Pozor na termíny aneb když se sale vydává za lead
Reading Time: 3 minutesRád bych tu v rámci kultivování českého affiliate oboru upozornil na takový místní nešvar. Být začátečníkem a číst si teď o affiliate marketingu, asi bych byl hodně zmatený. Co kdyby vám dva konkurenční affiliate programy nabídly různou cenu za lead ve stejné kampani? Jeden by dal 100 Kč za lead a druhý 200 Kč. Dvojnásobná provize je super, ne? Ano, do té chvíle, než zjistíte, že v jednom případě lead vyžaduje ověření telefonem a druhý ne. To je poměrně běžné a na druhý pohled si už uděláte lepší srovnání. Pořád jde ale o leady. Co když ale v rámci zkoumání přijdete na to, že vlastně o žádný lead nejde, a že dostáváte „leadovou“ cenu za sale, tedy za prodej?
Spíš než úmysl v tom vidím neznalost a neprofesionalitu. Každopádně program s veřejně propagovanou vysokou cenou za lead na sebe jistě upoutá nezaslouženou pozornost affiláků. Mohou ho navíc při nedůkladném zkoumání propagovat namísto konkurence, která svůj program popíše správně.
Pojďmě se podívat na konkrétní příklad. Jde o nedávno spuštěný program Moravských naftových dolů (MND) v síti CJ.com. Když jsem poprvé četl podmínky na fóru affilaci.cz (přímý odkaz na vlákno), byl jsem nadšený. 100 až 700 Kč za lead? Že by konečně adekvátní odměna v oboru energetiky? Chtěl jsem je hned vyzkoušet a doporučit. Začal jsem tedy zkoumat podrobnosti.
Bohužel mé nadšení opadlo, jakmile jsem zjistil, co se pod tím „leadem“ myslí. Smutnou pravdou je, že leadem je myšleno prescorovaný leady (to ještě není tak hrozné, to je běžné), ale leadem v kalkulačce přesné spotřeby myslí podepsanou smlouvu zákazníkem viz další screen.
To už nejde moc okecat, to prostě není lead, ale sale a cena by tedy měla být spíš u tisícovek. Zaměňovaní definic lead/prescorovaný lead/sale jsou nejčastější (vzpomeňme na Ferratum, kde snad každý tento prodej půjčky klasifikoval jako lead). Vzácně se objeví i něco exotičtějšího, jako napsal Tomáš na AffilBlogu v článku o mobilním affilu. Skutečně nerozumím tomu, co má platba za instalaci (PPI – Pay Per Install) společného s generováním leadů.
Ani proti jednomu vůbec nic nemám, jen mě mrzí, že jako profesionálové v oboru děláme chyby v základních termínech a ty pak čtou začátečníci, kteří se podle toho učí. Navrhuji tedy – pojďmě si sjednotit názvosloví:
Platba za lead = Platba za kontakt, který na sebe zanechal zájemce o produkt/službu.
Platba za prescorovaný lead = Platba za kontakt, který na sebe zanechal zájemce o produkt/službu, přičemž tento kontakt byl ověřen svou platností a reálností, například smskou. Může být také ověřován trvající zájem kontaktu například telefonem. Takový prescorovaný lead má vyšší hodnotu a měl by být podle toho oceněn. Logicky má vyšší procento propadu do dokončeného obchodu.
Platba za sale = platba za uzavřenou smlouvu, ať už písemnou, ústní po telefonu, zakliknutím ve formuláři nebo jakoukoliv jinou.
Tomáš Dekan
Michale :) ja to myslel tak, že je PPI je tak easy jako leadgen, protože je to většinou zadarmo jako vyplnění naké kalkulačky nebo registrace se někam :) člověk za to neplatí proto je jednoduší jej přesvědčit.
Maigi
OK, každopádně ten text je hodně zmatený :))
Martin Bětík
Michale, děkuji za decentní upozornění. Máš rozhodně pravdu, není to platba za lead ale za smlouvu. A není to platba za lead, ale za potvrzený lead. Upravíme podmínky tak aby srozumitelnější a odměny budeme nazývat pravým jménem. Přesto si myslím, že program MND je v současnosti jedním z nejzajímavějších affilů na plyn.
Maigi
Nešlo o nějaké kritizování přímo vás, tenhle nešvar bychom našli v hodně affiliate programech. Jinak MND skutečně mohou být super program. V affiliate energetice navíc už moc nemáte konkurenci.
LUX
Tento přístup trochu hází špatné na MND.
Štěpán Libiš
Když jsem se dozvěděl o aff na MND, tak jsem informace o programu přečetl nejméně 10x a chvílemi jsem byl vážně tak zblbnutý že jsem nevěděl zda-li je myšleno lead/sale ...
MND
Dobrý den. Děkuji za upozornění. Současné nastavení provizního schématu může být opravdu matoucí, takže ho adekvátně upravíme, aby bylo jasné za co partner odměnu získá. Budu rád, když mne i v budoucnu na podobné věci upozorníte. Jinak na podzim připravujeme novou kampaň a v nejbližších dnech bude i iframe ve formě srovnávacího kalkulátoru. Mějte se, Dalibor