Blogování Návody

Rozhovor: Jak se stát blogerem

28.6.2018 4 min čtení

Rozhovor: Jak se stát blogerem

Reading Time: 4 minutes

Někdy v půlce května jsem odpovídal Romaně Minárikové na otázky o blogování do její školní práce. Jak se tomu říká? Nějaká seminárka, bakalářka nebo tak něco. Aby to nebylo na internetu před odevzdáním, zveřejňuju odpovědi až teď. Tady jsou:

Michal, patríš k pomerne známym blogerom. Čo to vlastne blogovanie je?

Pro mě je blogování způsob, jak skrz psaní budovat komunitu a sdílet své myšlenky, zkušenosti a názory se svými odběrateli. Ti, kteří se nestydí postavit se před kameru, si v dnešní době vyberou, stát se Youtuberem, nebo třeba natáčí podcast. Pro mě je to totéž, jen se mění forma. Ne každý má vlohy na sloh a ne každý se chce postavit před kameru. Vybíráme si formu, která nám sedí a sdílíme svůj pohled se světem. Pro někoho to může být terapie, pro někoho je to nástroj, skrz který prodává své produkty a pro někoho to může být cesta, jak se stát slavným.

Aké blogovacie platformy sú podľa teba najviac využívané?

Světovému blogování jednoznačně kraluje redakční systém WordPress. Důvodem je, že jde o profesionální, snadno rozšiřitelný systém, který je navíc zdarma. Vyžaduje už nějaké minimální technické dovednosti, proto mu hned v závěsu sekundují platformy, které žádné dovednosti nevyžadují, mají ale různá omezení. To jsou například Webnode, Wix, Blogger nebo Tumblr.

Je blog časovo náročná záležitosť?

Ze začátku vám blog vezme jen minimum času. Postupně však přijdete na to, že s jedním článkem za měsíc si čtenářskou základnu nevybudujete. Pokud to nevzdáte a začnete blogování brát vážně, časem se přistihnete, že nestíháte. Spolu s návštěvností přijde plná mailová schránka dotazů a přání, nabídky spolupráce a schůzek, které nebudete chtít odmítat a do toho si začnete uvědomovat omezení stávající techniky a váš obývák se rázem promění v poloprofesionální fotoateliér. Snadno se z blogování může stát koníček i byznys na plný úvazek.

Potrebuje bloger ovládať aj grafiku alebo sa dá blog spravovať aj bez náročných grafických zdatností?

Začít se dá bez znalostí čehokoliv. Věřím ale, že vaše znalosti a dovednosti na poli grafiky, kódování, fotografování, programování a samozřejmě stylistiky se vyvinou a zlepší, aniž byste to chtěli nebo plánovali. Blogování je dost komplexní činnost a bez většího snažení vám bude tyto schopnosti zlepšovat. Na konkurenčním blogu něco uvidíte, co budete chtít mít na svém taky. Někdo jiný bude mít kvalitnější fotky, hezčí formulář na sběr emailů a podobně. Sami se budete chtít posouvat dál a postupně se zlepšovat budete. Není ale třeba si před začátkem něco studovat, nebo chodit na kurzy. Dobrým blogerem se stáváme blogováním.

Ako vnímaš slovenskú a českú blogerskú komunitu v porovnaní so zahraničím? Myslíš, že je tu o blogy menší záujem?

Na našem malém trhu je samozřejmě menší zájem o cokoliv, proto tu fungují spíš jen mainstreamová témata, jako je kosmetika, recepty nebo móda. Tato témata si totiž najdou slušnou základnu čtenářů i v našem malém rybníčku. V zahraničí to samozřejmě také funguje, ale na rozdíl od nás tam šlapou i specifičtější, úzce zaměřená, témata. Najdete tak úspěšné blogy na téma CRM, zákaznické péče, nebo dokonce blog pro přepravce lodních kontejnerů. Trendem jsou v zahraničí takzvané money making blogy, které radí, jak vydělávat na internetu, třeba právě přes blog.

Kvantita vs. kvalita blogov. Ktorá cesta sa v súčasnosti v blogovaní najviac vypláca?

