Affiliate marketing Blogování Influence marketing Jak propagovat Vydělávání blogem

Jediné 3 body, o které se musíte postarat u svého online projektu

13.6.2019 4 min čtení

Jediné 3 body, o které se musíte postarat u svého online projektu

Reading Time: 4 minutes

V posledních týdnech jste asi neslyšeli moc pozitivních zpráv z oboru, co? Původně měl tenhle článek současnou šílenou situaci na trhu trochu „zhejtovat“, ale nakonec nebudu zlý. Raději se zamyslím nad tím, jak se tomu všemu má affilák a obecně online podnikatel nebo bloger postavit.

Už tak má totiž dost problémů.

Online prostor je s každým rokem náročnější místo. Marketing je propracovanější, nástroje složitější, zákazníci mají stále vyšší nároky, stát nabízí stále horší podmínky pro podnikání a tak dále. Když vám do toho začnou házet klacky pod nohy inzerenti, obchodní partneři začnou lhát, podvádět, vydírat a bůhví jakou špínu ještě nevidím, člověk rázem nabyde dojmu, že už to pro něj zkrátka není.

To všechno sledují nejen zkušení matadoři, ale hlavně nováčci v oboru.

Proto jsem se zamyslel nad tím, jak se v takové turbulentní době plné překážek pohybovat s relativní jistotou, že se za všech okolností budete obchodně posouvat dopředu, nezklamete své návštěvníky a zůstane vám dobrý pocit sám ze sebe po morální stránce.

Přišel jsem na to, že vám vlastně stačí jenom 3 věci.

1) Přínos

Základní věc, na kterou byste se měli soustředit, je nějaký unikátní přínos pro návštěvníky vašeho projektu. Je to stokrát omílané klišé, ale bez něj bude všechno dražší, nebo nepůjde dělat vůbec. Je to něco, co buď máte, nebo nemáte. Projekty bez přínosu umí taky vydělat majlant, ale neznám jich moc, kteří by přežili dekádu.

Před pár dny jsem viděl skvělý rozhovor s Johnym Machettou. Ukazuje tam rozdíly mezi influencery, škatulkuje je podle generací, protože každá z nich začala publikovat svou tvorbu s trochu jiným účelem. Zmiňuje třeba původní upřímné videorecenze plné doporučení, co nekupovat, protože je to zbytečné nebo drahé. To v dnešních videorecenzích neexistuje, protože mají k upřímnosti daleko a jsou placené za chválu.

Je to určitě zajímavý pokec, který stojí za ten investovaný čas, proto video přikládám.

Osobně influencery a nejen je škatulkuju na ty s přínosem a bez přínosu. Na ty, kteří se snaží řešit problémy svých sledujících a na ty, kteří se snaží stát se chodícím billboardem. Ti druzí si krátkodobě vydělají možná víc, ale jejich snahy nebudou mít dlouhého trvání. Vydělají si, utratí to a pak o svůj dreamjob přijdou. Budou na tom hůř než na začátku podobně jako ti, kteří vyhrají v loterii.

Ti první, kteří se snaží řešit problémy ostatním, ti budou vždy vyhledáváni a sledováni bez ohledu na to, jaký inzerent vám co provedl. Inzerenti přijdou a odejdou. Jakmile ale máte díky přínosu něco jako fanklub těch, kterým pomáháte, nemusíte se bát o nabídky ke spolupráci. A co je úplně nejlepší, nemusíte využít ani jednu.

Stejně, jako můžete mít výdělečný online projekt bez jediného prodaného PR článku (na tomhle blogu žádný není a nebude), tak můžete mít i výdělečný instagram účet bez jediného sponzorovaného postu (vím, nemám na svém IG sledující, tak se to snadno machruje, ale ani tam žádná spolupráce není a nikdy nebude).

Příkladem je třeba Nela Slováková, která má skutečně zajímavý velký byznys s plavkama a voňavkama. Řekl bych, že z Instagramu má většinu svých zákazníků. Přirozeným zásahem. Myslím, že spolupráce moc nemá, nebo dokonce vůbec, kdyžtak mě opravte, ale každopádně nic takového nepotřebuje.

Nemusíte mít hned vlastní produkt. I s velkým affiliate projektem tohle jde dělat. Stačí přinášet skrze něj lidem hodnotu. Třeba ta knowledge base z minulého článku. Super praktická věc.

