Affiliate marketing Case study

Jak jsem dosáhl 1. pozice na „povinné ručení“

18.3.2014 3 min čtení

Jak jsem dosáhl 1. pozice na „povinné ručení“

Reading Time: 3 minutes

Dnes se mi povedl husarský kousek a ocitl jsem se na první příčce vysoce konkurenčního výrazu „povinné ručení“. Jasně, za půl dne může být už vše jinak a nic mi nedává důvod udílet rady v SEO, které je pro mě alchymie, ale tento článek bych rád pojal spíš jako takové zamyšlení nad tím, co jsem udělal a neudělal, že to takhle dopadlo. Ono upřímně z pozice affiláka bych si raději přečetl nějaké podobné zmatené zápisky někoho, kdo na vysněné pozici je, než profesionála, který tam tlačí klienty namísto sebe a ani ti klienti tam nejsou.

povinko-seznam

Odkazy?

To je asi první, co by mě napadlo. Někdo mi spočítal s pomocí externího nástroje, že mám 13 000 odkazů z 800 domén. No jo, ale problém je, že na odkazech mám snad špatně všechno, co špatně být může, takže 99,9% odkazů by teoreticky měly vyhledávače ignorovat. Nebo ne?

Když jsem s webem začínal, samozřejmě jsem se tehdy nevyhl éře registrací do katalogů. Takže dost odkazů pochází z bezcenných katalogů. Další jsem si umístil z mých jiných webů, takže sitewide, patičky a podobně. Do anchoru jsem samozřejmě cpal pořád stejná klíčová slova. To by mělo být taky špatně. Co mi asi hodně pomohlo, je odkaz z fóra affilaci.cz, kde mám odkaz u svých příspěvků a počet podstránek tohoto fóra časem slušně roste. To by mohlo mít svou váhu, jenže to vypadá, že tam mám špatně www. variantu a tedy slušné duplicity. Těžko říct.

V neposlední řadě uzavírá slušnější balík odkazů zdroj blog.povinko.cz. To byl můj pokus o aktualizovaný obsah. Postavil jsem WordPress blog o povinném ručení, který jsem nadesignoval stejně, jako html šablonu hlavního webu. Na to jsem byl obzvlášť pyšný, protože jsem poprvé vyrobil sám WP šablonu. Cíl byl nalákat návštěvníka na článek a dát mu před oči stejné CTA, jako má hlavní web. Nějakou tu SEO váhu jsem blogu na začátku dodal tak, že jsem na webtrhu koupil zajetý magazín o autech se super článkama (garáže slavných atp), ty jsem přepsal na svůj blog a celý koupený magazín jsem přesměroval přes 301 včetně stejných url podstránek.

Bylo by to super, kdybych neignoroval počáteční spam útoky na komentáře. Když spamboti našli průchozí cestu, kterou jsem neošetřil a jejich komentáře nemazal, navýšili útok na můj web a já ho musel v podstatě odstavit, protože ani smazání možnosti vložení komentářů nezabránilo šílenému objemu přístupů na web. Tyto odkazy jsou tedy nefunkční.

Jestli má být odkazový profil přirozený, tak tedy je. Je v něm totiž přirozeně úplný bordel.

Kvalitní obsah?

Jasně, obsahu jsem se věnoval, každá pojišťovna má svou podstránku, podstata webu je poctivě vysvětlena lidským způsobem a ne stylem pro vyhledávače, i když důležitá kw tam samozřejmě jsou, ale těch podstránek a obecně obsahu tam zase není tolik. Určitě bych našel v SERPu 10 konkurentů, kteří mají obsah bohatší. Je to navíc pořád psané stylem co podstránka, to nový html soubor. Nemám ani společný soubor hlavička a patička. Sitemapu jsem přidal nedávno po letech fungování bez ní. Ta ale asi byla důležitá.

Historie?

Web už buduji dlouhá léta a předělal jsem ho od základů snad desetkrát. Myslím, že kombinace léta starého webu, kde i v současnosti namísto utírání prachu někdo aktualizuje obsah (nedávno jsem aktualizoval ČPP pojišťovnu), je pro vyhledávače symbolem kvality. Pokud vezmu poslední 3 měsíce, během kterých web vylezl v SERPu až na vrchol, tak jsem vlastně jen aktualizoval tu jednu pojišťovnu a přidal sitemapu.

ajeto

Klikači?

Hodně přínosná pro mě byla konference SEO Restart, kde měl přednášku člověk z fulltextu Seznamu. Vysvětloval, jak Seznam pracuje a já pochopil, že klidně může fungovat něco jiného na jedno klíčové slovo a něco jiného na druhé. Pokud „klikači“ Seznamu (lidská pracovní síla, která označuje ručně kvalitní weby) označili můj web jako jeden z kvalitních, mohl ho robot dostat za vzor ke strojovému učení a všechny vlastnosti, které web má (i špatné), pak bude chtít i po ostatních, pokud chtějí být nahoře. A proč vlastně ne, web si na nic nehraje, dělá to, co slibuje a pomáhá.

