Metriky affiláka: jaká čísla bezpodmínečně sledovat a proč
Reading Time: 4 minutesZačátečníci se tím nijak neobtěžují, ale občas jsem i u větších affiláků narazil na to, že ani neznali konverzní poměr svého webu. To je velkou překážkou pro akcelerování objemu. Sestavil jsem proto seznam všech důležitých metrik, které musíte sledovat, pokud chcete růst. Aby však nešlo o prostý seznam, na který pokýváte a stejně si metriky nezačnete počítat, doplnil jsem i důvody, proč je nutné zrovna těmito čísly disponovat.
Hodnota zákazníka/konverze
U fixní částky za lead je to jednoduché, ale u procentuální provize je samozřejmě základem znát její průměrnou absolutní hodnotu a u opakované „doživotní“ také její životnost. Například pokud máte 10% z ePojištění, musíte znát, kolik těch 10% průměrně je (může se to u vás lišit) a taky musíte vědět, že ten zákazník nezmění pojišťovnu průměrně 4 roky.
Důvodem je, že díky těmto číslům zjistíte, co je pro vás výhodnější, co se týká provize (ne kampaně celkově). Můžete například zjistit, že 10% ročně po dobu 4 let je zhruba totéž, co fixní částka za zákazníka. Pak se rozhodnete vzít si fixní částku, protože má větší hodnotu díky hodnotě peněz. Můžete provizi ihned reinvestovat bez čekání a za 4 roky ji zhodnotit mnohem víc, než kdybyste na stejnou provizi 4 roky čekali.
Konverzní poměr webu napříč kanály podle zdroje
Dalším samozřejmým číslem je konverzní poměr webu, případně jiného místa, kde uskutečňujete konverze. Jedno číslo bude průměrné napříč všemi zdroji návštěvnosti a další čísla budou rozpad. Například jaká je konverze z mailingu, jaká z PPC zdroje a další.
S těmito čísly spolu se znalostí hodnoty konverze dokážete spočítat hodnotu návštěvníka viz dále.
Hodnota návštěvníka, hodnota návštěvníka po remarketingu
Aby jste byli vždy připraveni na příležitost, je třeba znát hodnotu návštěvníka. Tohle číslo má víc využití. Především však díky němu dokážete pomocí jednoduché trojčlenky odhadnout, kolik vyděláte z jaké návštěvnosti.
Hodnota návštěvníka = hodnota konverze X konverzní poměr z konkrétního zdroje
Dá se to udělat i obecněji:
Hodnota návštěvníka = vydělané peníze za časové období / počtem návštěv za stejné období
Druhá varianta ale odhadne jen průměr bez ohledu na zdroj návštěv, pokud nevezmete vydělané peníze z konkrétního zdroje návštěvnosti díky Google Analytics. Má ale výhodu časového určení, takže můžete sledovat vývoj hodnoty návštěvníka v čase.
Kolik vyděláte z jednoho návštěvníka a tedy i z libovolného počtu návštěv podle zdroje je důležité pro testování zdrojů návštěvnosti, kde platíte za klik nebo zobrazení. U PPC tak přesně víte, kolik si můžete dovolit zaplatit za klik a kolik vyděláte z kolika prokliků. U platby za zobrazení si zase spočítáte, jaké CTR reklama musí mít, abyste byli v plusu. To všechno jsou zásadní rozdíly mezi výdělkem a prodělkem. Pokud tato čísla znáte, můžete si dovolit zaplatit reklamní kampaň i na netradičních místech s velmi přesným odhadem výsledku.
Doba na webu
Doba trávená na webu je nejen pro vás, ale i například pro Facebook dobrým ukazatelem relevance webu vůči očekávání návštěvníka. Tedy ukazatel spokojenosti uživatele. Je jasné, že článek si návštěvník bude číst déle než produktový web, takže nelze srovnávat různé druhy webů. Lze ale vyhodnotit, že při opuštění webu po pár vteřinách návštěvník očekával něco jiného.
