Fámy affiláků
Reading Time: 4 minutesČasto čtu na Twitteru, blozích nebo fórech nesmysly o affiliate oboru. Do této chvíle jsem si jen pomyslel, že to je nesmysl, nereagoval jsem na takové příspěvky a přeskakoval je. Dnes jsem si řekl, že je škoda, že mezi affiláky kolují nejrůznější fámy a šíří se i mezi nováčky. Fámy kolují bohužel mezi zkušenějšími affiláky a proto jsem se zpětně probíral diskuzemi a tweety, abych našel ty nejčastější a vyvrátil je.
„affiliate manager vidí mé know how a může ho zneužít“
Velmi rozšířený názor zejména v diskuzích, kde se řeší, jestli by měl být affiliate manager také affilákem. Pojďme si přesně rozebrat, co takový affiliate manager vlastně vidí. Především vidí počet konverzí, výši provize a procento schválení. Z toho se dá usoudit, jak se vám daří v daném programu, ale určitě ne, jak se vám daří celkově.
V některých programech vidí i zdroj trafficu. Pokud se však budeme zabývat těmi affiláky, kteří něco generují, bude tím zdrojem jejich web a ne nějaké kampaně, které na daný web vedou, nebo snad vyhledávač, který danému webu zajišťuje nejvíc návštěv. Affil manager vidí jen doménu, kde je umístěn formulář nebo textový odkaz. To samé si přece najde kdokoliv, kdo na web narazí. Stačí kliknout na odkaz nebo na obchodní podmínky formuláře a hned víte, koho web propaguje, takže tady affil manager nemá žádnou výhodu.
Jiné to je u těch affiláků, kteří propagují napřímo v kampaních landing page dotyčného affiliate programu. Když pominu, že taková přímá arbitráž je zakazována řadou inzerentů a také PPC systémy, tak přímou arbitráží se profi affiláci v ČR nezabývají (v zahraničí jo). Ti si tvoří vlastní landing page. Know how tam affil manager hledat nemůže, protože pokud půjde po objemu, tak tam buď žádný od affiláků nenajde, nebo to bude mailing. Viděli jste někdy přehled zdrojů z mailing trafficu? Zkrátka ani tady nic nezjistí.
Tady je také nutno dodat, že affiliate manager často ani nemá přístup do Google Analytics dané landing page, pokud ji nepomáhal vytvářet.
Co vidí dál? Vidí obsah parametrů subID. Někdo si tam vzácně vyplňuje jako zdroj svůj web a ještě vzácněji si vyplní nějaký název kampaně. Těch pár jedinců ale může klidně používat něco jako kampaň_026 a affil manager je opět bez informace.
A to je asi tak všechno. Když to shrnu, affil manager, který bude slídit po know how může zjistit, že nějaký konkrétní program inzerenta dobře šlape, ale neví, kolik ten objem dotyčného stojí na nákladech, takže nezná profit. Může řekněme usoudit, že když ten objem vidí X měsíců v řadě, že to dotyčnému zřejmě vychází v plusu (to samé zjistíte pohledem do své spam složky). Co však rozhodně neposoudí, je JAK to ten affilák dělá a odkud bere traffic. Tedy know how. Na internetu existují nástroje, které vám o webu řeknou víc, než affiliate administrace s nalogovaným adminem. S těmi hrubě zjistíte, co potřebujete, když hledáte konkurenční know how a ani nemusíte být affiliate manager. Pořád ale nenajdete konkrétní reklamní kampaně, na kterých řada velkých affiláků stojí.
„v konkurenčních oborech půjček, hubnutí a travelu nemám šanci uspět“
Jaký obor byste chtěli propagovat: ten, u kterého víte, že uspěla řada podnikatelů, nebo ten, kde neuspěl nikdo až na pár výjimek? Konkurence je v affilu velmi přeceňovaný prvek. Nenapadá mě moc affiláků, kteří by svou pozici dokázali hájit rok za rokem. Jedna ruka mi na spočítání bude stačit. Obvyklejší je, že se to často střídá a inovativnější affilák střídá zlenivělého, zvyklého na příjemný zisk.
Chápu, že jsou místa, kam se neprotlačíte, například půjčky v Sklik/AdWords. To ale neznamená, že se nedají půjčky dělat přes SEO nebo Facebook. Kolik affiláků je dělá přes mobilní aplikace? Prostoru je tady víc než dost a popravdě těch, kteří své téma skutečně dokáží vytěžit, moc není.
