Affiliate marketing Rozhovory

Rozhovor: Martin Glatz, affiliate manager eSpolupráce.cz

4.8.2014 5 min čtení

Rozhovor: Martin Glatz, affiliate manager eSpolupráce.cz

Reading Time: 5 minutes

Rozhovor s Martinem navazuje na sérii oblíbených rozhovorů s českými affiliate managery, kteří jsou velmi vzácní. Martin má na starost chod jedné z největších affiliate sítí eSpolupráce.cz, kterou převzal po kolegovi Jiřím Urbanovi.

V dnešním rozhovoru se dozvíme, co jeho práce obnáší, jak se k ní dostal, jak se daří eSpolupráci a co nového chystají v nejbližší budoucnosti. Užijte si rozhovor a doplňující otázky klidně vkládejte do komentářů.

Ahoj Martine, na úvod seznam čtenáře se svou funkcí. Jakou práci si máme pod Head of Traffic Marketing představit? Co všechno pro Elephant Orchestra kromě vedení affiliate sítě děláš?

Ahoj Michale! Původně jsem koordinoval návštěvnost ze všech zdrojů a ve spolupráci se sales rozhodoval, na které naše weby půjde návštěvnost a v jakém množství. K tomu jsem navrhl a vytvořil reporting, který dokázal velmi přesně měřit přínos jednotlivých zdrojů a kampaně tak podstatně zefektivnit.

V pozici affiliate managera se starám o chod celé eSpolupráce, to znamená zejména komunikace s affiláky a inzerenty, aktualizace a synchronizace statusů, fakturace, příprava a správa kampaní a tech support. Mé nejpoužívanější programy jsou Outlook a Excel.

Protože s Excelem umím, dělám také různé reporty postavené na Excelu a radím všem, kteří potřebují něco porovnat, sloučit, vypočíst, rozdělit, transformovat nebo jinak zpracovat.

Proč se tvá pozice takhle změnila z původního affiliate marketing specialist?

Pozice se změnila spíš naopak. Po tom co Jirka Urban odešel do Potenzy se musel někdo full time věnovat eSpolupráci. Já jsem to měl dělat pouze přechodně, ale přínos eSpolupráce pro celou firmu byl (a je) velmi důležitý a správa komplikovaná, zejména pak pro někoho nového. Nakonec jsme se domluvili, že se tomu budu věnovat i nadále.

Jak ses na pozici dostal? Čím jsi přesvědčil?

glatzÚplně původně jsem byl v EO hned po škole na letní brigádě: měl jsem ručně roztřídit domény (cca 30.000) do kategorií. To mi přišlo neefektivní, tak jsem si našel několik studentíků, kterým jsem to outsourcoval. Každá doména prošla alespoň 2 – 3 externisty abych odhalil případné chyby.

Po létě jsem odešel pracovat do mediálky a za rok mi volal Honza Barta, jestli bych k nim nechtěl nastoupit na full time.

Děláš zároveň eSpolupráci affiláka? Máš to povolené?

Mám to povolené, ale affiláka nedělám. Jen občas něco zkusím spustit pro pochopení trhu a kontrolu případných podvodů. Jako affil manager eSpolupráce se dostanu ke know how našich affilů a nebylo by fér, abych toto využíval pro své obohacení. Jsem motivovaný růstem eSpolupráce jako celku.

Jak se ti v EO líbí? O téhle firmě kolují hotové legendy. Zvládáš firemní večírky?

EO je super firma. Panuje u nás přátelská atmosféra, vstřícnost a pohoda. Firemní večírky jsou nedílnou součástí a utužují kolektiv, jsme ale i sportovci a nepravidelně si spolu i zasportujeme, zajdeme do kina apod. Předpokládá se, že všichni svou práci děláme rádi a poctivě a proto je vedení tolerantní k rozvržení pracovní doby apod.

Vzpomeneš si ještě, jaká byla tvá první zkušenost s affiliate marketingem?

Bylo to po nástupu do EO; měl jsem původně dělat mezinárodní affil. Dostal jsem loginy do několika velkých affil sítí, poměrně štědrý rozpočet a odkaz na affil návod od Jonathana Volka (doporučuji všem začínajícím i zkušeným affilákům, dostupné zdarma) a to bylo vše.
Podařilo se nám vybudovat úspěšné kampaně na doménovém trafficu Honzy Bárty, ale poté je převzalo nově vzniklé oddělení Elephant Traffic a já se začal věnovat českému tarfficu pro EO leadgen.

