Kouzlo kupónových affiliate webů
Reading Time: 5 minutesAsi vůbec nemusím úvodník začínat tím, jak velké kupónové šílenství v nakupování celosvětově funguje. Jsou lidé, kteří celé dny vystřihují slevy z časopisů a jinak ani nenakupují a někteří je dokonce jen tak sbírají.
V českém affiliate rybníčku panuje u kupónových webů trochu kontroverze. Eshopy je často považují za parazity bez přidané hodnoty, jiní affiláci je považují za lenochy bez nových návštěvníků, ale zákazníci je milují a sami majitelé kupónových affil webů si málokdy stěžují. Oni nejsou ti, kdo by doplácel na špatné nastavení některých kampaní, naopak.
Proč je kupónový web jeden z tipů na affil projekt, který byste měli mít? Proč ho doporučuji, i když ho ostatní affiláci odsuzují? Proč se nemusí bát o budoucnost a jaké má výhody, které jiný druh affil webu nemůže napodobit?
Napřed k několika mýtům, které o kupónových webech kolují a kvůli kterým si je někteří dobírají.
„Kupónový web nepřivádí novou návštěvnost“
Tenhle mýtus odkazuje na běžnou praxi, že když zákazník narazí na políčko k vyplnění kupónu, okamžitě jde hledat název eshopu ve spojení se slovem kupon a tím si nejen zlevní svůj nákup, ale eshop přijde také o další peníze na affil provizi dotyčnému kuponovému webu.
To je samozřejmě pravda, sami jste to určitě někdy udělali. Je v tom jedna z velkých výhod z hlediska SEO dobře optimalizovaného kupónového affil webu. Získává provize ze zákazníků, kteří mohli přijít původně na eshop z kampaní, které platil někdo jiný. Rozhodně to tak je, ale jednak vás to jako affiláka může jen těšit a jednak i tohle může eshop ošetřit tak, aby ze situace vyšel jako vítěz.
První primitivní způsob, který ošetří velkou část takto smýšlejících zákazníků, je smazat okénko pro kupon a přímo v kuponech dát instrukci, že se kód zadává do poznámky k objednávce. Další způsob je, mít spočítanou strategii slev jako jiní úspěšní inzerenti, k tomu se ještě dostanu.
Vraťme se k nové návštěvnosti. Je to zřejmě v mnohem menší míře než jinde, ale kupónový web rozhodně nové návštěvníky přináší a to hned ze dvou důvodů.
Za prvé není možné přemýšlet způsobem, že kdo si pořídí něco přes slevový kupón, ten by si to samé automaticky pořídil i bez něj. To rozhodně není pravda. To by si třeba Wedos jen těžko platil reklamu na vlastní kupón, který dávají na své vlastní Facebook stránce, pokud by si nemyslel, že sleva podpoří rozhodnutí ke koupi u těch, kteří by bez ní váhali nebo by vůbec nekoupili.
Za druhé existují obecně ve všech oborech weby inovativní a neinovativní. Pokud se kupónový web udělá pořádně, bude se snažit dostat své návštěvníky minimálně do newsletteru, kam bude posílat aktuální kupóny dle zájmu nebo předchozích stažených kupónů. To je alespoň základ. Pokud přilákáte návštěvníka na slevu do Alzy, může skrz váš web nakoupit v Mallu, nebo při příštím nákupu, až mu pošlete newsletter.
Možná namítnete, že Alza pak bude zklamaná, ale funguje to i naopak, takže k Alze se dostávají návštěvníci, kteří hledali kupón libovolné elektroniky. Takhle také vznikají noví návštěvníci, že se promíchají s konkurencí a dozví se o alternativách.
Díky podobnému míchání každý z eshopů získá při prvním nákupu kontakt třeba na zákazníka zvyklého nakupovat jinde a právě v tento moment je na něm, jak s kontaktem naloží a co zákazníkovi nabídne při druhém a dalším nákupu.
Přidaná hodnota
Web bude úspěšný, dokud ho budou milovat ti, kteří platí. Kupónový affil web milují zákazníci. Podobný affil web sice vyplácí affiliate programy samotných eshopů, ale za to se jim dostane z menší části bonitního koupěchtivého trafficu a z větší části buď stávajících zákazníků, kteří by koupili i tak, nebo zákazníků, které sice oslovili, ale k samotnému prodeji nedotáhli.
