Affiliate marketing Blogování Jak propagovat Návody

Než začnete někoho zajímat, řešte svým čtenářům problémy

5.8.2018 3 min čtení

Než začnete někoho zajímat, řešte svým čtenářům problémy

Reading Time: 3 minutes

Tohle téma vzniklo, když jsem procházel Facebook skupiny blogerů a blogerek. Nacházel jsem navzájem podobné malé blogy a instagram účty bojující o pozornost. Budu ale mluvit o marketingu obecně. Týká se to i affiliate webů nebo třeba firemní komunikace značek.

Uvědomil jsem si, že se tu neustále dokola opakuje pár jednoduchých principů. Na jednu stranu se marketing neustále vyvíjí a na druhou stranu zůstává principielně stále stejný. 

Nakupování versus přitahování pozornosti

Jsem marketér. Vy taky. Nebo byste měli být, pokud cokoliv nabízíte. A jako marketéři samozřejmě bojujeme o pozornost. Pokud v tom nejsme originální, platíme za neoriginalitu drahou reklamou. Zároveň, jako konzumenti, prokrastinujeme u článků, videí, podcastů, knih a ebooků od značek a lidí, kteří o naší pozornost moc bojovat nemusí. Zajímají nás. 

Věřím, že bez většího nátlaku věnujeme svou pozornost hlavně těm lidem a značkám, které známe a máme k nim vztah. Proto si například v médiích přečtu naprosto cokoliv, co vyjde o nějakém mém spolužákovi, nebo rodinném příslušníkovi. To platí také o celebritách a značkách, ke kterým jsme si vybudovali nějaký vztah (i negativní). 

Třeba Tesla díky tomu nemá žádný marketingový rozpočet.

Ze stejného důvodu mají tolik lajků a komentářů statusy slavných osobností o tom, co dnes měli k jídlu.

V takové komfortní situaci ale asi nejsme. Možná jako mikro-influenceři v malé míře. To je málo. Takže pokud odečtu vaše blízké okolí, které vás zná nebo pokud nemáte křivky bohyně či život Dana Bilzeriana, smiřte se s tím, že nikoho nezajímáte.

To se dá postupem času změnit. Do té doby není efektivní dávat na sociální sítě a do článků popis svého obyčejného života a fotky vašeho jídla. Neříkám, že je to špatný content. Ono to funguje dobře, ale teprve až u lidí, kteří mají svou základnu obdivovatelů. Ne dřív. 

Bohužel dnes blogy a nové instagram účty začínají právě tímhle. Jako by už byly celebritami, kterými se snaží stát. Říkají si, když to funguje těm nejlepším, bude i mně. Pak se samozřejmě musí divit, jakto, že to nefunguje a uchylují se až k nakupování fanoušků. 

Jak si tedy takovou popularitu získat v době, kdy nikoho nezajímáte? 

Řešte svým čtenářům problémy

Řešení je druhý důvod, proč bez většího nátlaku sledujeme některé lidi a značky. Tím je, že nějakým způsobem řeší naše problémy. Ty problémy by měly být v uvozovkách, protože mohou řešit i potřebu zábavy. 

Ne, vaše dnešní laté není ta zábava, která přitáhne davy. Může být, až začne přitahovat davy vaše jméno. Do té doby zkuste spíš návod na to laté. Nebo návod na to, jak si ho moci dovolit v kavárně v pondělí dopoledne, protože nechodíte do práce.

Dejme tomu, že vás neznám. Proč bych měl přijít na váš blog, na váš Instagram, nebo číst o vaší značce? To je ta zásadní otázka, kterou je třeba si položit namísto obvyklejší “jak získat víc followers”. 

Důvody jsou dva. Buď mě hodně zajímáte, nebo mě hodně zajímá, co děláte. 

No a protože máte problémy s návštěvností a nejste top influencer (jen příklad), tak vás asi neznám. Musí mě tedy hodně zajímat, co děláte. 

Hodně mě to bude zajímat, když budete psát o řešení problému, který mě trápí. Čím víc mě bude trápit, tím větší motivaci budu mít, zkoumat vaše webové a sociální kanály. No a čím větší počet lidí trápí stejný problém, tím víc nás bude a zahltíme vaše čísla.

Někteří jedinci mají nadání vtipnosti. Díky potřebě zábavy tím získávají velké publikum třeba na Twitteru. My ostatní, kteří jsme celkem nudní, musíme čtenářům řešit praktičtější potřeby. Třeba jak vyčistit zubní pastou špinavé akvárko. To jsem si teď vymyslel, radši to nezkoušejte.

S čím pomáhat

Pokud vám není pět let, určitě v něčem vynikáte nad průměrným okolím. Každý má na něco talent, nebo je v něčem zběhlejší. Má nějaké znalosti ve specifické oblasti, nebo má v nějaké oblasti jen lepší nápady. Najděte svůj talent, svou zálibu, své téma, které s vámi bude spojené do konce života. Velmi pečlivě a upřímně se pak snažte předat své zkušenosti svému publiku.

Výběr oboru bude mít pochopitelně velký vliv na velikost publika. I kdyby to ale bylo háčkování, pořád budou vaše snahy úspěšnější, než bezduché postování vašeho výletu na Kokořínsko vedle reportu z prvního dne na vysoké. Na takový pohled do zákulisí přijde čas později. Až se stanete královnou háčkování… 🙂

Už jste top influencer?

Jakmile získáte své publikum, které prahne po všem, co se vás týká, máte tři možnosti. 

  • Buď přidáte obsah, který se týká vás osobně, 
  • nebo na něj plně přejdete a přestanete řešit trable svých sledujících, 
  • nebo nic nezměníte a budete řešit problémy publika dál beze změny.

Neřeknu vám, co si vybrat. Funguje bohužel všechno zmíněné. Bohužel proto, protože je škoda, když influencer po získání jakési slávy změní svůj přístup a přestanou ho zajímat vlastní fanoušci a jejich problémy. Každopádně je to na vás. Vídám funkční všechny 3 modely.

Ebook 25 tipů

25 tipů na články

Stáhněte si zdarma 25 tipů na články, které mají schopnost přitahovat nové čtenáře jako magnet!

Komentovat

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.