Online business Peníze & cashflow

Jakou hodnotu má váš web?

28.4.2019 7 min čtení

Jakou hodnotu má váš web?

Reading Time: 7 minutes

Četl jsem o víkendu na webtrhu zajímavou diskuzi na téma odhad ceny webu.

Je to hodně složitý dotaz a padlo tam spousta mýtů. Zkusil jsem se tím prokousat a sepsat rozumnou odpověď. Nakonec je z toho článek, protože to bylo dlouhé a takhle může pomoci většímu počtu lidí.

Koupil a prodal jsem už spoustu webů od roku 2008, tak můžu předat pár zkušeností z pohledu kupujícího i prodávajícího. Spíš ale kupujícího.

Takže jak nacenit web?

1) Cena na základě čísel bez url?

Setkávám se s inzeráty, které tají URL webu. Jen popíšou čísla a očekávají, že na jejich základě si investor spočítá hodnotu.

I pro orientační cenu je tu hodně proměnných. URL je naprostý základ, aby si člověk mohl něco proklepnout. Záleží na všech drobnostech, jinak kupující hodí peníze do kanálu.

Pár příkladů:

  • Třeba návštěvnost může být z velké části z odkazového zdroje, který vlastní váš kamarád a po prodeji odkaz stáhne.
  • Nebo fanoušci sociálních profilů mohou být získány pofidérním způsobem přes Fiverr a po prodeji může přijít jejich blokace.

Dvě drobnosti, které z uvedených čísel mohou udělat bezcenná. Neříkám, že to tak je, jen, že se cena z těch čísel obecně vycucat nedá. Příkladů, které srazí hodnotu na dno, je bohužel mnoho.

Pochopitelně je taky nutné znát téma, obsah, kvalitu obsahu, odkazový profil a další věci. Bez URL je nezjistím. Kupující jsou různí a tohle je filtruje. Majitel velkého obsahového portálu o cestování může hledat něco ke spojení a nebude si přece kupovat videoportál nebo blog o líčení. Pro něj to má cenu nula, pro jiného třeba hodně. Jenže jak to má bez URL vědět? Pokud to neví, nekoupí ani v případě, že by se na tajemném webu skrývalo přesně to, co hledá.

2) Potenciál

„Kdyby se webu chytl profesionál dokáže si zaručeně vydělat velké peníze.“

Jako kupující investor jsem vždy alergický na slovo potenciál v textu inzerátu. Nesnáším ho. Ano, v rukou profesionála má web potenciál slibné budoucnosti, ale to má ten profesionál i bez vašeho webu. Jakmile něco takového vidím, okamžitě chci dotyčnému prodat draze propisku s potenciálem napsání úžasných literárních děl. V rukou správného člověka.. chápete, co tím chci říct.

Prodávající často mluví o potenciálu přes noc. Snadné drobné úpravy, díky kterým budou zisky mnohem, mnohem lepší. Tím nesmíte argumentovat. Vždycky si v duchu řeknu, tak to přes noc vylepšete, když je to tak jednoduché a prodejte to za víc. Nejde to? Je v tom háček, že? Není to tak snadné.

I kdybych takovým argumentům věřil, tak nakopnutí považuji za svou práci, své úsilí, své další následující investice a logicky to nebudu zahrnovat do nákupní ceny webu. Proč mám platit za své úsilí a za své zdroje?

3) Výdělky a monetizace

Někdo zmínil, že by cenu odhadl na 24 násobek měsíčního zisku. Já to tak pozitivně nevidím. Možná tak u větších eshopů. U obsahových webů mám hranici 10 násobek měsíčního zisku. Jakákoliv cena pod něj mi přijde zajímavá investiční příležitost a jakákoliv cena nad něj mě nutí počítat, jestli z toho dokážu obratem vyždímat měsíčně víc, nebo ne.

Násobím měsíční zisk, který v tom webu relativně hned vidím, ne ten, který uvádíte v inzerátu.

