyčejným přístupem dokazuje, že každý affilák je trochu jiný a solidních výdělků můžete dosáhnout i ne zrovna běžnou cestou. Co všechno dělá jinak a jaké 3 weby mu generují čistě z affilu 50 tisíc měsíčně?
Ahoj Radku. Pojdmě čtenářům na úvod dokreslit obrázek o tobě. Jsi především internetový marketér a z větší části affilák. Příjmy máš ale i z PPC reklam, přímého pronájmu inzerce, provozování eshopů, sázení, ale i offline projektů jako pěstování česneků. Zapomněl jsem na něco?
Ahoj Michale, myslím, že jsi na nic nezapomněl. Baví mě provozování webů a zkoušení různých způsobů monetizace. Zaměřuji se hlavně na blogy a weby ve stylu magazínů, ale většina mých webů jsou MFA, které se jen snaží vypadat hezky. Tak 80% času teď věnuju online projektům, česnek má teď nízké priority.
Jsi docela renesanční člověk. U offline pokusů chápu, že nám klukům od počítačů občas chybí možnost si na svůj byznys sáhnout. Co ale stojí za tím rozšířeným záběrem na internetu? Myslíš, že to je jedním z důvodů, proč se ti daří? Že zkoušíš mnohem víc metod a testů než ostatní?
Hlavním důvodem je asi to, že se snažím diverzifikovat a taky se chci umět neustále přizpůsobovat. Už se mi párkrát stalo, že mi příjmy spadly na minimum a znova už bych to zažít nechtěl. Proto mám příjmy z různých webů a z různých kanálů. Dalším důvodem je to, že mě víc baví zkoušet nové metody a cesty, jak peníze vydělat a to mnohem víc, než dotahování věcí do konce.
Má to výhodu v tom, že tak můžu najít způsob, kde jdou peníze vydělat docela snadno, rychle a zároveň mě to trochu baví. Tím pádem ale zase nemám na nic pořádně focus a nerozvinu některou z metod naplno. Teď hodně přemýšlím o tom, že bych zvolil jako prioritu eshop, ale ani tak to nejspíš nedopadne (kvůli nedostatku svobody).
Jak tě napadlo zrovna pěstování česneků? Jak se mu daří?
Česnek má několik výhod, díky nimž bylo rozhodování snadné. Je to docela drahá plodina. Takže i na malém pozemku se dá pár (desítek) tisíc vydělat. To třeba u brambor nejde.
To, že je česnek tak drahý se mi pak hodí i při online prodeji. Poštovné sice není nejmenší, ale je to myslím jediná plodina, kterou se ještě přes internet prodávat vyplatí.
Já jsem se česneku letos věnoval minimálně, věděl jsem, že tam je určitý maximální zisky a na internetu jsem měl práci, která vydělávala víc, takže jsem dělal primárně online. Měl jsem pak pozdní sklizeň a to se projevilo na špatné kvalitě. Navíc ani na prodej nijak netlačím, takže budu pravděpodobně v mínusu. Po dvou neziskových letech si ale stejně myslím, že tam je pořád prostor a peníze se tam vydělat dají.
Ve svých reportech jsi zmiňoval síť zhruba dvaceti microsites, kterou máš spolu s partnerem. Co je ale zdrojem téměř padesátitisícového výdělku z půjčkových kampaní eSpolupráce?
Ta síť je dneska už asi zase o pár webů větší, ale příjmy z ní jsou minimální. Hlavní příjmy mi zajišťuje traffic na 2-3 finančních webech. Nahodil jsem tam popup okno s povedeným iframem (ten už bohužel není k dispozici) a počet konverzí mě dost překvapil. Bohužel jsou vyšší příjmy způsobeny kombinací dobrého (a nového) affilu a iframu. Propagace Kredito24 a Zaplo půjčky ale na espoluprace.cz skončila a moje zisky šly strmě dolů. Zkoušel jsem sice jiné affiliate programy, ale nic už tak dobře nekonverzuje.
Prozradíš, o jaké 2-3 finanční weby jde? Jsou magazínového typu, nebo klasické produktovky, které mají hodně podstránek?
Jde o weby financechytre.cz, bonante.cz a studentskapujcka.cz, zbytek konverzí mám z mixu různých webů, které nejsou přímo zaměřené na obor financí. Jde spíš o magazínové typy, jen studentskapujcka.net je spíš leadgen.
Hlavním zdrojem návštěvníků stále zůstává SEO?
Přesně tak, pro mě je návštěvnost z vyhledávačů pořád ta nejlevnější. Neperu se sice v SERP na ta nejsilnější slova, ale spíš vybírám ta, kde je horší konverzní poměr, nízká hledanost a zároveň nízká konkurence. Sice má tento traffic rozhodně nižší konverzní poměr, ovšem mě to nevadí, protože mám nízké náklady (narozdíl od PPCčkařů) a taky mám zisky i z Skliku a Adsense, takže se mi cílit na tahle slova vyplatí.
