Cíle & produktivita

Osobní životní KPI

19.7.2019 3 min čtení

Osobní životní KPI

Reading Time: 3 minutes

Na počátku dnešního článku byla Jirkova výzva na Twitteru, ve které hledal nejlepší tipy na produktivitu. Chtěl jsem se podělit o myšlenku, kterou se posledních několik dní zabývám, ale zase to bylo moc dlouhé, tak je z toho článek.

Firemní inspirace

Produktivita je jednou z oblastí, kterou se zabývám už dlouhá léta. Je to ale hlavně oblast, ve které se v osobním životě snažím inspirovat klasickými firemními systémy a procesy. Beru to tak, že co v podnikání řeším v drobném měřítku u sebe, to musela každá větší firma vyřešit taky a určitě to už umí lépe. Tak se snažím inspirovat a hledat funkční modely, které se dají ohnout do osobního workflow, jako třeba osobní CRM.

Další takovou oblastí jsou podle mě KPI. Neboli klíčové metriky. Firma má stejně jako vy nějaké cíle a těch se snaží dosáhnout. KPI pomáhají v usměrňování pozornosti na ta čísla, která k cíli vedou. Vyhodnocují provedené aktivity z pohledu produktivity a v neposlední řadě jasně ukazují, kde je potřeba co zlepšit.

Osobní KPI

Pokud podnikáte, vaše pracovní KPI nejsou principem v ničem jiná, než KPI libovolné firmy. Čím se ale poslední dobou zabývám, je něco jako osobní KPI. To znamená, že si k těm pracovním cílům přidáte osobní cíle, předsevzetí a uděláte z toho všeho jasný seznam důležitých čísel pro váš život.

Některé metriky týkající se peněz a produktivity vás napadnou hned, jako třeba:

  • Kolik chcete měsíčně vydělávat?
  • Kolik úkolů denně odbavit z to-do listu?
  • Chcete mít každý den v měsíci inbox zero?

Poměrně dobře lze ale podchytit i sportovní cíle nebo soft skills.

  • Kolik kilometrů chcete denně běhat?
  • Kolik chcete přečíst knížek?
  • Kolik se chcete denně naučit slovíček?

I běžně neměřitelné cíle se dají do KPI dostat tím, že kvantifikujete svou snahu. Třeba kolikrát týdně jste udělali něco pro své blízké? Jednou? Není to málo? Co třeba chtít pro to něco udělat každý den? To už je číslo: 30 z 30 dní.

Čemu se nevěnovat

Jakmile si sestavíte seznam všeho, co vám přijde důležité, zkuste to proškrtat a nechat jen to superdůležité. Ať je čísel co nejméně a zároveň ať pokryjí každou důležitou životní oblast.

Možná přijdete na to, že některé věci důležité nejsou. Možná zjistíte, že příjem není KPI, že je lepší soustředit se na čisté jmění. Možná zjistíte, že počet fanoušků na sociální síti také není důležitý. To je cenné uvědomění, protože jak si to jednou ujasníte a hodíte na papír, přestanete trávit čas sledováním zbytečných čísel v průběhu celého života.

Dashboard aktuálního stavu

Sepsání životních metrik považuju za přínosné samo o sobě. Aby ale výhody pokračovaly, je třeba metriky pravidelně sledovat a vyhodnocovat své snahy.

Na začátku jsem nebral ohledy na čísla, která umím nějak automatizovaně sledovat. Zkrátka jsem si sepsal, co je pro mě důležité (a stále na tom pracuju) bez ohledu na to, jestli je umím měřit. Dalším krokem bude automatizace měření a automatické přehledy výsledků.

Firmy na to používají různé dashboardy. Taky jsem si jich už pár vyzkoušel. Používal jsem Numbers (než krachli), Numerics, Leftronics (prodali to), databox a X dalších. Většinou jsou to dost drahá SaaS řešení. Není to ale nutnost.

Zatím mi přijde jako nejlepší řešení hledat cesty k real-time dashboardu na vlastním webu (pod heslem samozřejmě).

Zkoušet napojit všechna svá čísla přes nějaký plugin nebo API bude sice oříšek, ale vizuálně bude vše podle mých představ a nebudu muset platit měsíční feečko. Web bude spolu se znalostí hesla k dispozici odkudkoliv, kde je internet. Tím mám člověk svá čísla po ruce.

Taky se mi líbí myšlenka, že bych měl takový web trvale zobrazený na nějakém malém displeji skrz Raspberry Pi na stole. Konečně pro ten minipočítač najdu využití 🙂

Kde brát data?

Horší je to se zadáváním dat. Řadu čísel načtete odněkud automaticky, ale ne všechna. Zatím nemám nic lepšího, než Google tabulku, ze které pak můžu čísla vytáhnout do hezkého grafu.

Alespoň u pár čísel se snažím ruční práci zjednodušit. Například používám appku Life Cycle, která mi automaticky měří, kde jsem spálil kolik času. Můžu díky tomu získat čísla za celý týden, měsíc, nebo rok. Psát si to denně ručně není reálné.

Dashboard pracovních výsledků už jsem tady na blogu několikrát řešil. Nechci ale říkat, že bez vizuálního dashboardu to nejde. Jde. Nepotřebujete umět programovat, ani si kupovat nějaké fancy grafy.

Můžete mít klidně ručně doplňovanou tabulku v excelu a jednou měsíčně jí tisknout na nástěnku. Na co se zaměříte, tam se objeví výsledky. To je ten efekt čiré produktivity. Zároveň budete dobře vědět, na co se naopak nezaměřovat.

Upřímně, já, když jsem si své KPI sepsal a definoval si, jak mají vypadat, všechna byla červená. Je to pochopitelné, když jsem se na ně v každodenním kolotoči dosud nezaměřoval. Online marketing má tisíce zákoutí, ve kterých můžete utopit veškerý svůj čas. Proto člověk potřebuje kompas.

Většinu života trávíme neefektivně z pohledu toho, co chceme v životě dosáhnout. Třeba vám tohle dnešní cvičení pomůže přestat věnovat energii alespoň některým zbytečným aktivitám a soustředit se na těch pár čísel a hodnot, které jsou pro vás důležité.

Umění žít spočívá v tom, správně se rozhodnout, na co se vysrat.

Affilák newsletter

Newsletter ze zákulisí

Staň se členem komunity čtenářů Affilák.cz a získej každý čtvrtek pohled do zákulisí.

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *