Jak na cashflow Peníze & cashflow

O čem se nemluví: správa cashflow

10.8.2015 4 min čtení

O čem se nemluví: správa cashflow

Reading Time: 4 minutes

Správa cashflow je problém, který dřív nebo později bude řešit každý větší affilák. Už jako affiliate manager jsem s nimi cashflow řešil a dnes sám narážím spolu s růstem na stále důležitější nutnost precizního řízení financí stejně jako kolegové, se kterými jsem ve styku. Proč si striktně rozdělit finance na osobní a podnikatelské, proč musíte odhadovat svůj stav měsíce dopředu a proč bude časem drahé vyplácet si z programů provizi měsíčně jako výplatu?

Dokud v affilu obracíte nižší částky, cashflow není větší problém. Investujete čas, práci a peníze, které jsou zatěžující především na začátku při stavbě webu, u první kampaně a u prvních chyb. Většina affiláků ztroskotá už tady a končí s kampaní, oborem kampaně, nebo celým affilem se slovy „mně to nevychází“. Jakmile ale vydržíte a díky testování a trpělivosti vám kampaně začnou vycházet, začnete je navyšovat a tlačit na objem, což vám ty pravé problémy s cashflow teprve přichystá…

Jak myslet dopředu

V první řadě si postavte tabulku, kde si zaznamenáte předpokládaný stav účtu den po dni alespoň půl roku dopředu. Prakticky všechny aplikace na správu financí se zabývají minulostí, vy ale potřebujete plánovat a řídit budoucí tok financí. Jednoduše předpokládejte stav účtu stejný, jako máte dnes a k tomu započtěte příjem nebo výdaj, který očekáváte. Například já se stal plátcem DPH v době, kdy se začínalo kvartálně, noví plátci jsou dnes měsíční. Musím tedy počítat s tím, že každé 3 měsíce mě čeká velká platba. Tuhle velkou platbu neustále odhaduju a zpřesňuju podle toho, jak se dozvídám přesné příjmy a výdaje měsíců předcházející platbě.

Díky tomu vím, že i když mám na účtě nějaké prostředky, nemohu je utratit a pokud je utratím, můžu si zaznamenáním částky do tabulky nanečisto ověřit, kdy přesně na mě dolehne problém, který tím způsobím. Většinou je to po platbě DPH za aktuální kvartál, kdy se chyba projeví. Podle toho se pak můžete rozhodnout, jestli máte dost času problém následně vyřešit.

Můžete se inspirovat tabulkou, kterou jsem vám vyrobil jako příklad:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1pch-aaixNvk517pWU6f4pBEvzpk4IrGAcMEEL5K1PGA/edit?usp=sharing

Zůstatek se mění sám spolu s barvou podkladu dle částky díky podmíněnému formátování. Je to pro přehlednost, aby vás barva okamžitě varovala, když pojedete „na krev“.

Aktualizace 2018: Tahle potřeba pro mě byla tak zásadní a trh stále nic nenabízel, že jsme spolu s Honzou Gulou vyrobili vlastní aplikaci na správu financí, která eviduje a hlídá budoucí cashflow. Je inspirovaná tou tabulkou, ale samozřejmě to počítá automaticky. Je zdarma, v placené verzi umožňuje opakované transakce, takže většinu stačí zadat jen jednou. Vyzkoušejte proto raději namísto tabulky registraci do Bankonauta.

Rozdělte si osobní prostředky od podnikatelských

Pokud jste živnostník, tak to pro vás možná není samozřejmost a vy si vyplácíte, co zrovna potřebujete, jako osobní spotřebu. Pokud to tak je, stanovte si co nejrychleji nějakou fixní částku nebo pevné procento, které pasujete do role kapesného/výplaty a vše ostatní nechte pro podnikání a nepočítejte s tím, až se vám rozbije pračka. Těžko někam vyrostete, když budete veškeré rostoucí příjmy proměnovat v rostoucí osobní spotřebu namísto investic.

