Jednoduchý trik na SEO landing page
Reading Time: 3 minutesZní to jako oxymorón. U projektů jsem dosud měl většinou zvlášť weby zaměřené na SEO a zvlášť weby určené jako landing page, které na SEO kašlaly. Jsou to totiž odlišné strategie. Nově je ale spojuji do jediného webu, protože jsem zjistil, že se dá obojí skloubit dohromady bez jediného kompromisu.
Možná jste si všimli, že své weby od základu předělávám. Týká se to i magazínu Affilák, který právě čtete. Na něm vám ukážu jednoduchý trik, díky kterému budete mít jeden web s výhodami jak landing page, tak SEO magazínu.
Vycházím z následující úvahy:
- Pokud chci dlouhodobě návštěvnost z vyhledávačů, potřebuji články.
- Pokud potřebuji články, stavím na WordPressu
- Web s články nemusí být primárně blog ani magazín
Landing page stavíte oproti třeba magazínu s články naprosto odlišně. Landing page je zaměřená na dokončení placené akce, zatímco magazín na články a jejich titulky. Landing page mívá mnohem vyšší konverzní poměr, zatímco magazín má větší úspěch u vyhledávačů díky časté aktualizaci a bohatému obsahu.
Viděl jsem i různé kompromisy, kdy affilák horní polovinu webu udělal jako landing page pro náštěvníky, zatímco spodní část nahustil dlouhými texty malým písmem. Lidé se tam nedoscrollovali a pokud ano, nepřehledné dlouhé odstavce nečetli. Roboti je ale číst museli. Problém to řešilo napůl, chyběla ta častá aktualizace. Vyhledávače totiž milují čerstvý obsah.
Teď si představte, jak vypadá landing page, jak magazín a obojí dejte na jediný web pěkně pod sebe. Nahoře bude landing page a dole výpis článků. Do patičky pod výpis článků ještě přihoďte znovu výzvu k akci. Mrkněte na obrázek, jak to myslím:
Ve stejném duchu jsem přestavěl domovskou stránku magazínu Affilák, s tím rozdílem, že nad články je zatím jen výzva k akci, ne celá landing page a výzva v patičce také zatím chybí. Obojí ale dodělám, jakmile spustím svou provizní síť. Rozložení, jaké je dnes na hlavní stránce, bude pak v detailu článku.
Nejde jen o vzhled
U provizních sítí znáte domovskou stránku, která cílí na registrace nových uživatelů a pak má v menu odkaz na nějaký blog, kde zveřejňuje články. Co se ale stane, když je blog úspěšný a vyhledávače ho mají rádi? Nejsilnější stránka bude /blog a následně jednotlivé články. Jakmile se nějaký zájemce bude shánět po informacích z vašeho oboru, vyjede mu ve výsledcích podstránka /blog nebo konkrétní článek a ani se nemusí dozvědět, co jste za firmu a co nabízíte. To je velká škoda.
U tohoto triku však vyhledávač nabídne domovskou stránku jako nejsilnější, protože kromě toho, že na ní vede nejvíc odkazů, je to právě domovská stránka, která se nejčastěji aktualizuje (díky výpisu článků dole). Proto klikne zvědavec nejčastěji na ní a ocitne se na horní části vaší propracované landing page, kde už úderně vtahujete návštěvníka do vaší nabídky.
V případě článku pak nabídnete alespoň stručné dva řádky s výzvou k akci nad článkem. Celou landing page do detailu článku neumisťujte, protože by lidé byli zmatení a odcházeli. Musí vidět nadpis článku, kvůli kterému přišli. Klidně pro to obětujte náhledový obrázek v detailu. CTA a nadpis článku jsou důležitější.
Návštěvníci z reklam
Návštěvníci z reklam přijdou na váš web s jiným očekáváním. To jim splníte horní sekcí. Pokud je zaujme, buď kliknout na CTA, nebo jako stále nerozhodní budou scrollovat dolů. V místě, kde by obyčejně LP končila sekcí referencí, naváže na reference sekce s výpisem článků. Jakmile tohle návštěvník z reklam uvidí, řekne si, že oboru rozumíte, když o něm i informujete a vzděláváte celý trh. Výpis článků se tak stane dalším social proof prvkem. Právě proto pod něj patří opětovná CTA výzva. Návštěvníci už mohou být v tuhle chvíli přesvědčeni a obchod dotažen.
Technikálie
Pokud chcete web udělat stejně, jako já, kupte si šablonu Paperback nebo podobnou a namísto horní „featured“ sekce vložte svou landing page. Šablona nemá grid systém, který jsem ke své landing page potřeboval, ale to na jednom webu spravil plugin Shortcodes Ultimate a na dalším jsem ručně doplnil do css grid z krakena (viz starší články).
Nejen články
Na první pohled vypadají takové weby jako landing page, ale ve skutečnosti jde o obsahově velmi bohaté, rozsáhlé weby. V článcích o SEO jsem psal o bohatém slovníku pojmů nebo obsáhlém popisku kategorií a štítků. Nic z toho není na první pohled vidět. Každá taková podstránka ale pomáhá hlavní stránce, kterou každý návštěvník zobrazí v horní – landing page části. Nemusíte si tedy vybírat, jestli se pustíte do malé účinné microsite, nebo do rozsáhlého obsahového webu s nízkým konverzním poměrem. Můžete mít obojí.
Stejně postupují ti nejlepší
Všiměte si, že stejný postup dodržují ti nejlepší lead gen hráči. Jmenovitě se podívejte na weby porovnej24.cz firmy Porovnej 24, usetreno.cz firmy AdFinance, uspory.cz firmy Elephant Orchestra nebo na weby největšího affiláka Michal Hradila: povinneruceni.biz a expresnipojisteni.cz. Všichni top hráči dodržují stejný trik. Možná byste měli taky.