Jak jsem začal stavět personalizovaný blog
Reading Time: 4 minutesČlánek z minulého týdne vás docela zaujal. U práce na blogu mě samozřejmě napadaly stejné otázky jako vás. Bez sidebaru máte najednou celkem omezený prostor na všechna ta sdělení.
Rázem máte před sebou, kolik jste toho po tom nebohém čtenáři vlastně chtěli.
Cíle a reklamní výzvy
Cílem každé podstránky webu by měla být vždy jen jediná věc. Často to tak bohužel není. Ani já nebyl výjimkou. Mám dost cílů, které po čtenářích, tedy po vás, chci.
Předně chci, abyste:
- navštívili blog,
- přečetli si článek,
- stáhli si nějaký bonusový obsah a přihlásili se do newsletteru,
- koupili si můj kurz,
- sdíleli můj obsah dalším
- a třeba mě ještě sledovali na sociálních sítích.
To je strašně moc výzev, které ani náhodou nemůžu chtít po návštěvníkovi najednou, na stejném místě a ve stejnou chvíli.
Čtenář Jirka mi napsal do komentářů zajímavý odkaz na článek o sliderech.
Obecně ten článek odsuzuje slidery a já s ním souhlasím. I přesto popisuje pár výhod. Jedna z nich je, že “na stejné ploše dokážu ukázat více než jeden obsah”. Což je přesně ta potřeba, která nastane, jakmile smažete sidebar. Máte hodně cílů a jen jednu významnou plochu pod článkem. Řešení sliderem ale rozhodně nedoporučuju. Existuje totiž mnohem lepší řešení: personalizace.
Teď zase pro změnu navážu na článek o segmentaci. Tohle jsem v něm přesně naznačil. Jakmile jsem sám smazal sidebar, byla už personalizace nutnost. Bez ní bych musel dělat z detailu článku cirkus.
Začínám primitivně personalizovat obsah
Musel jsem tedy začít, alespoň nějakým primitivním způsobem individualizovat CTA pod článkem. Do tohoto týdne jsem měnil výzvy pod článkem jen podle kontextu článku. To ale není personalizace. Ta je o lidech. Všimněte si, že kontextovou reklamu Google dávno nahradil personalizovanou. Je totiž účinnější oslovit s nabídkou správného člověka ve správné situaci, než oslovit ho na tématickém místě.
No k věci.
- Podle konkrétního seznamu ve SmartEmailingu měním UTM parametr odkazu na článek v mém newsletteru. To ještě není úplně dotažené, je tam trocha ruční práce, ale je to začátek. Takže podle toho, ve kterém seznamu se kdo nachází, se mění URL adresa článku. Konkrétně to dávám do UTM TERM.
- V hlavičce článku (single.php) je kus kódu, který přečte UTM parametr z URL adresy (pokud tam je) a zapíše ho do cookie. Zároveň to mění proměnou “navstevnik”.
- Další kousek kódu se načítá ještě dřív. Hledá cookie a taky mění proměnou “navstevnik” podle toho, jestli cookie najde a co v ní najde.
<?php
/**
*
* @link https://codex.wordpress.org/Template_Hierarchy
*
* @package Affilak
*/
/**
* personalizace
*/
if (isset($_COOKIE["utmterm"]))
{
$cookieutmterm = $_COOKIE["utmterm"];
$navstevnik = $cookieutmterm;
} else {
$cookieutmterm = "neznamy";
$navstevnik = "neznamy";
}
if (isset($_GET['utm_term']))
{
$utmterm = $_GET['utm_term'];
setcookie(
"utmterm",
$utmterm,
strtotime('+1 year'),
"/",
"affilak.cz"
);
$navstevnik = $_GET['utm_term'];
} else {
$utmterm = "neznamy";
}
get_header();
?>
- Poslední část je přímo pod článkem, kde mám jediné CTA místo. Normálně jsem tam měl něco ke stažení za email, abych mohl efektivně plnit databázi odběratelů newsletteru. Nedává to ale smysl u těch, kteří už newsletter odebírají. Alespoň pro účely, pro které se magnet staví. Proto je tohle místo obaleno podmínkou, co se nachází v té proměnné “navstevnik”.
Jestli jste od teď přišli z newsletteru a nepromažete si cookies, měli byste tam místo magnetu vidět nabídku mého kurzu. Nabídka kurzu se ale zase skryje těm, kteří přišli z newsletteru a kurz už mají. Ti zatím neuvidí žádnou nabídku. Nemám to totiž hotové. Bude tam výzva ke sdílení, ke sledování sociálního profilu, nebo třeba nabídka třetí strany.
<?php if ($navstevnik == 'ctvrtecni_okenko_1') { // mam mail, ma kurz, dat jinou nabidku ?>
<!-- sem patri treba affil nabidky -->
<?php } elseif ($navstevnik == 'ctvrtecni_okenko_') { // mam mail, nema kurz ?>
<!-- tady nabizim kurz -->
<?php } else { // neproklikl se z mailu, takze mozna ho nemam v databazi ?>
<!-- sem patri ruzne magnety podle konkretniho clanku -->
<?php } ?>
- Díky cookie tohle bude fungovat u většiny návštěvníků, kteří přišli někdy v posledním roce z newsletteru, ale později už třeba přes sociální sítě, vyhledávače, nebo odkudkoliv. Dokud si cookie nesmažou, nebo dokud neuplyne rok, na který jsem nastavil životnost cookie. Bavím se o budoucím čase, protože dnes posílám první newsletter, který ten parametr bude mít.
Po úvodním testu
Jste momentálně první čtenáři, kterým výzvu pod článkem individualizuju. K vyhodnocení dnešní článek samozřejmě nejde použít, když tu popisuju, jak to funguje pod kapotou. Taky je potřeba první kroky posunout na nějakou použitelnější věc.
Tak například:
Na mobilu nemám tohle chování zkopírované. Mám už v tom souboru takovou hromadu podmínek, že se v tom sotva vyznám. Musím to trochu učesat a jednotlivé nabídky vyhodit do jiných souborů, nebo zabalit do funkce.
Čeká mě tedy dodělání nabídek třetích stran, mobilní verze, zlepšit sofistikovanost – dnes mám pouze 3 segmenty návštěvníků a taky do toho chci zapojit i ten kontext. Přijde mi pitomý nabízet stejný produkt u všech článků jen kvůli tomu, že na ně kouká stejný člověk. Chci kombinaci kontextu i personalizace zároveň.
Závěr
Nepochybuju, že efektivita mých sdělení půjde nahoru. Pokud ne, chybu budu hledat spíš ve špatném nastavení, komu kdy a co nabídnout. Rozhodně si nemyslím, že plácnost vše vedle sebe pěkně po staru, by snad bylo lepší.
Vnímám to stejně, jako u mailingu. Plošné nálety fungují jen v masovém měřítku a hůř, než by fungoval personalizovaný email nabízející správnou věc správnému člověku.
Zároveň to řeší dilema velkých firem, kde chce každé oddělení hlavní prostor na homepage.
Celé své řešení chápu jako prototyp. Znám drahé nástroje (třeba Adobe Target), které dělají v zásadě totéž, jen mi přišlo jednodušší a levnější vygooglit dva odstavce kódu a trochu se s tím babrat.
Používáte už něco hotového?
Doplnění
PS: doplnil jsem svůj kód. Moc se mu nesmějte. Vím, že to jde udělat jednodušším způsobem. Chtěl jsem jen mít přehled v tom, co se tam děje, abych mohl opravovat chyby.
Taky je vše připraveno na stav, kdy nebudu používat pouze jedničku a nulu. Do budoucna chci mít prostor tam propsat jakýkoliv Smart Emailingový seznam a jakékoliv chování. SE nabízí i propojení s webem, takže půjde vytvářet seznamy lidí, kteří třeba na webu klikli na konkrétní podstránku.
