Marketing v dobách generace Z
Reading Time: 2 minutesFoto: www.utubering.cz
V úvodu své knížky jsem psal o tom, že vyladěné weby a konverzní reklamy jednou přestanou v affilu stačit. Mám dojem, že ta doba už nastala.
Začínám si všímat marketingových hvězd, kteří svá publika získávají a oslovují zcela jinak. Mají bez větších investic nepoměrně velký úspěch, který jsme my marketéři zvyklí draze platit.
Nemám teď na mysli jen Youtubery, i když jich se to týká taky. Dlouho jsem třeba nedokázal pochopit, kdo je to ta Štiková nebo co jsou zač sestry Kardashianovy. Vždy jsem u nich slyšel pouze dodatek celebrita, ale už ne profesi. Vyptával jsem se: A kdo to teda je? Zpěvačka? Herečka? Ne. Došlo mi, že celebritou můžete být i bez zjevné primární schopnosti v něčem vynikat. Teď mě nepochopte špatně. Jasně, že jsem slyšel názor, že Youtubeři víceméně nic neumí a proto se stali Youtubery. S tím ale nesouhlasím. Všechny tyhle hvězdy (z marketingového pohledu) spojuje schopnost oslovit davy lidí.
Dnešní publikum, dnešní čtenáři, followeři, odběratelé a posluchači konzumují obsah jinak a také je potřeba je jiným způsobem oslovovat. Dobře to ilustroval Johny Machette, který získal téměř půl milionu shlédnutí tím, že natočil, jak jí kuřecí kousky. Můžeme to odsoudit názorem, že jeho mladí odběratelé jsou prostě jen pitomí, ale já bych se na to rád podíval vážněji pohledem marketéra.
Na Facebooku sleduju několik firem. Stejně jako ostatní se samozřejmě snaží nahnat co nejlepší čísla a tak sdílí statusy, které mají donutit fanoušky k zapojení. Většinou je to dost zoufalá snaha. Úplně trpím při pohledu na statusy o tom, jestli už k vám přišel Mikuláš, o akci, kterou značka sponzoruje a otevření nového podniku, kde značka “nemohla chybět”. Nikoho to nezajímá. Nula kometářů. Na druhé straně ale celé davy sledují, jak si někdo slavný třeba jen zavazuje boty. V čem je tedy ten rozdíl?
Dobře to v jedné své přednášce popsal Tomáš Čupr. Na začátku Slevomatu stál před rozhodnutím, jestli veřejně publikovat své jméno, nebo vystupovat pouze pod značkou firmy. Rozhodl se jít do toho i se svým příběhem a dle svých slov tím ušetřil miliony korun v reklamách. Spoustu reklamního prostoru získal totiž zdarma díky tomu, že novináře (a tedy i čtenáře) zajímá víc osobní než firemní příběh. A to je už několik let zpátky. Dnes je to mnohem důležitější.
Věřím, že osobní příběh je to nejlepší, co můžete svému publiku nabídnout. Poodkrýt trochu své soukromí, sdílet své názory, zkušenosti a pocity a především se svým jménem a příběhem upřímně podepsat pod to, co chcete propagovat.
To je také důvod, proč aktivně pracuji na blogu.
Moje soukromá sonda do blogosféry – RSS ze světa
[…] že se marketing na internetu poslední roky mění. Viz můj nedávný článek. Před pár týdny Zobrazit […]