Jak po roce hodnotím svůj týdenní newsletter?
Reading Time: 3 minutesVšechny newslettery si čísluju od chvíle, kdy jsem je začal posílat pravidelně každý čtvrtek. Dostal jsem se k číslu 52. To znamená, že už je to rok, co vám posílám přehled týdne a nějaké své insighty pod názvem „střípky“. Rok už je slušná doba na nějaké to bilancování.
Pravidelnost
První, co musím při ohlédnutí zhodnotit, je pravidelnost. Za ty měsíce mi rychle došla důležitá věc. Díky newsletteru píšu pravidelně články. Není to naopak. Mám před svými čtenáři závazek, že každý čtvrtek dostanou oběžník. Abych ho poslal, musím do něj mít, co dát. Abych do něj měl, co dát, musím napsat alespoň jeden článek.
Tohle mě donutí (většinou na poslední chvíli) každý týden publikovat. Ve čtvrtek sepíšu článek a v noci pak newsletter. Hodně jsem se snažil dodržet, aby čtvrteční newsletter odešel fakt ve čtvrtek, tedy do půlnoci. Poslední dobou ale už celkem pravidelně porušuju půlnoc.
Dvakrát jsem to dokonce vůbec nedal. Jednou jsem zkrátka neměl článek a poslal newsletter bez něj. No a včera jsem nedal ani jedno. Někdy je to hodně náročný. V extrémních případech jdu kvůli tomu spát ve dvě ráno. Spím pak sotva pět hodin. To si pak vždycky říkám, že příště, příště to určitě sepíšu přes víkend. A nic. Ani se neotočím a zase je čtvrtek.
Když se mi nepodaří splnit tenhle slib čtenářům, cítím se hodně blbě. Veřejný závazek je silný bič. Doporučuju.
Nedělám to pochopitelně primárně kvůli závazku. Závazek mi pomáhá to dodržovat. Dávno bych ale mohl říct, že od teď max jednou měsíčně a nazdar. Tím to není. Asi je jasný, že je to pro mě hodně důležitý.
Pravidelnost, ke které vás tohle donutí, je hodně užitečná pro blog a všechny jeho cíle. Všechny čísla s pravidelností rostou oproti občasnému blogu. Jeden screen za všechny – tohle je vyfiltrovaná návštěvnost čistě z Googlu (přirozená) ve srovnání před a po týdenním psaní:
Čísla newsletteru
- Míru otevření mám nad 30%,
- míru prokliku 10%,
- míru odhlášení cca 0,3%.
To všechno mi přijde super.
Co naopak považuju za fail, je růst databáze. Počet mailů si z ostudy nechám pro sebe. Jsou to slabé tisíce.
U sběru mailů mám obrovské mezery. Slabé je to hlavně s magnety. E-book všichni dávno četli. Menší materiály, těch je pár a ukazuju je málo. Nepřibývá moc dalších. Nemám na to čas. V nějakém delším výhledu bych chtěl svou knížku přepsat a ztrojnásobit její obsah. Spousta věcí je tam neaktuálních. Nevím ale, kde bych na to sebral tak půl roku času.
Komunita
A teď to nejlepší. Komunita. Vy.
Nedostal jsem jediný hate. Naopak od vás pravidelně dostávám pochvaly, žádost o rady a hlavně od vás také nezištně rady a pomoc dostávám. Je neuvěřitelný, že když se vám svěřím s nějakým problémem, obratem se semkne stovky hlav a během chvíle mám různé návrhy řešení přímo v inboxu. O to víc mě mrzí, když pak třeba delší dobu čekáte na odpověď. Dlužím vám velké díky.
Odběratelé mají moc rádi moje závěrečné „střípky“. Píšu tam cokoliv, co se mi za ten týden honí hlavou. Je to místo, kde se vůbec nedržím tématu blogu, a kde se svěřuju i s osobní stránkou. Evidentně to funguje. V jednom kuse za ně dostávám pochvaly. Nejvíc mě těší, když píšete, že dělám jediný newsletter, který otvíráte.
Z byznysového pohledu funguje, že z odběratelů se stávají zákazníci.
Mário měl jednou skvělý AHA moment. Uvědomil si, že mezi svými zákazníky nemá nikoho, kdo by se na něj v minulosti neobrátil s radou nebo dotazem. Bez důvěry zkrátka nikomu nic neprodáte.
Email marketing je z pohledu budování dlouhodobé důvěry asi nejlepší nástroj, co znám.
Schválně jsem se podíval na jednoho zákazníka mého kurzu. Jen ve Smart Emailingu tomu prodeji předcházelo přes 200 různých interakcí. První z nich je mnoho let stará (dřív jsem posílal maily náhodně). Začal mě odebírat v době, kdy jsem ani netušil, že nějaký kurz budu kdy mít.
Doporučení
Ať už děláte pro lidi cokoliv, budujte kolem toho komunitu nadšenců. Právě z nich se budou rekrutovat vaši zákazníci a influenceři. Budou o vás mluvit zase ve svých komunitách.
Dnes je trendem budovat si komunitu na Instagramu. Já tu svou buduju a vnímám podle počtu odběratelů newsletteru, ne podle followerů. Odběratele mi totiž nikdo nesebere. Je mnohem lepší mít ji podchycenou takhle. Nemusím taky prosit algoritmus nějaké sociální sítě, aby ukázala moje sdělení pár lidem.
Sociální sítě samozřejmě používejte. Jen se snažte na nich místo řasenky propagovat sebe, svou odbornost, své články, své produkty a ideálně svůj newsletter. Právě přes ten je mnohem lepší o komunitu následně pečovat.
Postarejte se o jejich problémy. Oni se pak postarají o ty vaše.
Gabriela Kunkelová
Ahoj Michal, chcem Ti poďakovať za to, že si nedávno na Twitter zverejnil video s foodblogerkou Florentýnou Zatloukalovou. Odporúča presne to isté čo Ty - dať si verejný záväzok pravidelného publikovania, ideálne raz týždenne. Tak som to riskla. Pred 3 týždňami som dala na svoj web vetu, že nový článok zverejňujem každý pondelok do 7:00. A čo myslíš, ako to u mňa funguje? Podobne ako u Teba. V noci z nedele na pondelok takmer nespím :) Ale stojí to za to. Návštevnosť mi stúpla zatiaľ iba máličko, ale som na seba neskutočne hrdá. Predtým sa mi bežne stávalo, že som aj 4 mesiace nenapísala nič. Teraz každý týždeň 1 článok. Vieš si predstaviť, kam nás to posunie o 5 rokov?! Želám Ti všetko dobré Michal a neprestávaj písať. Inšpiruješ mnoho ľudí. G.
Maigi
Jsem rád, že v tom nejsem sám :)) Taky mám pocit, že kdybych si (a ostatním) tenhle závazek nedal, tak se lehce stane, že měsíce nic nenapíšu. Moc děkuju za krásný komentář!
Ivana Složilová
To je skvělý článek a nejvíc oceňuji tu statistiku googlu a část, kde píšeš o tom, že z těch odběratelů se fakt stávají zákazníci. Trošku mě to zas povzbudilo v mojí dlouhodobé (až bohužel ne tak pravidelné) práci na svém blogu a budováním své osobní značky, jakožto (za rok) budoucí architektky. Přesně takové články, jako si teď napsal ty, považuji za přínosné a ne jen takové ty kecající blbosti a skutek utek. Ještě jednou díky za něj a hodně štěstí do budoucna :)
Maigi
Já moc děkuju za pochvalu, jsem moc rád, že články pomáhají :)