Influence marketing Online business Peníze & cashflow

Kolik vydělávají Youtubeři a 3 důvody, proč je to tak žalostně málo

8.9.2018 4 min čtení

Kolik vydělávají Youtubeři a 3 důvody, proč je to tak žalostně málo

Reading Time: 4 minutes

Vždy jsem tušil, že Youtubeři nemohou mít moc peněz z reklam ve videích. Myslím těch, které generuje Youtube. Včera jsem se ve Forbesu dočetl, kolik má třeba Jirka Král a pochopil jsem, že realita je ještě horší, než jsem si myslel.

Kolik vydělávají Youtubeři?

Jirka může sloužit jako dobrý benchmark. Na vyšší desítky tisíc měsíčně (když započítám prosincové nárůsty, tak dejme tomu průměrně 100k/m) potřebuje 6 milionů shlédnutí všech videí v daném měsíci celkem. To je příšerný. Oslovit každého desátého v zemi super videem a vydělat si 10-16 tisíc za video? To je hodně smutné. Pokud byste jako firma chtěli stejnou reklamu v televizi, povedlo by se vám to možná tak na Silvestra a museli byste si připravit minimálně půl milionu korun. Spíš vám to ale stačit nebude.

Samozřejmě tohle není Jirkův hlavní zdroj příjmů. Celkově ze všeho má okolo 600k/m. To je ale celý ten problém. Musíte najít přímou cestu v propagaci a ne prostředníky, kteří narušují pozornost diváka. Jirka tu cestu našel. Zdrojem je merch, časopis, Zetko, konzultační služby firmám. Ne Youtube reklamy. Ty sice uživí největší Youtubery, ale až u sledovanosti, za kterou by si zaloužili minimálně destinásobky.

Ostatní Youtubeři dávají do videí víc reklam a tím víc vydělají ze srovnatelného počtu shlédnutí. Samozřejmě na to potřebují různý čas, ale chceme to srovnat. Když přimhouřím obě oči, přikryju se dekou a schovám se pod postel, bude to maximálně dvojnásobek. Vyšší počty shlédnutí neřeším, jde mi o efektivitu. Shlédnutí ostatní získávají různými bulvárními nadpisy a primitivním obsahem oslovujícím davy.

Proč Youtube platí tak málo?

Má to tři hlavní důvody:

  • krádež pozornosti namísto jejímu přizpůsobení
  • prostředník navíc
  • slabá tématičnost

1) Krádež pozornosti

Sám pro sebe jsem si vytvořil pojmy „přímá propagace“ a „krádež pozornosti“.

Přímá propagace je ta výdělečnější metoda. Někdo hledá zkušenosti s konkrétním foťákem a vy mu nabídnete recenzi a odkaz k jeho koupi. Zkrátka jdete naproti potřebě, zájmu, hledanosti… Odpovídáte řešením přesně toho, co člověk hledal.

Krádež pozornosti je naopak hodně pitomá metoda. Je to vše, co na tomto blogu odsuzuji. Výše zmíněný proces narušíte nabídkou, o kterou člověk vůbec nestál.

  • To je například televizní reklama. Chcete se dívat na dokument o stavbě lodí a najednou vidíte reklamní vsuvku a v ní nabídku pracího prášku.
  • Nebo to jsou bannery na webu. Chcete si přečíst článek o spořícím účtu a najednou vidíte blikat banner nabízející půjčku.
  • Nebo to jsou pop-up okna. Nebo prodané sponzorované statusy na sociálních sítích.

Všechny tyhle metody kradou pozornost – šli jste tam za něčím jiným a někdo jen využívá toho, že tam jste. Nedostanete řešení problému, které aktivně hledáte. Dostanete řešení problému, který inzerent doufá, že máte.

Ono to „nějak“ funguje, ale u strašně malého procenta lidí. Proto ke krádeži pozornosti musíte mít obrovské publikum. Pokud nemáte velké publikum, vyděláváte nulu.

Youtube reklamy jsou stejná krádež pozornosti. Jdete si pustit video s jiným účelem, než koupit si auto.

Rozdíl mezi přímou a nepřímou propagací

Na všech médiích lze dělat marketing metodou krádeže pozornosti i přímou propagací. Přímá propagace v televizi by byl třeba rozhovor s nejlepším sportovcem, který by vysvětlil, co používá za sportovní náčiní a proč zrovna tyhle značky. Nebo by si pozvali fitness modelku a zeptali se jí, kam chodí cvičit. To je přímá metoda. Žádná reklamní vsuvka, ve které se půjdete vyčůrat, zatímco tam bude králík propagovat aviváž.

Přímá propagace v případě Jirky je jeho merch. Dlouhodobě propaguje své jméno a tím prodá reklamní produkty se svým jménem, nebo svůj časopis. Nebo Zetko. Přímo ve videu popisuje, proč ho vybudoval a k čemu slouží. Žádný reklamní banner přes video promující laser arénu. To je přímá propagace.