Bloguju už několik let, ale až letos jsem začal sledovat tuzemskou scénu. Byl jsem příjemně překvapený, že většina konkurence se o kvalitu moc nestará a mám tedy možnost mezi nimi vyniknout. O kvalitu jde na blogu především. Mám na mysli samozřejmě kvalitu článků, ne technické části blogu. Musíte mít, co říct. V téhle zemi je spousta šikovných lidí, kteří mají velmi cenné znalosti a životní zkušenosti, jejichž články by měly určitě velkou odezvu. Další forma kvalitních textů je humor. Pokud jste prostě jen vtipní, můžete si vybudovat velkou základnu fanoušků. Výjimkou z pravidla kvality jsou atraktivní slečny, které dokáží přitáhnout na blog spoustu fanoušků, kterým se líbí a spoustu dalších slečen, pro které jsou inspirací. I na tom se dá vyrůst, viz třeba Dominika Myslivcová.

Dá sa blogom nejakým spôsobom zarábať alebo dokonca živiť?

Samozřejmě dá a nejen živit. Dá se na něm doslova zbohatnout a to i u nás. Tím ale nechci říct, že by to bylo jednoduché. Potřebujete k tomu vybudovat velké publikum a zajistit si přímou cestu k monetizaci. Dát si na blog placený banner není přímá cesta. Většině blogerům se nabízí přirozená cesta přes vlastní placený ebook nebo fyzickou knížku. Od psaní stovek článků není daleko k sepsání knížky. Dobrým příkladem je foodblogerka Jana Florentýna Zatloukalová se svým blogem kucharkaprodceru.cz. Díky svým fyzickým kuchařkám a blogu, kterým si buduje fanoušky, má obrat 5,5 milionu korun ročně se zanedbatelnými náklady. Návštěvnost jejího blogu kopíruje prodeje knížek, protože právě přes blog se lidé dozvídají o jejím produktu. Produkt ale nutně nemusíte mít. Můžete za provizi doporučovat cizí produkt, který milujete a rádi používáte. Tedy affiliate marketingem.

Aké vlastnosti by mal mať podľa teba dobrý bloger?

Dobrý bloger přitahuje pozornost. To může být z nejrůznějších důvodů. Pokud jde o vlastnosti, tak to může být schopnost zajímavě nebo vtipně vyprávět příběh. Dobrý bloger ale k pozornosti nepotřebuje mít dobré vlastnosti. Může mít třeba jen kontroverzní téma, může žít v netradiční zemi, může mít velký majetek, kterého si užívá, nebo naopak zaujmout svou tíživou každodenní situací. Může se také věnovat atraktivnímu sportu, nebo mít přístup někam, kam se většina lidí nepodívá. Těch možností, které mohou zajistit blogerovi pozornost, je nespočet.
Jediné, co blogerovi nesmí chybět, je alespoň základní znalost češtiny a tedy schopnost psát bez hrubých chyb. Taky by ho psaní mělo bavit.

Je náročné stať sa blogerom?

Stát se blogerem je otázka pár kliků při registraci do výše zmíněných blogovacích platforem. Založíte si blog, napíšete první článek a jste blogerem. Pro šikovné to je otázka jednoho odpoledne. Složitější je však vydržet, zaujmout širší publikum a nezapadnout mezi konkurencí.

Natíska sa mi už len posledná otázka. Myslíš si, že sa oplatí v dnešnej dobe s blogom začínať?

Myslím si, že v dnešní době je to aktuálnější, než dřív. Bloger, který dokáže zaujmout davy, má v dnešní době lepší možnosti dostat se ke svému publiku, než bohaté firmy, které se snaží o totéž. Víc než kdy jindy je na sociálních sítích a obecně internetových médiích důležitý příběh. Bloger svým příběhem na rozdíl od velké značky celkem snadno zaujme. Lidé navíc už velkým značkám nevěří. Věří víc konkrétním jednotlivcům, které sledují na sociálních sítích. Z toho se vlastně vyvinul influence marketing.

Jeden komentář
  1. Dušan Hruška

    Pekný článok. Súhlasím, blog dokáže veľké veci, no nie je to jednoduché. Väčšina napíše prvý článok o tom, ako začína blogovať a tam to končí, čo je veľká škoda :) Založiť blog je naozaj jednoduché, viď napr. spomínaný Wordpress na pár klikov, no vytrvať naň prispievať, to už si žiada zamakať.

Komentovat

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.