Affiliate marketing Blogování Návody Testy a zkušenosti

Zvyšte výkon webu o 71% smazáním sidebaru

25.7.2019 2 min čtení

Zvyšte výkon webu o 71% smazáním sidebaru

Reading Time: 2 minutes

Pár dní zpátky jsem upravoval prvky blogu. Hledal jsem na Google images nějaké nápady k lepšímu umístění CTA prvků v detailu článku a přitom jsem narazil na obrázek vycentrovaného článku, který zdůrazňoval absenci sidebaru.

Tohle je ten obrázek:

Screenshot článku bez sidebaru z webu VideoFruit

Když jsem ten obrázek viděl, vzpomněl jsem si na příhodu z mé oblíbené knihy o Applu a jednoduchosti:

… Chvíli jsme o tom diskutovali, ale nevypadalo to, že Steve ustoupí. V hlavě Leea Clowa, vedoucího týmu Chiatu, se zrodil nápad. Řekl si, že to je příhodná chvíle poskytnout Steveovi malou ukázku. Vytrhl ze svého poznámkového bloku pět listů (ano, z bloku – Lee tenkrát ještě vzdoroval laptopům) a smačkal je do koulí. Když je měl hotové, představení začalo.

„Hej, Stevee, chytej!“ řekl Lee a hodil přes stůl jednu kouli. Steve ji bez problémů chytil a hodil ji zpátky.

„To je dobrá reklama,“ řekl Lee.

„A teď chyť tohle,“ řekl a hodil po Steveovi všech pět koulí najednou. Steve nechytil ani jednu a koule se skutálely na stůl a na zem.

„Tohle je špatná reklama,“ řekl Lee.

Selský rozum

Uvědomil jsem si, že sidebarem zbytečně odkláním pozornost od hlavního obsahu, kvůli kterému návštěvníci přišli. Všechno, co je v sidebaru, se dá komunikovat pod článkem, až ve chvíli, kdy ho návštěvníci dočtou. Ten je přece hlavní.

Zároveň je ale také potřeba s těmi sděleními šetřit. Viz příběh s papírovou koulí. Každá stránka webu by ideálně měla mít jen jeden cíl a k němu všechny prvky směřovat.

S těmito myšlenkami jsem sidebar z článků smazal.

Na homepage sice sidebar pořád mám, ale nebude tam. Mám jen trochu problém dělat složitější úpravy, když vím, že celou šablonu budu brzy vyrábět znovu na modernějších střevech. Homepage mám v plánu překopat od podlahy. Už to mám částečně rozdělané, proto přemýšlím, co udělat ještě na starém a s čím počkat na nový design.

Smazání sidebaru z článků jsem moc neřešil. Jen mi to přišlo tak nějak logické, že focus na jedinou věc musí fungovat lépe. Spoléhal jsem na selský rozum. Pak mě ale napadlo zjistit, odkud ten obrázek pochází, a co se k němu píše. Našel jsem takhle sice 2 roky starý, ale skvělý článek.

Čísla a zkušenosti

Na článek vás odkážu, nemá smysl ho tu přepisovat, takže jen ve stručnosti, co ukázaly A/B testy na větších webech:

  • Sidebar využívají v zásadě jen noví návštěvníci vašeho webu. Opakovaní návštěvníci zanedbatelně.
  • Podle Bryana Harrise z Video Fruit 3 z 1000 zobrazení využijí sidebar.
  • A/B test na Video Fruit ukázal 26% nárůst konverzí po smazání sidebaru.
  • Přemístěním CTA do obsahu, nebo bezprostředně pod něj, zlepšíte výsledky mobilním návštěvníkům, kterých je čím dál víc. Je to významný rozdíl oproti sidebaru, který se na mobilu štosuje pod obsah a lidé k němu často ani nedoscrollují.
  • Web Impact Branding & Design zaznamenal po smazání sidebaru 71% nárůst počtu získaných leadů!

Kdo by nechtěl takové výsledky? Je velká šance, že vám sidebar žádnou dobrou službu nedělá, stejně jako mně.