Způsob, jakým vyděláváte peníze, je velmi důležitý. Rád kupuji weby, které mají monetizaci vyřešenou co možná nejhůř. Pokud je web příliš efektivní, tak ho nemám kam v efektivitě posunout. Není už tak jednoduché pár úpravami znásobit výdělky, což je často primární důvod, proč něco kupuju. Pokud to nedokážu, musí být cena 10 měsíční násobek nebo méně.

Pokud jsem si naopak jistý, že z toho dokážu udělat nějakou částku, tak si jí v duchu vynásobím 10 měsíci a to je moje hodnota, kterou vnímám a pod kterou chci koupit. Vůbec se pak neorientuju podle zisku webu. Můžete vydělávat stovku a stejně mi to může přijít zajímavé, protože tam třeba vidím snadné 3 tisíce měsíčně a tedy vnímám hodnotu 30 tisíc. Pak vám to může přijít jako velký násobek, ale je to jen důsledek vaší neefektivity, já si počítám 10 násobek svého měsíčního zisku, který tam dokážu udělat obratem bez čekání.

Za 10 měsíců se totiž u malého obsahového webu může změnit opravdu hodně. Z návštěvnosti může být dvojnásobek i polovina. Je v tom značné riziko, proto bych nikdy nepočítal léta dopředu.

4) Platforma

Jeden z účastníků diskuze zmínil, že zrovna vlastní technické řešení nebere jako výhodu. To je pravda. Úpravy na míru jsou většinou na míru požadavkům a cílům majitele. Nový majitel bude mít jiné cíle a jiné požadavky, proto se při prodeji hodí co nejobecnější řešení.

Je to jako prodávat křiklavě růžové auto. Jestli je to auto hodnotné, investujte do přelakování na barvu, která se líbí většímu množství potenciálních kupců a ne jen pár. Třeba černou. Větší množství zájemců vždy zvedá cenu, tak proč z prodeje diskvalifikovat většinu mužů, kteří nechtějí růžové auto.

Na druhou stranu u webu podobné velikosti, o jakém se v tématu baví, je to už jedno. Kdybych investoval statisíce do webu, tak mi bude fuk, na čem běží. Cenu to ovlivní už jen mírně. Za X tisíc nebo desítek tisíc změním platformu a proto je zásadní, jestli ji změním za procento nákupní ceny nebo za 50 % nákupní ceny. U statisícového webu je to zlomek ceny, takže to nevadí tolik, jako u webu v hodnotě 5 000.

Většinu webů, které jsem koupil, jsem zazálohoval a obratem smazal. Postavil jsem pak web znovu samozřejmě s ohledem na historii, obsah a zachování stejných URL adres podstránek. Další možností je integrace do většího webu a přesměrování. Proto mi málokdy šlo o to, na čem web běží.

Je to jako když kupujete domy za účelem jejich kompletní rekonstrukce a možná následného prodeje. Nebude vám záležet na nábytku, protože ten půjde pryč. Stejně to mám já u platformy webu nebo u jeho designu.

5) Částka, kterou jste do webu už vrazili

Další obvyklá věc v inzerátech je částka, kterou do webu autor vrazil. Ať už při nákupu od někoho jiného, nebo v průběžných výdajích. Chápu, že si chcete myslet, že investicí 20 tisíc zvednete hodnotu webu o 20 tisíc, ale to je málokdy pravda.

To číslo je čistě vaše investice, ne moje, jako kupujícího. Já nechci být zodpovědný za efektivitu vašich investic. Nechci být zodpovědný za to, za kolik si platíte redaktory, za kolik platíte hosting, kolik jste přeplatili vývojářům, to všechno je vaše věc a já za to nehodlám platit.

Možná jste někoho přepláceli, možná jste naopak velmi efektivně získali zdroje, to já ale nedokážu posoudit a upřímně, to, kolik jste do čehokoliv vrazili, mi nijak peníze nevydělá. Peníze mi vydělá to, kolik do toho vrazím já, jak to odráží stávající hodnotu a kolik z toho dokážu dostat zpátky.

Vaše původní investice v té rovnici nehraje vůbec žádnou roli. Podívejte se na O2 arénu. Peníze, které stála výstavba, z ní těžko někdo dostane. Stála 17 miliard a jakmile byla na trhu, Sazka neměla nabídky, které by ocenily arénu na víc, než 2 miliardy. Fakt to nic neznamená.