Abyste svůj vliv nemuseli prodávat třetím stranám a využili ho sami, potřebujete druhou věc.

2) Jméno

Ze spousty důvodu je naprosto zásadní získat a udržet si dobré jméno a povědomí o něm. To moc nejde udělat jinak, než věřit ve vlastní přísné morální standardy. Ne si na ně hrát. Takoví herci na trhu jsou, navenek nic nepoznáte, ale já vím o hodně příležitostech o rozměrech jednotek milionů korun ročně, které jim utekly jen kvůli jejich chování. Takoví herci se to nedozví, ale je to logické. Své přátele, i obchodní přátele pochopitelně odrazujete od lidí, o kterých víte negativní věci.

Zároveň jsem napsal, že potřebujete i povědomí. To v praxi znamená, přestat se skrývat za anonymní weby. Přiznat se ke svému projektu, postavit se za něj, spojit s ním své jméno, svou tvář a svou zodpovědnost.

Pro inzerenty a sítě to znamená dělat opak, než co předvádí v posledních dnech. Bohužel mám důvody nebýt konkrétní, ale jméno si skutečně pokazíte jen jednou. Lidé se ve svých oborech pohybují dlouho a divili byste se, jaký mohou mít vliv na příležitosti, zakázky, klienty a zaměstnance, kteří k vám nikdy nepůjdou a vy se nedozvíte, proč.

Takže pokud stavíte online projekt a máte strach ze všech negativit, věnujte se přínosu ostatním, vydělávejte pomáháním a chovejte se ke všem tak morálně, jak jen to jde. Včetně sebe samého.

3) Vytrvalost

Existují tisíce problémů, které budete muset vyřešit. Všechny ty technické a marketingové záležitosti, právní a účetní trable, pracovní vztahy, projektové řízení, cashflow a bůhvíco ještě. Nezatěžujte si ale hlavu tím, že to všechno musíte dokázat. NE. Jediné, o co se kromě přínosu a jména musíte postarat, je vaše vlastní vytrvalost. Je to dost jednoduché. Stačí s těmi výše zmíněnými 2 body začít a nepřestat ani po deseti letech.

Všechny ty znalosti, které nevíte, všechny schopnosti, které nemáte, všechno to, co vás odrazuje, že na začátku neumíte, to všechno se časem obrátí. Jestli vydržíte. Váš současný redesign nemusí mít všechny standardy a vymakanou analytiku. Pokud ho ovšem nepřestanete zlepšovat. Pak totiž bude ten redesign jen první z dvaceti dalších, přičemž ten dvacátý bude o ligu jinde.

Nepřestaňte se snažit zlepšovat všechno, co na online projektu děláte.

Osobně mám s tímhle bodem největší problém, protože mám tendenci přeskakovat z projektu na projekt. Naštěstí se většinou obloukem vrátím k původní myšlence. Díky tomu si tu můžete číst články už 7 let a nějak to vypadá. Jak s oblibou říkám, nikdo se s tím ale nerodí. Mám uložené nějaké screeny z nostalgických důvodů. Takhle to vypadalo při spuštění:

 

Když se podíváte na první vzhled Seznamu, Facebooku, nebo Googlu, tak to taky byla tragédie. Nebojte se toho. Jestli začnete, dodáte lidem přínos, za který se postavíte svým jménem, nebudete nikoho ojebávat nebo podrážet a dokážete s tím neseknout po pár letech, tak to prostě stačí. Stačí to, protože všechno ostatní se na tom projektu časem naučíte.

Stačí toho nenechat.

2 komentářů
  1. […] Nelenil ani Maigi, který na Affiláku sepsal hned několik článků, z nichž bych rád vyzdvihl alespoň pojednání o affil webech založených na informační databázi nebo 3 body, které je třeba mít na paměti při budování svého projektu. […]

  2. Max

    Moc dobrý článek, souhlasím. Člověk musí být opravdu velmi vytrvalý. Lidé velmi často seknou s podnikáním příliš brzy a nebo se spokojí s počátečními příjmy, které dál neposouvají, což je ta nejhorší chyba. Skákat z jednoho projektu na druhý je nešvar stovky lidí.

Komentovat

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.