V sidebaru máme většinou neužitečnou výplň, ale to neznamená, že se tam nenajde nic užitečného. Něco málo návštěvníci přecijen používají. Mrkněte do své analytiky, zjistěte, co to je a vymyslete způsob, jak jít těmto potřebám naproti trochu přímočařeji a tam, kde to dává smysl.

Ebook 25 tipů

25 tipů na články

Stáhněte si zdarma 25 tipů na články, které mají schopnost přitahovat nové čtenáře jako magnet!

17 komentářů
  1. Petr Malec

    Velice zajímavý koncept, máš už nějaké reálné výsledky zde u tebe na webu? Zvýšila se konverze leedu?

    • Maigi

      Je to čerstvá záležitost, takže zatím nemám. Data, jaká mají zmíněné velké weby, bych sbíral dlouho.

  2. Milan

    Funguje to dobře. Využívám ten koncept již dlouho. :)

  3. Petr Malec

    Pánové to mi nesmíte dělat :D teď nevím zda aplikovat stejný koncept i na krasneplaze.cz či je možnost, že si ublížím, bohužel trackování na tom webu mám všelijak rozházené, že nemám možnost odebrání sidebaru nějak rozumně měřit, alespoň z podstránek.

  4. Diginomad

    A je nějaká analýza jak to funguje pro obsahové a nikoliv komerční weby? Protože tam je sidebar navigační záležitost a velmi často není reálné nějak UX schůdným způsobem nacpat sidebar nahoru. Nezajímá mě CTA, ale naopak chci, aby uživatel procházel co nejvíc obsahu. Druhá věc, rozhodně by bylo velmi zajímavé porovnat účinnost sidebaru na mobilech vs. desktopech. Protože menu nahoře na obrazovce 16:9 neskutečně ubírá prostor, sidebar naopak využívá hluché prostory na straně, kde má nemálo webů 30-50 % obrazovky prázdno. Na mobilech je to samozřejmě opačně.

    • Maigi

      Obsahový web má přece taky své cíle. I kdyby to třeba bylo jen udržení návštěvníka na webu skrze doporučení dalších článků. Zkrátka bych dal similar post pod článek a ne vedle něj. Co v sidebaru jiného je navigační záležitost? I kdyby tam bylo cokoliv, zamyslím se, jestli to má (a chce) návštěvník dělat před přečtením článku (dám to nad něj) nebo po přečtení (dám to pod něj).

  5. Jarda Pajskr

    Tohle je velice správná úvaha. Sidebar musí dávat smysl. Stejně tak musí dávat smysl jeho vyhození. Například u obsahových webů, magazínů nebo zpravodajství. Všude tady dává sidebar smysl. Na desktopu nevzniká prázdné místo a můžu ovlivňovat další průchod webem. Jenže ty informace v sidebaru je potřeba lákavě zpracovat, a ne tam šoupnout banner nebo univerzální WP widget. Pokud někdo udělá statický sidebar kde se nic nemění. Je tedy stále stejný: Follow me, Dej mi mail, Stáhni si knihu. Pak je jasné, že na to reagují jen nově příchozí návštěvníci. Pro stálého návštěvníka v tom sidebaru není nic nového. U produktových stránek. Tedy u stránek o jednom produktu. Kde je CTA prvek, u kterého chci maximalizovat míru prokliku, tak tady může být sidebar zbytečným rušícím elementem. Pokud někdo dával CTA do sidebaru, tak je jasné, že na mobilu nemá šanci, protože se sidebar většinou dostane až pod hlavní obsah. Kam moc čtenářů nedojde. Když je naopak nad obsahem, tak zde zase není smysl na něj klikat, protože ještě nevíš proč na to vlastně klikat.

  6. Adam Gajdečka

    Myslím si to samé, proto sidebar na blogu taktéž sidebar nemám. Bohužel čísla k tomu nemám, ani po nich neprahnu, ale připadá mi to lepší bez sidebaru :-)

  7. Petr Malec

    U obsahového webu je právě na zvážení zda dát sidebar pryč či nikoliv. A/B testování je fajn, ale chtělo by to větší vzorek než pár tisícovek návštěv měsíčně...

