Blogování Návody Online business Vydělávání blogem

Kdy začít vydělávat na blogu?

16.8.2019 3 min čtení

Kdy začít vydělávat na blogu?

Reading Time: 3 minutes

Je to poměrně častá a logická otázka. Jakou návštěvnost člověk musí mít, aby mohl začít uvažovat o nějaké monetizaci? Do jaké úrovně to nemá smysl řešit? 

Slyšel jsem dost (na můj vkus docela stupidních) odpovědí na stejné téma. Proto bych chtěl nabídnout svůj pohled, který se od nich liší.

Ve stručnosti je moje odpověď hned první den provozu blogu. Ty myšlenky, které vás teď napadly, jsou právě tou zajímavější částí odpovědi, která už tak stručná nebude. 

Reklamy jako nutné zlo pro čtenáře a fanoušky?

Určitě vás napadlo, co když si těch pár prvních návštěvníků odradíte? Má to smysl riskovat kvůli prakticky jisté nule, kterou to na začátku vydělá? Tradiční odpovědí na úvodní otázku totiž bývá, že při nízké návštěvnosti je lepší žádné reklamy nemít, než odradit první pracně získané návštěvníky a zničit své úsilí okamžitým zpeněžením.

Pokud by tohle byla správná úvaha, tak asi uvažujeme o nějaké formě vydělávání, která obtěžuje návštěvníky. To mě na tom trhu docela štve. Nejčastější představou jsou totiž nějaké otravné bannery na nesouvisející nebo nepřínosné produkty a služby. Nabídky, které se musí návštěvníkům nějak vecpat. Donutit je k nákupu něčeho, co pro ně není přínosem. To je celé od základu špatně.

V takovém případě by to asi byla pravda. Odradilo by to vaše první, pracně získané návštěvníky. Jenže proč by to měl být dobrý nápad, až jich bude víc? Už to něco vydělá, tak se vyplatí jich pár nasrat? Počet odrazených čtenářů už nebude celkový počet návštěvníků blogu, takže to ustojíme?

Trochu mi to připomíná rozhovor dvou blogerek v podcastu, který jsem vám posílal v newsletteru. Dlouho si notovali o tom, jaké vybírat spolupráce na Instagram, jakým se naopak vyhnout, že je obě označují a najednou padla otázka na pohled z druhé strany. Bezprostředně z jedné vypadlo, že sponzorované posty automaticky přeskakuje… To mě zarazilo. 

Proč teda pro své sledující dělá totéž, co jí samotné vadí jako uživatelce? Protože peníze? Nechci je nějak kritizovat, obou si vážím. Je to ale dobrá ukázka našeho každodenního přemýšlení. Nevžíváme se do kůže těch, pro které tvoříme.

Co takhle obtěžující reklamu neumístit na blog nikdy?

Dejme tomu, že máte magazín o rybaření. Co je pro jeho návštěvníky přínosem? Velký banner propagující eshop s elektronikou? To asi těžko. Přesto ho iDnes na magazínu o rybaření má. A spoustu dalších, nesouvisejících reklam, které tam rotují. To je ta ukázka špatného přístupu. Mohou si to dovolit jen s velkou návštěvností, takže ho logicky neměli od začátku. Bez velké návštěvnosti je to na začátku k ničemu jak provozovatelům, tak čtenářům. S velkou návštěvností je to k ničemu “pouze” většině čtenářům. Je to smutné, ale tohle je nejčastější přístup.

Opačným přístupem je snaha o přínos čtenářům i v monetizaci, nejen v článcích samotných. Zůstaneme u příkladu o rybaření. Jestli budete vydělávát z provizí doporučených kvalitních nástrojů a vybavení, z inzerce soukromých revírů a budování katalogu kamenných prodejen, tak to čtenářům vadit nebude a neodradí je to. Naopak.

Příkladem je web rybareni.cz.

Ve chvíli, kdy vyděláváte tím, že pomáháte, neexistuje žádný důvod, neumístit propagaci hned první den provozu. Udělejte to hned, protože čtenářům to pomáhá. Monetizace přínosem může být dokonce důvodem k růstu počtu čtenářů namísto jejich odrazení.

Co na tom, že ze začátku nic nevyděláte? Lidem pomůže jak váš obsah, tak vaše monetizace, neboli všechno, co na blog dáte. Proto si je získáte, proto si vás najdou. Vyděláte tím, že budete díky přínosu druhým sami růst.

Mám publikovat, když zatím není pro koho?

Stejná situace je u samotného obsahu. Začínající blogeři se sem tam ptají, jestli má cenu se dlouhé hodiny dřít s kvalitním článkem, když jim na blog nikdo nechodí?

Na hodně podobnou otázku jsem nedávno odpovídal na Twitteru. Týkala se pro změnu publikování na účtu bez sledujících.