194803_10151825493050018_1414963387_o

Jak se eSpolupráci v roce 2014 daří? Jak se vyvíjí za ty 4 roky, co síť vedeš? Kolik máte partnerů a jak jsou aktivní? Informace z března od Honzy Barty je 200 aktivních, z nichž 90% generuje top desítka. Změnila se čísla nějak?

Daří se nám dobře; mám i jeden ilustrativní graf:

Čísla od Honzy odpovídají. Můžeme se také chlubit tisícovkami (registrovaných) partnerů, ale osobně to považuji za dost zavádějící. Aktivní partner je podle mě takový affilák, který zvládne za měsíc vygenerovat alespoň 1 konverzi (a registrace do hry přes vlastní aff link se nepočítá 🙂 ).

Od té doby co jsem se eSpolupráci začal naplno věnovat nám počet aktivních partnerů vzrostl o několik desítek procent a zároveň se nám podařilo vypiplat několik nováčků na dost slušnou úroveň. Takže ten poměr 10/90 platí. Zároveň jsme docela znatelně rozšířili počet kampaní i vertikál; především se nám ale povedlo zásadně zpřesnit a vylepšit reporting. Také jsme zapracovali na obsahu; většina kampaní v eSpolupráci má velmi přesné a podrobné informace a materiály, které mají partnerům pomoci s propagací.

Když jsem naposledy používal eSpolupráci, vadilo mi, že se zpětně měnily stavy. Už je to nějak ošetřené?

Myslíš ze schválených na zamítnuté? To by se skutečně nemělo dít nikdy a děláme vše pro to, aby se tak nedělo. Občas se tak stane, ale jsou to skutečně jen výjimky, méně, než 1 promile ze všech leadů. Důvodem je nejčastěji chybná aktualizace na straně klienta; s tím bohužel nemůžeme nic moc dělat.

Kolik lidí na eSpolupráci pracuje?

Na chodu eSpolupráce se nějakým způsobem podílí celé EO. Sales dohaduje nové kampaně a pomáhá s koordinací stávajících i nových inzerentů; IT zajišťuje správnou synchronizaci statusů u klientů, kde máme nějaké API a technické napojení eSpolupráce na naše weby, zejména uspory.cz. PPC specialista se stará (překvapivě) o PPC kampaně eSpolupráce a email specialista podpoří kampaně, které podpořit aktuálně potřebujeme, abychom dosáhli na vyšší provize od inzerentů.

Co a jak se změnilo po přesunu pod ePojištění?

Celkově máme podstatně lepší přístup k našim investorům a celému jejich zázemí. Znamená to, že dokážeme lépe vyhodnocovat, jaké projekty můžou být úspěšné, Dále se projevuje i síla skupiny, což v praxi znamená, že dokážeme získat lepší podmínky a to nejen pro EO, ale i v dalších projektech ve skupině. Všechny tyto věci dohromady nám umožňují optimalizovat růst i ziskovost, což pak vede k tomu, že jsme schopni přenést lepší podmínky i na naše afiláky, kteří nám zase dokáží přinést více leadu. Je to benefit pro všechny. Zároveň můžeme využít zkušenosti největšího online výkonnostního businessu, což je velký přínos.

Co plánujete na příští měsíce?

Pokračovat v růstu a zlepšovat co zlepšit lze. Připravujeme nové kampaně v současných i nových vertikálách a nějaké nové funkce, u kterých věříme, že pomohou nejen našim partnerům ale i celému #czaffil trhu.

Déle připravujeme změny na našich webech, které zvýší konverzní poměr a pomohou partnerům lépe využít jejich traffic.

Držím palce a díky za rozhovor.

6 komentářů
  1. Marcel

    Mohl bych poprosit o odkaz na affil návod od Jonathana Volka? děkuji :-)

  2. Jan Potucek

    Marcel: Co takhle zkusit použít Google? ;)

  3. Peter

    kolko rokov má martin? lebo na prvej fotke vyzerá dost mlado :D

  4. Martin

    Peter: jsem ročník 86. Slýchávám ale často, že vypadám mladě :)

Komentovat

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.