16 komentářů u “Zvyšte výkon webu o 71% smazáním sidebaru”

  1. Petr Malec napsal:

    Velice zajímavý koncept, máš už nějaké reálné výsledky zde u tebe na webu? Zvýšila se konverze leedu?

    1. Maigi napsal:

      Je to čerstvá záležitost, takže zatím nemám. Data, jaká mají zmíněné velké weby, bych sbíral dlouho.

  2. Milan napsal:

    Funguje to dobře. Využívám ten koncept již dlouho. 🙂

  3. Petr Malec napsal:

    Pánové to mi nesmíte dělat 😀 teď nevím zda aplikovat stejný koncept i na krasneplaze.cz či je možnost, že si ublížím, bohužel trackování na tom webu mám všelijak rozházené, že nemám možnost odebrání sidebaru nějak rozumně měřit, alespoň z podstránek.

    1. Maigi napsal:

      😀 A/B test?

  4. Diginomad napsal:

    A je nějaká analýza jak to funguje pro obsahové a nikoliv komerční weby? Protože tam je sidebar navigační záležitost a velmi často není reálné nějak UX schůdným způsobem nacpat sidebar nahoru. Nezajímá mě CTA, ale naopak chci, aby uživatel procházel co nejvíc obsahu.

    Druhá věc, rozhodně by bylo velmi zajímavé porovnat účinnost sidebaru na mobilech vs. desktopech. Protože menu nahoře na obrazovce 16:9 neskutečně ubírá prostor, sidebar naopak využívá hluché prostory na straně, kde má nemálo webů 30-50 % obrazovky prázdno. Na mobilech je to samozřejmě opačně.

    1. Maigi napsal:

      Obsahový web má přece taky své cíle. I kdyby to třeba bylo jen udržení návštěvníka na webu skrze doporučení dalších článků. Zkrátka bych dal similar post pod článek a ne vedle něj. Co v sidebaru jiného je navigační záležitost? I kdyby tam bylo cokoliv, zamyslím se, jestli to má (a chce) návštěvník dělat před přečtením článku (dám to nad něj) nebo po přečtení (dám to pod něj).

  5. Jarda Pajskr napsal:

    Tohle je velice správná úvaha.

    Sidebar musí dávat smysl. Stejně tak musí dávat smysl jeho vyhození.

    Například u obsahových webů, magazínů nebo zpravodajství. Všude tady dává sidebar smysl. Na desktopu nevzniká prázdné místo a můžu ovlivňovat další průchod webem. Jenže ty informace v sidebaru je potřeba lákavě zpracovat, a ne tam šoupnout banner nebo univerzální WP widget.

    Pokud někdo udělá statický sidebar kde se nic nemění. Je tedy stále stejný: Follow me, Dej mi mail, Stáhni si knihu. Pak je jasné, že na to reagují jen nově příchozí návštěvníci. Pro stálého návštěvníka v tom sidebaru není nic nového.

    U produktových stránek. Tedy u stránek o jednom produktu. Kde je CTA prvek, u kterého chci maximalizovat míru prokliku, tak tady může být sidebar zbytečným rušícím elementem.

    Pokud někdo dával CTA do sidebaru, tak je jasné, že na mobilu nemá šanci, protože se sidebar většinou dostane až pod hlavní obsah. Kam moc čtenářů nedojde. Když je naopak nad obsahem, tak zde zase není smysl na něj klikat, protože ještě nevíš proč na to vlastně klikat.

  6. Adam Gajdečka napsal:

    Myslím si to samé, proto sidebar na blogu taktéž sidebar nemám. Bohužel čísla k tomu nemám, ani po nich neprahnu, ale připadá mi to lepší bez sidebaru 🙂

  7. Petr Malec napsal:

    U obsahového webu je právě na zvážení zda dát sidebar pryč či nikoliv. A/B testování je fajn, ale chtělo by to větší vzorek než pár tisícovek návštěv měsíčně…

  8. Tomáš napsal:

    Obsahový web má cíl protočit co nejvíce reklam, resp. získat i kliky na ně, aby to inzerentovi dávalo smysl a byl ochoten platit. V sidebaru je klidně až polovina reklamních ploch vč. té nejvýkonnější 300×600 px. Vyhozením sidebaru se s velkou mírou jistoty výkon zbývajících ploch nezdvojnásobí, takže u obsahového webu bych byl s vyhazováním sidebaru opatrný.

    Ale na blogu se nad tím asi zamyslím 😉

    1. Maigi napsal:

      Nevidím rozdíl mezi obsahovým webem a blogem. Každý web má své cíle a ať jsou jakékoliv, víc pozornosti dostane žádaná oblast, když ji umístíme do článku/pod článek, než vedle, kde je řádově víc ignorována. Tahle vlastnost je obecná, takže je relativně jedno, o jakém cíli se bavíme. Klidně Adsense. Minimálně A/B test si proto zaslouží každý web s články a sidebarem vedle nich.

  9. Jirka napsal:

    Souhlasím s myšlenkou, dost by mě zajímala nějaká čísla z českého prostředí.
    Je fakt, že vždy když dělám web, tak přemýšlím, co do toho sidebaru vlastně dát, aby se nějak zaplnil.
    Jasně, je to ideální prostor pro navigaci (kterou můžu dát do horního menu), pro bannery/adsense (které můžu dát do obsahu), pro ebook (který může být až pod článkem). Opravdu zajímavá myšlenka a budu se těšit, pokud se zde někdy objeví nějaký výsledek. Klidně i dílčí po měsící, pokud tam bude něco patrné.
    Jinak souhlasím s tím, že sidebar asi hodně využívají noví návštěvníci – většinou když jsem na nějakém novém webu a článek mě zaujme, tak v sidebaru hledám poslední články, nejlepší články, archiv apod. Ale i toto by šlo určitě vyřešit pod článkem.

  10. Jirka napsal:

    Pro zajímavost doplním odkaz na jeden článek od Ondřeje Ilinčeva (doporučuji sledovat), který píše skvělé články o UX, a A/B testování. Ani tak ne kvůli obsahu, ale právě kvůli designu, ke kterému se dopracoval:
    https://www.ilincev.com/slider-homepage

    Nepoužívá ani horní navigaci, ani sidebary. 100 % fokus pouze na článek a další možnosti čtenáři nabízí až pod ním. Takže to asi opravdu funguje 🙂

Díky za váš čas.

Pokud vás zaujalo, co píšu, sledujte mě na Twitteru, nebo na Instagramu.