O přínosných webech a novém projektu
Reading Time: 3 minutesPrakticky od začátku mého fungování v oboru jsou obsahové weby jakousi modlou v kvalitě. Ostatní typy projektů jsou vnímány jako něco, co naopak dohání kvantitu. Inzerent chce pochopitelně kvalitní leady, objednávky, věrné zákazníky a ty chce ve velkém množství. Sítě pak žonglují s oříškem plnění obou požadavků.
Už nějakou dobu, hlavně teda když něco kupuju, rozděluju weby i jednotlivé články jinak. Na přínosné a nepřínosné. Zkrátka jestli přináší v čemkoliv nějakou přidanou hodnotu a jaká vlastně je.
Druhy přínosů
Přidaná hodnota může být různá. Je malá? To je třeba microsite s kalkulačkou výpočtu hrubé/čisté mzdy. Nebo může být velká. To jsou třeba různé marketplace weby propojující dvě strany. Může být krátkodobá. To je rada, kde sehnat lístky na konkrétní koncert. Může být naopak dlouhodobá, to je zase návod na štukování nebo tak něco.
V kategorii obsahových webů je toho přínosu obvykle víc, proto mluví výsledky v její prospěch. Není to ale to pravé kritérium, na které se koukat. I obsahové weby končívají v propadlišti dějin.
Nejmenší hodnotu pro mě mají magazíny, které píšou o novinkách. Novinka, většinou jen přeložená ze zahraničí a lehce modifikovaná, má životnost přínosu v řádu hodin a pro jednotlivce, který ji čte, jen pár sekund. Jasně, může informace nějak zužitkovat a pak vám za ně třeba i platit, ale nesmíte novinky přestat dodávat. Ty z minulého týdne totiž už hodnotu nemívají.
Jiné je to u různých návodů a how to postupů, o kterých jsem vám minule psal. To je oblast, kde jsem ochotný nakupovat weby bez výdělků se starými články nebo i ty samotné články. To je totiž něco, co má trvalou hodnotu.
Dopady přínosných webů na výsledky
Přínosné weby jsou cennější, protože mají jasnou převahu ve výsledcích.
- SEO: Přínosný web, článek, nástroj, nebo třeba přínosnou aplikaci člověk s mnohem vyšší pravděpodobností sdílí dál. Spokojenost uživatelů taky měří vyhledávače různými metodami i bez sdílení. Například tím, jestli po kliknutí na web po nějaké krátké době pokračujete s hledáním a klikáním na další výsledky, nebo už ne, protože jste našli, co jste hledali. Rychlokvašky bez přínosu tohle znevýhodňuje.
- CTR: Všichni známe různé magnety na CTR a kouzelné nadpisy s čísly, které přitahují pozornost. Všechno to má jedno společné – slibují přínos. To zvedá CTR a to zas dává body ve vyhledávačích. Pokud takto nastavená očekávání navíc splníte, přijde odezva v podobě sdílení, lajků, komentářů a soukromých zpráv.
- Návštěvnost: Sdílení, lajky, vysoké CTR a body za přínos v podobě lepších pozic, to všechno má přímý dopad na návštěvnost.
- CPA: Vysoké CTR a vysoká míra interakcí má zase dopad na nízkou cenu reklam v PPC systémech a na Facebooku. Kampaně se „rozjedou“ a jsou významně levnější.
Všechny body mají sílu změnit prodělečný projekt ve výdělečný, změnit nešťastnou kampaň ve výnosnou a tak dál.
Můj čerstvý projektík
Poslední roky je pro mě tvorba přínosných projektů mnohem důležitější. Není to jediný funkční způsob, není to ani způsob, který mi vydělal nejvíc. Je to ale metoda, kde nejvíc věřím v dlouhodobou stabilitu.
Tady na blogu popisuju přesně svou cestu a jak se mi ubíraly myšlenky. Takže pokud mě sledujete dlouho, víte, jak se to vyvíjí:
- snažím se konsolidovat weby do menšího množství,
- chtěl jsem dělat affil už jen na blogu,
- na výsledcích z blogu mě trápí jeho až moc úzce zaměřené téma,
- začal jsem se ohlížet po nějakém obecnějším projektu,
- zaujaly mě kuponové weby, jejich výsledky a chtěl jsem ho taky,
- přivedlo mě to ke zkoumání obecnějších typů projektu, jako landing magazín, wiki weby a how to návodové weby…
Zatím nejvíc výhod vidím v těch „how to“ webech. Ty jsou na přínosný obsah vyloženě zaměřené.
Pro mě, jako notorického nadšence do rozjíždění nových věcí, je to jako pískoviště, kde si můžu hrát s jakýmkoliv tématem a přesměrovat všechny mé pokusné weby. Každý přínosný obsah nebo nástroj tu jde zapojit jako součást jediného projektu a tím podpořit tu jedinou doménu. Mé minimalistické já má tohle rádo.
Můžu třeba zakomponovat wiki o realitách, kterou si vedu zatím offline, můžu přesměrovat nějaké své překlepové domény s návštěvností na tématický blízkou podstránku, můžu sloučit nějaké doposud nesouvisející jednoúčelové microsity a podobně.
Jak toho obecně dělám zbytečně moc, tak mě přitahují spíš konsolidační nápady, díky kterým můžu víc věcí spojit.
Za pár dní jsem zatím vyplivnul tohle: berlicka.cz.
Vím o spoustě chyb a nedodělávek, ale takhle nějak to bude vypadat. Je tam ještě jiný rozcestník, ale ten je skrytý do doby, než budu mít víc obsahu. Nejvíc jsem pyšný na to logo, dělal jsem ho sám poté, co jsem dostal od grafika návrh, který se mi moc nelíbil. A pak taky na submenu, které se na mobilech chová jako slider, takže můžete swipovat do stran.
Plán je, naplnit web hledaným obsahem a pospojovat různé nedokončené, jednoúčelové a zapomenuté weby, které mi různě někde běží. Pak se podle návštěvnosti zaměřím na konkrétní problémy, které lidé chtějí řešit a daný obsah pečlivě obohatím a lépe zpracuju. Takže takové síto.
Líbí se mi taky ta svoboda zkoušet jakýkoliv affiliate program a nemuset na něj týdny a měsíce připravovat web, když už mě zaujme.