Sněhulák: návod na jednoduchý business plán
Reading Time: 3 minutesNedávno jsem měl s přítelem své sestry takové malé sezení nad jeho podnikatelským nápadem. Chtěl vědět, co si o tom myslím a co bych mu poradil. Podobných rozhovorů už jsem zažil hodně. Vždy mají stejný scénář. Ten, kdo chce v podnikání začít, má poměrně přesnou představu o tom, co chce prodávat. Ale tím to končí.
Tehdy beru papír a tužku a kreslím sněhuláka.
Představte si sněhuláka o třech koulích. Každá reprezentuje jednu otázku k byznysu.
- CO? (produkt/služba),
- JAK? (forma prodeje)
- a KOMU? (kde brát jaké zákazníky).
Samozřejmě by se slušelo vědět hlavně proč to děláte, ale technicky jde byznys dělat i bez toho.
Pointa sněhuláka je v tom, že:
1. Produkt byznys nepostaví
Chcete mít vlastní kadeřnictví, protože umíte dobře stříhat? Chcete prodávat svou už hotovou appku, protože řeší nějaký problém? Máte prototyp vlastního fyzického produktu? To všechno je super, ale z pohledu byznysu vlastně zatím nic nemáte.
Jestli už víte, nebo dokonce máte, co prodávat, tak jste na tom stejně jako bez toho. Prodávat totiž můžete už dnes produkt někoho jiného za provizi a žádnou námahu s produktem na začátku nemít.
Existují tisíce affiliate kampaní. Můžete se zapojit a už dnes prodávat třeba ledničky, nebo cokoliv, co vidíte, když se rozhlédnete po pokoji. Proč se tedy peníze nehrnou? Protože v té rovnici něco dost podstatného chybí. Něco, co vám klidně vydělá peníze i bez produktu.
Jasně, mějte svou představu o tom, co chcete prodávat, ale sněhuláka nepostavíte tím, že dáte do vzduchu jeho hlavu.
2. Začněte u zákazníka
Vyřešte napřed spodní část sněhuláka. Musíte mít jasno v tom, komu a jak budete prodávat. Tím nemyslím segment typu ženy 25-35 let z Prahy se zájmem XY. To není vyřešená koule sněhuláka. Vyřešené to máte ve chvíli, kdy máte třeba:
- databázi kontaktů, kteří ve vás mají důvěru
- odběratele, fanoušky, registrované členy atp, kteří s nějakou představou sledují váš profil, web, účet, cokoliv podobného…
- obchod v rušné ulici, kam denně chodí nějaké množství lidí,
- zkušenosti s nastavováním úspěšných placených kampaní,
- vyjednanou výhodnou cenu nějaké reklamní plochy,
- máte možnost získat zákazníka nějakou komerční cestou za cenu menší, než je výnos z prodeje
- cokoliv, kde můžete získat pozornost lidí a neproděláte na tom kalhoty
Tohle mám na mysli pod pojmem mít vyřešené komu a jak to prodáte. Většina byznys nápadů má jen ten produkt nebo službu. S tím se nepohnete. Pokud ale máte tu základnu dole, pak lusknutím prstu seženete i tu hlavu. Vždy bude stovky možností, které můžete těm lidem nabídnout.
Až to uděláte třeba formou affilu a bude se vám dařit, pak můžete vyměnit cizí produkt za svůj. To už je lepší pozice, než mít produkt a nemít komu ho prodat.
Takže kdybych chtěl založit cestovku, začnu shánět zájemce o cestování třeba nějakým cestovatelským blogem. Pak jim začnu prodávat zájezdy jiné cestovky a když se mi bude dařit, teprve tehdy si začnu stavět vlastní cestovku.
Je to mnohem lepší scénář, než si za drahé peníze založit cestovku a pak se divit, proč nemám zákazníky. V prvním případě můžete těch pokusů udělat desítky. Ve druhém často jen jeden, pokud na tom proděláte celoživotní úspory.
3. Napřed zkompletujte jednoho sněhuláka
Třetí poučení je, soustředit se na kompletaci sněhuláka. Většina začínajících podnikatelů vymyslí produkt, vyrobí ho, ten se neprodává a tak to zabalí. Pak jdou vyrobit jiný produkt. V mém pohledu pak nakonec mají 2-3 hlavy sněhuláka namísto jednoho kompletního.
Přiznám se, že to byl i můj problém, než jsem si tohle uvědomil. Proto se už snažím novým projektům spíš vyhýbat.
Mike
Super, konecne mam clanek, ktery muzu posilat znamym jako uvod do podnikani.
Martin
Díky za takové články!
Mirek
Skvely, jednoduchy a univerzalni navod. Diky!