Cíle & produktivita

Osobní CRM aneb všechno je o lidech

9.5.2019 4 min čtení

Osobní CRM aneb všechno je o lidech

Reading Time: 4 minutes

Jedno z mých předsevzetí na letošek, ale i do budoucna obecně, je „víc se zajímat o druhé„. Když jsem ho vymýšlel, chtěl jsem si určit jen pár jednoduchý směrů, které budou mít největší dopad na můj život. Uvědomil jsem si, že větší zájem o druhé má úžasný dopad prakticky na všechny oblasti života. Všechno je o lidech.

Po pracovní stránce si to každý asi umí představit. Lepší vcítění se do potřeb zákazníků má dopad na to, co prodáváte. Nejsou to produkty, nástroje a služby, které ovlivňují životy druhých. Jsou to lidé, kteří tohle dokážou skrze ně. Ale co další roviny?

Proč by měl mít každý své osobní CRM

Osobní partneři, rodina, přátelé,známí, spolužáci, kolegové, nadřízení, zákazníci, investoři, úředníci, politici. Asi je jasné, že tito lidé mají slušný vliv na váš život. Na vaši firmu/kariéru, na vaše výsledky, náladu… O nich je veškerá komunikace, všechny vztahy, celý marketing, většina vaší nálady a samozřejmě jsou to lidé, kdo vám plní konto. O lidech je většina všeho, co děláte. Všechno je tak trochu politika mezilidských vztahů.

Vždy když slyším nějaké kecy o známostech, tak nechápu, o čem jiném by to mělo být. Vaše schopnosti mají být klíčové, jistě, ale mají být klíčové pro někoho, jinak nemají hodnotu. Na výmluvy o známostech odpovídám, že s nimi se nikdo nerodí. Každý si může síť známostí vytvořit. Většinou už to dělá, aniž by to tušil. Nejednou se mi stalo, že se mi zpětně vyplatilo někoho znát, nebo někomu pomoct, aniž bych to plánoval, nebo nějak zištně stavěl. Vám snad ne? Už od školy si vytváříte síť, o kterou se akorát blbě staráte. Já taky, z toho si nic nedělejte. Chci to ale změnit.

Jsem si totiž jistý, že upřímný zájem o lidi, nám zlepší celý život.

Proč by měl mít každý své osobní CRM

V jednom článku jsem se zmínil o lifehacku CRM v osobních kontaktech. Doslova jsem napsal: „Chtěl bych si udržet přehled o lidech ve svém okolí nejen z byznysového hlediska. Zajímá mě, co aktuálně řeší a podobně. To jsem schopný udržet jen u nejbližších. CRM by mohlo pomoci evidovat podrobnosti i u ostatních, kteří mě zajímají.

Člověk má kolem sebe plus mínus 200-250 známých. S aktivitou na internetu to dost roste. Stýkáme se ale jen s pár. Aktivně komunikujeme taky jen s nejbližším okruhem. Ostatním musí stačit pár vět ročně, nebo ani to ne. Navíc, když už prohodíme pár zdvořilostních vět, musíme komunikaci dost zobecnit na největší milníky. I ty si často nepamatujeme. Můžeme se dostat do trapných situací, kdy ani nevíme, kolik má dětí a jak se jmenují. To je obrovská škoda. Nejen, pokud jde o vztah jako takový.

Navzájem pro sebe nemůžeme být tak užiteční, jak bysme mohli. Záměrně říkám vzájemně, abyste to nebrali jako sobeckou zištnou aktivitu. Upřímný zájem o druhé je to, co zlepšuje celý život. Ne předstíraný zájem. Naučte se vnímat u druhých jejich zájmy, potřeby a sny. Nejen u pěti nejbližších.

Přijde mi užitečné si na to vzít pomocníka. Brát to vážně. Ve firmách jsme zvyklí na CRM, protože to dává smysl. Smysl to dává ale ve všech sférách života. Právě proto mě zajímá použití CRM pro osobní účely. Vnímat u druhých jejich zájmy, potřeby a sny totiž s takovým pomocníkem zvládnete u celého svého okolí. Všechno si zapisujte a než dotyčnému napíšete, projděte si to. Připomeňte si, o čem jste se bavili, co řešil, na co se můžete přeptat a dát tak najevo svůj zájem. Můžete udělat mnohem víc. S informacemi můžete víc pomáhat. Můžete lidi vzájemně propojovat. Je to doslova armáda lidí, z nichž každý něco umí a má nějaké znalosti, zkušenosti a možnosti. Můžete se zkrátka víc angažovat. Stejnětak budete vědět, na koho se obrátit s vlastním problémem. Stačí se víc zajímat a vše si evidovat.

Osobní influenceři

Firemní CRM rozděluje vaše zákazníky a potenciální zákazníky podle nákupní fáze, angažovanosti a podobně. Snažíme se dělat z návštěvníků webu fanoušky, z fanoušků zákazníky, ze zákazníků opakované zákazníky a z věrných zákazníků influencery a affiláky. S blízkými kolem vás je to dost podobné. Věděli jste, že máte své vlastní osobní influencery, kteří se kdykoliv postaví za vás a budou vás bránit v každé ostré diskuzi? Úplně stejně jako za svou oblíbenou značku. V komerční sféře se takovým zákazníkům doporučuje dávat výhody, informace s předstihem, pozvánky na neveřejné akce, dárky zdarma… U osobních to není jiné. Zaslouží si zkrátka víc vaší pozornosti.

Kromě toho, že si to zaslouží, nemyslete si, že to nemá přínos. Vaše osobní značka roste, reference se šíří, lidé mluví. Nový zaměstnavatel může zavolat vašemu předchozímu šéfovi. Holka, které se líbíte, aniž to tušíte, se na vás může poptat u vaší kamarádky. Zájemci o dům ve vaší ulici se mohou ptát na sousedy. Majitel bytu, který si chcete pronajmout, může chtít kontakt na vašeho předchozího bytného. Vaše jméno je značka jako jakákoliv jiná.

