Náhledový obrázek článku Svět influence a affiliate marketingu se sloučí
3 min čtení 1.11.2018 v kategorii Affiliate marketing, Influence marketing, Úvahy

Svět influence a affiliate marketingu se sloučí

Přišel mi e-mail od zástupkyně influencer marketing platformy Glambassador. Prý by můj web byl ideální kandidát k zapojení.. a tak dál. Údajně spojují 8 tisíc značek s 50 tisíci influencery. Tak jsem se do té platformy podíval. Čechů jsem tam našel asi 20. A našel jsem taky nabídku k zalistování affiliate kampaně inzerenta mezi jejich kampaně.

Je to naprosto logické.

Proč jsem se na blogu o affiliate marketingu začal věnovat také influence marketingu a blogům? Jedním z důvodů je, že se ty oblasti a lidé v nich dávno začaly překrývat.

Na trhu existují zvlášť affiliate sítě a zvlášť platformy spojující značky s influencery. Ten svět je ale tak provázaný, že to bude oba typy platforem nutit k propojení s tou druhou.

Už se to pochopitelně děje.

Dognet má svou landing page pro influencery, my v eHUB máme svou podstránku pro fashion blogerky, CJ.com pro ně pořádá akce, píše články atp. Někdo si na Twitteru trochu rýpnul do naší podstránky, jestli to je jako všechno. V tom je ale ten vtip. Ty dva světy mají k sobě tak blízko, že můžete používat stejné kampaně stejných inzerentů.

Samozřejmě oba dva světy mají své výhody a nevýhody. Affil se svým provizním modelem je nejférovější z pohledu přímých objednávek, ale nereflektuje brand zásah. Influence marketing zase reflektuje brand zásah, ale často nedoceňuje nebo naopak přeplácí vliv na své objednávky, protože ho neměří.

Spojení platforem?

Nevím, jestli už si to někdo uvědomil, ale obě platformy často obsluhují stejné značky. Obě platformy shání někoho, kdo ty značky bude propagovat. Což jsou affiláci, influenceři, blogeři, zkrátka lidé, kteří se také překrývají v těch platformách.

Proto dává obrovský smysl tyhle platformy slučovat. Dává smysl učit firmy používat obě metody. Dává smysl umožnit propagujícím všechny platební modely. Učit influencery affiliate marketingu. Učit affiláky osobní značce a zpeněžení brand zásahu.

I u nás existují influencer marketing platformy.

Dobré reference jsou na platformu Linketica. Pak tu je známější Reward Jakuba Rože, nebo uzavřenější Elite Bloggers. Dost podobný princip a zapojené firmy budou mít i platformy typu PlaCla.

Já si zkrátka dokážu představit všechny tyhle tuzemské platformy jako jedinou firmu.

Inzerenti

Mezi affiliate sítěmi se bavíme o konsolidacích. Trh je tu docela malý na nějaké soupeření. Osobně jsem si jistý, že totéž čeká nejen influence marketing platformy mezi sebou, ale i s affiliate sítěmi společně. Kromě zbytečně duplicitních snah o totéž to vyřeší i nízkou obecnou povědomost o affiliate marketingu.

Mluvil jsem o slučování sítí a platforem. Totéž ale vidím u inzerentů.

Někteří nabízí jen provizní model, někteří platí jen příspěvky u vlivných influencerů, někteří jen barter a jiní to zase různě kombinují.

Nevidím důvod, proč nenabízet všechny metody. Mohou to nechat na preferencích každého.

Affiláci a influenceři

I samotní propagující to mohou střídat. Někde se to hodí, jinde ne. Propagujících je mnoho typů.

Čistě inzertní typy affiláků asi nebudou stavět osobní značku. Obsahový affilák ale klidně může zveřejnit placený promo článek. A naopak bloger/ka může propagovat affiliate odkaz.

Všechno to je tak propojené, že je škoda, jak nás odděluje názvosloví.

Jak jsem se letos začal zajímat o blogosféru, zjistil jsem, že se tyhle dva světy navzájem ani moc neznají. Přitom ale děláme skoro totéž.

Věřím, že ten oddělený stav nevydrží dlouho. Budeme na sebe narážet čím dál častěji, dokud se tyhle dva světy zcela nepropojí.

Stáhni si E-Book Affilák zdarma
(dřív jsem ho úspěšně prodával za 699 Kč)

E-Book Affilák

Své zkušenosti s affiliate marketingem jsem se pokusil shrnout v jediném E-Booku. Popisuji v něm, jak může začátečník vyrůst ve výdělcích dost na to, aby se affilem mohl živit. Jak se stát affilákem na plný úvazek?




2 komentářů u “Svět influence a affiliate marketingu se sloučí”

  1. Vaclav Bartos napsal:

    Propojit to nejde z podstaty. Ty veci se prekryvaji jen zdanlive. Zapominate treba i na PR agentury, ktere nabizi dalsi sluzby (treba poradani tiskovek). Navic kvuli malemu rybnicku to tu malokdo dela skutecne naplno. Casto ho zivi jiny byznys ci zamestnani. Bohuzel to odrazuje inzerenty od vstupu na trh. Ono to nefunguje tak, ze kdyz se nekde spali, jde ke konkurenci. On se spali a opusti trh zcela. Nejde mu to, tak to nedela.

  2. Ivan Chmelař napsal:

    Musím v istých veciach súhlasiť s Václavom. Ten trh, vlastne oba naše trhy sú veľmi malé a presýtené ponukou, často za super dumpingové ceny. Takže potom všetci robia všetko a nič poriadne 🙂 Vlastne sú tu dva trhy. Jeden pre tzv elitu, čo sú spravidla nadnárodné spoločnosti, ktoré obsluhujú nadnárodné agentúry. A potom ten „náš“ trh, kde spolu so študentmi a rôznymi bokovkármi súperia domáce firmy a freelanceri o svoj malý žvanec o prežitie. Ak má byť výpočet kompletný, musíme zarátať aj tú časť, čo patrí do tzv šedej ekonomiky, takže to je aj keď zanedbateľná ale tretia časť trhu. K tomu je tu často veľmi nízke „reklamné“ povedomie inzerentov. Áno, dostať domáceho inzerenta na trh je ozaj superťažké. Ak je aj solventný, jeho predstavy o budúcich výsledkoch sú často naozaj veľmi naivné a očakávania nadpriemerné, ak ovšem vôbec tuší, čo by mal očakávať a s akými prostriedkami by to mal získať. Preto veľký priestor vidím v edukácii klientov. A všetky tie firmy a jedinci, ktorí na to vsadia a budú mať na to prostriedky, majú v budúcnosti šancu sa profesionálne presadiť, či už to budú agentúry alebo influenceri. Možno nakoniec ani nepôjde o spájanie ako uvádza Maigi, ale o prirodzený vývoj, kde to slabé „evolučne“ odpadne, trh sa vyprofiluje na 2-3 silných jedincov, kde toho silnejšieho nakoniec kúpi investor. Ten slabší bude ešte chvíľu „konkurovať“ a časom pravdepodobne zanikne alebo sa nechá aj on pod cenu kúpiť. Tak sa to tu deje odkedy máme zase kapitalizmus. A pokiaľ ide čisto o influencerov – to je veľmi dlhá a trnistá cesta k autorite a zárobku. A potom príde google update, pozície sa prepadnú na dno a roky práce sú preč. A pre mnohých to znamenalo aj obrovské finančné straty.