Affiliate marketing Jak propagovat

Návod na A/B test WordPress vs. HTML webu

15.6.2015 3 min čtení

Návod na A/B test WordPress vs. HTML webu

Reading Time: 3 minutes

Stále všem na potkání tvrdím, že se snažím zbavovat WordPress webů, a že je používám pouze tam, kde potřebuji mít články (tzn. tento magazín, nebo nějaká /blog sekce na affil webu). Nedávno mě napadlo, že bych mohl WordPress ještě víc potlačit a na affil webech ho používat pouze v té /blog sekci a na ostatních podstránkách mít rychlou html verzi. Uživatel by nic nepoznal, jen po kliknutí na /blog nebo na konkrétní článek by měl odezvy trochu pomalejší. To nevadí, protože konverze se uskutečňují na jiných podstránkách, kde už bude rychlý html web.

Teoreticky by takový kombo web měl být účinnější, ale z testů jsem se naučil, že teorie platí skutečně pouze u většiny a výjimka můžete být zrovna vy. Jak ale otestovat tohle kombo versus původní WordPress web v jednom velkém A/B testu, když u WP testuji pluginem a u html přes Google experimenty?

Teorie stejného vzhledu

Čistě teoreticky není nad čím přemýšlet. Na co A/B test, když html verze nabídne uživateli totéž jen rychleji? Nasaďme to rovnou!

I kdybych si představil, že dokážete v html verzi udělat na chlup stejnou podobu jako máte na WP šabloně i s nejmenšími detaily, pořád za tím bude jiný kód a tedy i jiné chování. Něco se může někde na tabletu rozpadnout jinak, něco se na nějakém zařízení z nějakého důvodu nevykreslí, nebo bude pomalejší/rychlejší, responsivní chování může pracovat s jinými podmínkami a podobně. Je naivní si myslet, že jste vše podchytili u všech prohlížečů a na všech zařízeních. Spolehnout se lze jen na to, že někde a za nějakých podmínek bude web jiný, než jste předpokládali.

V praxi je samozřejmě nutné teorii otestovat.

Praktické problémy, na které narazíte

Pokud chcete A/B test na verzi s WP a bez něj, narazíte na několik problémů:

  • Nemožnost použít na testování plugin
  • Nutnost použít v obou variantách webu stejnou děkovací stránku, která bude pouze na jedné variantě
  • Stejné podstránky v různých variantách nemohou mít stejnou url adresu
  • Nutnost zastoupit některé pluginy .js funkcí
  • Při testování pouze jedné podstránky nutnost individualizovat její hlavičku
  • Nutnost použít jeden neoddělitelný Google Analytics účet

Řešení jsem si minulý týden zkusil načmárat na papír:

nakres

Na vlastní A/B test použijeme Google Experimenty v Analytics. To znamená, že budete mít na obou verzích webu stejný kód Google Analytics pro měření. Při nasazování té kombo varianty rovnou byste mohli mít html web na subdoméně nebo WP nainstalovaný v podsložce /blog, ale při testování musí být oba weby vedle sebe ve stejné složce. Oba weby ale není přesné. Přesnější je – obě domovské nebo vstupní stránky.

Původní WP homepage je na index, takže html homepage se bude jmenovat třeba domu.html. Další podstránky html webu už budou ve složce, která se bude jmenovat stejně. Takže například kontakt WP webu najdete na /kontakt a html verzi na /domu/kontakt (doufám, že máte v .htacces ošetřeno schovávání koncovky souboru). Takhle se to bude chovat dočasně při 2 týdenním testování, nemějte strach o SEO. Původní stránky se zachování, nové – dočasné do budoucna zmizí.

U stavby html webu ignorujete výrobu podstránky /blog. V menu prostě jen odkážete na url /blog, což přesměruje uživatele na WP verzi. Je jasné, že když potom klikne na zpět, dostane se zpátky na html, zatímco když klikne na nějakou položku v menu na blogu, bude se už pohybovat po WP verzi. Těch lidí bude ale tak málo, že to prakticky neovlivní výsledky testu.

Děkovací stránka u formulářů bude stejná. Pravděpodobně to bude nějaké /dekujeme na WP verzi webu, na kterou přesměrujete uživatele i po vyplnění formuláře html webu.

Při nastavování experimentu první varianta bude vasweb.cz a druhá vasweb.cz/home s cílem v GA /dekujeme. Kód experimentu umístítě u WP webu do souboru header.php a u html pod hlavičku home.html.

Pokud testujete jen vstupní stránky, budete muset individualizovat hlavičku ve WP. To uděláte tak, že zduplikujete template vstupní stránky (u mně je to třeba template-full-width.php na template-full-width2.php, kde upravíte název třeba na <?php /* Template Name: Full Width – TEST */ ?> a hlavičku <?php get_header(); ?> v něm nahradíte vlastní individuální hlavičkou, kde umístítě kód experimentu. Pak už stačí jen we WP u vstupní stránky nastavit template Full Width – TEST.

Po vyhodnocení

Pokud výsledky dopadnou dle obecného předpokladu (html bude úspěšnější), přesunete vše ze složky /home do root adresáře a v administraci WP webu smažete všechny stránky, kterým jste vyrobili náhradu v html webu.

6 komentářů
  1. Y2K.bug@seznam.cz

    To opravdu děláš A/B testing přes google experimenty a goals? Vždyť to měří totálně mimo, některé lidi to nepřesměruje apod. Proč nepoužíváš nějaký šikovný nástroj k tomu určený, kde nemusíš vytvářet spoustu separátních HTML stránek, ale všechny varianty si uděláš ve vizuálním editoru?

    • Maigi

      Pár jsem jich zkoušel a žádná výhra to nebyla. Který doporučuješ?

  2. Přijde mi to jako strašně moc práce s nezanedbatelnou možností zadělání si na problémy. Není jednodušší věnovat tu energii vyladění Wordpressu? Je spousty článků o tom, jak dostat WP na načtení pod 1 vteřinu. Jasně, pořád bude rozdíl 0,9 a 0,5, ale jaký to bude mít reálný dopad na návštěvníky?

    • Maigi

      Podle průzkumů provedených podle Akamai a Gomez.com, téměř polovina internetových uživatelů má tendenci opustit web, který se nenačte do 2 sekund nebo méně a i dostat WP pod tyhle 2 vteřiny mi přijde složitější než tenhle návod. Možná to jen složitě působí, ale ve skutečnosti je to pár minut práce a dopad to má i na zabezpečení webu.

  3. Je celkem jasné, že dodavatel technologií pro servírování obsahu rád dělá takové studie :) Pro ty, co chtějí zůstat u Wordpressu mám jeden tip: třeba takový Wordfence Falcon Engine dostane rychlost pod 2 vteřiny bez nějakých velkých znalostí a hrabání se v kódu WP.

  4. Y2K.bug@seznam.cz

    Já používám VWO.com a předtím jsem používal Optimizely.

Komentovat

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.