Affiliate marketing Online business Pro firmy / inzerenty

Jak snadno a rychle přijít o profesionála

19.6.2018 3 min čtení

Jak snadno a rychle přijít o profesionála

Reading Time: 3 minutes

Nedávno jsem se bavil s kamarádem na téma najímání odborníků a jak s nimi jednat.

Je totiž bohužel zavedenou praxí, že si nějaká firma najme profesionála, například grafika, nechá si zpracovat návrh a pak mu do něj v lepším případě kecá formou nekonečných úprav. V horším případě se za něj postaví a diktují, jaký prvek má kam posunout a na jakou barvu co přebarvit. Jde o to, že pod takto pozměněný návrh se už autor těžko může podepsat a těžko může nést zodpovědnost za výsledek. Jasně, může existovat taková forma spolupráce, kdy je profík najatý pouze jako exekutivec a tedy pouze vykonává zadání. V takovém případě ale musí nést zodpovědnost za návrh zadavatel.

Bavili jsme se sice o webdesignu, ale totéž znám z práce affiliate managera. Znáte v ČR nějakého affiliate managera, který by byl skutečně manager? Tím myslím, že by měl plně v kompetenci affiliate program či síť a mohl SAMOSTATNĚ ROZHODNOUT cokoliv v rámci celého programu?

Práce managera je především o vytváření rozhodnutí, dohled na jejich vykonáním a za to si na sebe bere zodpovědnost za výsledek. Já zatím v ČR viděl jen ty poslední dvě věci, tedy dohled (spíše ale samotné vykonávání) a zodpovědnost. Nikdy ne samostatné rozhodování a když, tak ve velmi malé míře. O desetikorunu může posunout vaši provizi. Že by ale mohl bouchnout do stolu a třeba změnit platformu? To nemůže.

Většinu důležitých rozhodnutí nedělá affiliate manager, ale jeho nadřízení. Affiliate manager, který je najatým odborníkem, za to pouze přebírá zodpovědnost, i když může mít jiný názor. Pak to samozřejmě ale není manager. Je to exekutivec, který by měl mít zodpovědnost pouze za vykonání rozkazu a ne za obchodní výsledky.

Přirovnal bych to k hlavnímu chirurgovi a pomocnému chirurgovi, který mu pomáhá. Když hlavní chirurg v kritické situaci řekne, že se provede ten a ten zákrok, tak pomocník poslechne. Za rozhodnutí ale zodpovídá ten hlavní a proto má taky úplně jiné peníze. Ne proto, že by snad byl o tolik lepší chirurg. Někdy je pomocník i lepší, jen prostě pouze nechce nést tolik zodpovědnosti. Zodpovídá za řez, ale ne za rozhodnutí ho provést. Proto má jiné peníze.

Tak to má fungovat, ale často nefunguje. Designérům se diktuje, jak má vypadat design, aby se to šéfovi líbilo, programátorům, kteří umí nad svou prací přemýšlet, jsou určovány technologie, které mají používat atd.

Někde jsem viděl ceník u automechanika. Nepamatuju si to přesně, ale bylo to nějak takhle:

  • Hodina práce: 100 Kč/hod
  • Když se chcete dívat: 200 Kč/hod
  • Když mi chcete radit: 400 Kč/hod
  • Když mi chcete pomáhat: 800 Kč/hod
  • Když si to chcete udělat sami: 1600 Kč/hod

Je to taková parodie na to, abyste si jako zákazník uvědomili, že profesionála si najímáte, protože svému oboru rozumí. Najímáte si ho na práci, které rozumí. Případně si ho najímáte, aby vám řekl, co máte dělat. Zavedená praxe bohužel je, že si najmete profesionála a pak mu říkáte, co má dělat. To jsou pak všechny jeho zkušenosti, které jste požadovali na pohovoru, úplně k ničemu a vy jste si najali cvičenou opičku.

Pokud je profesionál alespoň trochu rozumný, tak brzy odejde. Nebo neodejde, ale pak platíte profesionální hodinovku někomu, po kom chcete exekutivní činnost. Tu by přitom zvládl někdo mnohem levnější bez zkušeností. Někomu je to jedno. Třeba já takhle často spolupracoval a bylo mi to fuk, protože jsem si řekl o peníze, které jsem dostal a jestli někdo chce, abych za to měnil někde barvičky, tak klidně. On totiž přichází o peníze, ne já. Jen ať pak nikomu neříkají, že já jsem autor, protože já bych to udělal jinak :D.

V podobných případech, kdy určujete, co má profík dělat, je důležité si uvědomit, že konečné výsledky jsou vaše a ne toho profesionála. Na něj to ale pak často hodíte a najmete si jiného.

Druhý profík pak přijde, zkritizuje tu práci aniž by tušil, že jeho předchůdce to takhle vůbec nechtěl a pustí se do předělávek.

Je zajímavé, že takové chování nás v některých oborech ani nenapadne. Ti samí majitelé a ředitelé firem si zajdou k zubaři a nenapadne je na něj houknout, že ten vedlejší vrták bude vhodnější. Nenapadne je volat na svatební fotografku, jaké ohnisko použít. Ve své firmě se však takový majitel či ředitel bez okolků cítí jako odborník na vše. Možná i je, možná je to génius, proč ne. Pak ale ať najímá exekutivce a zodpovědnost za výsledky svých rozhodnutí ať zůstane jeho.

Tenhle článek není mířen na konkrétní jedince, kteří by mi nějak aktuálně ztěžovali práci. Naštěstí dnes nic z toho neřeším, nebo mi to v drobné míře nevadí. Pokud se v tom někdo z mého okolí poznáváte, nebyl to úmysl. Mě už se to naštěstí netýká. Přišlo mi ale zajímavé tohle obecně popsat, aby se firmy zamysleli a jejich profíci pak měli trochu jednodušší život.

Komentovat

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.