Prokletí TOP provizí a jak proti němu bojovat
Reading Time: 2 minutesNěkteré obory, jako napříkad půjčky, jsou i pro zkušeného affiláka na hranici profitability. Dají se slušně provozovat pouze s TOP provizemi, které ale dostane affilák až poté, co předvede objem. Je zažitým pravidlem, že provize se zvedá až s objemem. Nestačí tedy, že nový affil projekt platí školné v podobě prvotní optimalizace v první prodělečné fázi. Další peníze prodělává na horších podmínkách oproti zavedeným velkým hráčům, kteří tak utvářejí silnější bariéru vstupu mezi TOP affiláky.
Dokud se sítě nerozhodnou dávat TOP provize všem od prvního dne, budou muset affiláci od prvního dne bojovat proti hráčům, kteří je mají. Jak?
Aliance affiláků
Na první pohled to zní raritně, ale věřte, že na trhu jsou aliance nejběžnější řešení. Několikrát jsem už mluvil o tom, že 10 nejlepších affiláků nejsou vždy stejní lidé. Stálice, kteří se udrží mnoho let, jsou extrémní výjimkou. Top affiláci se zkrátka neustále střídají a také se spojují.
Kromě spojení do týmu se konají i jiné formy aliancí. Často se jeden affilák prostě jen napojí na objem druhého a před inzerentem vystupují jako jeden z nich. Většinou oficiálně vystupuje ten, kdo dodával jako první slušný objem. Inzerent zaznamená pouze nárůst u svého dobrého affiláka a tento nárůst buď odmění zvýšenou provizí, nebo už je dotyčný affilák natolik silný, že nejvyšší provizi má. Pak ji nově napojený kamarád využívá podle nějakých dohodnutých podmínek mezi affiláky.
Na trhu existují také nejrůznější komba, kde se jeden napojí pod druhého v jedné kampani a v jiné je to zase u stejných lidí naopak podle toho, ve které kampani je který konkrétní affilák silný.
Boj efektivitou
Když jsou oni velcí a vy malý, musíte vy být rychlý a oni pomalý. Být dvojnásobně efektivnější není tak těžké. Stačí mít dvojnásobně lepší web, kampaně, propagační prvky, nebo cokoliv, čím cesta zákazníka prochází. Dvojnásobnou provizi oproti vám ale bude mít málokdo. Spíš jen řádově o desítky procent vyšší.
Boj kvalitou
Search PPC a SEO je lepší než social PPC, to je zase lepší než bannerové display PPC a všechno je lepší než mailing, pokud řadíme dle kvality dodaných konverzí. To je obzvlášť důležité u platby za lead, protože to ovlivňuje procento výsledných platících zákazníků. Pokud si dobře vyberete zdroj trafficu a specializujete se na něj, můžete si říct o lepší provizi dříve u menšího objemu než affilák s horším zdrojem.
Ve stylu Křetínského
Objem na prvním místě a úspory z rozsahu. Stejného pravidla se drží i podnikatelští velikáni jako Křetínský, Andreas Panayiotou (na obrázku), nebo i Babiš.
Principem je, skupovat zavedené projekty, kteří už objem dodávají, za tržní nebo i přestřelenou cenu. Ti, kteří nepotřebují peníze totiž nemají důvod za tržní cenu prodávat. Způsob, jak se mohou předražené nákupy vyplácet, je jejich spojování. Spojením objemu docílíte zlepšení provizních podmínek, spojením affil projektů a jejich rekonstrukcí zase najdete úspory z rozsahu. Nemusíte platit dvakrát nejrůznější analytické služby, servery, zaměstnance, kanceláře, účetnictví a podobně. K čím početnějšímu spojení dojde, tím jsou úspory zřetelnější.
Protože díky spojování dojde k výraznému zkrácení doby návratnosti akvizice, vyplatí se do procesu zapojit bankovní půjčky nebo investory. Ne každý si navíc akvizice může dovolit v samotném začátku dodávání konkrétnímu inzerentovi, takže to dost možná bude i nutnost.