Nepřijde ti trochu kontraproduktivní mít na jedné stránce víc způsobů monetizace, obzvlášť například affiliate a AdSense? Zkoušel jsi tam nechat jen affil a na ostatní pozice dát CTA na něj?
Vzpomínám si, že jsme spolu tohle řešili už v minulosti. Ono jde o to, jakým způsobem na web získávám traffic, podle toho určím monetizační metodu. Třeba na financechytre.cz mi chodí hodně lidí z recenzí firem (i nepůjčkových) a tenhle traffic by měl špatný konverzní poměr, takže proto jsou tam PPC reklamy – právě pro tuhle cílovku. A těchhle lidí je tam vlastně většina, takže se soustředím dost na PPC a affiliate je tam jen takový (zajímavý) bonus.
Mám i stránky, které jsou víc optimalizované pro affil, právě jako třeba ta studentskapujcka.net, kam posílám cílenější traffic.
Jak se díváš na problematiku půjček a jejich propagaci? Hodně lidí by s ní měli problém. Sám jsi dokonce zmínil, že finanční odvětví nemáš rád. Díváš se i po jiných tématech v affiliate?
Když jsem v oboru financí začínal, říkal jsem si, že affiliate na půjčky nebudu nikdy dělat, maximálně monetizace přes PPC. Pak ale přišli krátkodobé půjčky, kde je u první půjčky úrok 0% a to mi (spolu s výškou provize) trochu změnilo pohled na věc a zkusil jsem je propagovat. Teď už jsem si na příjem z této sekce affilu tak zvykl (a zároveň mám dost podpůrných webů na téma půjček), že si nedovedu představit, že bych tohle přestat dělat. V tomhle směru morálku vůbec nemám.
Jiné obory sleduji, ale většinou se aktivně nezapojuji. Je to hlavně tím, že bych musel vytvářet novou síť podpůrných webů a to už se mi moc nechce. Navíc je ve výhodných oborech dost konkurence. Jsou určitě ještě programy, které nejsou tak známé a jsou tam možnosti příjmů, ale tohle se pak těžko škáluje a jste odkázáni většinou jen na jeden affiliate program a to já už dnes neriskuji.
Jak bys popsal z affiliate pohledu trh půjček? Velmi často kampaně končí a je třeba se přeorientovat na konkurenci. Jak náročnou situaci má před sebou tvůj rodící se konkurent?
Podle mě je to docela živý obor. Snad každý půlrok se objeví nová nebankovní společnost, který přináší opravdu zajímavé bonusy a pro affiláky to vypadá lákavě. Bohužel taky často affiliate u těchto firem končí, nebo se změní podmínky (provize za půjčku > provize za registraci) a vy tak musíte hledat nová řešením.
Teď nedávno například skončil affil u Omega Půjčky, kterou jsem jeden čas taky propagoval a využíval ji jako primární kanál. Podobně skončila Zaplo půjčka, Kredito24 půjčka nebo kampaň pro Vatu Online. Vybrat dneska stabilní affil, který má zároveň dobrý konverzní poměr je stále obtížnější – to je taky důvod, proč přemýšlím provozování eshopu na plno.
Jak probíhá tvá reakce na ukončení programu? Je to hodně práce, překlopit na konkurenci, nebo jen prohodíš texty, nasměruješ linky a čekáš? Určitě ti musí klesnou nějaký long-tail na název půjčky. Kolikrát už jsi takovou změnu dělal?
Zrovna dnes budu přecházet od Kredito24.cz a počítám, že mi to zabere min. 1 den a to ještě nebudu předělávat všechny texty. U leadgenů je to nejdelší práce, tam se musí měnit texty, tabulky splátek, loga, iframy. A zrovna leadgenů mám hodně (ale slabých), takže to mě zdrží. Na magazínech jen většinou předělám bannery a změním odkazy, to mě moc nezdrží.
Řekl bych, že jsem změnu dělal už alespoň 5x, možná i častěji. Občas totiž nějaký program přestane fungovat tak, jak jsem si představoval a musím tak změnit nabídku i když affil nekončí.
U leadgenů vlastně na název půjčky snad nikdy necílím, tohle využívám spíš u magazínů a tam se ten propad ztratí.
V jednom ze svých článků jsi zmínil zajímavou věc. V začátcích se slabých cashflow se člověk věnuje projektům, které přináší peníze ihned. Postupem času se spolu se silnějším zázemím soustředí na dlouhodobější a větší projekty, které přináší peníze až po delší přípravě. Na jak velký horizont se díváš dnes?
Já možná nejsem úplně vhodný příklad, protože při pohledu do budoucnosti neberu v úvahu čistě jen podnikání, ale i další faktory (svoboda, cestování). Teď se dívám zhruba tak rok dopředu, pokud něco začínám, chci, aby to do roka vydělávalo. Přemýšlel jsem i o větších projektech na několik let, ale ještě jsem si neujasnil, zda chci vlastně pořád takhle podnikat, bydlet v ČR atd. a tak se raději držím menších věcí, které mě tady tolik nevážou a je z nich příjem relativně rychle.