Tak jako tak mohou profitovat a za takový traffic rádi platit, pokud jen slepě nedají slevu bez přemýšlení.
- Přidaná hodnota pro zákazníka je jasná – levnější nákup za pár minut hledání nebo otevření emailu.
- Přidaná hodnota pro affiláka je také jasná, dokonce má neuvěřitelné výhody. Za dobrou SEO optimalizaci získá traffic v poslední fázi nákupního procesu, který se rozhodoval v kampaní za cizí peníze. Tohle eshopům asi nejvíc vadí. Další výhodou je možnost budování cenné databáze emailů na lidi, kteří nakupují přes internet nebo chtějí nakupovat.
- A přidaná hodnota pro eshop?
Tady opět platí, že co funguje přirozeně, může s placenou kampaní a s affiliate programem fungovat ve větším a sleva sama o sobě bez ztrategie není ideální koncept.
Jednu situaci už jsem uvedl při míchání zákazníků konkurence. S dalším se opět vrátím k Wedosu, protože jsou příkladem toho, jak se mají kupóny dělat. Oni sice rozdávají slevy až 99% jak na běžícím páse a kupónové weby jim vůbec nevadí. Jsou to jejich největší affiláci. Vtip je v tom, že už nedostanete jako zákazník žádnou slevu na druhé prodloužení a pokud, tak vzácně a už vůbec ne na třetí a další.
V tom je celé kouzlo, kupón je jejich investice do akvizice zákazníka, peníze z něj vydělají až při opakovaných platbách. To samé může udělat jakýkoliv eshop. Nic mu nebrání dát slevu pouze na první nákup a následně si zákazníka udržet. Pak to bude WIN-WIN-WIN.
Budoucnost kupónového affiláka
I když jsem uvedl situace, jak se dá postavit model, na kterém vydělají všechny strany, v praxi vydělávají zákazník a affilák, protože eshopy dělají kupóny většinou špatně. Jako affiláka vás to ale v tomto případě nemusí moc trápit.
O budoucnost se bát nemusíte, protože poptávka ze strany zákazníků tu bude pořád a pokud si to nějaký inzerent špatně nastaví a prodělá, pak bude jen vyšší fluktuace inzerentů, které budete střídat. Stejně musíte stále udržovat kupóny aktualizované, tak to nebude žádná práce navíc.
Problémem ani nebude různé PR hlásání, že kupóny jsou strašná věc, na které eshopy prodělávají. To vám jen pomůže, protože zákazníci budou mít pocit větší výhodnosti a při nákupu se budou vidět jako ti, kteří vyzráli nad eshopem a vydělali namísto něj.
Pár stabilních inzerentů tu ale bude pořád, protože jako jedni z mála přijdou na metodu:
„Daruj lampu, prodávej olej.
Affilák z toho tak jako tak nevyjde jako prodělečný. Měli byste se snažit i o budování brandu a co největší navyšování přímého trafficu ze zadání url do prohlížeče. Pak se samozřejmě bude zvyšovat i míra zcela nových zákazníků, které přivedete. Příkladů podobných úspěšných webů najdete mnoho především v Anglii.
Do budoucna, pokud se vám bude dařit, můžete uvažovat i o mobilní aplikaci, která ukáže čárový kód a zákazník bude mít slevu i offline po předložení. Je však třeba na základě objemu s inzerentem domluvit vlastní kódy, které budou patřit pouze vašemu affil ID.
Jak na kupónový web
Základním specifikem je automatické otevření eshopu s affil odkazem v novém okně po kliknutí na rozbalení „zobrazit kupón“. V opačném případě budete poskytovat službu zákazníkům bez odměny, protože řada z nich kód přepíše bez kliknutí na odkaz na eshop u vás. Mají ho často už otevřený v jiné záložce.
Automatickým otevřením v nové záložce způsobíte zapsání cookie do prohlížeče, takže i po zavření vámi otevřeného okna tam stále cookie zůstane. Provizi tak získáte z veškerých nákupů po dobu měsíce a déle dle nastavení konkrétního affiliate programu.
