Jak s pomocí 4 roky starého WP pluginu získávám tisícikoruny denně
Reading Time: 3 minutesZbraň, kterou jsem začal v boji proti konkurenčním affilákům používat, se jmenuje efektivita. Pokud dokážete efektivněji zkonvertovat návštěvníka, máte prakticky vyhráno nad těmi, kdo jen shánějí velký traffic a po něm shání další. Dnes vám ukážu, jak efektivně ladit a testovat vaší konverzní schopnost u webu, který běží na WordPressu.
Příprava a nástroje
Předpokládám, že už používáte nějakou formu přímého napojení, kde můžete mít vlastní děkovací stránku. Ta je pro měření základním kritériem. Také předpokládám, že máte všechny základní stránky webu vyrobeny jako WordPress stránky a ne příspěvky. Plugin Max A/B, který pro vyladění webu používám, ani příspěvky testovat neumí. Určitě by to ale šlo nějak vymyslet.
Připravte si dvě stejné stránky, z nichž na jednu budete odkazovat v menu a různě po webu a druhá bude její kopie s jinou url adresou, o které nikdo nebude vědět a nebude na ní vést žádný odkaz.
Použijte stejný název stránky ve WordPressu. Například Konverzní stránka s url /konverzni-stranka a Konverzní stránka s url /konverznistranka (použijte jen nepostřehnutelný rozdíl v url).
Pokud používáte API, tak máte někde v kódu postavený formulář, který při psaní stránky vyvoláte třeba přes shortcode. Jeho design zkopírujte dvakrát pod sebe do následujícího ukázkového stromu:
if (is_page( 111 )) {
formulář v nové variantě B
} else {
formulář v původní variantě A
}
Namísto 111 dáte ID kopie stránky, na kterou neodkazujete, a o které nikdo neví. ID zjistíte tak, že při úpravě dotyčné stránky ve WP administraci kouknete do adresního řádku. Bude tam post=111.
Teď si stáhněte plugin Max A/B na adrese https://wordpress.org/plugins/maxab/ a aktivujte ho.
Testování a strategie
K testování už stačí jen změnit jednu věc (nadpis, velikost, barvu, umístění) na nějakém prvku stránky se zmíněným ID (tedy varianta B) a spustit v nastavení pluginu nový experiment podle vzoru na obrázku.
Díky vloženému kódu u formuláře může být tou jednou věcí i libovolný prvek na formuláři, ale testujte samozřejmě vždy jen jednu věc v určitém časovém období.
Vyhodnocení nemusíte moc analyzovat, plugin vám sám řekne, kdy jde o odhad a kdy téměř o statistickou jistotu. Jak moc si je jistý, vyjádří v procentech a rozsvícených zelených fajfkách u míry 95%. 99% a u jistoty, kterou označuje jako „Statistically Significant“. Čím vyšší traffic, tím rychleji si bude jistý.
Strategií vašeho webu by mělo být, že každý prvek na něm má svůj jeden jediný úkol a to přivést návštěvníka zase o krok dál k následujícímu prvku. Snáz se vám pak budou dělat A/B testy, když víte, jaký má který prvek cíl a jestli ho nemůže plnit efektivněji. Zkuste se nad tím zamyslet podle obrázku dole. Například Nadpis landing page má přitáhnout pozornost ke čtení jejího obsahu. Obsah landing page má přivést návštěvníka k formuláři atd. Nikdy nemějte víc než jeden celkový cíl webu a víc než jeden cíl každého prvku.
Výsledky
Jen díky tomuto pluginu a výše popsané strategii se mi povedlo zvýšit konverzní poměr do té míry, že mi web přináší o jednotky tisíc korun čistého zisku denně víc než při pouhé koncentraci na získávání dalšího a dalšího trafficu.
Je to pro mě cennější, protože s lepší konverzí, kterou pokud vím, nikdo s konkurentů v kampani nemá, si můžu sáhnout na nové zdroje trafficu tam, kde jsem zatím slepý a nevím, jestli budou vycházet. Mám lepší výchozí pozici třeba i při nákupu bannerů (viz článek o media buyingu) a můžu zůstat tam, kde konkurent odejde, protože bude prodělečný.
idp
Dá se nějak dostat do Pocketu víc než jen perex?
Maigi
Zatím jsem na to nepřišel :(
Jirka
Proč, když píšeš o optimalizaci jako o základní zbrani proti konkurenci, které se tím pádem "nebojíš", tak nejdeš s kůží na trh a nezveřejníš adresu svého projektu? Je to snad proto, že by to konkurence zkopírovala?
Maigi
Nejde mi ani tak o web jako spíš o kampaně, které na web vedou a které se s url dají najít. Ty se dají kopírovat, nahlašovat a tropit jim další problémy.