Máš alespoň rámcově plány na pracovní růst? Kde vidíš aktuálně největší příležitosti?
Já moc neplánuji, nemám to rád a vytváří mi to pak nějaké mantinely a ty já nerad. Mám v hlavě pár cest, kterými bych se mohl ubírat, ale pořád vybírám a rozhoduji se (nejspíš se ale nikdy nerozhodnu). Na příští rok jsem si vybral několik cest – trochu víc rozjet eshop, začít dělat weby pro klienty (trochu jiným způsobem), dělat SEO zakázkově a zaměřit se na MFA a vytvořit si pasivní příjem tam. Bohužel budu dělat nejspíš všechno dohromady (ale snad ne úplně sám).
Vůbec nedokážu odhadnout trh, ale největší příležitost bych viděl asi ve tvorbě MFA, eshop i konzultanství má pořád při one-man-show hranice, na které bych narazil dost rychle a outsourcing tam není imho tak snadný.
Jaký nástroj ti nejvíc pomáhá v práci a co tě naopak nejvíc zdržuje a dalo by se zlepšit?
Při práci používám asi 2 nástroje – poznámkový blog a Open Office (kvůli tabulkám), jinak všechno řeším hlavou (má to výhody i nevýhody). Zjišťuju ale, že nějaký easy systém na správu eshopu by se možná hodil, ale hledání a implementace by teď zabrali tolik času, že se mi to zatím nevyplatí.
Síť microsite máš s partnerem. Pokud vím, jsi ale spíš sólo hráč. Uvažuješ, že bys to změnil a pracoval v týmu, nebo se vidíš dlouhodobě jako samostatný affilák?
Rozhodně se vidím jako samostatný affilák, nejsem ani trochu týmový hráč. Nemám rád, když mi někdo říká, jak by věci měli být, takže chci mít vždy hlavní slovo. Určitě tak dělám některé věci špatně, ale já si radši jdu svou cestou.
Přemýšlím teď hodně o tom, že bych spíš někoho platil aby mi zajišťoval texty a dělal jednodušší věci, ale na to bych potřeboval víc peněz – ty stávající pořád někam investuji a jsem vlastně pořád na 0.
Jak se díváš na #czaffil trh? Jaké tu mají lidé o affilu povědomí, jaké informace se dají sehnat, jak slušně a jak snadno se tu podle tebe v oboru vydělává?
V tomhle mám hodně zkreslený pohled, protože když jsem online, tak se pohybuji jen mezi lidmi, kteří affil buď přímo dělají anebo k tomu mají blízko. Takže z mého pohledu je povědomí dobré, ale s informacemi už to tak dobré není. Zaměření na affil máte podle mě hlavně jen ty a František Szabo, ale i tak je tu pořád hodně místa. Těch metod, jak se dá na affiliate vydělávat je dost a ne každé se tu věnujeme tak detailně, jako na zahraničních blozích nebo fórech. Pro začátečníky je tu podle informací už dost, spíše bych uvítal praktičtější info pro střední a větší affiláky (nemyslím konkrétně od vás, ale i od dalších lidí).
Y2K.bug@seznam.cz
Super rozhovor. Velmi se mi líbíl. Radka jsem sledoval posledních pár let a jsem rád, že jsem si to mohl přečíst. Přesně stejný styl podnkání a uvažování jsem před 3 roky měl taky. Radek skáče z projektu na projekt, několikrát v rozhovoru uvedl, že na nic nemá čas, přitom nic nedělá pořádně a vlastně mu ani nic moc nevydělává. Neplánuje, neví kam směřovat. To je úplně, jak já před 3 rokama :). A dneska vím, že to je obrovsky špatné stádium. Přeji Radku hodně štěstí, ať ho rychle profičíš a posuneš se dál.
Radek
Mário, díky za komentář :) Jsem rád, že se na mě ještě nezapomnělo, já tě sleduji úplně stejně. Pořád si tu svou cestu nějak hledám a vím, že to ještě není ono. Potřebuji nějaký jednotný cíl, ale nevím, co vlastně chci a nechci dělat, tak si to oťukávám, ale věřím že už brzo se rozhodnu a pak toho teprve začnu šlapat. Nebo do toho stádia možná musím ještě dospět, uvidíme :)
Jak vydělat na internetu přes affiliate
[…] – je tam rozhovor i s 2. nejskvělejším affilákem v ČR (se mnou ) – jsou zdrojem zajímavých informací. Michal si tam vybírá lidi z různých odvětví a […]
Linkbuilding tipy: Úspěšný blog jako marketingový nástroj - jak začít
[…] http://affilak.cz/rozhovor-s-affilakem-radek-fondil-strouhal/ […]