Zaměření na 1 cíl jako ve strategické hře

Zaměřte se na jeden cíl a to ten, jehož splnění vám usnadní práci na následujícím. Napřed se zaměřte na vybudování železné rezervy pro „strýčka Příhodu“, pak na zlikvidování dluhů, pak na investice do růstu, pak na investice do stability a zabezpečení a nakonec teprve do spotřeby a vášní. Skutečně nejde investovat co nejvíc do rezervy, co nejvíc na splacení dluhů, co nejvíc do růstu a přitom ještě utrácet za zbytečnou spotřebu. Jednak se můžete finančně zlikvidovat a jednak se vaše situace neposune po dlouhá léta ani o krok dopředu. Rezervu částečným snažením nevybudujete, dluhy částečným snažením nezlikvidujete a podnikání částečnou investicí také nenakopnete. Všechny části vyžadují plný focus a tak přijdou na řadu jedna po druhé. Využijete tím princip složeného úročení, kdy další krok už bude snazší. Bez dluhů budete snadněji investovat do objemu, s objemově nakopnutým velkým podnikáním zase bez obav utrácet za své sny a vášně. Nehoňte 3 zajíce najednou, nechytíte ani jednoho.

Nevyplácejte si provize z kampaní jednou měsíčně

Možná jste na začátku plánovali posílat faktury jednou měsíčně, abyste si zajistili něco jako výplatu, kterou mívají zaměstnanci. Postupem času a s objemem vám ale dojde, že byste museli držet cash na 2-3 týdny kampaní podle doby splatnosti a datu schválení předchozího měsíce. U mého největšího affil projektu jsou takhle blokovány prostředky ve výši téměř 900 tisíc korun a ta částka bude samozřejmě s postupem času ještě růst. V tu chvíli si uvědomíte, že musíte:

  • tlačit na vyšší počet faktur měsíčně
  • tlačit na rychlejší schvalování konverzí
  • tlačit na kratší dobu splatnosti

Čím víc prostředků vám zůstane, tím rychleji můžete růst.

Sami navrhněte smlouvu

Jakmile začnete dodávat významné množství konverzí pro inzerenta, dřív nebo později přijde smlouva. Bude tam nějaké minimální množství objemu a za něj garantována lepší odměna. Tady si prosaďte co možná nejlepší podmínky plateb – jejich četnosti a rychlosti. Upřímně ve chvíli, kdy vám taková smlouva přijde, se vám budou tyto podmínky prosazovat špatně, protože už budete generovat větší částky a pro inzerenta nebudou hračkou. Vyzkoušejte přijít sami se smlouvou o něco dřív. Na začátku vám totiž kdekdo slíbí výplaty obratem, když vidí vaše výdělky v řádu nižších desetitisíců. U vyšších statisíců nebo víc už je to ale problém i pro většího inzerenta. Bylo by proto fajn, mít něco takového zakotveno ve smlouvě ve chvíli, kdy je snadné si to prosadit.

Trvejte na správném zaúčtování plateb

Občas na vás budou zkoušet, ať upravíte datum na faktuře na starší, většinou na poslední den předchozího měsíce. Nedělejte to a trvejte na správném datu. Jde jim o posílení cashflow vrácením DPH dřív, než by ho reálně měli dostat. Když to takhle udělají u všech affiláků a dodavatelů, vyplatí se jim to, protože velkou platbu DPH mohou takto zmírňovat a posouvat teoreticky do nekonečna. Vy na to ale doplatíte tím, že zaplatíte DPH o něco dřív, než byste ho reálně měli zaplatit. Mít finance o měsíc nebo o čtvrt roku dřív, má svou hodnotu, vzhledem k výše zmíněným problémům s cashflow. Tuhle výhodu získá ten, kdo v debatě o datum faktury neustoupí.

3 komentářů
  1. Tibor

    Hodně lidí si plete pojmy "tržby" "příjem" a "zisk". A oddělení peněz pro chod firmy a osobní použití mají nejen živnostníci, ale často i majitelé jednoosobových sro si neuvědomují, že peníze ve firmě nejsou jejich osobní peníze a pokud je chtějí použít pro sebe, tak je musím nejprve zdanit. Buď jako mzdu nebo jako podíl na zisku.

  2. honzik.pokorny@centrum.cz

    Díky za vysvětlení toho posunu fakturace, už se mi to jednou stalo, ale nepřikládal jsem tomu tento důvod. Pokud máš web už natolik vyladěný, tak by se ti klidně mohlo vyplatit záměrně DPH neplatit, holt dostat pokutu, ale pořád na tom být celkově lépe, než když DPH uhradíš a uděláš menší objem. :-)

  3. Maigi

    Když jsem kvartálním plátcem, tak už je stejně DPH taková 3 měsíční mezúročná půjčka, kterou můžu používat :)

Komentovat

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.