Můžete si spočítat průměrnou dobu na webu u lidí, kteří zkonvertovali a tu očekávat od nového zdroje návštěvnosti. Jakmile uvidíte dramaticky nižší číslo, můžete kampaň zastavit dřív, než vám výsledek řeknou konverze. Je totiž už z doby na webu jasné, že návštěvníci přišli ze zdroje s jiným očekáváním, než je typické pro konvertující návštěvníky. Ušetří vám to zbytečně propálené prostředky.
Hodnota emailu
Typický výsledek kvalitní databáze vypadá tak, že pošlete 300 emailů a díky této obesílce uskutečníte 100 (30%) prokliků, ze kterých vypadne 15 (15%) konverzí. Představme si pro jednoduchost, že máte 100,- Kč provizi za konverzi. 1 Proklik má pak pro vás hodnotu 15,- Kč a přišel průměrně ze 3 emailů. 1 email má tedy hodnotu 5 Kč během jedné rozesílky (15 děleno 3).
Rozesílek ale bude víc, takže hodnota emailu třeba v rozmezí 6 měsíců bude o poznání vyšší. U velmi malých databází výkonnost klesá s každou rozesílkou, ale u mnohatisícových databází jsou tato čísla stabilní roky. Lehce si spočítáte ROI jednoho emailu. U našeho modelovém příkladu vím, že mohu „koupit“ email třeba za 20 korun / kus a tato investice se mi vrátí už za 4 obesílky. Nákupem mám na mysli reklamní kampaň nějakého magnetu, který nabízíte ke stažení zdarma za email, a kde je konverzí získaný email.
Bez hodnoty emailu prakticky nelze tyto kampaně spouštět.
Doba od vystavení faktury do přijetí platby napříč affil programy
Doba splatnosti faktur bohužel nic moc neznamená a neurčuje ani hrubě, kdy dostanete za konverze zaplaceno. U kampaně proto vemte celou historii výplat a spočítejte si, kolik dní průměrně trvá, než máte peníze na bankovním účtu. Pokud s inzerentem začínáte, zeptejte si jiného affiláka, který už ho propaguje delší dobu, případně vašeho affiliate managera. Pokud máte k dispozici hodně čísel, vylučte nejmenší a největší a až pak průměrujte.
Cílem je zajistit si cashflow a spočítat si, kolik si můžete dovolit utratit denně, abyste mohli provozovat kampaně nonstop bez přerušení a zároveň se nedostat do situace, že je nebude z čeho zaplatit.
Cena nákladu na konverzi napříč trafficem a její vývoj v čase
Metriky jsem neřadil podle důležitosti, takže například tato poslední je jedna z těch nejpodstatnějších. Částku, kterou jste zaplatili v určité období za kampaň vydělíte počtem získaných konverzí a máte náklad na konverzi u dané kampaně. Kromě toho, že díky ní znáte svůj čistý zisk, můžete si také hlídat trendy, pokud náklad sledujete v čase. Varovat vás pak může vývoj nákladu na konverzi. Můžete zjistit, že se Facebook zdražuje, nebo že váš PPCčkař naopak zlepšuje své schopnosti.
Bez tohoto ukazatele se vám může stát, že si dobře nastavíte kampaň, zapnete ji takzvaně na autopilota, odjedete na dovolenou a mezitím začnete prodělávat a ani o tom nebudete vědět. Vesele byste třeba mohli navyšovat objem utracených peněz a mít z toho dobrý pocit…
tomas.krause@iinfo.cz
Možná by stálo za to napsat článek, který se předřadí před tento - jak vůbec měřit konverze u affilu, když někdy vede kampaň na web inzerenta, někdy je v iframu a jen v menším procentu případů je obchod dokončen přímo na webu affiláka.
LukasP
Jak píše Tomáš u předchozího komentu. Většina affiláků měřit nemůže, protože nejsou na to nástroje. Jediné co si mohu zjistit je konverzní poměr celého webu (znovu nikoliv jednotlivých zdrojů trafficu) a pár dalších čísel, ale zda byl prodej uskutečněn přes PPC nebo SEO už mi zkrátka prodejce neřekne a ani jeho software. Bavím se teď o klasické affilu přes textové odkazy apod. V Iframu už to lze ošetřit viz například Naturhouse vložením pixelu, ale co třeba taková dovolena.cz nebo Invia. A právě konverze dle zdroje trafficu jsou podle mě z toho výčtu nahoře nejdůležitější. Nebo máš Maigi nějaký tip jak tohle ošetřit aby šlo lépe měřit?
