2 komentářů u “Všechny atribuční modely se pletou, raději budujte lovebrand”

  1. Tomas napsal:

    Ale notak. Nelze preci odsoudit atribucni modely jen na zaklade jednoho pripadu uziti pro tvuj produkt. Atribucni modelovani ma smysl pro sluzby, kde je hodne konverzi, takze treba Alza, a jednotlive kanaly uz maji vypovidajici statistickou hodnotu.
    Zaroven jeho ucelem je spis porovnani kanalu mezi sebou a jejich optimalizace a to i se zminenymi nepresnostmi je stale dost dobre mozne.
    Napriklad ze mas konverzi od cloveka, ktery te 4 roky zna je sice nemeritelne, ale pokud budes mit dostatek konverzi, tak tento vyskyt bude pravdepodobne stejny napric kanaly a pokud se u nejakeho kanalu bude vyskytovat vice, pravdepodobne to bude prave diky aktivite na tomto kanalu. Napriklad kdyz budes budovat brand na nejake socialni siti, budes mit odtud vice konverzi a pak dava smysl to do atribuce zahrnout. Jen vyjimecne se stane, ze nektera offline nemeritelna aktivita se promitne jen do jednoho kanalu (respektive vice do jednoho kanalu) a nebude to primy dusledek prace s tim kanalem. Asi me ani takovy pripad nenapada. Trochu specificky je treba direct, kam spadaji ruzne brandove aktivity, doporuceni znameho apod. Ale to je prave o tom umet si vyhodnotit cely ten kanal.

    Pro firmu o jednom nebo nekolika lidech obvykle atribuce nema smysl, protoze jim toho nemuze moc prinest, ale pro vetsi firmy ten smysl dava. Dle meho hrubeho odhadu dobra prace s atribuci muze firme usetrit nizsi jednotky procent z mkt. Budgetu, coz je pro Alzu velmi zajimave, aby se tim treba zabyval i cely tym a pro onemanshow je to tak nezajimave, ze nema smysl delat neco vice nez se jednou za rok podivat na zakladni prehled atribuci v GA.

    1. Maigi napsal:

      Souhlasím s tím, že je to spíš k porovnávání mezi sebou. Moje sdělení ale není o porovnávání. Tvrdím, že jakákoliv atribuční metoda je pořád kilometry vzdálená realitě a ani se jí nepřibližuje. Přirovnám to k odhadu čísla. Pokud si myslím číslo 432, tak odhad 5 bude blíže než odhad 4, ale pořád to bude úplně mimo realitu. Můžeš třeba z 90% doklepávat lidi na konkrétním kanálu, protože tam inzeruješ řešení problému. Nikdy ale ani vzdáleně neuvidíš, jak složitou cestu ne jeden, ale všichni museli urazit k rozhodnutí. Ty se jen náhle potkáš s aktuální potřebou některých z nich. Ani rohlík si nekoupím bez ohledu na to, co jsem (ne)snědl za poslechní 24 hodin nebo naopak co plánuji na snídani, jestli mám ráno schůzku spojenou se snídaní atd atd. Desítky mikro-událostí, které nevidíš. Můžeš si ale myslet, že za to mohla slevová akce, protože vidíš nárůst oproti běžným dnům nebo houskám. Alza může získat jednotky procent, ale věnovat tu energii pohledu z větší výšky, může získat mnohem víc. Proč by jinak existovaly firmy, které nestíhají vlastní růst bez jediného haléře do reklamy.

Díky za váš čas.

Pokud vás zaujalo, co píšu, sledujte mě na Twitteru, nebo na Instagramu.