Affiliate marketing Jak propagovat

Jak krok za krokem testovat nové kampaně a inzerenty na Facebooku

18.5.2015 4 min čtení

Jak krok za krokem testovat nové kampaně a inzerenty na Facebooku

Reading Time: 4 minutes

Příchod Facebook reklam do Česka znamenal pro affiliate obor radikální změnu. Málokdo z affiláků si uvědomil a začal využívat příležitosti, které se tím naskytly. Vstup do PPC oblasti se pro všechny zjednodušil a hledanost tématu přestala být důležitou. To je zásadní dopad, který nám dnes umožňuje zkoušet a testovat kampaně, na které jsme dřív kvůli malé hledanosti kašlali a kde dnes lze díky Facebooku udělat objem…

Jako affiláci jsme získali 3 zásadní výhody. Za prvé, spuštění placené PPC kampaně je otázkou pár minut i bez předchozí zkušenosti. Naučit se PPC ve vyhledávání je velká alchymie.

Za druhé hledanost už nehraje roli, což je dost podstatná věc. Kvůli hledanosti jsme odsoudili většinu kampaní, které jsou úzce zaměřeny, i když mohou platit dobře. Například ready made firmy, služby architektů a podobně. Díky tomu můžete dnes otestovat všechny možné malé affiliate programy, protože díky Facebooku je možné vykouzlit u nich slušný objem. Jak je to možné?

Za třetí se totiž můžete vyhnout konkurenci cílením podle jiných parametrů. U Skliku nebo AdWords platí, že se všichni perou o velmi lukrativní výrazy, protože ty hledají slibní návštěvníci. Na Facebooku ale můžete oslovit ty samé lidi jiným cílením. Chování lidí na internetu je stále podobné. Pokud se ve vyhledávačích moc nehledají lety vrtulníkem, pak ani na Facebooku nebude moc lidí se zájmem o vrtulníkové létání. Slibnou cílovou skupinu si ale můžete najít přes něco jiného, kde je lidí víc, například golfisté v určitém věku, kteří vlastní iPhone 6. Nutí vás to víc se zamýšlet nad tím, kdo je zákazník a co běžně dělá. Pak je vám jedno, že není affiliate nabídka masově populární.

Na trhu jsou stovky affiliate kampaní, které můžete propagovat. Většinu jsem ignorovali, protože šlo o malou niku. Vykrystalizovaly se tu obory jako půjčky, zdraví, pojištění, cestování a sázení. Všechno masové obory, které už ale nejsou pro úspěch důležité. Dnes už si každý může najít svou malou niku a živit se na plný úvazek téměř jakýmkoliv tématem.

Jak krok za krokem testovat nové kampaně

Své malé superkampaně hledám následujícím způsobem:

  • Výběr kampaně
    Procházím různé katalogy affiliate programů a zamýšlím se nad tím, jak bych zacílil na konkrétní zákazníky té které kampaně. Vybírám si spíš kampaně s vyšší provizí, abych mohl udělat víc chyb na začátku.
  • První pokus
    Když se mi něco zalíbí, vygeneruju si textový odkaz a koupím si hezkou doménu, kterou na něj přesměruju. Mimo výše zmíněné 3 body je také Facebook jediný, kdo nezakazuje přímou affiliate arbitráž. Doménu jdu tedy inzerovat za částku 1000,- Kč / den, ale nechám ji běžet jen jediný, většinou pracovní den.
  • První výsledky
    Pokud se výdělky z prvního dne alespoň blíží investici, je to výzva k dalšímu testování. Většinou prvním pokusem posílám rovnou na formulář. Pokud vidím, že prokliků je dost, ale leadů málo, vyrobím jednostránkový web s CTA, který službu napřed podrobněji vysvětlí. Následuje další denní pokus a další tisícikoruna.
  • Optimalizace
    Vzhledem k tomu, že už v kampani figuruje můj web s nasazeným Google Analytics, můžu optimalizovat jeho prvky podle dosažených výsledků. V tuhle chvíli už můžete být v plusu a nemusíte už kampaň vůbec vypínat.
  • Efektivita
    Posledním krokem, pokud je kampaň úspěšná, je výroba vlastního formuláře na API a přemístění dokončení akce na svůj web namísto přeposílání. Po optimalizaci webu se pak má pozornost přemístí na kampaně. Vytvářím další a testuju různé texty, obrázky a podobně. Pokud se naopak nedaří, kampaň vzdám po desátém jednodenním pokusu, když ani ten není ziskový. Jinými slovy dám kampani šanci 10.000 investice. Pokud se mi ani po deseti pokusech částka nevrátí, hledám si jiné téma.