Je bohužel běžné, že investice do webů, které se prodávají, byly špatně investovány a už se nevrátí. Možná i chápu snahu prodávajícího hodit tu chybu na nového majitele, ale nový majitel by neměl kupovat Černého Petra. A neměl by posuzovat vaší investici. Nebyl u toho a nezná všechny detaily.

Pro část investorů je to navíc zcela kontraproduktivní. Například pro grafické studio nedává smysl, že vy jste dali nějakému grafikovi 100 tisíc. Oni by si to nakreslili sami a stejně to udělají, protože ten design se jim třeba nelíbí. Ani náhodou to v takové situaci nezvedá hodnotu prodávaného webu o 100 tisíc. V tomhle případě je to přesně nula.

6) Komu web prodáváte

Zareaguju na větu:

Podle jiných diskuzí vím, že je třeba si taky uvědomit komu prodávám web a jaký budoucí potenciál má. což si myslím, že vypočítanou cenu zdvojnásobuje.

Je jasné, že pro každého má web jinou hodnotu. Pro někoho neznalého má hodnotu na základě stávajících zisků, zatímco pro zkušeného kupce s nějakou synergií může mít hodnotu násobnou. To ale celkově tvoří hodnotu webu, kterou tu popisuju od začátku článku. Nijak to nezdvojnásobuje to, co píšu. Proč proboha zrovna dvojnásobek? Vliv konkrétního zájemce se obecně generalizovat nedá.

Platí jen, že čím obecnější nabídka, tím vyšší počet zájemců a tím výš se může vyšplhat cena v aukci. Tu ale stejnětak mohou vyhnat dva vážní zájemci, kteří mají oba možnost web nějak radikálně přetvořit nebo spojit s něčím jiným. Nebo taky ne. Může jít o specifický web, pro který bude jen málo zájemců mít využití. Pak může jít o libovolného profika a s cenou to nic neudělá.

7) Důvod prodeje

Nemusíte si vymýšlet žádnou pohádku o nedostatku času a focusu na jiné projekty a témata. Jako kupujícího mě to nezajímá. Jako prodejce jsem totiž dávno pochopil, že důvodů může být nekonečně mnoho a skoro všechny jsou v pořádku.

Já vím, že za „nedostatek času“ schováváte jiný důvod, ale je mi to jedno. Neuvádějte ho, když nechcete. Je mi trapně, když čtu tu lež. Za měsíc vidím stejného člověk prodávat další web, který vlastní měsíc s tím, že na něj taky nemá čas. To je mi za vás pak trapně podruhé.

Jen v málo případech jde o nějakou horkou bramboru, které se chcete rychle zbavit, protože tam třeba přišla nějaká kontrola z úřadu nebo se změnil zákon a vy neumíte tak přísné podmínky splnit. Většinou jde prostě jen o peníze.

Rozhodně není pravda, že když něco vydělává, tak se to neprodává.

Je dost důvodů, proč se prodávají i kvalitní aktiva. Já třeba prodám aktivum ve chvíli, kdy ho sám nemám, kam posunout. Prodejem totiž získám peníze, za které si koupím dvě horší aktiva, která jsou v bídném stavu a posunout je můžu významně. Tím mohu do pár měsíců zdvojnásobit čisté jmění, což bych drobným vylepšováním toho původního neudělal. A to je jen jeden z mnoha příkladů.

8) Návštěvnost

Není návštěvnost jako návštěvnost. Jak jsem uvedl na začátku, může jít o zdroj, který hned po prodeji přestane návštěvnost přinášet. Takže mě zajímá, odkud návštěvnost je a jak se vyvíjí. Je pro ni třeba něco dělat? Jestli je z PPC, tak něco stojí. Zajímá mě kolik, ale pořád je to neznámá. Třeba to za tolik já nebudu umět. Nebo máte velkou návštěvnost ze sociálních sítí, ale už neřeknete, že kvůli tomu denně vkládáte odkazy do FB skupin.

Popište při prodeji všechny detaily. Při nákupu si naopak všechny detaily zjistěte, nebo připočtěte riziko.

