Affiliate marketing Jak propagovat

Jak si postavit landing magazín a proč se hodí každému affilákovi?

25.4.2019 5 min čtení

Jak si postavit landing magazín a proč se hodí každému affilákovi?

Reading Time: 5 minutes

Mezi inzerenty a affiláky existuje jedna propast v komunikaci a pochopení. Inzerent si často myslí, že síť nebo affiliate manager má kontakty na affiláky a tedy je může snadno získat k propaci právě svého produktu. Tak to sice z principu funguje, ale je víc důvodů, proč to není snadné. 

I kdyby měl inzerent neodolatelný produkt, provizi a nastavení podmínek, stejně může obratem zlákat jen ten typ affiláka, kterému je jedno, co propaguje, a který dokáže propagaci rozjet rychle. To jsou typicky mailový affiláci, cashbacky, recenzní weby, PPC specialisté a podobně.

Pak je tu ale hromada dalších affiláků, kteří prostě jen mají nějaký projekt nebo projekty z jednoho tématu. Mohou se zaměřovat jen na finanční obory, mohou mít jen konkrétní blog, mohou mít jen konkrétní velkou Facebook skupinu a tak dál. Tam se inzerent vyloženě musí trefit. Častější ale je, že jim inzerent “nesedne”, i když by ho třeba rádi propagovali.

Bariéra vstupu ke spuštění propagace

Často se mi stává, že vidím nově spuštěný affiliate program, líbí se mi, ale nemám kde a jak ho použít. Navíc nabízí třeba akční provizi jen po dobu jednoho měsíce.

Pokud nemáte nějaký typ obecného projektu nebo typu propagace, tak co rychle s tím?

Rychle se dá udělat jen nějaká forma přímé PPC arbitráže na Facebooku (protože AdWords a Sklik to zakazují). To je sice dobrý nápad, ale museli byste kampaně vyladit dost rychle. I kdyby to dobře fungovalo, začnete brzy chtít nějakou možnost vlastního měření, testování lepšího obsahu a bude vám chybět nějaká landing page. Nemluvě o tom, že každý pokus bude stát peníze. Landing page je práce na pár dní tvorby a začíná zcela od nuly. Na nějaké SEO můžeme zapomenout. Některé programy dokonce zakazují či omezují PPC, social traffic a podobně. Pak je to celé o tom, jestli se program trefil do vašeho obsahového projektu nebo netrefil.

Affilák si dobře rozmyslí, než se do nějaké dlouhodobější propagace pustí. Když už se rozhodne, musí obětovat dost práce a peněz, inzerent musí mít trpělivost, kterou zrovna inzerenti neoplývají a affilák se na to v průběhu měsíců nesmí vykašlat.

Napadlo mě, jak se dá na takové situace připravit. Nazval jsem to “landing magazín”. Landing page se totiž obvykle překládá jako přistávací stránka a já myslím, že tenhle nápad mnohem lépe plní tu přistávací funkci pro traffic.

Tvorba landing magazínu

Jde o jednoduchý magazín třeba na WordPressu. Záměrně bez zaměření, co možná nejobecnější. Bude mít kategorie k pokrytí co nejvíc oblastí, ve kterých existují affiliate programy. Každý článek se bude chovat jako samostatná landing page. Primární ambicí není žádný brand building, vracející se návštěvníci nebo SEO. I když toho nejspíš nakonec dosáhnete, bude to fajn vedlejší efekt, ne primární.

Hlavní funkcí je, mít zavedené místo pro okamžitou propagaci a zároveň “přistávací” místo pro jakýkoliv druh trafficu.

Asi si umíte představit, že někdo, kdo má velký portál o cestování, může obratem propagovat cokoliv s cestováním spojeného. Letenky, ubytování, pronájem aut, cestopisy, atp. Stejnou výhodu můžete získat u mnohem širšího zaměření. Třeba takový lifehack portál může psát úplně o čemkoliv, co zlepšuje život v libovolné oblasti. A to je hodně témat.

