Affiliate marketing Jak propagovat

Know how weby s návody typu „Jak na cokoliv“

29.8.2019 2 min čtení

Know how weby s návody typu „Jak na cokoliv“

Reading Time: 2 minutes

Dlouhodobě přemýšlím o nějakém ultimátním affiliate webu, který by kombinoval výhody ostatních typů dohromady. Tenhle týden mě něco napadlo, tak se vám s tou myšlenkou svěřím.

Už nevím, jak přesně jsem na tu myšlenku přišel. Byl jsem někde v obchoďáku a žasl jsem nad nečí nechápavostí u nějaké samozřejmosti. Napadlo mě udělat jakýsi návod na praktický život formou knowledge base.

Tématická otevřenost

Začal jsem si představovat jakési kombo využívající výhod knowledge base affiliate webu a výhod obecnosti, jakou jsem popisoval u landing magazínu.

Představil jsem si nějakou kategorizaci podle životní fáze. Házel bych do nich všechno od uvazování kravaty po výběr bankovního účtu. Nebyla by to Wikipedie. Byla by to sada návodů pro různé životní situace a témata, která prožije většina lidí. Studium, kariéra a podnikání, vztahy, peníze, svatba, těhotenství a rodičovství, hobby, zdraví a podobně.

Takhle nezaměřená a obecná knowledge base má pochopitelně výhody i nevýhody oproti tématickému webu. Jak jsem ale psal na začátku, hledám něco obecnějšího charakteru. Něco, kde by šlo využít jakýkoliv affiliate program.

„How to“ weby

Samozřejmě mě napadlo, jestli něco takového už neexistuje. Podíval jsem se do zahraničí a našel jsem něco, co bych popsal jako „how to“ weby. Zkrátka weby, kde jsou na jedné hromadě návody typu „Jak na cokoliv“ bez ohledu na téma.

Forma zpracování je jako u knowledge base / wiki webů. To je dost podobné mé myšlence, jen já bych tomu dal strukturu a nějakou logickou kategorizaci. Webům, které jsem našel, byla ale nějaká kategorizace ukradená. Existuje, ale trochu skrytě.

Zkoumal jsem jejich návštěvnost přes SimilarWeb a to mě docela rozsekalo. Tušil jsem, že takový web má obrovský potenciál v long tailu, ale nečekal jsem 5 milionů návštěv měsíčně u webu ehow.com a dokonce 5 milionů návštěv DENNĚ (150 milionů návštěv měsíčně) u wikihow.com!

Je evidentní, že tady leží slušný byznys. Zároveň se mi moc líbí, že vysoce praktickými články namísto magazínových mnohem víc reálně pomáháte lidem.

Díky správně pojaté affiliate propagaci namísto AdSense a otravných bannerů může být tohle win-win-win pro čtenáře, vás i inzerenta.

Připočtěte dlouhodobě budovanou organickou návštěvnost, stabilitu, žádné náklady na inzerci, jen totální focus na přínosný obsah.

Náhled české modifikace webu wikiHow

Uživatelsky generovaný content

Bude to totální minorita, ale na takovém webu vám s obsahem pomohou i sami čtenáři. V době, kdy měl web wikiHow 35 milionů návštěv měsíčně (dnes má 150M), pro něj čtenáři sepsali 429 článků.

V celkovém objemu to nic není, ale neumím si něco takového představit na většině jiných typů affiliate webů.

Další výhody

WikiHow se dokonce podařilo uzavřít spolupráci s Amazonem a jeho Alexou. Díky ní se dostal web do výsledků vyhledávání hlasových dotazů typu „Jak na XY?“.

Když zůstanu u největšího příkladu, tak ten má dokonce CZ variantu. Je to ale jen přeložená kopie. Návod na založení firmy vůbec neodráží tuzemská specifika. To mi přijde jako skvělý prostor pro lokálního hráče.

Long tail je navíc velmi plošně rozložený. Už třetí dotaz s nejvyšší návštěvností tvoří pouhou desetinu procenta celkové návštěvnosti. To znamená, že kromě brandových výrazů nic nedominuje.

Něco takového si vážně umím představit jako stabilní řešení důchodového pilíře. Co vy?

13 komentářů
  1. Pavel

    Mě se ta myšlenka moc líbí, ale něco mi říká, že v CZ prostředí to nebude moc fungovat. Také si nedovedu představit kolik energie a peněz by to muselo stát než by z toho byli nějaké korunky...

    • Maigi

      Obecně obsahové farmy typu Hardynova blogu i v CZ podmínkách luxusně vynáší. Nevidím nějak dramaticky vyšší vzdálenost mezi úsilím a rychlostí návratností oproti jiným velkým projektům. Ale ano, je to rozhodně náročné postavit. Jako všechno, co má mít nějakou budoucnost.

  2. Petr Malec

    Nápad zajímavý, teď se ale do toho pustí desítky affialáků, takové věci mi musíš posílat soukromě do pošty a ne veřejně na web :) Nyní bez vtípku, bude za tím strašně moc práce a myslím, že podobný nápad měl Michal Hardyn kdy předělal svůj osobní blog na něco podobného v patičce má i rozcestník tak jak popisuješ ty - myslíš něco takového ne?