Posilování empatie

Víc se zajímat a vše si evidovat. Zní to mechanicky. Zní to jako jít na schůzku s kamarádem a vytáhnout si na něj složku. Trochu to tak je. Ohnul jsem pro tyhle účely Things. Kartu se jménem mám mezi úkoly, můžu jí nastavit opakování a mám tak jistotu. Nemůžu se spoléhat na svou hlavu. Chci jistotu, že si všechny podrobnosti projdu v pravou chvíli, kdy je důležité datum a častěji, než bych si bez systému vzpomněl. Jasně, zní to neosobně. Získáte tím ale dost užitečný návyk.

Empatie je stejně jako pevná vůle něco jako sval. Trénováním sílí. Naučí vás přemýšlet o druhých. To nikdy není na škodu. Rozhodně jde o vzácnou schopnost. Když vyjdeme ven, myslíme si, že každý uvidí náš pupínek na čele, ale opak je pravdou. Většině lidem jste doslova ukradení. Mají v hlavě to, jak oni vypadají před vámi. Mají v hlavě sebe.

S vytrénovanou empatií začnete svůj zájem projevovat i mimo svou bublinu. Začnou vás zajímat lidé, o kterých víte, že je znovu nepotkáte. Začnete se pořádně dívat. Možná časem přijdete na to, že jste ještě nepotkali obyčejného člověka. Každý je dost unikátní, když se podíváte pořádně. Nejsou to pochopitelně jen dobré vlastnosti, ale rozhodně se zvýší vaše pochopení. Méně situací vás rozčílí.

Jak je mým dobrým zvykem, připomenu nějaký film. Několikrát jsem viděl film Syriana. Možná vás nebude bavit, je složitější. Je ale přesně o tom. Politika, ropa, americké bohaté korporace, nejchudší dělníci, teroristé. Různé světy, které mají různé názory, myšlenky a zájmy. Často dost protichůdné. Film ukáže situaci z pohledu všech těchto světů. Na konci vám dojde, že je strašně těžké někoho za něco soudit. Empatie je něco, co bychom měli posilovat všichni.

Affilák newsletter

Newsletter ze zákulisí

Staň se členem komunity čtenářů Affilák.cz a získej každý čtvrtek pohled do zákulisí.

5 komentářů
  1. Petr Malec

    Osobní CRM je moc pěkná věc, ale skončíš s tím, že budeš pořád zaneprázdněn, jelikož lidé o které se začneš aktivně zajímat, více jim psát apod. si s tebe udělají otroka. Měl jsem to podobně, potom to je takové to "ty děláš s těmi počítači, mě nefunguje notebook, mrkneš mi na to" - časový fond 3 hodiny, "potřebuji koupit počítač, poradíš" - časový fond 1 hodinu apod.... poté se naučíš říkat NE a když to tak řekneš párkrát tak se ti lidi naštvou a ještě budeš za špatného, vždyť oni by ti samozřejmě taky pomohli kdyby jsi něco potřeboval - no jo, ale například od kuchaře či CNC operátor nemáš moc co chtít.

    • Maigi

      Na tom mám jeden takový hezký recept. Stanovíš si nějaké množství času týdně, které tomu můžeš investovat a co se tam nevejde, jen přesuneš do dalšího týdne. Takže já třeba všem říkám, že se moc rád sejdu s kýmkoliv. Jakýkoliv čtenář mě může v Praze požádat o schůzku a já budu rád. Na první pohled si řekneš, že to šílenost, protože pak nebudu dělat nic jiného. Jenže já mám stanovený takový interní strop jedna schůzka týdně pro tyhle účely. Jakmile se mi sejdou dvě, tak se omluvím, že tento týden už to nestíhám, ale příští by to šlo. Pokud už i příští týden něco mám, tak navrhnu ten potom a to už zůstane skutečně jen ten nejmotivovanější. Přirozeně se to samo selektuje. Úplně stejně mám počet hodin týdně "pro druhé". Taky mi pochopitelně píšou lidi s žádostí o pomoc, radu, nebo malý úkol. Nemám s tím žádný problém, ale musí se vejít do toho počtu hodin týdně. Jinak jsou přeloženi na další týden a tam už se stačí jen přeptat, jestli je to stále aktuální. Většinou není. Hodně lidí si dokáže pomoct samo, když musí čekat týden. Zase se to pěkně filtruje a já mám takhle na drátě jen ty motivované, nebo ty, kteří mají reálný problém. Mizí takové ty nesmysly, kde je jen někdo líný googlit. Takhle to udržíš v mezích a zároveň neodmítáš, neštveš lidi. Většina chápe, že jim sice můžeš pomoct, ale ne teď hned, protože máš nějaké aktuální povinnosti.

  2. Ondřej URBAN

    Ahoj osobně/firemní CRM je moje velke tema. Uz dva roky hledam a mam pocit ze vsechna jsou delana pro trzbu za ne. Jeste jsem nenasel nic co by bylo pouzitelne. Rad budu sledovat kdo co pouziva. Ondřej

    • Martin Ševčík

      Ve vývoji je ještě něco lepšího než osobní crm. Právě hledáme betatestery. Máš zájem ?

  3. Petr Malec

    Máš to vymyšlené dobře, každopádně stejně je to z mého pohledu dlouhodobě neudržitelné. Každopádně mě to ale motivovalo k tomu, abych si založil nějakou db, kde si budu o lidech psát nějaké poznatky až je zase potkám abych byl v obraze. Díky :)

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *