Jak přímá propagace ztrojnásobuje akvizice
Reading Time: 4 minutesRád bych navázal na článek o zbytečnosti bannerů a trochu víc se zabýval tím, čemu říkám přímá propagace. Jakmile totiž jednou pochopíte princip přímého propagování, už nikdy nebudete potřebovat step-by-step návody na zvýšení výdělků z webu. Ukážu vám příklady a dám vám tip na farmu webů pro ty, kteří snadno postaví web, ale jejich věčným problémem je traffic.
O přímé propagaci
Jak chápu pojem přímé propagace? S velkou mírou zjednodušení se dá říct, že přímá forma propagace vás jako konzumenta neštve, protože reaguje na váš aktuální proces, zatímco nepřímá vás štve, protože vám do něj zasahuje. Vysvětlím to na příkladech forem, které většinu lidí štvou:
- Štve vás, když se emočně silný film v napínavé scéně přeruší reklamou na doplněk stravy pro zdravé klouby.
- Štve vás, když vám uprostřed hraní si s dětmi volá operátor, kterého ani nemáte a nabízí vám „supervýhodnou“ akci.
- Štve vás, když při čekání na načtení traileru vidíte videoreklamu na kávu.
- Štve vás, když vás při spěchu na autobus zastaví student s nabídkou nového obvodního lékaře.
Asi nemusím pokračovat. Tohle je zkrátka nepřímá propagace stylem plošného náletu. Popsané situace všichni dobře známe a určitě se shodneme na tom, že by žádnou soutěž popularity nevyhrály. Důvod je jednoduchý. Nepomáhají vám se současným problémem, který řešíte a nereagují na situaci, ve které se nacházíte. Jsou zkrátka dost mimo a náhodou se u pár jednotek procent trefí. Proto existují, protože do určité míry někomu fungují. Obecně sice fungují velmi špatně, ale díky objemu se nějaké malé procento vždy chytne a to malé procento dokáže zaplatit výdaje na všechno to zbytečné otravování větší části ostatních.
Na tomhle principu fungují nezávislá call centra, ale i již zmiňované bannery. Přirovnal bych to k nepřetržitému provozu obrovského generátoru, ze kterého těžíte 3% výkonu a zbytek jede nejen zbytečně, ale také otravuje 97% lidí okolo.
Opačná situace je u přímé propagace, která reaguje na váš stav, na vaše problémy a na to, co aktuálně hledáte. Proto jsem na web o povinném ručení dal jeho kalkulačku a ne banner na pneumatiky, proto jsem na web o kameře GoPro dal odkaz na srovnání jeho cen v eshopech a ne nabídku fotorámečku, proto je na webu, který teď čtete, nabídka ebooku o affiliate vydělávání a ne reklama na tablet.
Ztrojnásobení akvizic
To byly kampaně, ale to samé platí také u formy a umístění propagace. Nabídka patří do obsahové části a celý zbytek webu by měl být o ní. Žádné pop-upy, sidebary a podobně. Tady to porušuju, mám nabídku v sidebaru, ale kdybych o ní nepsal v obsahové části, mnoho návštěvníků by ji jen přejelo očima při scrollování. Zkrátka se zamyslete nad tím, proč návštěvník na váš web přišel, co je jeho cílem a to se mu zkuste co nejpřesněji vyplnit. Mějte na paměti, že ten cíl je v drtivé většině případů jeden. Dvě různé kampaně, pokud nejde o nějaký přehled či srovnání, na webu nemají, co dělat.
Nejlepší ROI mi zatím vždy přinesl nákup webu s nějakým SEO trafficem a z pohledu přímé propagace zpackaným stylem nabízení kampaní. Vždy mi stačilo buď odstranit veškeré reklamy a přidat jedno jasné CTA, nebo kompletně smazat web a udělat jednoduchou landing page se stejnými podstránkami a textovým obsahem kvůli zachování pozic. Nárůst výdělků byl po předělání v duchu přiloženého obrázku trojnásobný. Den práce, víc ne.
Tip na farmu
Slíbil jsem vám tip na farmu webů pro ty, kteří neustále zápasí s trafficem. Pod farmou si zřejmě představíte nějaká neužitečná MFA, ale v tomhle případě slouží návštěvníkům stejně jako vám. Řeč je o takzvaných „heuréka webech“, které určitě důvěrně znáte. Internet je plný jednoproduktových webů o nějakém mobilu nebo jiné elektronice, které jsou monetizovány přes srovnávače cen Heuréka nebo Hledejceny.cz. Takový web by měl, když se udělá pořádně, informovat čtenáře o všech podrobnostech přístroje, které se nedočte v krátkém popisu v eshopu. Měl by mít třeba obsáhlé recenze a podobně. To jsem ale neobjevil Ameriku, možná vás jen trochu překvapí, že tyhle weby stále dobře fungují.
Tip spočívá v tom, že většina takových webů je vyráběných začátečníky, kteří je postaví přesně v duchu levé strany obrázku, tedy nepřímé propagace. To jim samozřejmě nic moc nevydělá, pokud vůbec něco. Vás úkol bude oslovit je s nabídkou tisícikoruny nebo dvou, pokud mají alespoň 100 UIP/denně. Tím se vám vyfiltrují ty správné kusy elektroniky, které jsou buď hodně hledané nebo má web slušné pozice kvůli bohatým textům. Taky si vybírejte „ikony“, které se ideálně budou hledat i za rok. Jakmile takový web získáte za pár drobných, jeho překopáním na přímou propagaci přes noc ztrojnásobíte jeho výsledky.
Tenhle graf ukazuje trend výdělků webu gopro3.cz, který jsem koupil (na jiné doméně) za tuším 3 tisíce v květnu roku 2013. Předělal jsem ho na přímou propagaci a nasadil affil hledejceny.cz přesně 9.května 2013. Od té doby jsem na něj nesáhl! Vydělává dnes totéž co na začátku, je stabilní a je to to nejbližší pasivnímu příjmu, co jsem kdy měl. Není to jediný web, se kterým mám v tomhle ohledu zkušenosti. Pamatuji si, že web o Nokii 6300 mi léta přinášel zhruba 2 tisíce měsíčně. Vzhledem k tomu, že tyhle weby neberou prakticky žádný čas na údržbu (žádné databáze, žádné zavirování, pokud použijete statické html, záloha jen jednou na začátku…), dají se hezky škálovat. Investice se mi vrátila za ten jeden den práce už několikrát a podobných ošklivých webů na prodej jsou mraky. Celkem snadno si tím můžete přikrýt třeba nájem.
LukasP
Heureka vs. Hledejceny.cz - testoval jsi nějak Maigi co vychází lépe?
Maigi
Mně vycházelo na začátku líp hledejceny, pak už jsem na to nesahal, takže nevím, jestli se třeba heuréka nějak výrazněji nezlepšila.