  8. Tomáš

    Obsahový web má cíl protočit co nejvíce reklam, resp. získat i kliky na ně, aby to inzerentovi dávalo smysl a byl ochoten platit. V sidebaru je klidně až polovina reklamních ploch vč. té nejvýkonnější 300x600 px. Vyhozením sidebaru se s velkou mírou jistoty výkon zbývajících ploch nezdvojnásobí, takže u obsahového webu bych byl s vyhazováním sidebaru opatrný. Ale na blogu se nad tím asi zamyslím ;)

    • Maigi

      Nevidím rozdíl mezi obsahovým webem a blogem. Každý web má své cíle a ať jsou jakékoliv, víc pozornosti dostane žádaná oblast, když ji umístíme do článku/pod článek, než vedle, kde je řádově víc ignorována. Tahle vlastnost je obecná, takže je relativně jedno, o jakém cíli se bavíme. Klidně Adsense. Minimálně A/B test si proto zaslouží každý web s články a sidebarem vedle nich.

  9. Jirka

    Souhlasím s myšlenkou, dost by mě zajímala nějaká čísla z českého prostředí. Je fakt, že vždy když dělám web, tak přemýšlím, co do toho sidebaru vlastně dát, aby se nějak zaplnil. Jasně, je to ideální prostor pro navigaci (kterou můžu dát do horního menu), pro bannery/adsense (které můžu dát do obsahu), pro ebook (který může být až pod článkem). Opravdu zajímavá myšlenka a budu se těšit, pokud se zde někdy objeví nějaký výsledek. Klidně i dílčí po měsící, pokud tam bude něco patrné. Jinak souhlasím s tím, že sidebar asi hodně využívají noví návštěvníci - většinou když jsem na nějakém novém webu a článek mě zaujme, tak v sidebaru hledám poslední články, nejlepší články, archiv apod. Ale i toto by šlo určitě vyřešit pod článkem.

  10. Jirka

    Pro zajímavost doplním odkaz na jeden článek od Ondřeje Ilinčeva (doporučuji sledovat), který píše skvělé články o UX, a A/B testování. Ani tak ne kvůli obsahu, ale právě kvůli designu, ke kterému se dopracoval: https://www.ilincev.com/slider-homepage Nepoužívá ani horní navigaci, ani sidebary. 100 % fokus pouze na článek a další možnosti čtenáři nabízí až pod ním. Takže to asi opravdu funguje :)

  11. […] Článek z minulého týdne vás docela zaujal. U práce na blogu mě samozřejmě napadaly stejné otázky jako vás. Bez sidebaru máte najednou celkem omezený prostor na všechna ta sdělení. […]

  12. […] Máte na webu sidebar? A víte vůbec, jestli vám k něčemu je? Affilák Maigi doporučuje, abyste se na něj vykašlali a třeba si tím zvýšili výkon webu o více než 70 %. […]

  13. Michal

    S hlavnou myšlienkou súhlasím. Sidebar odkláňa pozornosť od hlavného obsahu, ktorý useri chcú konzumovať. Napr. scrollovací sidebar je určite zlá vec, lebo to človeka vyslovene obťažuje a triešti pozornosť. Na druhej strane na začiatko článku (v desktope above the fold) by som sidebar nechal, pretože user sa môže rozhodnúť, že chce ísť inam a sidebar mu ponúkne ďalší obsah namiesto opustenia webu. Väčšina veľkých slovenských aj svetových médií to takto má, takže tak zlé to nebude. Dôležité je ale za mňa dať na koniec článku vymakané odporúčacie okná. Useri sú vtedy v nálade na čítanie a je škoda túto príležitosť premrhať. Recommendation widgety na mojom webe majú fakt vysoké CTR a aj v hotjari pekne vidím, ako ľudia pekne navigujú obsahom. Čiže sidebar mi až tak zásadný nepríde, dôležitejšie možno sú tie odporúčacie okná. Na Youtube zodpovedajú za cca 60% všetkých prezretí videí

Komentovat

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.