Affiliate marketing Blogování Jak propagovat Vydělávání blogem

Jak jsem v roce 2012 udělal na blogu svou dodnes nejdražší chybu

28.2.2019 4 min čtení

Jak jsem v roce 2012 udělal na blogu svou dodnes nejdražší chybu

Reading Time: 4 minutes

V roce 2012 jsem si zaregistroval doménu Affilak.cz a o dva měsíce později jsem na ní spustil magazín o affiliate marketingu. Pracoval jsem tou dobou jako affiliate manager a přišlo mi to jako dobrý nápad k propojení s komunitou a celým oborem. V roce 2017 jsem dokonce spojil magazín s osobním blogem, protože téma affiliate marketingu je se mnou a mou pracovní náplní úzce propojeno.

Za ty roky se z Affiláka stalo důležité oborové médium a ze mě specialista v tomhle úzce profilovaném segmentu. I když jsem neměl nijak zvlášť vysokou návštěvnost, začal jsem narážet na strop potenciálu čtenářů. Tedy alespoň z řad zájemců o affiliate marketing. Několikrát jsem na blogu vydělal velmi slušné peníze, ale poměrně brzy mi došlo, že se stále točím v jednom malém okruhu lidí, který se moc nezvětšuje.

Tématické omezení

Aby mohl blog dál růst, rozšířil jsem témata do příbuzných oborů. Začal jsem psát pro blogery a blogerky, začal jsem psát o influence marketingu a tak dál. Rozhodně to pomohlo, ale nijak extrémně.

Nedávno jsem měl zajímavou debatu na téma mého blogu. Otevřelo mi to oči. Můj obrovský problém je, že celou dobu funguju bez analýzy klíčových slov a píšu jen podle pocitu. Realita je taková, že mám silný web, historii a doménu, kde ale píšu o naprosto nehledaných tématech. Pustil jsem se do zkoumání a dokonce ani témata, do kterých jsem se rozšířil, v zásadě nikdo nehledá. Aby toho nebylo málo, jsem nejaktivnější na asi nejméně populární sociální síti (Twitteru), když pominu končící Google+.

Rostoucí hodnota unikátního obsahu

Ještě nedávno to bylo relativně jedno. Hledanost témat byla méně důležitá, protože se lidé přesouvali na sociální sítě. Už nějakou dobu můžeme inzerovat a cílit na konkrétní uživatele. Žádný trend ale není statický. Přesun způsobil, že cena kampaní šla prudce vzhůru. Možnosti propagování libovolného tématu nám zůstaly, ale díky vyšší ceně paradoxně porostla hodnota kvalitního obsahu a dobře odvedené optimalizace pro vyhledávače.

A tady znovu narážím.

Garantuji vám, že udělat naprosto stejně kvalitní blog v tématu vaření či hubnutí, měl bych dnes celkem dost milionů ročně jen z blogu a jen díky změně tématu. Nemusel bych dělat nic jinak. Vím to, protože jsem měl magazín o Facebooku, který jsem před mnoha lety prodal. Trvalo jen pár týdnů, než jsem tehdy po založení získal asi 7 tisíc návštěvníků denně.

Samozřejmě nejsem kuchař, takže bych se ve stejné situaci rozhodl stejně. Je to ale celkem podstatný problém, se kterým se do dneška musím prát.

Pokud třeba sháním nové affiliate partnery, nemusím se už představovat těm stávajícím. Musím ale hledat nové mimo téma. Takové, kteří mají potenciál, ale nenarazí na mě, protože ani neví, co to affiliate je. V porovnání s jinými tématy to ví jen malé procento lidí. Proto blogy a proto influence marketing. Blbý je, že ani to nejsou nějaká velká témata.

Popíšu vám, jakou prapodivnou cestou obsahového marketingu se kvůli tomu musím vydat. Třeba to pomůže nakopnout váš obsahový web, který píšete o nehledaném tématu. Je vám to třeba blízké, je to váš koníček, nebo specializovaná práce jako u mě

Obsahová farma na jediném webu

Rozšíření tématu obecně funguje. Rekrutujete tím k sobě větší publikum. Třeba Amazon původně prodával pouze konkrétní beletrii a stal se vládcem malého trhu. Následně začal prodávat všechny knížky. Přidal CD, DVD a dnes prodává snad úplně všechno.

Stejně to lze udělat na webu. V jednom z posledních článků jsem popisoval obsahové farmy webů. Obsahová farma se dá ale udělat i na jediném webu pomocí podstránek. Na silném webu s historií jde o velice funkční strategii. Dělá to tak třeba hardyn.cz.

Nehodlám se kvůli tomu stát obecným magazínem. Chci ale k affilu přivést víc lidí, které by mohl zajímat. Oslovit je můžu přes příbuzná témata a právě v nich hledám nějaká se slušnou hledaností. Pro ně pak následně stavím podstránky.

Recenze

Ve slušné hledanosti se koupou například kuponové weby, které mě nedávno zaujaly. Chtěl jsem si nechat jeden postavit, ale to nedopadlo. Už při jeho plánování jsem chtěl ty kuponové stránky víc obsahové, čímž by projekt nahradil také recenzní weby. Výsledek toho všeho je, že tenhle nápad chci přesunout na blog ve formě osobních recenzí. Není to můj nápad, dostal jsem tuhle dobrou radu na základě podrobné analýzy blogu.

Má to spoustu výhod.

Podstránky by vznikly pouze k těm značkám a produktům, se kterými mám osobní zkušenost. Tím bych zajistil tématičnost pro čtenáře, protože osobní zkušenosti na blog patří. Zároveň bych podstránkám zajistil unikátnost oproti konkurenci. Kuponové weby jsou si dost podobné. Jejich popisky značek nejsou nijak originální ani přínosné. Osobní zkušenost takovému textu dodá šťávu. Pro čtenáře to pak není pouze výpis nudných informací alá wikipedie.

Návody, štítky, kategorie, slovník pojmů…

Plán byl, postavit nové sekce “recenze” a “návody”. Šlo by o běžné podstránky a nemíchalo by se to mezi články. Pak mi došlo, že forma, jak tohle udělat, je mnohem bohatší. Vybranému klíčovému sousloví totiž můžete věnovat třeba štítek s bohatým popiskem, kategorii s bohatým popiskem, pojem ve slovníku pojmů, konkrétní archiv a podobně.

Můžete si vybrat, kam se text nejlépe hodí. Díky tomu bude celá strategie mnohem přirozenější a také užitečná pro návštěvníky. Zajistíte si taky dost interních odkazů, pokud půjde o kategorii, nebo třeba dáte odkaz na štítek do všech starších článků, kde o tématu klíčového slova píšete.

WordPress štítky jako pojmy ve slovníku pojmů jsou už nějakou dobu moje oblíbená metoda interního prolinkování. Když se ale dívám na ty možnosti, jako na celek, vidím, že se dá do blogu integrovat nejeden projekt.

Určitě máte stejně jako já víc projektů, které byste chtěli dělat, než těch, které byste mohli stíhat. Tohle je určité řešení, jak dobré nápady integrovat do jednoho. Jsou funkční příklady, kde to ani nemusíte moc řešit. Osobně ale trvám na alespoň vzdálené tématičnosti a smysluplném propojení s primárním účelem blogu pro čtenáře. To doporučím i vám.

Máte kvůli tomu sice opět méně témat k výběru, ale pořád jsou možnosti v integraci příbuzných témat prakticky nekonečné.

Affilák newsletter

Newsletter ze zákulisí

Pomáhají ti mé články? Získej každý čtvrtek pohled do zákulisí skrz můj pravidelný "čtvrtečník".

12 komentářů
  1. Michal

    Omlouvám se, ale ta chyba byla v čem přesně? Úzké zaměření? Blbě zvolený obor?

    • Maigi

      Ano. Fungovalo by to v angličtině. Tam je i u úzkého oboru dost potenciálních čtenářů. V mém případě to u affiliate tématiky a v češtině zkrátka nejde řešit jinak, než zobecňováním a hledáním příbuzných témat.

  2. Lenka

    Takze pochopila jsem to dobře, že affiliate je tak specifický obor, že je sice fajn se jim zabývat, ale lidi nevyhledávají klíčová slova kolem affiliate, protože vlastně neví, co to je, ač je to zajímá? :)) Jen o tom neví. Spíš hledají takové to "jak vydělávat na internetu" a podobně. A že další krok bude udělat recenze tady na webu? Jinak moc díky za ebook, fakt je málo obsahu na českém trhu na toto téma. Ale přece to nemůže být tim, že to lidi nezajímá, ne?

    • Maigi

      Oni nehledají už ani to "jak vydělávat na internetu". Fakt špatně se hledá něco, co se hodně hledá a je to příbuzné téma. Přitom pochopitelně vydělávat na internetu chce hodně lidí. Možná došlo k poklesu hledání těch témat kvůli různým podvodům a MLM nabídkám, které na tohle spojení vyskakovaly. Další krok je zobecňování a rozšířování tématu. Zkusil jsem blogy, influence marketing, ale to nestačí. Nejde o recenze, ale o jakoukoliv formu podstránky na téma, které lidi zajímá a není úplně mimo. Alespoň trochu to musí vyfiltrovat zájemce. Kdybych se pohyboval od začátku v hledané oblasti, tenhle problém bych neměl. Třeba cestování. Takhle si ale musím poradit pečlivým zpracováním sousloví za souslovím.