Petr Malec
Efektivní to určitě bude, každopádně je to velké množství práce, kterou nad tím strávíš. Každopádně to funguje, přes RSS čtečku na mě vykoukl tvůj e-book, přes email to už byl tvůj kurz. Když už zmiňuješ placené řešení, bylo by dobré ho tu napsat, já to vygooglil, ale určitě by to zajímalo ostatní, případně bys mohl "propojit" i svůj kód :)
Maigi
Napadá mě hlavně Adobe Target. Za ten svůj kód se jako bastlič vygooglených řešení trochu stydím. :)
Adam
Michale, pěkně se s tím mazlíš, fandím ti. Říká se tomu personalizace, nikoli personifikace, to je trošku něco jiného ;) Ať se daří
Maigi
Shit. Opraveno, díky :)
Vojtěch Audy
Zajímavá myšlenka. I když často klienti mají problém přidat jednoduché CTA na konec článku. Mnohokrát ověřeno. Ale budu si to pamatovat a až jednou si nechám udělat pořádnou šablonu na web, tak to zahrnu do požadavků. :)
Muzzug
VIdíš, a zrovna ten kód by mě zajímal. Nebo případně odkazy na zdroje, ze kterých jsi vycházel. Jasně, googlit umím, ale když už je něco ověřeného, tak proč to neposlat dál. ;)
Maigi
Doplnil jsem kód do článku.
Tomáš Poner
Proč chceš dávat CTA jen pod článek? Dovedu si ho představit i v článku, vkládané automaticky ?
Wladass
Taky bych si dokázal představit umístění jinde, než pod článkem. Přeci jen pokud nebude návštěvníka článek bavit, tak se asi těžko prokouše až na konec článku :)
Jirka
Osobně to vidím spíše jako přínos. Pokud návštěvníka nebude článek bavit, tak se těžko přihlásí do newsletteru o další takové články. Naopak formulář na sběr emailů uvidí jenom ti, kteří článek dočetli až do konce.
Maigi
Kam jinam? Doprostřed článku mi moc nedává smysl. To by byl opět zloděj pozornosti, jako je videoreklama uprostřed Youtube videa, nebo reklama na prací prášek uprostřed fimu v televizi. Takový marketing nemám rád. Pozornost je třeba vést a jít naproti té přirozené. Nemám rád, když se pozornost prostě naruší. V tomto konkrétním případě těžko nalákám na pravidelné sledování někoho, kdo je zrovna uprostřed čtení článku a ještě neví, jestli chce číst víc takových. Proč bych po něm měl v tu chvíli chtít něco jiného, než článek dočíst? Pokud je tam nějaká souvislost, třeba když píšu o softwaru a chci na něj odkázat affil linkem, tak to udělám prostým odkazem. Dělám to individuálně a přirozeně. Stejné je to s kurzem. Neprodám ho někomu, kdo mi nevěří a nebude mi věřit ten, kdo si z mé tvorby nic nepřečetl. To mám změřené. Proto je třeba napřed ukázat, jestli se v daném tématu trochu vyznám. To neudělám tak, že budu komunikovat: Dnes bych vám rád ukázal techniku, >> BTW: KUP SI KURZ! << kterou používám pro lepší open rate.
Michal C.
Zdravím. Vďaka za článok, je veľmi užitočný. Na e-shope, kde pracujem, by sme chceli niečo takéto implementovať. Problém v odlišovaní zákazníkov/nezákazníkov vidím v tom, že takáto personalizácia je cookies based a táto skupina je veľmi malá. Teda na inom zariadení to neuvidia. Ale zaujímala by ma iná implementácia: variácie produktových nadpisov. Produkt, ktorý predávame, má viac pomenovaní a tie sa ešte delia na kombinácie. Je možné tento návod využiť pre zobrazenie toho mena produktu, ktorý user v searchi hľadá? Napr. learning tower, toddler learning tower, kitchen helper tower, helper tower for toddler - že by sa menili nadpisy produktu. Mohlo by to citeľne zvýšiť konverzný pomer a znížiť CPAčku. H1 nadpis by mohol byť hore nad meniacim sa nadpisom, mal by 1px a bol by biely (= neviditeľný pre usera, ale plne čitateľný pre Google.) Čo si myslíte o takomto niečom - je to možné spraviť? Resp. takto: funguje takáto personalizácia obsahu podľa UTMka a cookies už pri prvom zobrazení stránky nového návštevníka? Ďakujem