Na podobný web lze vzhledem k jeho úspěšnosti sehnat velké množství šablon, které jen nasadíte, upravíte brand a máte web hotový. Stačí například do Themeforest hledání zadat slovo „coupon“, viz http://themeforest.net/search?utf8=✓&term=coupon.
U již zmiňovaného Wedosu si přijdete s minimálním úsilím na 10 tisíc měsíčně jen z tohoto inzerenta. Stačí optimalizovat podstránku jednotlivých kupónů na výrazy „inzerent“ kupon, „inzerent“ sleva a podobně a začít budovat vlastní brand. Hlavně nezapomeňte zachytávat emaily na návštěníky, kterým jste takto pomohli a nabídnout jim zasílání podobných akcí.
Dobře vám bude fungovat i zobrazení kódů jen po vložení emailu, stejně musí získat skryté a neindexovatelné do kliknutí na „zobrazit kupón“ a otevření nové záložky s affil odkazem. I výše zmíněná mobilní aplikace by ze stejného důvodu měla zobrazovat kódy až po registraci a zadání přihlašovacích údajů.
Peter Kozma
Ja si nemyslím že kuponovy web je parazit. Je to vela zakazniko by si tovar na eshope nekupilo keby tam nemal dajme tomu 10% zlavu. V dnešnej dobe chce každý ušetriť už len pre dobry pocit.
Tomáš
Puvodně jsem nechtěl reagovat, ale nakonec mi to nedalo. O přínosu kupónovejch stránek by se dalo pochybovat, ale kupónů jako takovejch urcitě ne. Momentálně trošku zkoušim jdeden zahraniční affil program a tenhle obchod k tomu na český poměry přistupuje dost netradične a to tak, že zakazuje kupónový stránky, ale zároveň pro obsahový weby každej měsíc poskytuje kupóny. To je myslim super řešení. U nás se s kupónovejma stránkama bojuje několika způsoby: 1) Zákaz kupónů/kupónovejch webů v affilu (Alza, Parfums) 2) Povoleni jen speciálních affil kupónů (Zoot). Vlastně žádný kupóny nedávaj, ale víc to radši nebudu rozebírat. 3) Vydáni speciálních affil kupónů, který maj navýšit hodnotu objednávky. Je to vlastně bod 2. Má to například Kasa, a to 100 Kč nad 2500 Kč. Smešna sleva ale má psychlogickej efekt. 4) Kupónovejm webům dát nižší provizi Mě osobně prijde hodně sympatický poskytovat kupóny jen obsahovejm stránkám. Ale tim se affil weby v serpu na slovo "obchod kupón" bohužel nevymítěj. Myslim, ze se k tomu někde vyjadřoval někdo co dělá do UX a jasně řekl, že to pole pro vložení kupónu v košíku má bejt co nejmín nápadný, třeba ho schovat za checkbox. Jenze pokud jste specialisti jako Zoot a dáte políčko slevový kupón v oranžový barvě na celou šířku košíku, tak se pak nesmíte divit, že vám utíkaj provize přes ty, co si je nezasloužej. Myslim, že je kazdej svýho štěstí tvrůce. S kupónovejma webama tu prostě spousty prodejců neumí pracovat a pravděpodobně často "naletěj" na lakádlo provozovatelů affil systémů: začněte nabízet kupóny a zvednou se vám affil obraty. Je to holt celý trošku komplikovanější.
Maigi
Souhlasím s komentářem, vystihuje to "každý svého štěstí strůjce" a "je třeba s kupónovýma webama pracovat". Inzerent si to musí nastavit tak, aby sám sebe nekanibalizoval, jako třeba zmíněný Wedos a pak vše šlape.
Ondřej Kadlec
Ahoj Michale, jen se chci zeptat, jestli nemáš nějaký seznam kupónových affil programů, když už je zmiňuješ. :) Díky
Pepa
Tak určitě je také potřeba rozlišovat mezi službou a produktem v e-shopu. Jen z pohledu marže je to úplně odlišný business a zcela jistě budou velké rozdíly u prodeje elektroniky a 3D nálepek na zěď. :-) Já bych na to koukal z pohledu atribuce. Tam si to může každý e-shop docela jednoduše vyzkoušet.
Ales
Ahoj Michale, opět díky za zajímavé zamyšlení a inspiraci. :-)