Náhledový obrázek článku Jak se uživit blogem formou přímé propagace
14 min čtení 11.6.2018 v kategorii Affiliate marketing, Blogování

Jak se uživit blogem formou přímé propagace

V sobotu jsem byl na Blogerfestu, kam jsem vás nedávno zval. Šlo o první setkání blogerů a blogerek (spíš teda samozřejmě blogerek) v Praze formátu konference. Zazněly tam nad očekávání kvalitní přednášky a názory. Určitě se mrkněte na slajdy ostatních, až budou k dispozici.

Doufám, že to bylo takové první úspěšné vykopnutí, a že se ta komunita blogerů teď bude chtít setkávat častěji.

V rámci jedné hodinky mezi přednáškami vznikl prostor, který mohlo využít 5 blogerů ke krátkým 10 minutovým přednáškám, sdělením, nebo jakýmkoliv radám. Usoudil jsem, že jako „mikroinfluencer“, který díky svým zkušenostem z affiliate marketingu už několikrát dokázal z blogu vytáhnout víc peněz, bych také měl, co říct. Domluvil jsem si tedy minipřednášku.

Původně jsem si myslel, že mi stačí osnova o třech bodech a nějak ji okecám. Postavil jsem si takovou kostru, podle které chci něco říct o publiku, tedy komu prodávat, o produktu, tedy co prodávat a o přímé propagaci, tedy jak prodávat.

Pak mě pořadatelka Iva požádala o prezentaci, kterou jsem původně ani nezamýšlel dělat. Tak jsem rychle postavil 6 slajdů a k tomu přidal příklady a závěrečný kontakt. Nakonec mi 10 minut vůbec nestačilo a přetáhl jsem to. I přes natáhnutý čas jsem nedokázal říct vše, co jsem chtěl.

Rozhodl jsem se tedy sepsat tenhle článek, kde budu mít dost prostoru dovysvětlit své myšlenky. Přijdou mi totiž docela důležité pro blogery, kteří se chtějí blogováním uživit.

Publikum

Jako první věc, na kterou se zaměřit po vytvoření blogu, je publikum. Dal jsem tam velký nadpis „Pro sebe = pro čtenáře“. Za ty roky, co dělám v affiliate marketingu, jsem vyrobil až moc webů, jejichž cílovka mi nebyla ani trochu podobná. Věřím, že to je velká chyba.

Na svém blogu naopak píšu pro lidi, kteří se mi povahově podobají, protože píšu o tématech, které baví mě samotného. To logicky přivede podobně smýšlející návštěvníky a tak by to mělo být. Vyberte si téma blogu, které přiláká vám podobné publikum.

Pokud byste to nedělali, bude váš prodej neupřímný, moc o tématu nebudete vědět a taky vás to moc dlouho nebude bavit. Jako mě obor hubnutí.

Řada blogerů navíc staví svůj web stylem – napřed sesbírat publikum a pak ho „vosejlovat“. Na začátku píšou pro radost a když zjistí, že už mají dost čtenářů na nějakou tu monetizaci, začnou brát všechny spolupráce hlava nehlava bez přemýšlení o tom, co propagují. Dlouhodobí čtenáři najednou začnou číst o super produktech namísto původních upřímných článků. Proto postupně odchází. „Vosejlovat“ své publikum, znamená přijít o něj.

Věřím, že správnou monetizaci by si měl bloger určit na začátku a měl by ji mít nasazenou na blogu od prvního dne. Pokud je upřímná a reálně čtenářům pomáhá, není, čeho se bát. Čtenáři budou naopak vděční, když jim upřímně pomůžete nějakým řešením.

Stejnětak by měl bloger sbírat maily od prvního dne. Schválně jsem se zeptal, kolik blogerů v sále sbírá maily. Ruku zvedlo asi 5 blogerek. Abych zdůraznil nutnost sbírat maily, přirovnal jsem jejich nesbírání k otevření restaurace, která zakazuje spokojeným hostům se vracet. Vím, že řadu technicky nezkušených blogerek odradilo GDPR, ale tohle vás nesmí zastavit. Stojí za to, se s někým poradit, hledat klidně týden řešení a pak se posunout o krok dál.

Osobně mi v mailingu nejvíc pomáhá český nástroj na sbírání a rozesílání mailů SmartEmailing. Uváděl jsem ho i jako příklad upřímné propagace za provizi. Rozdíl poznáte snadno. Stačí se zamyslet, jestli byste ty odkazy a doporučení dál aktivně šířili, kdyby vám za to přestali platit. Já u SmartEmailingu rozhodně.

Hned po nalákání na sbírání mailů jsem ale musel varovat před nákupem cizí databáze. Na databázi, stejně jako na profilu s velkým počtem followers, má hodnotu pouze důvěra lidí k vám. Ta je nepřenositelná.