9) Výdaje

Na tohle se často zapomíná. Na webu mohou být významné výdaje. Nemyslím hosting. Na ten kašlete, každý si umí spočítat, za kolik provozuje své weby. Uvádějte jen extrémy typu 30k/m za super server kvůli obrovskému videoportálu.

Na co se naopak zaměřit, je časová náročnost. Mladí podnikatelé si svého času vůbec neváží, nacenily by ho na málo a tu částku vůbec neuvádějí. Příjem vnímají jako čistý zisk. Pro zkušenějšího kupce to přitom může být nejdražší položka. Jeho čas je cennější, případně by musel najmout člověka.

10) Obsah

Několik webů jsem koupil jen kvůli obsahu. Vyhodnotil jsem počet a kvalitu článků a buď jsem web koupil kvůli jejich přínosu ze SEO, nebo dokonce jen kvůli textu samotnému. Při zpětném dělení mi vyšla zajímavá cena za normostranu. Pak mě ten web okolo vůbec nemusí zajímat. Proto je fajn uvést všechny podrobnosti. Každý kupec si totiž vybere, co je pro něj hodnotné a zbytek ignoruje.

Shrnutí

Výčet určitě není kompletní. Pokud chcete prodat web, neuděláte chybu, když uvedete všechny podrobnosti, vykašlete se na pitomosti typu „potenciál“, „nedostatek času“ a vaše investice, které jste do webu vrazili a cenovku nasadíte na 10 násobek čistého měsíčního zisku, který jste alespoň 3 měsíce před prodejem tlačili co nejvýš a zprůměrovali. A můžete ho doložit.

12 komentářů
  1. Jan Nemec

    S tou sazkou to je hodne mimo - nestala 2, ale PPF a KCGC ji koupilo za 3,81 mld Penta nabidla 7,5 mld, ale to by Klasus nesmel lobovat za Petu Kelnera....

    • Maigi

      Jsme trochu offtopic, ale budiž. Je třeba rozlišovat nabídky podmíněné podílem v Sazce, nabídky za Sazku a část, která oceňuje samotnou arénu. Taky nemluvím o následném rozstřelu. Zkrátka v době insolvence, neměla Sazka nabídku, která by oceňovala arénu na více, než 2 mld. Takhle jsem to myslel. Ale pro účel článku a kontextu by stačily i tebou zmiňovaná čísla. Zkrátka na výrobní cenu se ani náhodou nedostaneme.

  2. Wladass

    Vůbec se ti divím, že ti webtrh stal za takovou námahu :) ale článek super. Jen je potřeba brát lidi z WT s nadsázkou.

  3. Petr Malec

    Je škoda, že si do článku nedal i odkaz na WT diskuzi, člověk by si to možná i rád přečetl, samozřejmě se to dá do minutky vyhledat, ale proč lidem komplikovat práci :) Otázka na WT by spíše měla znít jinak, ne jakou hodnotu má web, ale kde na českém trhu nejlépe prodat web.

  4. Pavel

    Situace má jasnou definici: prodejce chce draho prodat a kupec levně koupit. Ideálně trochu zainvestovat (čas/peníze) a prodat skutečně "pořádně" dál. Nikdy jsem nepochopil proč prodat web za roční či dvou tří letou sumu, kterou mi stejně vydělá. Jedině, že bych nevěřil, že jeho hodnotu resp vývoj udržím. Přijde mi logické si na ty peníze raději počkat. Peníze se rozkutálejí rychle a člověk nemá nic. :-D

    • Maigi

      Pokud dokážeš web posunout k lepším výdělkům skrz tvé schopnosti a znalosti, tak to posuneš jen do nějakého levelu. Pak je mnohem, mnohem efektivnější to střelit a za výdělek pořídit dva neefektivní weby, které umíš zase obratem posunout. Postup zopakuješ a garantuji, že vyděláš víc, než když budeš několik let držet ten první. Taky mám moc rád buy2let princip. Neznamená to ale, že je jediný možný, nebo nejefektivnější. Myslet si, že zlatou slepici prodává jen blázen, je krátkozraké. Napadá mě hned několik dalších situací, kdy může být pro prodejce efektivnější prodat než držet.