    • Maigi

      Má to spojitosti i rozdílnosti. 1) Můj nápad je spíš průvodce tématy, třeba Jak začít s X, kde sehnat X, jak správně vybrat X, co dělat dál... 2) Weby typu wikiHow jsou pouza how to, takže: Jak udělat X, Jak udělat Y, Jak udělat Z... 3) Hardynův web je úplně cokoliv, co má hledanost. Osobně bych něco takového nedal na osobní blog, dal bych tomu název a alespoň nějaký pokus o "proč" v about stránce. Pro zisky to ale zjevně není potřeba. To jsou rozdíly. Spojitost je v tom, že všechno jsou v zásadě obsahové farmy. Jinak souhlasím s tím, že je to strašně moc práce, ale to je s každým projektem, kde to myslíš vážně. Od nevidim do nevidim.

  3. Vojtěch Oram

    Určitě nějsi první, koho to napadlo. Po zběžném hledání jsem našel například https://www.jaktak.cz/ a https://www.radirna.cz/ . Unikátní by ale bylo monetizovat to přes affiliate. Jinak češi jako od přírody kutilové rádi hledají užitečné návody, dokládá to existence televizních pořadů o kutilství jako Rady ptáka loskutáka apod. Přijde mi ale lepší zaměřit se na nějakou konkrétní oblast, než se snažit pokrýt vše. Alespoň ze začátku, pak se to může rozvíjet.

    • Maigi

      Jasně, třeba Amazon začal knížkama a teď prodává cokoliv. Taky šel postupně přidáváním kategorie za kategorií. Jen se trochu bojím toho, že když budeš ze začátku dělat jen třeba zahradničení, že si tě vyhledávače zaškatulkují a pak ti nebude fungovat tak dobře jiné téma. I stávající věrní fanoušci budou zmateni. Spíš mi přijde lepší začít obecně s pár velkými tématy a pak jít do podrobností a do hloubky. Obecně pokud se bavíme o tom, jestli zaměřený web je lepší než obecný, tak v porovnání bude zaměřený lepší, ale jen v tom jednom tématu. V celkové návštěvnosti a finančním úspěchu už ne - viz ty miliony návštěv. Jen je to o dost náročnější no. Já to hledám proto, protože třeba s tímhle blogem už bych byl o hodně dál, kdyby byl o vaření třeba. Dost mě téma omezuje ve vyhledávačích. Proto hledám nějaký obecně zaměřený projekt, který bych si stavěl vedle blogu.

  4. Petr Malec

    Každopádně co mě zaujalo, je že na wikihow.cz používají URL s diakritikou (např.: www.wikihow.cz/Jak-uvařit-čaj) , ale na adrese bez diakritiky nemají ani přesměrování, Jinak jsem tak hodinku prozkoumával ten jejich web a je za tím strašně strašně moc práce, mají ty obrázky, popisy, videa tak dobře zpracované, že tomu se člověk nemůže vůbec rovnat. Každopádně člověk má rád výzvy, tak jdu do toho, jen musím vymyslet doménu... Každopádně mě máš na svědomí, už tak nestíhám :D

    • Maigi

      :D Nestav to na nové doméně, ušetříš si nějakých 4-7 nebo kolik měsíců čekání, když použiješ nějakou zavedenou doménu s dobrou historií. Můžeš použít třeba ten nástroj, co jsem posílal v newsletteru.

  5. Marek B

    Zdá se mi že to je přesně toto https://www.skrblik.cz/navody/. Klasicky Skrblik

    • Maigi

      Vida, to jsem neznal, ale ano, je to v zásadě ono. Divím se, že takhle tématicky rozšiřuje defacto finanční portál. Dává to smysl z pohledu historie a síly domény.

  6. Petr Malec

    Hledám hledám :) Zatím jsem si na to vyčleňoval finance, našel jsem pěkný template a budu to pomalu stavět. Po doméně se dívám, nástroj jsem testoval, ale přijde mi, že plno údajů tam není 100% a hlavně chci mít hezkou doménu nejenom s ranky :)

  7. Jan Pokorný

    Já mám www.ZjistiJak.cz s mraky balastního textu (400+ článků), který by ale šel upravit, poslepovat do obsáhlejších článků a web je pár let starý, tak si myslím, že je to ideál pro to co chceš. Návštěvnost nic moc, něco přes 1000 měsíčně.

  8. Honza

    tady jen menší update po 2 letech, nechtělo se mi budovat ZjistiJak.cz od nuly, lepší mi přišlo pokračovat v něčem rozjetém, tak jsem převzal výše zmíněný JakTak.cz. :-) 13000 článků, drtivá většina je však receptová, ale těch příležitostí si s tím hrát je spousta, tak pokud budete mít někdo nápad či zájem o spolupráci, napište, můžeme se o tom pobavit

Komentovat

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.