Poslední zmínka se týkala sociálních sítí. Vzpomněl jsem si na vlastní příklad. Docela nedávno mě štvalo, že dávám odkaz na článek se stejným statusem na všechny sociální sítě. Fanoušky, kteří mě sledují na víc než jedné síti, to muselo štvát taky. Proto jsem si vybral Twitter a jsem nejaktivnější jen tam. Nemusíte být aktivní na všech sociálních sítích. Můžete si vybudovat publikum na jedné a pracovat s fanoušky tam.

Stává se mi, že když chci znát velikost publika nějakého blogera, musím si rozkliknout všechny jeho sociální profily. Někdy má třeba někde 1000 sledujících, pak zase 1000 a na dvou dalších po 40 tisících followers. Kdybych si rozklikl jen jednu, špatně bych blog posoudil, protože na tu jednu zrovna třeba kašle.

Není na tom nic špatného. Já se taky necítím dobře před kamerou, proto nepracuju s Youtube kanálem. Někdo to má naopak, videa ho živí a nebloguje. Každému je přirozené něco jiného a právě ta přirozenost je něco, co vám přivede fanoušky, ne platforma.

Co prodávat?

Vydělávat znamená prodávat. Všichni něco prodáváme. Není na tom nic špatného, protože prodáváním bychom správně měli pomáhat. Podnikatel, který vymyslí způsob, jak pomoci co největšímu počtu lidí s co největším problémem, na něm často zbohatne.

Nejdůležitější informace z celé přednášky. Existuje pyramida, podle které byste se měli řídit, pokud jde o výdělky z blogu. Na špici je vlastní produkt nebo služba. Vážně udělejte vše pro to, abyste měli něco vlastního. Existuje nespočet způsobů, jak třeba online produktem prodat své zkušenosti. Je pak propastný rozdíl ve výdělcích mezi vlastním produktem a propagací cizího.

Vlastní nabídka bude vždy nejlepší. Pokud chcete vydělávat, někdo vám musí zaplatit. Ať jsou to ideálně vaši čtenáři a ne vlastník cizího produktu nebo agentura.

Co prodávat?

  • Ebook / knihu, privátní sekci
    (kuchařka, návody, autobiografie)
  • Poradenství
    (focení, služby stylistky, organizaci svateb)
  • Vaše zaměstnání, kde jde o výkon
    (realiťák, makléř, pojišťovák)

Těch příkladů existuje spousta. Tohle je docela důležité si uvědomit: je možné, žít ten vysněný život plný cestování, kaváren a drahých věcí jen díky psaní blogu. Jen to moc dobře nepůjde skrz prodávání článků za řasenky. Nebo možná půjde, ale s takovou návštěvností, že byste museli patřit k nejnavštěvovanějším v zemi.

Mnohem snazší je, vymyslet si produkt a stát se výdělečnou blogerkou / blogerem díky jeho prodávání skrz blog a vaše články.

Fotograf může prodávat svůj online kurz a s každým dalším článkem budovat důvěru a prokazovat své znalosti. Někdo jiný se zase může naopak dobrým fotografem stát při blogování o tom, jak se učí a nejde mu to. Foodblog může vydat svou kuchařku a s každým dalším článkem na blogu lákat čtenáře k její koupi. Módní blogerka může psát o svých outfitech a díky svým článkům získávat zákazníky jako stylistka.

Já mám za ty roky v oboru už hodně znalostí z oboru affiliate marketingu. V minulosti jsem o tom prodával ebook (dnes je zdarma ke stažení) i privátní sekci na blogu. Obojí mi vyneslo statisíce během prvních týdnů/měsíců po spuštění. Dnes prodávám Bankonauta, aplikaci na správu financí, protože mi chyběla na trhu nějaká, která by mi počítala budoucí zůstatky.

Ségra má třeba opačnou situaci – má produkt (mrkni na CrazyCat.cz) a já ji tlačím do blogování kolem něj.

Jde to i s cizím produktem. Tedy pokud jste vážně na nic nepřišli a myslíte si, že zrovna u vás nic takového dělat nejde. Je to hrozná škoda, ale přesuneme se tedy k druhé části pyramidy. Druhou nejvýdělečnější věcí, co na blogu dělat, je prodávání cizího produktu za provizi, tedy affiliate marketing.

Když už prodáváte něco, co není vaše, držte se alespoň předchozích příkladů a tématu svého blogu. Moc cizí produkty nestřídejte. Vaše jméno/značka přijde o svou hodnotu. Když vidím některé blogerky, jak sypou co článek, to nová spolupráce, odrazuje mě to.