Větší riziko by bylo pouštět se do témat, kde se velké peníze v affilu netočí. Možná budete chvíli bez konkurence, pokud náhodou narazíte na zlatou žílu, ale to je chvilková záležitost. Spíš narazíte na důvod, který měli ostatní, když se rozhodli to téma nedělat a pochopíte proč.
I když díky Facebook reklamám je už nyní možné vydělávat na nízkoobrátkových produktech bez hledanosti s vyšší marží (zakládání a sídla firem, právničina, drahé stroje..), stejně mám raději ty oblíbené vysokoobrátkové. Díky dennímu přísunu konverzí můžete lépe měřit a rychleji vyhodnocovat chování lidí na webu a pokud to děláte alespoň průměrně dobře, přeskáčete tím 80% těch, kteří to jen zkusili, protože slyšeli, že je v tom oboru spousta peněz.
„záleží na době platnosti cookie a na provizi“
U cookie myslete především na to, že se týká pouze přímé arbitráže. Váš web zůstává vaším webem s vaším affil odkazem nebo formulářem a provize z něj je vaše, i když si ten váš web někdo otevře ze záložek po pěti letech. Budujte brand vašeho affil webu a cookie vás nemusí zajímat. Pokud ale děláte přímou arbitráž promováním odkazu na landing page inzerenta, pomůže vám vědět, že cca přes 97% konverzí se uskuteční v průběhu prvních 2 dní. Kdybyste viděli ten graf, tak druhý den je natolik propastně menší než první, že je skoro zázrak vidět nějakou konverzi třeba čtvrtý den.
Program vám slíbí obvykle 30 dní. To je ale v praxi oproti 5 dnům rozdíl jedné zatoulané konverze i při velkém objemu. Rozhodně ale neberte vyšší životnost cookie třeba 90 dní oproti 30 jako nějaké kritérium, díky kterému byste snad oželili trochu horší jiné podmínky. Doživotní cookie je pak už jen dobře znějícím marketingovým tahem, který vůbec nic nestojí a nic navíc affilákovi nepřináší.
Nerozhodujte se ale ani podle výše provize. Při čtení tweetu nebo postu o nové kampani vidíte jen výši provize (možná ještě délku cookie), ale to je irelevantní. Důležitá je totiž pouze kombinace její průměrné schválené(!) absolutní hodnoty s konverzním poměrem toho, co budete propagovat – webu inzerenta, nebo propagačního prvku v administraci. Správně to dokládá zkušenost z tweetu a jeho reakcí níže:
To vše platí pochopitelně jen při porovnání dvou programů. Nespočítáte si svůj výdělek, protože vaše průměrná provize a konverzní poměr budou jiné než průměr celého programu.
„budu si budovat kmen affiláků pod sebou a inkasovat procenta z jejich provize“
Něco podobného platí pro provize z pod-affiláků. Vzhledem k tomu, co jsem viděl, věřím, že kdybych sečetl všechny vyplacené provize z pod-affiláků affilákům, dalo by to dohromady maximálně na jeden slušný oběd. Možná trochu přeháním, ale jakákoliv aktivita v tomto směru je zkrátka na našem trhu ztráta času a v případě affil programu zbytečně blokovaná část marže, se kterou by raději mohly navýšit běžnou provizi a udělaly by lépe.
Y2K.bug@seznam.cz
Skvělé mýty. A myslím, že všechny můžu podepsat, až na jediný a to ten s tím konkurenčním oborem travelu/půjček apod. Vím, že to píšeš pro pokročilé affiláky. Ale takový nekonkurenční obor s relativně novým affiliate programem v zajímavém segmentu může být na rozjezd a získání prvních financí super. Tyto finance potom můžu zhodnotit v "rychlobrátkovém", či "objemovém" affilu. Když uvážíme pravidlo 80/20, že drtivá většina partnerů si nevydělá měsíčně ani 25.000 Kč, tak nepotřebují ten objemový a tuto provizi si v klídku vydělají i v tom méně známém s méně konkurence atd. Paralelně s tím budou budovat databázi e-mailů, naučí se práci s webem, SEO, PPC atd. Takže až se pustí do náročnějšího oboru, budou mít větší šanci začít.