Pro začátek vezmete tu nejstarší doménu, kterou máte. Ať má alespoň trochu obecný název. Nainstalujete WP a nahodíte nějakou magazínovou šablonu. Naplníte magazín pár články, aby nevypadal prázdně a založíte mu FB fan stránku.

Pak si zvolíte affiliate program, který vás zaujal a zveřejníte mu třeba recenzi, představení, srovnání s konkurencí, nebo tak něco. Zkrátka prodejní článek. To nahradí landing page, takže následně pustíte reklamu na daný článek jménem nově založené FB stránky. Zároveň vytvoříte články na míru zdrojům, které už máte a ty jen přesměrujete.

Nemá vám to tedy primárně dávat návštěvnost. Magazín slouží jen jako takový soubor podstránek, jejichž účelem je konvertovat vaši návštěvnost do prodejů. Ukážu vám, proč je dobrý nápad, mít ty podstránky alá landing page na jednom webu.

Získáváme výhody

  • Dosáhnete toho samého, jako při tvorbě landing page s tím rozdílem, že nemusíte každému svému pokusu stavět nový web. Stačí článek, který navíc můžete lehce delegovat za pár stokorun.
  • S každým dalším pokusem, i prodělečným, dlouhodobě budujete solidní obsahový web s historií, což je něco, po čem touží každý inzerent, ale nikdy na to není ochoten čekat.
  • Vedlejším přínosem propagace na FB je získávání fanoušků stránky, jejímž jménem propagujete.
  • Můžete každý článek monetizovat jinak. Můžete nasadit AdSense u článků, kde affiliate snahy nefungovaly a tím nepřijdete vniveč vynaložené úsilí. Časem se magazín rozroste a i neúspěšné články mohou začít nést ovoce.
  • Můžete postavit každý článek zvlášť na míru trafficu, který už máte. Třeba pokud máte navštěvovanou doménu s type-in trafficem, asi tušíte, co přesně tam návštěvníci očekávají. Zároveň při přesměrování domény na článek nemusíte řešit restrikce inzerentů, kteří přímé přesměrování nevidí rádi.
  • Návštěvník, který sice klikne, ale článkem ho nezaujmete, má ještě šanci prokliknout se na jiný a tam dokončit zcela jinou akci, než jste předvídali.
  • Web můžete posílit ze všech stran, které máte. Můžete spojit malý web o pojištění s koupeným magazínem o mateřství. Z každého projektu vezmete obsah, zařadíte ho do příslušných kategorií a magazín tím jen posílí svůj long tail. Větší projekty mají víc příležitostí k monetizaci než menší.
  • Můžete nakupovat obsahové weby a magazíny ke spojení prakticky z jakékoliv oblasti. Můžete koupit jakýkoliv hotový článek se slušným přínosem pro uživatele, přidat do něj affiliate odkazy a zařadit ho do příslušné kategorie.

Časem bude navíc web natolik silný, že bude testovat vaše nové pokusy v menší míře i bez placení za kampaně. Díky návštěvnosti z vyhledávačů přes long tail a z Facebooku díky silné základně fanoušků přinese novému článku menší návštěvnost jako vedlejší efekt všech pokusů. Začne to fungovat jako velká sněhová koule.

To je něco, co mi při velkých útratách v PPC vadilo. Jakmile totiž přestaly kampaně vycházet, nic jste si cestou nevybudovali a začínáte zase znovu.

Supermarket oproti pekařství

Pro uživatele je tohle možná takový nepřehledný bastl, ale má výhody jako velký supermarket oproti pekařství. V konkrétním tématu nebude tak silný, kvalitní ani podrobný, jako úzce specializovaný projekt. Na druhou stranu může získat velkou návštěvnost a těžit z drobných peněz z jakékoliv oblasti. V součtu vydělá víc. Zároveň jakmile uvidíte dobře fungující podstránku, můžete se na základě dat rozhodnout vyrobit tématu specializovaný projekt. Článek pak může sloužit jako dobrá prelanding page.

Další výhodou je, že větší „supermarket“ má lepší možnosti monetizace obecně. Magazín získá slušná čísla jako celkovou návštěvnost. Můžete proto diverzifikovat příjmy nějakou přímou inzercí nebo zveřejněním PR článků. Efekt to kvůli výše zmíněným vlastnostem asi nebude mít tak silný, jako u tématického magazínu s přirozenou návštěvností, ale tohle málokdy přímý inzerent studuje. Bohužel pro něj, naštěstí pro vás. Případně můžete nabídnout slevu. A proč mít i tyhle neefektivní metody, které obecně spíš nemám rád?

Monetizace neefektivity

Nevím, jestli jsem to tady už někdy prozradil, ale na Facebooku se pohybují marketéři, kteří získávájí návštěvnost na pochybné magazíny a bulvární články s clickbait nadpisy na FB stránkách a skupinách původně sloužícím zcela jiným účelům a tématům. Taková návštěvnost je relativně bezcenná, ale končí na magazínech, kde se na základě čísel následně pronajme drahá bannerová inzerce.

Nikdy se mi nepodařilo takové marketéry přesvědčit k affiliate spolupráci, protože se jim to nevyplatí. V začátcích jsem se tomu divil. Nechápal jsem, jak se může víc vyplatit něco méně efektivního. Odpověď je jednoduchá, ve finále to celé platí velcí inzerenti, kteří se na výkon tolik neorientují a přehlíží, že někoho přeplácí. 

Setkal jsem se třeba s bannerem jednoho velkého operátora, za který platil 30 tisíc měsíčně a přitom na banner ani nešlo kliknout kvůli chybě v implementaci. Nikdo to neřešil. Operátor byl spokojený, že někde utratil budget.

Obecný magazín plný článků, které nahrazují landing page a sbírají návštěvnost z placených i jiných zdrojů přímo na konkrétní článek, může těžit z podobné neefektivity. I kdybyste dali na přímou inzertní kampaň slevu, pořád to budou peníze navíc. Proč zahazovat své neúspěšné affiliate snahy? Mohou se dlouhodobě hromadit, začít vydělávat sami o sobě a ještě podpořit ty úspěšnější podstránky.

10 komentářů
  1. Jirka

    Ahoj. Tenhle článek mě docela překvapuje :) Od zkušenějších affiláků spíše slýchám, že je lepší se soustředit na úzké téma a jít do hloubky, než tyto obecné magazíny. Sám buduji magazín na jedno konkrétní téma a návštěvnost tam roste mnohem víc, než na jakémkoliv jiném webu, který jsem v minulosti postavil. Podle mě dělat takto obecný magazín, tak si hlavně musím nachystat pořádný balík na propagaci. Konkurovat idnesu nebo novinky.cz nelze, návštěvnost tam budu muset hnát přes placený traffic, asi hlavně ten FB. Jako výhody pak uvádíš: - "Vedlejším přínosem propagace na FB je získávání fanoušků stránky, jejímž jménem propagujete." - "Díky návštěvnosti z vyhledávačů přes long tail a z Facebooku díky silné základně fanoušků přinese novému článku menší návštěvnost jako vedlejší efekt všech pokusů. Začne to fungovat jako velká sněhová koule." Osobně si nemyslím, že takovýto obecný magazín bude získávat nějakou větší fanouškovskou základnu. Když tam budu dávat články na všechna možná témata, která najdu, tak to moc fanoušků zajímat nebude. V článku uvádíš příklad mateřství+pojištění. Získám X fanoušků díky skvělému článku o povinném ručení - pomůžu jim ušetřit. Pak jim na FB stránce naservíruju dva články o mateřství. Dopad? Podle mě je spíše naštvu a možná ztratím. A to jsou jenom dvě témata. Pak jim tam taky přihodím článek o bydlení nebo o dovolené. Osobně si nemyslím, že by tahle FB stránka "přirozeně" fungovala a nabalovala fanoušky jako sněhová koule. Znáš někoho, kdo takovýto masový magazín provozuje a funguje mu to víc, než magazín zaměřený na jedno (i když širší) téma, např. to cestování?

    • Maigi

      Ahoj, díky za dotaz, možná jsem to nevysvětlil úplně jasně. Zkusím to objasnit. Obecný magazín se v jakémkoliv svém tématu rozhodně nemůže srovnávat se specializovaným (v tom daném tématu). V tom máš naprostou pravdu a možná to z článku nevyplývá. Tady jde ale spíš o to, že obecný magazín je lepší získat jako vedlejší efekt, než nezískat nic. V jednom i druhém případě je činnost stejná - buď je to článek a traffic na něj, nebo je to v druhém případě landing page a traffic na ní. Ve druhém případě z neúspěšné propagace nezískáš nic a často se LP zahazuje. V prvním případě bude dlouhodobě kumulovat obsah a zmíněné vedlejší efekty. Je lepší mít obecný magazín jako vedlejší efekt než nic. Zároveň se dlouhodobě buduje prostor pro jakýkoliv test jakékoliv kampaně. K těm fanouškům - to je zase nějaké sbírání druhotného efektu reklamních kampaní. Abych byl konkrétní, podívej se na FB na stránky opravdové hubnutí a skutocne chudnutie. Dohromady mají nějakých 34 tisíc fanoušků a můžu prozradit, že jsme je tehdy nenakoupili ani přirozeně nezískali obsahem. Všechno to tam naskákalo jako velejší efekt reklam. Když ti běží reklama, tak jí zveřejňuje nějaká stránka a část lidí, kterým se zobrazí, klikne rovnou na profil. Najednou máš desetitisíce fanoušků. Teď to srovnej se situací, kdy vyrobíš landing page s noname brandem, k ní fan stránku, pustíš reklamy a po nějakém měsíci to zahodíš, protože to buď nefunguje, nebo fungovat přestalo a vyrobíš jinou. Stávajících pár desítek/stovek fanoušků už nemůžeš použít pro další kampaň a nesčítají se. To je zase o tom mít nefektivním způsobem desetitisíce fanoušků, nebo nemít žádné. Nesrovnávám se specializovaným projektem, to je totiž nesrovnatelné úsilí, zatímco tohle přijde tak nějak samo vedle primárních snah. Pochopitelně netématické posty nebudou mít takovou výkonnost jako tématické, ale budou mít alespoň nějakou vs. žádnou když tohle neděláš. K poslednímu dotazu - ano, vím o případu s hodně nekvalitním obsahem prakticky o všem, který generuje milion měsíčně z AdSense jen kvůli kvantitě. Pak vím o specializovaném portálu s nesrovnatelně vyšším úsilím, který generuje 300 tisíc měsíčně. V dané podkategorii ten velký sice převálcuje, ale v součtu ne.

  2. Cirda

    Co znamená přesně ta arbitráž, nepochopil jsem to. To znamená že na stránce na kterou posílám ppc nemůžu mít odkaz na affil ani adsense sklik reklamy? To potom nemůže inzerovat nikdo! Přeci nebo co to presneji znamená díky moc

  3. Petr

    Stačí hledat ;) Google na https://www.google.cz/search?q=ppc+arbitr%C3%A1%C5%BE dokonce vrací hned jako první odkaz sem na Affiláka https://affilak.cz/affil-pro-line-aneb-o-prime-ppc-arbitrazi/