Díky affiliate marketingu, kde propagujete za provize, můžete promovat v článcích dlouhodobě. Můžete doporučovat váš oblíbený produkt celé roky. Můžete to dělat mnohem nenásilněji. Tím se vyhnete nutnosti neustále hledat nové spolupráce, aby bylo na složenky. Tím by blog dost trpěl a čtenáři odcházeli. Za fix nabízejte spíš doplňující brand propagaci – občas obrázek na instagramu, offline eventy atd. Tam vás někdy i přeplatí, protože si nemůžou spočítat reálný dopad.

Až jako třetí možnost a tedy spodní příčku pyramidy berte propagaci cizích produktů a služeb pomocí prostředníků a agentur. Některé nejsou špatné a dostanou vás ke značkám, ke kterým se sami nedostanete. Mělo by to však následovat až po selhání veškerých pokusů o vlastní produkt. Výjimky existují. Pokud zastupujete firmu Bentley, hned mi napište 😀 .

Přímá propagace aneb jak to prodat?

Po 10 letech v online marketingu souhlasím s tím, že nejlepší způsob propagace je přes vzdělávání. To je jeden z 2 hlavních důvodů, proč jsem se v poslední době opřel do blogování a proč jsem začal sledovat tuzemskou blogosféru. Druhý důvod je, že už nechci propagovat nic, s čím se neztotožňuju a pod co bych se nepodepsal vlastním jménem. Proto už nepotřebuju dělat anonymní weby na propagaci něčeho pod virtuální značkou webu, když to můžu dělat na osobním blogu a podepsat se pod to.

Blogy jsou tedy ideální nástroj k prodeji čehokoliv. Bohužel také snadno zneužitelný nástroj, ale o tom už mluvili kolegové řečníci podrobněji než já.

Hlavní rada tedy zní, abyste co nejužším způsobem spojili svou nabídku se svým blogem a jménem. Proto nejlépe funguje vlastní produkt, protože nic vzájemně bližšího než vlastní produkt na osobním blogu nevymyslíte.

Díky tomu propojení nebudete potřebovat prostředníky a to je další rada. Vykašlete se na bannery, AdSense a na vše, co nesouvisí s tématem vašeho blogu. Váš blog nejsou omalovánky a cokoliv si na blog dáte, to vnímejte jako byste to tetovali na vlastní tělo. Co se jen trochu vzdaluje vašemu přesvědčení, to tam nepatří. Díky tomu budete moci propagovat napřímo, v článcích, recenzích a zkušenostech namísto v sidebaru skrz bannery. Ty jako čtenáři přehlížíme.

Další formou, kterou můžete použít a která funguje mnohem efektivněji, je nabídnout něco zdarma ke stažení za email a prodávat později automaticky přes autoresponder v mailech.

Příklady: Jak má vypadat správná propagace?

Pro příklad jsem si vybral blog cukrfree.cz. Na něm autorka nabízí vlastní kuchařku a kurzy. Nabídka zapadne do designu a je přirozenou součástí webu. To sice nebývá dobré pro CTA, ale v tomhle případě je nabídka tak provázaná s obsahem, že křičet o pozornost barvou a velikostí CTA nepotřebuje. Pozornost jí dává každý další článek, ve kterém prokazuje své znalosti a zkušenosti. Ty budují důvěru a ta následně prodává. Bez důvěry si od vás nikdo nic nekoupí a pokud ano, nestane se pravidelným zákazníkem nebo někým, kdo by vás doporučoval.

Někdy je nabídka tak dobře provázaná s blogem, že začíná splývat, jestli jde primárně o blog nebo produktový web. Když jsem se díval na padesátku nejvýdělečnějších blogů v zahraničí, půlku z nich bych vůbec za blog neoznačil. U následujících 3 příkladů to bude taky sporné, o jaký jde vlastně web, ale pro ukázku přímé propagace jsou perfektní a v pohodě se to dá dělat stejně i přes klasický blog, jaký máte i vy.

Prvním je anglický projekt českého fotografa Viktora, který založil picjumbo.com kvůli frustraci z odmítání jeho fotek fotobankami. Za první dva roky si uživatelé stáhli přes 3 miliony jeho fotek. Většinu z nich nabízí zdarma nejrůznějším tvůrcům, i blogerům, takže možná sami něco z jeho fotek použijete. Část má v placené sekci, která ho jistě spolehlivě uživí. Blogovou část projektu najdete na blog.picjumbo.com.

Dalším webem je portál cestujlevne.com cestovatele Davida Eiselta. Ten sice nenabízí vlastní produkt (nebo o něm nevím), ale jeho affiliate propagace letenek a dalších přidružených služeb je tak provázaná z portálem cestujlevne, že jde také příkladem v přímé propagaci.