Závěr

Historie je to, na co bych sázel při hledání příčiny. Věřím tomu, že pustit stejný web teď se stejnými odkazy, obsahem i aktualizací, tak nemám nejmenší šanci. Co si myslíte vy? Kde je příčina?

28 komentářů
  1. Richard

    Je to naozaj zaujímavé, ale čo sa týka Seznamu, tak podobné excesy sú na dennom poriadku. Domnievam sa, že je to určitý test, ktorý má Seznam práve spustený, takže ako sám píšes, efekt pravdepodobne nebude dlhodobý. Ak áno, tak si spravil niečo čo sa Seznamu naozaj páči :)

  2. dysm.

    Gratulace a tichá závist (pokud to nese konverzní traffic :-)). Ale u Seznamu jsou podobné excesy na denním pořádku. Poměrně dlouhý čas jsem měl web na prvním místě na "Aukro" a "Aukro.cz" :-).

  3. Tomáš

    Môžeš prezradiť, aká je konkrétna návštevnosť na slovo "povinné ručení" keď si naprvej pozícii? Môže to byť celkom zaujímavé číslo

    • Maigi

      No ty výkyvy jsou šílené, rozdíl mezi třeba úterkem/středou a sobotou jsou násobky, ale v zásadě půjde o rozptyl 200 - 450 denně. Trochu to odhaduju, jsem tam chviličku. Včera jsem měl 150, ale to jsem byl na první pozici druhou polovinu dne, dopoledne jsem byl na 4.pozici. Na dnešek mi Waudit ráno spočítal odhad 450.

  4. Martin

    Jiz mam nekolikrat z praxe overeno, ze jedna vec je to, co rikaji vsichni seo experti a to, co vlastne na vyhledavace funguje. Kor na Seznam. Nekdy mi spis prijde, ze vsechny ty poucky o tech spravnych vecech jsou spis jen prani, jak by chteli, aby to fungovalo a snazi se to vsem vnutit. :)

  5. Dusi

    Moje zkušenost je podobná. Dlouholetý občas upravovaný či aktualizovaný web je na tom mnohem lépe, než nový, silně tlačený web. Udělal jsem si z toho metodu ;) Spustím web s tuctem stránek, pak ho nechám měsíc nebo dva ležet a pak se mu zase chvíli věnuji. A pak zase chvíli leží a pak se k němu vrátím a dodělám ho a ejhle, vyskočí v SERPu nahoru ;) To samé očekávám od tohodle blogu, právě je ve třetí fázi aktualizace obsahu. Sezóna cykloturistiky právě začíná :)

    • Maigi

      Myslím, že jsi udeřil hřebíček na hlavičku!

  6. Lukáš Pítra

    Bohužel, v případě Seznamu jsou nůžky mezi tím jak "by se to mělo dělat" respektive jak bychom si všichni přáli aby se to dělalo tím, co reálně funguje značně otevřené. Taková trošku cesta do pravěku. Předpokládám, že výsledky na Google tak dobré nejsou?

  7. Andre

    Masakr, dobrá práce. Teď jsi rozbil bábovičky všem SEO expertům a i váženým SEO odborníkům. Hlavně ať z toho jsou schválené leady. :)

  8. Tomáš

    Mě se povedlo dostat se asi na měsíc na první místo na "půjčky", teď po několika měsících bez změn na mém webu či v odkazech jsem na 2-3 stránce. Vysvětluju si to tak, že Seznam počítal SERP z nekompletních dat (procrawloval jen část cz webu takže nenašel všechny odkazy konkurence). Jinak co se týče těch prvních míst, tak na kw půjčky jsem na prvním místě na Seznamu získal stěží 20 uip/den. Takže cpát se nahoru na konkureční kw se asi ani nevyplatí.

  9. Duben

    Osobně mám se seznamem samé problémy. Víceméně optimalizovat na seznam, tak aby to slespoň trochu fungovalo, znamená ignorovat velkou část nových doporučení optimalizace pro google, částečně riskovat penalizaci a stejně je to pak ve výsledku tak často nahoru a dolů, že jsem spokojený, pokud mám v průmeru dlouhodobě weby na prvních stránkách ve vyhledávání. Občas to seznam zařízne, změní algoritmus, weby propadnou a někdy zase vyskočí. Už se v tom ani nesnažím hledat nějakou logiku. Jenže pokud je moje cílovka z 90 procent na seznamu, co naplat že?

  10. Tomáš

    Jinak dejte si hledat "půjčky" a na 4. místě je web cesky-jazyk.cz :D

  11. Kamil Staš

    Stáří webu musí mít celkem velkou váhu. Kdyby tomu nebylo, tak by nikdo nešlo dělat nic seriozně. Protože zaběhnuté weby (teď nemyslím ty SEO překombinované) by dokázal přestřelit kde kdo a nešel by budovat seriozní byznys plán. Pokud je nový obsah dobrý, tak si díky socialního šíření ten počáteční traffic sežene.