Rozložení finančních sil, minimální návštěvnost

Proč zrovna tisíc korun během jednoho dne? Na analýzu nějakých výsledků je třeba mít nějaký minimální počet lidí na webu. Setkal jsem se velmi často s názorem, že když můžete investovat například 4000 měsíčně, tak je to 133 korun denně a to je to samé, jako investovat tisíc korun každé pondělí nebo celou částku jednou měsíčně v jeden den. Není. Stejně jako u návštěvnosti. Pokud vám zkonvertuje 1 člověk z 20, tedy 5%, tak sice splní cíl 10 lidí z návštěvnosti 200 lidí během jednoho dne, ale rozhodně ne 10 lidí za 100 dní, ve kterých chodí na web 2 lidi denně. Objemově je to to samé, ale vy budete mít čistou nulu. Nemá to totiž paměť. Vysvětlím to na ukázce s ruskou ruletou:

Ignorujte podružnosti

Pravděpodobnost se dá u ruské rulety snadno spočítat. Při prvním pokusu máte šanci 1:6. Při druhém 1:5 atd. Pokud ale mezi pokusy protočíte bubínek, máte znovu šanci 1:6. Vymažete paměť.

Nebo jiný příklad. Představte si jednoduchou ruletu, která nemá nulu a má jen červenou a černou barvu. Šance 50:50. Pokud 9 krát za sebou padne červená, jaká je šance, že padne i po desáté? Prozradím vám to: je to 50:50. Prostě to nemá paměť, každé otočení to vyresetuje a tudíž předchozí pokus nemůže mít žádný vliv na následující. Klidně vsaďte znovu na červenou.

Jak se to týká webů? Při návštěvnosti 2 lidi za den nebudete mít žádnou konverzi a je úplně jedno, že tam chodí ty dva lidi denně už rok, protože to nijak neovlivňuje druhý den.

Pokud si můžete dovolit investovat jen tisíc korun na první pokus, nezadávejte rozpočet stovku denně na 10 dní, ale napalte jeden pondělek celou tisícikorunou. Jedině tak změříte nějaké výsledky. Až budete mít na investice víc, můžete přidat další dny. Do té doby prostě počkejte na další peníze a opět napalte jeden den.

S rozpočtem třeba 30.000 korun můžete udělat zmiňovaných 10 pokusů u třech slibných affiliate programů. To už budete mít velkou šanci, že jeden z nich vyjde.

S pomocí reinvestování výdělků se rychle dostanete do situace, kdy vám budou kampaně běžet nonstop. Získáte prostředky na další testy a stačí vám pár podobných klenotů na příjemný život úspěšného affiláka.

3 komentářů
  1. heroik88@gmail.com

    Michale, s napálením 1000 Kč nemůžu souhlasit, protože výše denního budgetu resp. správně nastavený budget má v FB PPC zásadní vliv na cenu za klik. Jinak řečeno, čím lépe si optimalizuješ budget, tím nižší cenu za klik platíš. U nějaké kampaně to může být 5000, jinde 1000, ale taky klidně 100 Kč. Může se ti s tímhle přístupem stát, že budeš mít za 1 000 Kč/den třikrát nižší návštěvnost, než někdo kdo má 330 Kč/ den po dobu tří dní. Protože prostě on bude platit 3X méně za klik. Jsou v tom zásadní rozdíly a i toto je potřeba testovat. Obvzlášť pokud někdo třeba nemůže dát 10 000 za 10 dní. Jinak článek moc dobrý.

    • Maigi

      Jo, u ceny za proklik to tak může být, díky za doplnění. Šlo mi o to vysvětlit, jak funguje ta pravděpodobnost, možná jsem to spíš měl ukazovat na čísle návštěvnosti. Díky

  2. honzik.pokorny@centrum.cz

    Pěkné příklady, dobrý článek, díky.

Komentovat

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.