Maigi
To je pravda, většina affiláků měřit nemůže, většina ale taky nedělá velké objemy. Měření je základ a já třeba kvůli tomu jedu buď přes API, nebo přes iframe u toho, koho můžu prudit kvůli vlastní děkovačce. U text. odkazů se dá alespoň měřit přes GA odchozí odkaz (stačí googlit měření odchozího odkazu). Možnosti měření jsou obecně věc affil programu, takže nezbývá, než je otravovat, aby vám nějak vyšli vstříc. Od toho jsou affiliate manageři. Bez toho je affilák slepý, neví, kde vydělává, kde prodělává, co utlumit, co nakopnout...
vojtech@oram.cz
Tenhle článek mi přišel jako na zavolanou, zrovna řeším jak pořádně měřit přes GA :) Nicméně jak už tu ostatní psali, je to trochu komplikované. I když osobně se svým webem jsem schopen přes GA zjistit, kolik lidí z jakého zdroje se prokliklo na partnerský obchod a jak se to hýbe v čase. Ze sumy konverzí pro daný partnerský obchod už si pak můžu vypočítat konverzi na člověka. Ideální by ale bylo, kdybych mohl zjistit i jaké zboží si daný člověk koupil. Pak bych mohl mnohem účiněji cílit a optimalizovat tak konverzní poměr. Neumí tohle nějaký affiliate software? Vyžadovalo by to velkou spolupráci na straně obchodu, ale možné by to bylo.
nahoru
Zdroj trafiku v affil statistikách sledovat můžete, stačí když affil systém podporuje SID, zjednodušeně řečeno, když si do něj můžete vložit vlastní parametr. Pokud parametr vložit nejde, ale vidíte odkazující url, dal by se parametr vkládat do redirect url a pak to můžete identifikovat z ní. Nejjednodušší to je v CJ, Zanoxu, eSpolupráci a pod. na druhou stranu například Affilbox vám neukáže ani odkazovatele (za to má u mě Mário velkej palec dolu), ale třeba tam dodělaj tuhle featurku a budou top... A jak teda? Přes JS na vašem webu vyzobnete referala, pokud bude v url hashtag (z PPC), tak referala přemáznete hastagem a pomocí JS či JQuery tu proměnou vložíte do parametru SID v affil odkazu. Příklad řešení je tady https://webtrh.cz/289398-inteligentni-trackovani-affilu Pokud v PPC používáte UTM, tak si musíte z toho hashe vyextrahovat to co potřebujete (kw), ale to snad nebude problém. Pokud to mam řešený přes JS odkazy, vidim zdroj návštěvy toho zákazníka (Google.cz/sk/com, Seznam, PPC - kw, Webtrh apod.) co nakoupil v 85% procentech. Pokud mam klasický odkazy a doplňuju to přes JQuery, je to o pár procent slabší. Ale proč jsem moc nezkoumal. Snad to někomu pomůže :D
nahoru
Ještě jsem zapoměl dost důležitou věc. Teď nechci nikoho urazit, ale je všeobecně známo, že affil manageři/správci programů se dost často šťouraj i do věcí po, kterejch jim nic neni a ty data co posíláte do affilu pravděpodobně viděj. Takže neni vhodné prozrazovat vaše nejlepší zdroje trafiku směřujícího na váš web, fóra který používáte pro linkbuilding či kw, na který cílíte v PPC. Takže všem důrazně podoporučuju si ty nejčastější referaly či kw z PPC posílat do affil statistik zašifrovaný a to třeba místo kw posílat číslo/pozici/řádek v excelu, nebo první písmeno a stejně tak u referalů, teda především u těch nejčatějších hlavně z diskusních fór a komentářů. Pokud generujete pár konverzí za tejden je to asi jedno, ale při většim objemu se doporučuju tímto způsobem chránit.