Tématu cestování se věnuje také web travelbible.cz. Vlastních produktů je tam už několik. Kromě známé knihy nabízí také placenou sekci, různé kurzy, vlastní notes a další knížky či ebooky.

Na přednášce Petra Nováka na affiliate konferenci jsem se dozvěděl něco o pozadí projektu travelbible. Je to už třetí projekt podobného ražení, který stavěl na podobném principu. Schválně se podívejte, jak dlouhé a propracované články na travelbibli jsou.

I když nejsem fanoušek všech jeho technik, měl bych zmínit i Pavla Říhu, který prodejem svých online produktů podobným způsobem vydělal už okolo 30 milionů korun během cca 6 let.

Poslední příklad je můj oblíbený. Jmenuje se kuchařka pro dceru od Jany Florentýny Zatloukalové. Napsala několik kuchařek, které vydala vlastním nákladem a prodává je v knihkupectvích. Primární kanál, který ty knihy ale prodává, je její blog, kam píše recepty.

Vydává jeden článek týdně, jednou týdně obešle svou mailovou databázi a spolu s jejím stylem, kterým píše, jí to stačí k 5,5 milionů korun ročně. Důrazně doporučuji podívat se na rozhovor s ní, kde popisuje v zásadě vše důležité a naopak ignoruje nepotřebný balast okolo.

Závěr

Závěr je dost jednoduchý. Zkrátka ideálně nabídněte vlastní produkt na vlastním blogu přímo v článcích nebo rovnou v mailech svým čtenářům. Ty slova jsem zvýraznil, abyste viděli, že u výdělečnosti jde o co nejpřímější cestu k zákazníkovi z řad svých fanoušků. Proto tomu říkám přímá propagace.

Opět zopakuji, že to neznamená, že by ty ostatní cesty (cizí produkt, fixní částka z agentury) nefungovaly. Já jen tvrdím, že přímá propagace funguje lépe a efektivněji. Pokud se chcete blogem živit a ne si jen přivydělávat, tak vám ani nic jiného nezbývá, než být takhle efektivní.

Druhou možností je utlačit to obrovským publikem, které ale má u nás jen pár blogerek, co bych na prstech jedné ruky spočítal. Hádám, že se chcete blogem živit, i když nemáte nejnavštěvovanější blog u nás. Díky přímé propagaci můžete, aniž byste museli mít statisíce sledujících. Navíc v případě upřímné propagace, což jistě u vlastního produktu platí, vám dělá i větší radost. Tím spíš u toho vytrváte.

Jak si to tak po sobě čtu, vidím, že ani ten článek mi nestačí na dovysvětlení všech myšlenek. Na to, že to původně byly jen 3 body, které jsem chtěl okecat, z toho vznikl asi nejdelší článek, co jsem kdy napsal. Navíc mi to pořád nestačí. Pořád mám dojem, že jen kloužu po povrchu, a že by si to zasloužilo zpracovat víc do hloubky.

Už jdu spát, ale tak třeba z toho jednou bude nějaký vzdělávací online produkt 🙂 .

Články ostatních z akce:

zdenekdvorak.cz/blogerfest-2018/

fitfab.cz/jak-se-citit-lip/blogerfest/

pihovata.cz/blogerfest-2018/

marketa-h.blogspot.com/2018/06/blogerfest-2018.html

moody-time.blogspot.com/2018/06/proc-bloguji-co-mi-dal-blogerfest-2018.html

ellwanderlust.com/domains/ellwanderlust.com/?p=2664

receptydetem.cz/clanky/blogerfest-a-ja/

shean.cz/clanky/detail/blogerfest-2018-aneb-prvnim-rocnikem-to-doufam-neskonci.htm

wish-hope-life.cz/blogerfest-2018/

lovingkety.wordpress.com/2018/06/13/blogerfest-2018/

littlekateandcrocodile.cz/blogerfest-pocity-a-dojmy/

jana-pernicova.cz/verte-neverte-jela-jsem-na-1-blogerfest-do-prahy/

dfashion.cz/reporty-a-rozhovory/3703_3703/

defree.cz/ze-zivota-defree/throwback-aneb-jaky-byl-blogerfest-2018/

denihartmannova.com/blogerfest/

Zhodnocení od organizátorky:

diyprojekty.cz/2018/06/co-pro-me-byl-blogerfest.html




ebook Affilák

Přihlaš se k odběru novinek a získej Ebook Affilák zdarma

Ebook jako bonus? Své zkušenosti s affiliate marketingem jsem se pokusil shrnout v jediném ebooku. Popisuji v něm, jak může začátečník vyrůst ve výdělcích dost na to, aby se affilem mohl živit. Jak se stát affilákem na plný úvazek?