  3. Jan Pokorný

    Rozvinul bys více ten web hardyn.cz? Přijde mi nevhodné, psát si na osobní blog články typu Parkování u letiště Praha, jenom proto, že je to hledaná fráze. Určitě bych to nespojoval s vlastním jménem.

  4. Tomáš Krause

    Zrovna hardyn.cz je podle mě docela úlet. Četl jsem ho přes RSS a když to začal dělat, tak jsem se nejprve lekl, že mu to někdo hacknul a pak následovalo odstranění z RSS čtečky. Pokud si dělám blog nebo web za účelem svého osobního brandu, tak tohle je cesta do pekel.

  5. Maigi

    Já jsem o tom s ním mluvil. Strategie jako taková funguje. I jemu. Osobně bych to ale nedělal takhle právě z důvodů, které uvádíte. Dělal bych to tak, jak jsem popsal a to je právě jedno z důležitých sdělení. Že to jde dělat i tak, aby to bylo přínosem pro čtenáře. I když je pravda, že počet využitelných témat se smrskne na ty, které s vámi mají něco společného. Nebo s vaším webem, na kterém to stavíte.

  6. […] posledního článek je na téma Nejdražší chyba blogu. Píše tam o tom, že svůj blog Affilák.cz úzce zaměřil (na affiliate), což je v ČR málo […]

  7. Michal Hardyn

    Cau Tomasi, zminujes, ze hardyn.cz je docela ulet. Dokonce zminujes obrat jako "cesta do pekel". Jak tahle sva tvrzeni myslis?

  8. Michal Hardyn

    4 Jan Pokorný: Ahoj Honzo, díky za zájem o web hardyn.cz. Zpočátku píšeš o webu hardyn.cz, potom o osobním blogu. Klidně mě oprav, pokud se pletu, nicméně zdá se mi, že web a osobní blog jsou dva odlišné typy média. Dále píšeš, že bys články nespojoval s vlastním jménem. Ty jsi fanoušek psaní článků na internetu pod rouškou anonymity nebo jak to myslíš, když píšeš, že bys své články nespojoval se svým jménem?

  9. Tomáš Krause

    Promiň silná sova :) Pokusím se to popsat lépe: Tvůj web vznikl jako osobní blog, kde byly zajímavé články, proto jsem ho měl v RSS čtečce. Když mi do ní začaly padat články typu "Plná moc k přepisu vozidla", často podepsané někým úplně jiným, tak moje první reakce byla, že ti někdo hacknul web a spamuje tam "seo" články. Pak jsem pochopil, že to myslíš vážně a web šel z RSS čtečky pryč. Asi to takhle působí jen na toho, kdo znal web od začátku. Tomu, kdo ho před tím neznal, to asi divné nepřijde. Asi ani netuší, proč to má doménu hardyn.cz. V mé bublině ale mají lidé na doméně se svým příjmením většinou sebeprezentaci v tom, v čem jsou profíci a i ty jsi tak začal. Proč jsi nechal své jméno na webu, který připomíná pohádku o Pejskovi, kočičce a vaření dortu víš asi jen ty. Ale jestli jsi s tím spokojený, tak OK. Já to bez tebe v RSS čtečce přežiju :)

  10. Michal Hardyn

    4 Tomáš Krause: Díky za komentář. Jojo, souhlas, že tam byla chyby v nastavení RSS nějakou dobu. To mě mrzí, že to lidi přihlášené k odběru RSS z mého původního blogu obtěžovalo. To jsme vyřešili bohužel až po několika měsících. V nějakém článku jsem se za tu chybu odběratelům RSS omlouval. To už jsi možná byl odhlášený. Dodatečně omluva, umím si představit, že tě chyba nastavení RSS otravovala a byla to nepříjemnost. Tak pořád jsme v kontaktu přes Twitter, tam sdílím své články z blogu. Jinak ten switch k experimentu s užitečným obsahem - chápu, že to může být pro někoho překvapivé. Je to pro mě zajímavé místo pro různé experimenty s obsahem a benchmarky. Obsah nám tvoří stále více businessu v několika mých projektech. Není už úplně snadné zkoušet vše přímo na projektech, tak jsem obětoval část osobní domény. Nebral bych to zas tak vážně...

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *