Jak vypadá affiliate trh v roce 2014?
Reading Time: 3 minutesO víkendu se strhla zajímavá přestřelka názorů o současném affiliate trhu.
Na začátku byl návrat k pár dní starému článku Štefana Kusky „Jak je na tom český affiliate marketing?„. Článek si můžete vykládat různě, ale obecně v něm Štefan popisuje náročnost affiliate oboru, nedostatek kvalitních programů a malý počet affiláků, kteří sami sebe uživí. Článek, komentáře a debaty na Twitteru na sebe strhly velkou pozornost.
Kolik má trh výdělečných affiláků?
Asi všichni, kteří vidí do statistik nějaké větší sítě, se shodnou na všudypřítomném extrémnějším Paretovu pravidlu, který je v affilu 90:10. 10% jedinců dělá 90% obratu affiliate programu/sítě. Jedinců, kteří v affiliate vydělají nad 30k/m v čistém a bez porna, bude asi jako účastníků poslední affiliate konference. Klidně by se mohli takhle sesednout. Sám bych rád zdůraznil, že i mezi takovouhle partou bude fungovat, že pokud by jich tam sedělo 60, pak 6 z nich bude válcovat trh. Můžeme se dohadovat o tom, jestli sem patří Heuréka a Slevový obor (podlě mě ano), ale na celkovém pohledu už nezmění to, jestli by jich na takovém srazu sedělo o desítku víc či míň. Můžeme se asi shodnout na 50-100 jedinců, i to ale může zdvojnásobit obor, do kterého nevidíme.
Co se týká celkového počtu, řekl bych, že tak 10-20 tisíc lidí může v ČR vědět, co je affiliate marketing a něco si kolem něj osahat. Mohou to být affiláci, zaměstnanci firem s affiliate programem a podobně. Kolik je z toho affiláků? Pro lepší představu přikládám graf exponenciály u Paretova pravidla, aby bylo zřejmé, že počet celkových zapojených affiláků je pro objem peněz irelevantní. Jestli má síť o 100 affiláků víc nebo míň, může a nemusí ukazovat vůbec nic.
Kolik v #czaffilu proteče peněz?
Michal Hardyn na svém blogu spočítal, že „máme balík přibližně 270 mil. Kč, o který se podělí vyšší stovky affiláků“.
Podrobnosti si můžete přečíst v jeho původním článku plným čísel a ve shodnocujícím článku se závěry. Velice zajímavá čísla ukázala změnu některých dogmat. Například celý travel obor, který byl vždy známý jako jeden z těch, ve kterém jsou peníze, strčí v affiliate marketingu několikanásobně do kapsy jedna kampaň z našeho AffiliateClubu. Podrobnosti a čísla budou v článku v chystaném firemním blogu.
Po zveřejnění těchto úvah a čísel se do diskuze formou článku přidali i velcí hráči jako Jan Barta nebo „Ritmus“ (prozatím se stále vyhýbá selfpromu svého jména), který se zamýšlel i nad budoucností CZ oboru.
Budoucnost našeho affiliate rybníčku
Co mi trochu vadí v pohledech na trh, je slůvko „prostor“. Výroky typu, na CZ trhu je prostor pro XY peněz/affiláků, doplňte si. Osobně si myslím, že prostor je dostatečně veliký na to, aby se tu nikdo nedotýkal jeho bariér a dlouho ještě dotýkat nebude. Navíc při hrubém pohledu na složení viz graf výše, trvám na tom, že pro schopného marketéra tu bude vždy prostor!
Vidím ve střednědobém časovém horizontu 3 etapy.
- První máme za sebou, to bylo to snadné vystřelování prakticky libovolného webu na libovolné kw na Seznamu a „harvestování“ (jak rád říká jeden affilák) snadných rychlých peněz s minimem úsilí.
- Druhou etapou je složitější a dražší budování kvalitního obsahu a válka konverzních poměrů, kde je stále možné mít se stejnou návštěvností ze stejných zdrojů násobně víc peněz než konkurence díky konverznímu poměru a tím bojovat. Efektivnějším webem a efektivnější cestou zákazníka v celém procesu dosáhnete zlevnění nákladů, dosáhnete lepších pozic v Skliku a AdWords díky možnosti platit dražší prokliky a rychleji naplníte databázi kontaktů. (Více o tomto boji najdete v mé knížce.) V této situaci se nacházíme dnes. Není to už tak snadné, jako bývalo, ale stále je tu spoustu prostoru.
- V době, kdy budou mít všichni TOP affiláci vyladěné konverzní poměry, A/B testování bude u všech každodenní činnost a každý z řekněme TOP 10 bude mít vyjednanou provizi na hranici profitability inzerenta, pak teprve nastane další etapa, kdy už se nebude bojovat konverzním poměrem, ale inovací. Rozmůže se focus na mobilní zařízení, affiláci budou tvořit mobilní aplikace, budou implementovat CPCall a vymýšlet, jak segmentovat a cílit nabídky návštěvníkům na míru preferencím, poloze, zařízení a podobně. V takové situaci ještě nejsme a buďme rádi za mraky prostoru, který tu máme.
Obecně se nacházíme uprostřed, ale dovedu si představit, že v jedné kampani budeme v bodě 1 a v jiné zase v bodě 3. Affiláci se samozřejmě slétnou jako včely na med na nejvýnosnější kampaň, kde se konkurence může vyšplhat na tyto extrémní podmínky. Na druhou stranu se ale stále objevují nové a nové affiliate programy v nových oborech a díky tomu stále máme a do budoucna budeme mít příležitosti, kde objevovat zelené louky se zajímavými výnosy bez povšimnutí konkurence.