  5. Pavel

    Bereš to prostě vyloženě jako investor. I kdybych neměl super úspěšný web, ale vydělával mi, kde vezmu jistotu, že web střelím a povede se mi vyvinout alespoň něco takto úspěšného znovu. Dokud to nejde do kopru není proč to prodávat. Beru to zase z druhé strany, kdy jsem něco vytvořil a někdo mi za to chce dát roční tržbu. :-D Pro mě není rok dlouho, asi jsem trpělivý. S pár velkými investory jsem se už sešel a ano tvůj pohled je správný. Říkají tomu, že rychle otočíš peníze a ty ti může vygenerovat další peníze. Prostě klasika peníze dělají peníze, ale tohle dělá jen investor nikoliv tvůrce. Pro toho to nedává smysl. ;) Pokud někdo prodá podíl svého webu tak mu věří, ale nevěří svým schopnostem, že ho posune sám dál. Pokud ho prodá celý přestal věřit, že k něčemu je. Už jsem něco koupil i něco prodal a je to tak, pokud nepočítám rychlokvašky, které někdo rychle udělá, nasype a rychle prodá.

    • Maigi

      Tvůj pohled taky dává smysl, ale není zkrátka jediný možný, stejně jako můj. Situací, kdy to může dávat smysl, je mnohem víc. Není pouze jeden model situace a životní situace, což je další faktor, který může donutit k prodeji. Mě napadají jiné a jsem si jistý, že mnohem víc mě jich nenapadá, ale existují. Jinak k tomu ročnímu pohledu - web musíš brát trochu s menším výhledem. Není to barák. Za rok se v online světě a u jednoho webu může snadno otočit všechno. Barák bude mít i za 10 let kašlání na něj svou určitou hodnotu + nájemní hodnotu. Malý web je za 10 let kašlání na něj často bezcenný. Nemůže proto mít hodnotu nějakého mnohaletého násobku. Určitou vůli k natáhnutí bych měl u eshopů a větších webů. Čím větší, tím se dá mluvit o nějakém delším horizontu, ale to už bude mít své zaměstnance a budeme mluvit spíš o nacenění firmy. Pokud je u webu ten násobek z tvého pohledu hrozně málo a neprodával bys, tak neprodávej. Nikdo nikoho nenutí. Že bys ale prodal až za mnohaletý násobek a to pokud vůbec, tak to neznamená, že to dostaneš. Hodnotu webu můžeme určovat podle podobných prodejů a jejich násobků stejně jako se to dělá u firem. Takže to, že někdo chce 5 letý násobek, neznamená, že hodnota webu je 5 letý násobek. Sice to beru jako investor, jak píšeš, ale přesně ti - nakupující určují hodnotu webu. Web má tu hodnotu, jakou je někdo ochotný za něj zaplatit. Když pominu sentimentální důvody, tak je tím důvodem ekonomická návrtnost a pokrytí rizik. Tam za 10 měsíců můžu jít pouze v případěch popsaných v článku. Jinak bych byl gambler.

  6. Michal

    Zajímavé Maigi a na Webtrhu jsem to taky četl :) Já mám k tomu asi jednu myšlenku. Nejde asi úplně srovnávat prodej malého webu s obratem řekněme 50-100k měsíčně s projektem, kde jsou obraty v řádů milionů korun měsíčně. Zde se totiž kouká na úplně jiné faktory a určitě zisk není to hlavní. Do role zde vstupuje ať už hodnota báze, přidaná hodnota pro kupujicího (např. koupí konkurenční portál a bude mít 2/3 trhu), nebo třeba know-how, lidi atd.

    • Maigi

      To je rozhodně pravda. Měl jsem na mysli určitě spíš malé weby. U těch větších se bavíme spíš o koupi firmy a tam jsou zase jiné zákonitosti.

  7. Martin

    Koupil jsem uz spoustu webu a vzdy jsem je kupoval za max 12nasobek mesicniho zisku. Rozdilne jsou samozrejme velke firmy, kdyz kouknete na US burzu, tak tam je normalni cena 19nasobek rocniho zisku.

Komentovat

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.