Kvalitní a pravidelný obsah je něco, za čím lidé postupně budou přicházet. Aktivně ho hledají. Za nějakou výplní typu rychle publikovat 10 článků, ať to nevypadá prázdně, lidé nikdy nepřijdou. To fakt nikdo neshání. Stejně jako nikdo neshání banner propagující nový mobil na rybářském magazínu.

Nesnažte se svým přístupem k výdělkům a lacinému obsahu „moc neobtěžovat“ návštěvníky. Neserte je vůbec. Vyděláte víc.

Ebook 25 tipů

25 tipů na články

Stáhněte si zdarma 25 tipů na články, které mají schopnost přitahovat nové čtenáře jako magnet!

11 komentářů
  1. Pavel

    Ten rozhovor, o kterem pisete, me taky docela zarazil. Kdyz to delam ja, tak je to v pohode. Kdyz to delaji ostatni, tak me to nezajima. :)

  2. Lukáš

    Jo, souhlas. Nejlepší reklama je taková, která jako reklama vůbec nevypadá. Návštěvníkům poskytne relevantní informace a affilákům o to vyšší zisk. I to je důvodem, proč jsem postupně rezignoval na bannery, protože existují kvalitnější a efektivnější způsoby monetizace. Jediné co, tak dá fakt práci to vymyslet. Občas to znamená, že člověk musí jít trochu nevyšlapanou cestou. Starám se o jedno fórum, které každý rok roste co do počtu příspěvků a uživatelů na dvojnásobek. Na místní komunitě mi fakt záleží, dělá mi to radost a už půl roku si lámu hlavu, jak to nějak user-friendly monetizovat. Tématem jsou finance a investování, ale nechci zaplácnout hlavičku bannerem. Nejraději bych tam měl nějakou užitečnou funkci (tématický RSS feed s affiliate prokliky). Případně bonusové kupony. Dostal jsem se však do zvláštního paradoxu, kdy spoustu členů znám osobně díky srazům (které organizuji) a vlastně se mi to na jednu stranu ani monetizovat nechce. Jen kdyby to nebralo tolik času...

    • Maigi

      Jo, vymyslet to win-win je náročnější, ale stojí to za to. Pokud máš myšlenky, že se ti to kvůli nim monetizovat nechce, protože je znáš osobně, tak pořád nejsi u toho win-win řešení. Propagace přínosu pro ně je něco, za co by ses nikdy nestyděl ani z očí do očí před nimi osobně. Naopak by byli vděční, že jim tím pomáháš v jejich situaci a to je něco, co naopak vždycky budu chtít dělat.

  3. Jirka

    Ahoj. Můžu poprosit o link na ten rozhovor, případně nějaké indicie, jak ho najít? Rád bych si také udělal vlastní obrázek. Díky

    • Maigi

      Že bys neodebíral můj newsletter? To se mi ani nechce věřit! https://podcast.cukrfree.cz/03-katerina-saint-germain/

  4. Jiří Tobiáš

    Nedávno jsem se zad něčím podobným zamýšlel (co bych chtěl aby lidé dělali na mém blogu) a začal jsem vždy klikat na reklamu na stránce, kde jsem si přečetl zajímavý článek. Říkám si, že je to takové poděkování za článek autorovi a taková malá podpora webu. Děláte to také ? Jestli ne, co začít a šířit to dál ? :-)

    • Maigi

      Já se je spíš snažím naučit dělat to jinak. Když pomůžu kliknutím v tom, aby se tyhle méně efektivní metody zdály efektivními, budu je mást a vést k horším metodám.

  5. Ivana

    To je zajímavý a pěkný článek. Mě osobně nevadí, když je na blogu někde na boku jeden dva banery, tak aby mě to neobtěžovalo, ale pokud je reklama udělaná zajímavějším způsobem,je to určitě plus a zaujme to. Já mám ma blogu dva banery dole pod menu a jsou takové ty google reklamy, které se mění pro každého uživatele. Postupně se snažím začínat dělat nějaké projekty, kde bych si vytvořila já svůj "produkt" který bych následně na blogu prodávala. Nejde mi ale o peníze, spíš o to, aby se mi ta energie co do blogu už 9 let vkládám (bez jakyhokoliv výdělku) a budoucích projektů vrátila.

    • Maigi

      Ten produkt bude určitě mnohem lepší možnost. Je sice hezké, že nejde tolik o peníze, nebo že něco "moc neobtěžuje", ale jaký má reálně ten AdSense přínos pro čtenáře? Podle mě by cokoliv na blogu mělo pro čtenáře mít přínos, nebo to tam vůbec nemá být. Proto jsem rád, že jdeš tou cestou vlastního produktu. Věřím, že bude řešit totéž, za čím ti čtenáři chodí na blog.

  6. Verča

    Ten poslední tweet mi trochu připomíná, takovou pomůcku, kterou používám při svém blogování. Každý začíná od nuly a čekat na to, až budeme slavní? To je jako nejdřív čekat, než zhubneme, než začneme chodit do posilovny nebo zdravě jíst. Nesmysl a je to obráceně, přesně jak píšete.

Komentovat

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.