Cesta affiláka není přímočará
Reading Time: 3 minutesAdam Gajdečka na Facebooku upozornil, že tento měsíc vyšly zajímavé články o affilu. Konkrétně:
Protože jde o zajímavou rozjíždějící se diskuzi, podělím se o svůj pohled.
Ti nejpřizpůsobivější
Měl jsem možnost vidět dráhu mnoha velkých i malých affiláků. Nejen z pozice affiliate managera, ale také u svých přátel a u sebe samotného. U všech velkých objemů, které jsem viděl, nebo sám generoval, platila jedna věc. Vždy přežijí jen ti nejpřizpůsobivější. Tak to mimochodem bylo i v celé historii evoluce. Být nejsilnější, vám nezaručilo přežití. Záleželo vždy pouze na schopnosti se přizpůsobit. Dnes to není jinak a v podnikání to platí dvojnásob.
Doba se mění. Mění se nástroje, vyhledávače, reklamní systémy i celé obory, které propagujeme. Affiláci jsou nuceni měnit způsoby propace, měnit projekty i obory. Někdy se podaří, někdy ne, někdy to chce jen pauzu a nové nápady.
Velkých hráčů je v affilu málo, a většinou jsou to dokonce každým rokem jiní affiláci. Stálých hvězd je ještě méně a jsou to právě ti, kteří se dokážou přizpůsobovat znovu a znovu se měnícím podmínkám. Dosažení úspěchu nezaručuje jeho trvání, ani, že se povede znovu. Pouze zvedá pravděpodobnost.
Sám jsem několikrát vystřídal pozici velkého affiláka, přišel o ni, znovu ji získal zcela jiným způsobem a znovu o ní přišel. V podnikání vždy přijde nějaká změna zvenčí. U affiliate propagace k tomu navíc nemáte pod kontrolou celou polovinu cesty zákazníka. To jsou další proměnlivé podmínky, které vám mohou úplně zastavit profit.
Někdy i flexibilnímu affilákovi trvá, než znovu najde cestu, jak být v nové situaci profitabilní. Mezitím může zkusit něco jiného. To může vyjít a nemusí.
Affilem k vlastnímu produktu
Na Twitteru jsem zmiňoval také úspěšné situace. Někteří affiláci se přes affiliate kampaň naučili prodávat a svou schopnost dnes využívají k prodeji vlastních produktů online.
Dlouhodobě tvrdím, že affiliate marketing je skvělý způsob, jak se naučit prodávat, když ještě nemáte, co prodávat.
Dnes jsou z těchto hráčů plnohodnotné online firmy. Ze statistik sítí zmizeli, jako by se jim přestalo dařit. Opak je ale pravdou.
Někdy se z nich dokonce stanou inzerenti a přejdou na druhou stranu barikády se svým vlatním produktem. Aktuálně zrovna řeším jeden takový scénář u kamaráda a sám jsem na všech třech stranách (affilák, inzerent i affiliate manager).
Affiliate firmy
Další situace, která mě napadá, je affilák, který inzeruje v affiliate kampani svůj affil web. To jsou třeba srovnávače cen pojištění a energií. Sami jsou affiláci energetických firem a pojišťoven. Vyrostli ale tak, že nabízí vlastní affiliate kampaně. Už jako affiláci ani nejsou vnímáni.
To nás vede k další situaci. Affilák může vyrůst do affiliate firmy. Pouhým zaměstnáváním lidí už přestává být vnímán jako affilák. Čím je větší, tím spíš ho tak nevnímáme. Třeba Ušetřeno nebo NetBrokers Holding jsou velké firmy, které z mého pohledu dělají affiláka. Možná se tak ale už nevnímají ani sami. Extrémně úspěšný affilák přestane stíhat, začne se profesionalizovat, založít firmu/značku, začne najímat lidi a tím jakoby zmizí ze scény jednotlivců.
Affiliate sítě jako velcí affiláci
Poslední příklad, který zmíním, jsou affiliate sítě. Možná byste se divili, kdybyste věděli, kolik z nich generuje většinu svého objemu svépomocí vlastní affiliate propagací. Mezi velké affiláky se ale v obecném vnímání neřadí.
Je to dost různých situací a to popisuji pouze nějaké lineární cesty. Jsou to hodně zjednodušené příklady.
Cesta affiláka je klikatější. Připomíná spíš vlákna pavučiny.
Zaměstnanci
Podobné je to u vnímání podnikatele versus zaměstnance.
Takový běžný pohled lidí je, že někdo chodí do práce, po večerech si buduje byznys a když se mu rozjede, nikdy už do práce nepůjde. Takhle to úplně nefunguje.
Cesta úspěšného podnikatele se může různě vracet k zaměstnanecké židli a zase zpátky.
Například když vybudujete firmu a úspěšně ji prodáte, bývá součástí smlouvy závazek setrvání v řídící funkci po určitou dobu. To aby se výsledky ze dne na den nepropadly. Rázem jste zase zaměstnanec.
Nebo naopak. V rámci svého zaměstnání můžete získat podíl na firmě. Ten můžete navyšovat a jednou třeba i koupit celý zbytek. Rázem jste ze zaměstnance podnikatel.
Nakonec můžete firmu prodat a stane se obojí.
Zase jsou to jen velmi jednoduché lineární příklady. Praxe je složitější. Jsou v tom různé spolupráce, „firmy ve firmách“, podíly na zisku bez podílů na vlastnictví, současné aktivity na více projektech a podobně.
Moje pointa je v tom, že zdání může klamat. Co může vypadat jako konec, může být třeba jen přesun k vlastnímu produktu. Affiliate marketing je pestrý obor, ve kterém se můžete pohybovat nejrůznějšími cestami. Podnikatelské příběhy jsou různorodost sama. A podnikání obecně je ta nejkreativnější činnost, kterou znám.
Adam Gajdečka
Přizpůsobovat se musí každý v každé situaci, oboru apod. Jsou to prostě principy života, jakéhokoliv organismu. Sám jsem se z pouhého affiláka přesunul na poskytovatele softwaru pro affiláky. Za tu cestu jsem nenarostl do TOP affiláka, ale během cesty nahoru jsem změnil směr. A je to dobře, trh potřebuje všechny strany :-) A každému vyhovuje jiná strana, ve které se můžu realizovat
22 nejlepších článků z affiliate a online marketingu za listopad 2018
[…] cesta affiláka není přímočará, vám poví Michal Majgot, který rovněž nabízí svůj pohled na […]