Jeho videa mají obrovský vliv, jen ten způsob od Youtube je neefektivní. Srovnejte například jeho charitativní stream, který vybral od lidí třičtvrtě milionu s 10-16 tisícovkama z reklam u jednoho videa. Samozřejmě jde o jinou motivaci sledujících, ale i tak musíte vidět ten rozdíl uvnitř obsahu versus nalepeném na něm.

Pokud chcete vydělávat z Youtube reklam, vyděláváte z krádeže pozornosti a proto vyděláváte málo. Jakmile lidi mají reagovat na něco, o co nestáli a nevyjádřili o to zájem, musí jich být hodně na jedno vydělané kafe. Proto jde o jeden z hlavních důvodů nízkých výdělků.

2) Prostředník

Druhým důvodem je prostředník. Když zůstanu u té laser arény, výdělek se musí rozdělit mezi arénu, vás a ještě provizi Googlu. 3 hladové krky. Pokud byste nabízeli ve videu něco svého, je to jedna marže, jeden hladový krk. Třikrát víc peněz už jen tímhle.

3) Tématika

Google se o tématiku hodně snaží. Někdy nejde o tématickou příbuznost s videem, ale o zájem konkrétního sledujícího. Google sleduje, na co se díváte, na co klikáte a podle toho soudí, že vás zajímají třeba ty auta. Na základě sledování videí o autech vám zobrazí reklamu na auto i ve videu o vaření. To sice napomáhá výdělkům, ale nikdy nemůže být tématicky tak přesný, jako přímá nabídka autora videa. Kdyby autor videa nabídl čepici se svým logem, bude to tématičtější než cokoliv, co by Google vymyslel.

Výhody Youtube

Tohle jsou podle mého názoru 3 hlavní důvody, proč jsou výdělky z reklam na Youtube mizerné. Na druhou stranu Youtube je ideální platforma na rychlý růst publika. Je to jedna z mála sociálních sítích, která hodně doporučuje obsah tvůrců, které NESLEDUJETE.

Když se nad tím zamyslíte, Facebook vám ukáže primárně obsah lidí, které sledujete. Trochu lepší je Twitter, kde fungují retweety. Na instagramu najdete cizí účty skrz hledání a hashtagy a především můžete u kohokoliv vyvolat notifikaci pouhým lajkem. Proto je Instagram druhé nejlepší místo, kde rychle vybudovat základnu fanoušků. Aktivně cizí účty tlačí ale nejvíc Youtube. Na konci videí vám ukáže často podobná videa cizích tvůrců dle tématiky a už na úvodní stránce vidíte doporučená videa.

Jak vydělat víc?

Nejlepší tedy bude, vybudovat publikum na Youtube nebo Instagramu a co nejrychleji si ho „převést k sobě“. Například tím, že vybudujete jméno/značku, kterou si budou pamatovat kdekoliv. Nebo si skrze profil vybudujete návštěvnost blogu, mailovou databázi, oblíbený vlastní produkt atp. Nenechte své publikum na pospas algoritmům. Získejte možnost ho oslovit i v případě, že o profil přijdete.

Jakmile takovou možnost získáte, nebo v průběhu získávání nabídněte cokoliv formou přímé propagace. Jak dokázal Jirka, všude funguje, že přímá propagace vydělává násobně víc. Nepotřebujete proto tak obrovské publika, nepotřebujete být mezi největšími.

Ujišťuji vás, že spousta malých neznámých blogů díky tomu vydělává mnohem víc, než nejvýdělečnější Youtubeři u nás z reklam. Protože k tomu potřebují méně lidí, nejsou tak populární. Nezvou si je do televize ani do Forbesu. Málokdo o nich ví. Mohou to být pouuze jednotky až nižší desítky tisíc lidí.

E-Book 21 blogerských tipů

21 blog tipů

  • Jak okamžitě zlepšit váš blog?
  • Jak psát populární články?
  • Jakou formou na blogu vydělávat?
  • Jak se zbavit spisovatelského bloku?
  • Jak přistupovat k haterům?
2 komentářů
  1. Andrea V.

    Jirka Rosttecký to probíral už u sebe v článku, když odpovídal na otázku, proč videa nenahrává na Youtube. Odpověděl, že používá Vimeo. Může povolit zobrazení jen pro jednu URL (to znamená u sebe na webu) , a tím pádem se s tím vším dá daleko líp pracovat. Můžeš vytvořit základní a členskou sekci a tak dál. Youtube nic z toho nikomu neumožní, ale zase se mu musí nechat, že má aktuálně poměrně silnou sledovací základnu.

  2. Lukino

    Nechápu kdo dnes kouká na YouTube na desktopu bez AdBlocku... :-D I když je pravda že dnes mnoho lidí sleduje YT na smart TV nebo mobilu, kde to blokování reklamy není tak jednoduché/možné :)

Komentovat

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.