  12. Aleks

    Velká gratulace! Doufám, že to bude ten případ kde trpělivost a dlouhodobá práce růže přináší. Zajímalo by mě jestli to bude mít nějaký efekt na konverzní poměr.

  13. IDP

    Gratulace, co používáš na sledování pozic na Seznamu? WD?

  14. TonyK

    Osobně pevně věřím, že je to dané dlouhou historií webu. Mám vyzkoušené, že u stejně tématických webů na podobná témata se ty starší umísťují podstatně lépe než ty novější. Dokonce jsem zkoušel i odkazovat z těch starých na ty nové a stejně se nic moc nezměnilo.

  15. jan xaver boštík

    zdravím, článek dobrý, ale dám 100 Kč, že do 2 měsíců se web v seo propadne na třetí a hlubší stránku. Proč? - vyšvihnutí bylo s vysokou pravděpodobností na aktualizaci vs. reakce na aktuální téma hledané ty dny na celém webu. Tento princip funguje. Nedávno jsem si ho znovu otestoval na článku "atentát na olympiádě v soči". Pár dnů na výsluní, pak strmý pád. - tzv. web page authority může dělat zázraky a SEO může být nulové Takže až zaznamenáš pád, dej vědět jxb

    • Maigi

      100? To tedy moc nedáš ;) neříkám, že nemůže zítra spadnout, ale tohle vysvětlení mi moc nesedí. Web lezl nahoru čtvrt roku viz graf.

    • XXX

      Woow, ty jsi to trefil! Po 2 měsících se dívám a web utopený na 3. stránce. :D

      • Maigi

        vzhledem k situaci jsem rád, že nevypadl z indexu uplně.. byl zavirovaný a několik dní nefungoval vůbec

  16. Michal Novák

    Krásný příklad, že se dlouhodobá práce vyplatí. Majitelé webů, chtějí zázraky ze dne na den a "bez práce". Příklad aktivního zapojení do diskusí a kvalitní práce mimo web je opět příkladem. Myslím, že si pozice zasloužíš. Co ostatní kombinace slov - long tail, je hodně znát síla"povinné ručení"?

  17. Maigi

    To moc ne, trochu se long tail zvedl, ale v celkovém objemu to je tak 5%. Stále jsem závislý na 3 výrazech (povinné ručení, povinné ručení porovnání a povinné ručení kalkulačka). To je ale také otázka času, už jsem to zažil na jiných webech a když se ty long taily pak chytnou, je to pecka, protože s celkovým objemem nezahýbe pád na žádné hlavní kw.

  18. Michal

    Super článek a super výkon :) Taky se přikláním k názorům kolegů, že je to dáno historií webu. Mně se občas podaří husarský kousek a vyskočím na dost konkurenční výrazy ale pak po pár dnech zase spadnu a někdy spadnu hodně, opravdu hodně hluboko.

  19. Tomáš

    Zajímalo by mě jaké máte zkušenosti u Seznamu s placenými články např. přes Placlu. U některých webů vůbec nevidím žádný posun v pozicích. Naopak - vyjde článek a web se ještě víc propadne. Web má jinak vysoký S-rank, dlouhou historii i dobrou návštěvnost, ale na některá obecná klíčová slova dlouhodobě klesá.

    • Maigi

      Zkoušel jsem tam utratit asi 3,6 tisíc, ale efekt jsem nezkoumal. Problém je, že se může dostavit za tak dlouho, že už to přisuzujete něčemu jinému.

  20. Peto

    Ono ja ten seznam vôbec nechápem. Optimalizovať pre google je oveľa ťažšie ale niekedy sa tam nájdu tiež podobné vtipy, že web z úplne spamovým odkazovým profilom z katalogov, ktoré polovica z nich má penalizáciu je na prvej pozícií.

  21. Miroslav Habara

    * historia webu urcite urobila svoje * aktualizacia * casove obdobie kedy sa rozprava na danu temu a web ma long slova na danu temu * spatne odkazy +/- ale musi korespondovat * pomer klikanosti na odkaz vo vyhladavani voci zobrazeniu * prepokladam ze mas nasadeny GA cize google si pozre a vyhodnoti aj ine faktory a ak su zaujimave posunie ta hore - ( doba na stranke, vracajuci sa, CPA a ine ... ) to tak v strucnosti napisane Ale nie je dolezita pozicia a ani navstevnost ale CPA to znamena kolko zarobis na webe. vyssie som sa docital ze mas problem na webe spam, a ine .. to je dan za vysoku navstevnost a ... konkurencia niekedy nehra ferovo ;-) Pekny den Habara

  22. Daniel

    Velice pěkný článek :) Souhlasím plně se vším, co jste napsal :)

Komentovat

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.