  4. Radek

    Teď jsem to zmiňoval u sebe na FB stránce, taky jsem měl podobný nápad. V mé hlavě to vypadalo tak, že by magazín obsahoval různá témata, ale Wordpress by se nastavil tak, aby u daného tématu zobrazoval jenom relevantní info. Dejme tomu, že bych tam měl kategorii cestování. V případě, že by byl člověk na podstránce této kategorie, horní menu, boční widgety a třeba doporučené články, všechno z toho by se načítalo jen z kategorie cestovní a každá sekce by tak měla svůj uzavřený ekosystém. Spojovat by to mohla třeba jen hlavní strana, odkud by vedli odkazy na tyhle kategorie a fungovalo by to podobně jako SILO metoda, síla z homepage by se dělila do kategorií a uvnitř kategorie by se přenášela síla jen mezi tematickými články. Navíc by to asi působilo důvěryhodněji. Pak už by šlo jen o tom, jak navrhnout landing pages a kde by fungovaly nejlépe.

  5. Jirka

    Nejde mi sem přidat komentář na tvoji odpověď (asi máš povoleno komentování jenom do 1. úrovně), tak přidávám jako sólo koment. "Abych byl konkrétní, podívej se na FB na stránky opravdové hubnutí a skutocne chudnutie. Dohromady mají nějakých 34 tisíc fanoušků" - a tady se tomu vůbec nedivím. V rychlosti jsem si stránky projel a všechny příspěvky se týkají hubnutí. Pak se dá očekávat, že budou fanoušci narůstat a dost možná budou i aktivní. Pokud by jsi jim tam ale začal sázet příspěvky s povinným ručením, potom recenzi na aku vrtačku (tak si představuji příspěvky na jakékoliv téma, jak je popisováno v článku), tak to podle mě fungovat nebude. Teď po vysvětlení už ten přínos asi chápu. Je fakt, že mě hodněkrát nadchl nějaký affil program a váhal jsem, jestli pro jeho propagaci udělat web. Občas jsem ho i udělal a časem nechal umřít. Tebou popisovaná metoda aspoň jako vedlejší efekt buduje něco stáleho a šetří poplatky za nové hostingy a domény. BTW - ty příklady, které uvádíš, že znáš - to je z CZ/SK ?

    • Maigi

      Jasně, tam jsou 2 věci. 1) akvizice fanoušků 2) jejich vytěžené tématickým postem. Na tom hubnutí jsem ukazoval ten bod 1 a ne 2. Tématičnost můžeš vyřešit kategoriemi na webu. Ve fan stráce to asi nevyřešíš a bude to fungovat jasně hůř, přesně, jak předpokládáš. Pořád tam ale bude nějaké malé procento, které něco přinese. A to je tak nějak zdarma. Jo, ty příklady jsou CZ.

  6. radim

    otazka je jak ve skutecnosti funguje monetizace obecnych magazinu ... ze zkusenosti treba na magazinu o bydleni celkem dobre ... na ciste obecnem magazinu typu fun, lifehack vubec ... bannerova slepovat obrovska zvlast kdyz je traffic z Facebooku ci podobne ... lepsi je to kdyz clovek hleda nejakou informaci pres google a dostane se na dany mag kde vylozene hleda nez ze jde skrz nejaky lakavy titulek ... pri 16 000 navstevach jednotky kliknuti ... snazil jsem se davat textove reklamy bannerove reklamy pod clanek nad clanek v clanku ... zkousel obecne affiliaty s nejvetsi moznosti pokryti atd ... celkem zoufalost na vynalozenou praci ... mozna samozrejme delam neco spatne PS ale jak bylo zmineno zajimave je to v okamziku kdyz se najde inzerent ktery neresi

    • Maigi

      Možná by stálo za to se na tenhle konkrétní příklad podívat podrobněji. Nicméně pointa byla spíš v tom, že je lepší horší obecná monetizace jako vedlejší efekt než žádný vedlejší efekt v případě používání jednorázových LP.

  7. […] webu Affilák psal Michal o tzv. Landing magazínech. Prvně se mi ta metoda nezdála, pak jsem ji díky doplňujícímu komentáři pochopil a mohlo by […]

Komentovat

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.