Mladí influenceři zoufale postrádají vizi
Reading Time: 3 minutesMalý, ironický vtípek Youtuber Taryho na adresu malého klučiny stačil na to, aby se z prkotiny stalo téma českého influence marketingu. „Nemám drahé oblečení, ty máš málo peněz.“ Jasně, byl.. Já to vlastně vůbec nechci pitvat. To už za mě udělala doslova celá česká Youtuberská scéna, plus ještě Aktualne.cz, Blesk, nebo třeba HateFree.
Když jsem já chodil do školy, tohle by bylo něco, co by si druhý den spolužáci ani nepamatovali. Dnes je to ale kauza, která zasáhla a s každou reakcí znovu zasahuje statisíce lidí. Tím se z mého pohledu původně celkem obyčejné události stává něco zajímavého.
Pozitivní vliv versu bulvár
Je paradoxní, že se řeší obrovský vliv Taryho na spoustu jeho sledujících a tedy jakási výchovná povinnost. Pominu fakt, že drtivá většina reakcí řeší useknutou sestříhanou větu vytrženou z kontextu. Paradoxní je to proto, protože každá reakce ten problém zopakuje. Viděl jsem reakce se šestimístným počtem shlédnutí. To klučinovi moc nepřidává. Chudák se možná snaží, aby se na to zapomnělo a přitom mu řada těch morálních kázání situaci komplikuje. Vznikají nové desítky tisíc lidí, kteří se o „kauzu“ nebo „pseudokauzu“, jak se teď s oblibou říká, začnou teprve zajímat.
Když si uvědomím, o kolika lidech se tu bavíme, je trochu absurdní to téma. Bavíme se o plošném zásahu v hodnotě minimálně vysokých stovek tisíc korun. Možná mnohem víc. Zaznívají věty typu „K tomuhle jsem se prostě musel vyjádřit“. Vygenerovalo to celkově desítky tisíc komentářů. Marketér žasne.
Influence marketing mě obecně fascinuje. Marketingová síla některých influencerů je obdivuhodná. O to víc mě mrzí, když vídím, jak se tahle síla plýtvá k něčemu tak přízemnímu.
Pochopitelně to funguje. Princip je podobný bulváru. Pro milionové video stačí primitivní téma. Je to ale trochu škoda, protože svůj vliv mohou Youtubeři uplatnit lépe. Vlastně jde o totéž, co sami ve svých reakcích kritizují.
Osobní vize
Když jsem nad tím přemýšlel, došlo mi, že je to stejné jako u blogů. Chybí jednoznačná vize. Zaměření, které člověka naviguje, do čeho se pouštět. Například foodblog nikdy nezveřejní reakci na Taryho. Nezapadá to. Vize u něj totiž je, posunout sebe a druhé v gastronomii.
Chybějící vize způsobí, že se člověk vyjadřuje ke všemu a pracuje na čemkoliv. Výsledek je neuchopitelný guláš.
V minulém článku jsem popisoval strategie vedoucí k rozšíření publika. Jak se i tohle dá dělat v rámci svého zaměření. Jen prostě nemůžete dělat úplně všechno, co smrdí číslama.
Taky mám problém s defocusem, ale všechny mé současné firmy, témata, projekty, články a maily společně pomáhají lidem s penězmi. Proto skrze eHUB nabízím komukoliv možnosti k výdělkům, proto na blogu popisuju, jak v affilu, na blogu i jinde rozumně a smysluplně vydělávat, proto skrze Bankonauta pomáhám lidem si peníze ohlídat a nedostat se do potíží. Proto mě taky zaujaly ty kuponové weby, jak z hlediska provozování, tak i z pohledu šetřících zákazníků. Věřím tomu, že peníze sice nepřinesou štěstí, ale jejich nedostatek spolehlivě zajistí spoustu neštěstí.
Vize je jako takový kompas. Pomůže rozlišovat, do čeho se pouštět, ale umí ještě něco jiného. Umí vás identifikovat. Podle vaší vize se rozhodnu, jestli chci sledovat vás jako člověka bez ohledu na to, čemu se budete s postupem času věnovat.
Zaměření u „svezení se na kauze“
Influencery sledujeme také kvůli jejich osobnosti a ne konkrétnímu projektu. S ním to možná začalo, ale z nějakého důvodu nás zaujal dotyčný člověk. Může to být třeba jen humor. Zkrátka si vás musím někam v hlavě zařadit. Tím vznikne nějaké očekávání, kvůli kterému vás vlastně sleduju.
Influencer bez vize nebo charakteristiky je něco, čemu moc nerozumím. Sám neví, na co se zaměřuje, a tak má náhle silnou potřebu, vyjádřit se k Tarymu. Je to totiž aktuálně trendy, přinese to čísla a nějaká hlubší strategie je mu buřt.
Jasně, taky ho tu zmiňuju. Má to ale svou nit. Je to aktuální, týká se to influence marketingu, ten je moderním způsobem vydělávání na internetu a to je něco, co mi zapadá do osobní vize. Pomáhání s penězi a jejich vydělávání odkudkoliv, kde třeba nejsou fyzické možnosti.
Peníze, vliv a smysl
Pokud se mi nepovede vás zařadit, mám s tím jako konzument trochu problém. Vůbec netuším, jak si zařadit a co jsou zač třeba Štikovi nebo celebrity jako Kardashians. Proto je nesleduju. A pokud náhodou narazím na jejich rady na úspěch, vypadá to takhle:
„Ukázala jsem se v pár obchodech, starala se o svá sociální média jako vždy – a ono to fungovalo,“ vysvětluje jednadvacetiletá Jenner, proč je její kosmetika tak oblíbená. (via Forbes Česko)
Tak díky za fundovanou radu Jenner. Ne, že by nefungovala, je nejmladší miliardářkou v historii, ale je mi to tak nějak k ničemu.
Čísla ukazují, že pro osobní finanční a mediální úspěch zaměření a vizi vůbec nepotřebujete. Bohužel pak ale nemáte ten působivý příznivý dopad na zlepšení životů svých čtenářů/followerů/odběratelů, jaký byste díky osobní vizi mít mohli.
To je u vlivných a šikovných influencerů, marketérů a celebrit obrovská škoda.