Affiliate marketing Jak propagovat

Jak zlepšit konverzní poměr jeho rozložením

13.7.2015 3 min čtení

Jak zlepšit konverzní poměr jeho rozložením

Reading Time: 3 minutes

Konverzní poměr webu je průměrem konverzních poměrů na všech jeho částech a všech jeho návštěvnících. Dokud vše funguje jako celek, máte určitý strop, přes který se neposunete. Jedna z cest, jak dál konverzní poměr navyšovat, je jeho rozdělení. Co tím myslím?

Možná si pamatujete, jak jsem tu psal, že je ideální mít na každý zdroj trafficu samostatnou podstránku. Psal jsem to kvůli lepšímu zacílení. Měl jsem tehdy dobrý cit na to, co dnes dělám měřením. Pokud chcete posouvat konverzní poměr do extrémních čísel a zjišťovat, kam až může jít, udělejte si na každý zdroj trafficu rovnou samostatný web. Hned to vysvětlím.

Problém responzivních webů

Jestli máte responzivní web, jste jeden z mála, kdo se přizpůsobuje novým trendům. Většina z vás ale, pokud už se do responzivního webu pustila, jen zoptimalizovala vzhled pro mobilní zařízení. To je málo. Je třeba si uvědomit, že mobilní uživatelé se chovají jinak. Vlastně se chová jinak jakákoliv skupina návštěvníků (ze SEO, z PPC, muži, ženy, mladí, staří atp.). Vy jste tedy jen upravili design tak, aby byl na mobilních zařízení použitelný. Trochu jste se přizpůsobili mobilním uživatelům, ale jen do míry, že mohou váš web používat. Trochu se vám jistě zvedla konverze, pokud ji lze dokončit na mobilu. Ještě ale nejste zdaleka v cíli, protože mobilní návštěvníci se zkrátka chovají jinak. Konverze může ještě dramaticky růst.

Uvedu příklad z praxe: Formulář Světa zdraví má nepovinnou položku „volat“. Uživatel si může zvolit dobu, kdy mu operátor zavolá. Protože provádím separátní testování, mohl jsem zjistit, že u desktop návštěvnosti funguje lépe, když tuto nepovinnou položku odstraním, zatímco u mobilní návštěvnosti funguje lépe, když tam je.

Dává to smysl, protože u PC může lidi odradit, že jim někdo bude volat, zatímco v terénu jsou rádi, že vše vyřeší po telefonu, protože nemají přístup k PC.

Možná teď namítnete, že v responzivním webu můžete v kódu definovat, co se má na mobilech zobrazit a co skrýt oproti desktop rozlišení. Namítnete, že můžete jednotlivé verze plně přizpůsobit. Problém ale je, že pořád mluvíme o jednom webu s jedním GA kódem a jedním profilem různých analytických nástrojů. To znamená, že to sice můžete upravit, ale kvůli měření nezjistíte, co máte upravovat.

Vždy mějte m. verzi

Řešením je m. verze webu. Klidně můžete použít ten samý responzivní web, ale oddělte ho do subdomény nebo jiné složky a přiřaďte mu nový GA kód a nové profily v analytických nástrojích. Může jít o samostatný web, který na první pohled vypadá jen jako další podstránka. Jedině tak můžete zajistit samostatnou analýzu chování. Na začátku použijete stejný responzivní web na oba weby, ale přizpůsobovat v čase je budete zvlášť.

Mějte separátní weby na všechno

Mluvím o mobilních uživatelích jen jako jeden z mnoha příkladů. Chtěl jsem na nich vysvětlit princip. Hlavní upgrade konverzního poměru ale spočívá v tom, že budete mít separátní weby na každou část cílové skupiny. Podstránka web.cz/ppc-landing-page-kampan34 (samozřejmě se bude jmenovat nějak normálně) může vypadat jako běžná podstránka stejného webu a přitom být samostatným webem s vlastní analytikou, která si efektivitu měří pouze na těch návštěvnících, které si k sobě přesměruje. Čím podrobněji se budete věnovat minoritním skupinám celkové návštěvnosti a stavět pro ně samostatné weby, tím víc váš celkový konverzní poměr naroste. Je to jako budovat long-tail SEO projekt.

Dodatek ke kopírování

Co jsem právě popsal, je další argument k předchozímu článku, kde vysvětluji, že kopírování je hloupost. Pokud mi totiž zkopírujete prvky bez toho, abyste věděli, proč tam jsou, vezmete tím jen jednu verzi, která nebude dobře fungovat na ostatní, pokud je už hodně přizpůsobená. Potom se můžete divit, proč mně funguje a vám ne.

Dárek na závěr

Stáhněte si kód do hlavičky webu, který rozpozná mobilní prohlížeč a přesměruje návštěvníka na m.verzi webu. Nejsem autorem, jde o open source, ale s Máriovou pomocí jsem ho obohatil o správný přenos UTM parametrů. Stáhnout

2 komentářů
  1. honzik.pokorny@centrum.cz

    průměrem konverzních webů ---> průměrem konverzních poměrů

Komentovat

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.