Marketingová strategie na 24 hodin
Reading Time: 4 minutesCo mají společného stories na Instagramu, nejnovější článek na vašem blogu, váš poslední status na Facebooku a aktuální tweet?
Odpovím rovnou na začátku, jde o váš nejvýnosnější prostor na daných platformách. Je to místo, kde máte na své fanoušky a čtenáře největší vliv.
Nedávno mi kolega říkal, že nechápe, proč by měl investovat čas a úsilí do tvorby stories na Instagramu, když po 24 hodinách zmizí.
Co kdyby stories nezmizely? Jak dlouho bude fungovat vaše sdělení? Nebude to déle než dva dny. Už po prvním dni ztratíte většinu zásahu. Co váš status na Twitteru? Totéž.
Instagram zásah storiečka po 24 hodinách vypne, ale to funguje lépe, než když se zásah vašeho posledního tweetu za stejnou dobu pomalu vytratí. 90% zásahu máte v prvních 48 hodinách kdekoliv a na čemkoliv. Pak už to nikoho nezajímá. Leda by to někdo objevil v SERPu nebo byste to znovu někde sdíleli či retweetovali. Pak je to pro fanoušky opět “nové”. Jinak je ale lepší, když to Instagram utne. Způsobí tím totiž tlak na čas.
Vaši sledující u stories dobře ví, že nebudou mít moc šancí si ho prohlédnout znovu. Proto je míra zaujetí tak vysoká. Je to stejný trik jako “do vyčerpání zásob”, “kolo štěstí končí už tento týden”, nebo “pouze pro prvních X volajících”. Rozhoupe to lidi k akci.
Síla nejnovějšího
U statusu sociální sítě čas neomezují. I tak ale princip funguje.
Váš poslední status je místo s nejlepším zásahem. Je o parník lepší než cokoliv dalšího, co máte vyplněné na profilu. Stejné je to na blogu. Když se podívám do statistik, s velkým odstupem vévodí návštěvnosti dnešní článek před jakoukoliv jinou podstránkou.
Po týdnu už to tak nebude. Kdybych týden nic nenapsal, asi bude poslední článek stejně nejnavštěvovanější stránkou, ale už ne s takovým odstupem.
Samozřejmě i včerejší článek má nějakou trvalou hodnotu, ale na návštěvnost srovnatelnou s prvním dnem si buď hodně počkáte, hodně namakáte, nebo zaplatíte. Můžete čekat na pozice ve vyhledávání, pracovat na linkbuildingu, nakopnout článek opětovným sdílením atd. To udělejte. Určitě jste si na článku mákli. Pokud má trvalou hodnotu, rozhodně pro něj dělejte maximum i dál. Jestli ale hledáte ideální místo pro své marketingové sdělení, nachází se v textu vašeho dnešního článku.
Můžete mít super sekci “Doporučení”, nebo “Nástroje”, můžete mít výraznou nabídku v sidebaru, ale nic neudělá takovou parádu, jako dnešní nový článek. Nevymyslíte lepší místo k umístění affil odkazu nebo nabídky vašeho produktu, než prostředek textu dnešního článku.
Poslední status
Ekvivalentně k tomu přistupujte na sociálních sítích. Stories a poslední status. Nic jiného lidi nezajímá. A co na ně dát?
Na sociální sítě patří cokoliv, co přinese fanouškům nějaký přínos. A ten je přece ve vašem posledním článku. Tím to do sebe celé hezky zapadne. Nemusí jít o nějaký odkaz. Můžete chtít světu jen něco delšího sdělit. Sepište to do článku a článek doporučte ve statusech a na stories. Hlavně se ale smiřte s tím, že zítra bude nový den a musíte vymyslet nový přínos čtenářům a fanouškům.
Vedlejší přínos
Vedlejší efekt je, že vám Facebook a další sociální sítě s 24 hodinovým marketingem pomohou. Sledují odezvu fanoušků na váš status v prvních hodinách. Sledují reakce prvních lidí, kterým se status ukáže. Pokud budou značné, status se ukáže většímu množství lidí. Může to způsobit virální efekt. Marketéři si často stěžují na algoritmus. Stěžují si, že omezuje zásah. Algoritmus ale dělá i opak. Na FB stránce s 5 tisíci fanoušky jsem jednou dal status, který Facebook zobrazil 50 tisícům. Desetinásobku, než jsem měl fanoušků. Vše v závislosti na odezvě v prvních momentech po zveřejnění.
24 hodinová strategie
Už víte, jak podstatné jsou první momenty po zveřejnění. Na Instagramu a Twitteru je to stejné. Dokonce to má největší vliv na cenu vaší inzerce. Potřebujete tedy virální obsah. Musíte si dát záležet hlavně na nadpisu a na dalších aspektech, které donutí lidi reagovat. Podrobněji to řeším v online kurzu. Fungují samozřejmě kontroverzní témata. Funguje bulvár. I kvalitním čtením ale můžete vyvolat reakce. Jedna studie Jonaha Bergera definovala typy obsahu, který se stává virálním:
- Hlubokomyslný obsah, díky kterému sdílející vypadají jako znalci,
- aktuální téma, kterým zrovna okolí žije, protože to vídají všude kolem (díky tomu fungovaly mé články o slečně pokladní, o Kazmovi a o kauze About You),
- emociální obsah, který vyvolává silné pocity,
- obsah komentovaný a sdílený ostatními (v tom nám pomáhají sociální sítě a takové ty ksichtíky přátel u sdílecího tlačítka na webech),
- praktický a užitečný obsah (slevy, vouchery, užitečné tipy)
- a příběhy. Dobrá historka přežije i generace.
Dlouhodobý přínos
24 hodinová strategie funguje jako noviny. Celé týmy lidí tvrdě makají na článcích, které budou mít největší zásah jediný den. Jakou hodnotu myslíte, že mají 2 dny staré noviny? Za kolik byste je prodali? Online to funguje úplně stejně.
Nelitujte tvrdé práce kvůli jedinému dni. Jak budete postup opakovat, jednodenní zásah bude růst. Jednou přijde den, kdy svým článkem oslovíte desetisíce lidí nebo i víc. Půjde to tím rychleji, čím častěji budete kvalitně publikovat.
Nebudete mít každý den rovnoměrné příjmy. Inzerent možná nebude nadšený z vašeho nárazového dodávání jednou za čas. Vy ale budete získávat čím dál větší zásah. Až svým přínosem pomůžete dost lidem, nakonec se to otočí. Váš marketing bude přinášet dost peněz k zaplacení veškeré dřiny. Nevadí, že pouze ve dny zveřejnění článku. Stejně musíte publikovat pravidelně a často.
Marketingová strategie je dlouhodobá věc. Dá se ale stavět krok po kroku den za dnem. Vaše 24 hodinové mini strategie by měly navzájem tvořit jednotné sdělení. Měly by den za dnem dokazovat vaši odbornost. Měly by postupně dokazovat, že jste pro zákazníky přínosem.
Lidé jsou různí. Někomu bude stačit pár důkazů, aby si od vás něco koupil. Jinému to bude trval léta. Zůstaňte konzistentní. Piště o něčem, co vás baví, čemu rozumíte a co přináší hodnotu druhým. Každým 24 hodinovým krokem budete získávat čtenáře na svou stranu. Na konci dne sice zmizí návštěvnost článku a okamžité nákupy. Nezmizíte ale z hlav čtenářů, kterým jste pomohli. Pokračujte v dodávání přínosu druhým a nemine ani vás.